2017-01-29, 12:10
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Trådstartaren är en riktig jubelidiot. Sen finns det såklart idioter som inte förstår hur mycket skulder de drar på sig. För egen del så skulle jag aldrig komma på tanken att ligga ute med mina egna pengar - allt ska vara på kredit, någon annan får helt enkelt betala. Sen när fakturan kommer så betalar jag den och gör det räntefritt + får lite bonusar.

folk som trådstartaren är sådana som gärna betalar för mycket i skatt för att få tillbaka pengar vid deklaration

Fram till Fröken Andersson bestämde att det skulle vara 0% ränta på skattekontot var dock effektiva räntan på skattekontot typ 0,88% vilket var betydligt högre än hos storbankerna. Därför fanns det faktiskt en poäng i att spara sina pengar där, vilket många alltså gjorde, om man är helt kass på ekonomi dvs.
Citera
2017-01-29, 12:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Som framkommit tidigare i tråden finns det både för- och nackdelar med kreditkort. Att få bonus på sina inköp som man ändå hade gjort tillhör klart plussidan. Att däremot få sina inköpsvanor kartlagda och vidaresålda till andra aktörer tillhör minussidan. De som använder kreditkorten som en form av lån med delbetalning bör förändra sitt tänkande och i stället satsa på att regelbundet spara pengar både till planerade- och oförutsedda utgifter.
fast du blir kartlagd om du använder din debitkort också, eller föreslår du att alla ska börja använda cash igen?
Citera
2017-01-29, 12:51
Medlem
CHeitzmans avatar
Använder kreditkortet till allt (Preem Mastercard). Har även endel räkningar som dras från det (ex. teleabonnemang). Detta generar bonus, 1% på alla köp, som kan användas till bensin. Blir inte obetydliga summor. Dessutom ingår endel försäkringar.
Detta förutsätter dock givetvis att kortet nollas varje månad, tänker man utnyttja kreditkort på ett sådant sätt att man betalar ränta bör man inte använda kreditkort alls.
Citera
2017-01-29, 12:52
Medlem
Plasticsmiless avatar
Jag ser att du redan fått svar, det är alltså inte en elektronikskedjas egna kort. Det är Swedbanks egna bank och kreditkort Guld.

Självklart med villkor, vad trodde ni?
Lycka till å hitta ett kreditkort som ger en massa bra tjänster utan villkor och som inte kostar en massa pengar varje år

Jag är nöjd med mitt val, jag får mer för mindre pengar jämfört med vad jag fick med mitt vanliga bankkort som kostade 39 kr/månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Detta låter som en elektronikskedjas egna kort, stämmer det? Annars har jag svårt att tro att ovanstående fetmarkerade mening gäller.

Du har 0,4% Cashback på detta, och en årsavgift på 295kr. Inget kioskvältarkort om du frågar mig. I dagsläget är samtliga bensinbolagskort bättre även om du inte ens har bil och behöver tanka.

För övrigt så är det mycket missuppfattningar i denna tråd också. Att på ett smart sätt använda ett kreditkort är bättre alla dagar i veckan än alternativa betalningssätt. Men det ställer givetvis kravet på att man ska förstå grundläggande ekonomi och ha lite eget sunt förnuft i affären. Eller går folk och drar sina kort ända tills det säger stopp? Då är nog inte problemet själva kreditkortet.

Varför inte få X antal kronor tillbaka per år istället för att betala en kortavgift när maten/kläderna/bensinen etc ändå måste köpas in?
Citera
2017-01-29, 13:14
Medlem
Jag gör en ganska vansinnig grej! Jag sparar lite varje månad i fonder och till ett bank-konto med pytteliten ränta.

Samtidigt har jag ett Mastercard där jag tar lite större utgifter och där är nästan alltid en skuld som jag delbetalar på.

Skuldräntan där är högre än intäkterna på sparandet. Men jag hade lite tur på USA-fonderna dom gick med 4000 kronors vinst. Så 2016 var ett bra år.

En resa till Ungern i Maj, den kostnaden tar jag på mitt vanliga löne/pensionskonto som ligger på plus men där jag också har kreditmöjlighet.

Det som är mycket dumt är alltså Mastercard-skulden, den borde betalas men jag vill inte skippa "sparandet". Fattar Ni? Men jag har dragit ned på att fika ute och jag är sällan på krogen. Däremot äter jag "Dagens Rätt" två gånger i veckan.
Citera
2017-01-29, 14:34
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Hela marknadsekonomin är uppbyggd på att du inte ska känna att något du köper är onödigt. Krävs knappast att du gör något som kan liknas vid att du "går loss" med kortet (på låt säga skräp som snus och cola, eller två dubbeljapp i veckan) för att det ska rasera och mer därtill hela poängen med bonus.

Låt säga att du köper i snitt 100st av någonting på ett år. Prova nu istället att köpa 99st kommande år. Eller 95. 90. Du har direkt skapat mer förändring än vad någon bonus ger dig, och du har förmodligen blivit lite hälsosammare på kuppen.
Men nu jämför du kreditkort med kontanter, inte kreditkort med debitkort? De allra flesta använder trots allt debitkort, inte kontanter.
För man märker inte mindre av vad man köper om man använder kreditkort mot att man använder debitkort.

