2015-09-14, 22:06
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har själv börjat förälska mig i Penguin Classics utgåvorna. Gillar verkligen det stilsäkra svarta omslaget och att deras pocket(?) utgåvor är härligt mjuka och lätta att hålla i och läsa. Så de vinner i min mening vad gäller läsarvänlighet.

Oxford University Press har jag än så länge bara en bok utav och tycker att den är lite mer stel och hård. Nu är det också en kort bok så kanske hade varit annorlunda med en tjockare bok. Är inte så bevandrad inom notapparaten dessa utgåvor emellan men tycker att Penguin alltid har fungerat bra i de sammanhang jag använt de i mina studier.

En klassikerserie som är riktigt snygg är Library of America som satsar bara på amerikansk litteratur. Deras inbundna exemplar är riktigt fina med läsesnöre. De är dyra dock och är man lite mer sparsam av sig så kan man köpa någon häftad exemplar av deras utgåvor. Det jag gillar är att man får ganska kompletta samlingar av vissa författare, eller att det är uppdelat så att man lätt kan samla på sig flera romaner/noveller i en och samma volym och sen bygga på sig en samling av den författaren som står snyggt i bokhyllan.

Någon som äger några av deras utgåvor och håller med eller tycker att de är undermåliga? Kanske att de inte är så bra vad gäller förord och noter, men vill man bara läsa eller ha dem i samlingen så är de ganska fina att ståta med.

Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd. Hoppas mod inte tar illa vid sig.
Library of Americas utgåvor är fina. Dock så är "psalmbokspappret" som de har på sina inbundna utgåvor lite väl irriterande och känsliga.

När det gäller engelskspråkiga klassikerserier är dock den tveklöst bästa Norton Critical Editions. Så finns en bok jag vill ha i den serien så blir det alltid den!:
http://books.wwnorton.com/books/subject-detail.aspx?tid=11202
Citera
2015-09-14, 23:58
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Library of Americas utgåvor är fina. Dock så är "psalmbokspappret" som de har på sina inbundna utgåvor lite väl irriterande och känsliga.

När det gäller engelskspråkiga klassikerserier är dock den tveklöst bästa Norton Critical Editions. Så finns en bok jag vill ha i den serien så blir det alltid den!:
http://books.wwnorton.com/books/subject-detail.aspx?tid=11202

Jo, jag har märkt att man måste vara väldigt försiktigt när man läser dem. Är väl å andra sidan därför de kan lyckas klämma in så oerhört många sidor i en volym utan att den blir skrymmande stor. Deras häftade utgåvor är däremot väldigt tjocka jämfört med deras inbundna exemplar.

Norton, en ny bekantskap för mig. Vad skulle du säga utmärker dem, dels textmässigt vad gäller förord och noter och dels den fysiska kvalitén på böckerna, bladen?

Tycker fortfarande att Penguin Classics, i konkurrens med Library of America, har snyggaste omslaget. Fast vad jag kan se utifrån Nortons hemsida så ger deras utgåvor ett väldigt proffsigt intryck. Särskilt de utgåvor med den här typen av omslag: http://cdn.wwnorton.com/cms/books/9780393966404_300.jpg

Nu ska man väl som ordspråket lyder inte döma en bok från hur de ser ut på utsidan, men när det gäller klassikerserier så vet man ju redan att innehållet är bland det bästa inom världslitteraturen. Därför kan man då lägga lite vikt på omslaget, imo.
Citera
2015-09-15, 04:00
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Norton, en ny bekantskap för mig. Vad skulle du säga utmärker dem, dels textmässigt vad gäller förord och noter och dels den fysiska kvalitén på böckerna, bladen?
Bra kvalitet, aningen större än t.ex. Penguin. Har betydligt mer "extramaterial" än konkurrenterna. Både samtida tolkningar och nyare. Ofta även utdrag ur andra texter som får agera "kontext" för verket i fråga. Kan verkligen inte rekommendera dem nog!
Citera
2017-01-29, 06:25
Medlem
lampross avatar
Denna tråd äger liksom. Särskilt som min favoritklassikerserie, Penguin Classics, lovordas.

