Citat:
Ursprungligen postat av
rothery
Hela marknadsekonomin är uppbyggd på att du inte ska känna att något du köper är onödigt. Krävs knappast att du gör något som kan liknas vid att du "går loss" med kortet (på låt säga skräp som snus och cola, eller två dubbeljapp i veckan) för att det ska rasera och mer därtill hela poängen med bonus.
Låt säga att du köper i snitt 100st av någonting på ett år. Prova nu istället att köpa 99st kommande år. Eller 95. 90. Du har direkt skapat mer förändring än vad någon bonus ger dig, och du har förmodligen blivit lite hälsosammare på kuppen.
Men nu jämför du kreditkort med kontanter, inte kreditkort med debitkort? De allra flesta använder trots allt debitkort, inte kontanter.
För man märker inte mindre av vad man köper om man använder kreditkort mot att man använder debitkort.
Och exemplet med att köpa 99st istället för 100. Köp 99st istället och få bonus på de 99st - då har du skapat dubbel förändring.
Men ja, är din poäng att man riskerar att köpa mer bara för att man sitter och tänker på sin 1%-bonus istället för priset på produkten, så du köper onödig skit för att jaga bonus, ja då ska man verkligen inte skaffa kreditkort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag gör en ganska vansinnig grej! Jag sparar lite varje månad i fonder och till ett bank-konto med pytteliten ränta.
Samtidigt har jag ett Mastercard där jag tar lite större utgifter och där är nästan alltid en skuld som jag delbetalar på.
Skuldräntan där är högre än intäkterna på sparandet. Men jag hade lite tur på USA-fonderna dom gick med 4000 kronors vinst. Så 2016 var ett bra år.
En resa till Ungern i Maj, den kostnaden tar jag på mitt vanliga löne/pensionskonto som ligger på plus men där jag också har kreditmöjlighet.
Det som är mycket dumt är alltså Mastercard-skulden, den borde betalas men jag vill inte skippa "sparandet". Fattar Ni? Men jag har dragit ned på att fika ute och jag är sällan på krogen. Däremot äter jag "Dagens Rätt" två gånger i veckan.
Flytta över pengarna på sparkontot till kreditkortet ASAP, sälj fonder också om det behövs och flytta över de till kreditkortet för att nolla det.
Det finns ingen ursäkt att ha pengar på sparkonto till 0,5% ränta och samtidigt låna till 18% ränta när du kan betala av lånet för samma pengar.
Jag kan inte komma på något scenario där det inte är korkat att ha det på det viset du har.
Låter som du i tillägg borde säga upp kreditkortet när du betalt av skulden.
edit: när du sen har betalat av skulden kommer du ha mer pengar över varje månad så du kan flytta över mer pengar till ditt sparkonto/fonder varje månad och bygga upp det snabbare än innan.
Nästa gång du ska göra ett stort inköp, gör det först när du har kapital till det - alternativt, om du har svårt att vända ryggen till avbetalning, se om försäljare har egna och bättre avbetalningsplaner än kreditkortsbolaget.