Och exemplet med att köpa 99st istället för 100. Köp 99st istället och få bonus på de 99st - då har du skapat dubbel förändring.

Men ja, är din poäng att man riskerar att köpa mer bara för att man sitter och tänker på sin 1%-bonus istället för priset på produkten, så du köper onödig skit för att jaga bonus, ja då ska man verkligen inte skaffa kreditkort.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag gör en ganska vansinnig grej! Jag sparar lite varje månad i fonder och till ett bank-konto med pytteliten ränta.

Samtidigt har jag ett Mastercard där jag tar lite större utgifter och där är nästan alltid en skuld som jag delbetalar på.

Skuldräntan där är högre än intäkterna på sparandet. Men jag hade lite tur på USA-fonderna dom gick med 4000 kronors vinst. Så 2016 var ett bra år.

En resa till Ungern i Maj, den kostnaden tar jag på mitt vanliga löne/pensionskonto som ligger på plus men där jag också har kreditmöjlighet.

Det som är mycket dumt är alltså Mastercard-skulden, den borde betalas men jag vill inte skippa "sparandet". Fattar Ni? Men jag har dragit ned på att fika ute och jag är sällan på krogen. Däremot äter jag "Dagens Rätt" två gånger i veckan.
Flytta över pengarna på sparkontot till kreditkortet ASAP, sälj fonder också om det behövs och flytta över de till kreditkortet för att nolla det.

Det finns ingen ursäkt att ha pengar på sparkonto till 0,5% ränta och samtidigt låna till 18% ränta när du kan betala av lånet för samma pengar.

Jag kan inte komma på något scenario där det inte är korkat att ha det på det viset du har.
Låter som du i tillägg borde säga upp kreditkortet när du betalt av skulden.

edit: när du sen har betalat av skulden kommer du ha mer pengar över varje månad så du kan flytta över mer pengar till ditt sparkonto/fonder varje månad och bygga upp det snabbare än innan.
Nästa gång du ska göra ett stort inköp, gör det först när du har kapital till det - alternativt, om du har svårt att vända ryggen till avbetalning, se om försäljare har egna och bättre avbetalningsplaner än kreditkortsbolaget.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-01-29 kl. 14:44.
Citera
2017-01-29, 14:50
Medlem
Wxps avatar
Jag är fortfarande inte övertygad varför det är bättre med kreditkort. Den lilla bonus man får går i princip jämnt ut med årsavgiften för kortet. Jag betalar inte en krona för mitt MC.

Jag själv har både debit och kredit kort. Jag betalar allt jag köper med debitkortet och jag kan fortfarande lägga undan pengar på sparkontot,Jag har hemförsäkring redan som täcker allting i princip. Ett kreditkort gör inte livet lättare.

Är det någon som vill stjäla mitt ID så må det vara hänt.
Citera
2017-01-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Jag ser att du redan fått svar, det är alltså inte en elektronikskedjas egna kort. Det är Swedbanks egna bank och kreditkort Guld.

Självklart med villkor, vad trodde ni?
Lycka till å hitta ett kreditkort som ger en massa bra tjänster utan villkor och som inte kostar en massa pengar varje år

Jag är nöjd med mitt val, jag får mer för mindre pengar jämfört med vad jag fick med mitt vanliga bankkort som kostade 39 kr/månaden.

Preem MasterCard, som sagt. Ingen årsavgift, inga kostnader överhuvudtaget så länge man betalar räkningarna i tid, 1% bonus på allt man handlar. En ren vinstaffär om man har en stabil privatekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Wxp
Jag är fortfarande inte övertygad varför det är bättre med kreditkort. Den lilla bonus man får går i princip jämnt ut med årsavgiften för kortet. Jag betalar inte en krona för mitt MC.

Samma svar till dig, Preem MasterCard. Ingen avgift, 1% bonus.
Citera
2017-01-29, 15:01
Medlem
Wxps avatar
1% . Visst, man gör en affär. Men man ska handla bra mycket för att det ska ge en bra avkastning.
Citera
2017-01-29, 15:03
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
1% . Visst, man gör en affär. Men man ska handla bra mycket för att det ska ge en bra avkastning.

Nej, avkastningen är 1% oavsett.
Citera
2017-01-29, 15:05
Medlem
Citat:

Allt jag köper kostar i praktiken 1% mindre än om jag hade använt mitt debitkort. Det blir inte mycket per köp, nej, men i längden blir det tusenlappar. Varför tacka nej till det när det inte kostar mig något?
Citera
2017-01-29, 15:10
Medlem
Wxps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Nej, avkastningen är 1% oavsett.

Ja,fel ordval av mig. Men man ska handla bra mycket för att man ska få något tillbaka som är något att ringa hem om. 80% som har kreditkort köper saker som dom inte har råd med. Utan det går på avbetalning.

Jag har tur som har en hög månadslön och kan göra skatteavdrag så jag slipper leva på dom som har problem att betala räkningen när den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in