Penguin.böckerna är klassiskt pocketformat, lätt att läsa med en hand. Bra papper också. Och begränsat inslag av akademisk mumbo-jumbo (förord av OK längd, inga noter som stör).

En liknande klassikerserie som tråden inte nämnt (?) tycks vara Wordsworth Classics. Iaf när det gäller läsbara pockets (inget överdrivet not-tjafs) på tämligen snyggt papper (ā la Penguin) så är detta en bra serie. Jag har mött den via Shakespeare, de ger ut mycket av denne dramatiker men även annat.

Konkurrensen på klassikerscenen är hård, har copyrighten gått ut är det ju fritt fram att att ge ut. Penguin "strides the market like a colossus" (gissar jag) och jag bryr mig inte så mycket om andra klasskerförlag egentligen. Och svenska klassikerutgåvor i pocket ska vi inte tala om, de brukar ha så dåligt papper, strävt, rena danspappret, som Natur & Kulturs utgåva av Iliaden från år 2000.
Citera
2017-01-29, 11:43
Medlem
chessjamts avatar
En klassikerserie som inte nämnts i tråden (tror jag) är Dover Thrift Editions. Väldigt enkla och billiga klassikerutgåvor som passar bäst kanske för studenten på en tight budget som bara måste ha ett fysisk exemplar av vilken klassiker det än nu månde vara istället för att läsa dem gratis online. Påminner lite om Penguin i upplägget med ett kort förord och sen bara enkel text. Möjligen att de kan ha en notapparat i slutet av boken. De kan också ha väldigt korta böcker på bara dryga hundratalet sidor vilket är behändigt om man är utefter enskilda specifika verk av en viss författare. Men som sagt billiga priser och då får man också väldigt billig kvalité på utgåvorna.
Citera
2017-01-30, 16:54
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Denna tråd äger liksom. Särskilt som min favoritklassikerserie, Penguin Classics, lovordas.

Penguin.böckerna är klassiskt pocketformat, lätt att läsa med en hand. Bra papper också. Och begränsat inslag av akademisk mumbo-jumbo (förord av OK längd, inga noter som stör).

En liknande klassikerserie som tråden inte nämnt (?) tycks vara Wordsworth Classics. Iaf när det gäller läsbara pockets (inget överdrivet not-tjafs) på tämligen snyggt papper (ā la Penguin) så är detta en bra serie. Jag har mött den via Shakespeare, de ger ut mycket av denne dramatiker men även annat.

Konkurrensen på klassikerscenen är hård, har copyrighten gått ut är det ju fritt fram att att ge ut. Penguin "strides the market like a colossus" (gissar jag) och jag bryr mig inte så mycket om andra klasskerförlag egentligen. Och svenska klassikerutgåvor i pocket ska vi inte tala om, de brukar ha så dåligt papper, strävt, rena danspappret, som Natur & Kulturs utgåva av Iliaden från år 2000.
Wordsworth har ju dock de absolut mest förskräckliga omslagen man kan komma över. Vissa av dem är så absurda att jag undrar om det inte är parodi. Hur kan folk godkänna omslag som dessa, Mästaren & Margarita, Brott & Straff, Ulysses eller Ringaren I Notre Dame. Visst finns det en del undantag men de flesta i samma stuk är rätt bedrövliga, med några få som är acceptabla (i min mening). De har dock andra utgåvor som inte är samma svarta block med halvdana karaktärer på och de är dugliga. Jag kan heller inte kommentera något om kvalitén på materialet då jag alltid dömt böckerna efter omslagen och tagit avstånd.
Citera
2017-01-30, 21:39
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Wordsworth har ju dock de absolut mest förskräckliga omslagen man kan komma över. Vissa av dem är så absurda att jag undrar om det inte är parodi. Hur kan folk godkänna omslag som dessa, Mästaren & Margarita, Brott & Straff, Ulysses eller Ringaren I Notre Dame. Visst finns det en del undantag men de flesta i samma stuk är rätt bedrövliga, med några få som är acceptabla (i min mening). De har dock andra utgåvor som inte är samma svarta block med halvdana karaktärer på och de är dugliga. Jag kan heller inte kommentera något om kvalitén på materialet då jag alltid dömt böckerna efter omslagen och tagit avstånd.

Haha, vad fan i helvete. Den där Mästaren och Margarita var ju ändå på något sätt härligt B-aktig med kattrackarn, typ värsta pulp fiction. Men fan vad Brott och Straff omslaget såg groteskt ful ut.
Ulysses såg också ut som noll engagemang av omslagsdesignern. Jisses!

Det enda jag har av Wordsworth edition är ett par tjocka samlingsvolymer av Oscar Wilde och Joseph Conrad som ser helt okej ut omslagsmässigt. Dock är de i softband vilket jag förbannar mig själv hur jag kunde välja det när det är så stora och sköra pappersblad. Har även en hårdare Shakespearesamling av dem som känns sådär klassisk gammal biblioteksutgåva med gröna sidkanter. Undrar om det är något liknande som Lampros har?
Senast redigerad av chessjamt 2017-01-30 kl. 21:42.
Citera
2017-01-30, 21:50
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton

Brott och straff-omslaget är ju stor humor.
Citera
2017-01-31, 04:43
Medlem
lampross avatar
Citat:
Har även en hårdare Shakespearesamling av dem som känns sådär klassisk gammal biblioteksutgåva med gröna sidkanter. Undrar om det är något liknande som Lampros har?
De Wordsworthutgåvor av Shakespeare jag har är vanliga pockets. Och omslagen är mer än godkända, klassiska målningar etc. har använts. HejAntons exempel var ju verkligen bedrövliga, skräckexempel i bokdesign nästan
Citera
2018-05-12, 13:05
Medlem
chessjamts avatar
Bumpar tråden då jag antar att det finns fler bibliofiler än mig som uppskattar att diskutera olika klassikerutgåvor här på forumet.

Vi har fram tills nu diskuterat främst mjukbandsversionerna av klassikerserierna som Penguin, Oxford och Norton för att nämna några. Även om vi kanske inte är helt färdiga ännu med diskussionerna om dem så tycker jag att det vore intressant att diskutera våra erfarenheter vad gäller inbundna utgåvor.

Jag börjar med att skriva av mig mina åsikter/erfarenheter med några som jag har samlat på mig genom åren.

Folio Society är kanske världsbäst när det gäller utgivning av klassiker i kvalitativa utgåvor. Nästan alla deras egna utgivningar kommer i en egen slipcase, typ pärmfodral som extra skydd åt boken. Förord men inga noter brukar vara standard för Folio. Ett av deras signum är också påkostade illustrationer som finns med i utgåvorna. Sidbladen är rejäla och hårda och stela. De ska inte gå av i första taget om man inte är extremt ovarsam. Känslan när man skaffar en bok från Folio är att det är ett praktexemplar som kommer att hålla i generationer.
På minussidan är såklart priset som gör dessa verk till bland de dyraste vad gäller klassikerserierna. Volymerna är också ibland rent opraktiskt stora och kan vara svåra att få plats i vanliga bokhyllor. Förutom det så saknar jag också läsesnören på deras utgåvor men det är kanske en smaksak.

Penguin Classics har också inbundna utgåvor väl värda namnet. Såklart medföljer de penguinska (japp, jag hittade på ordet) förorden och noterna som gjort deras vanliga mjukbands-serie berömd. Även här känns sidbladen slittåliga. Kanske inte lika robusta som Folios men det samma trygga känsla när man läser att man slipper oroa sig för att de ska gå sönder. Läsesnöre medföljer vilket uppskattas stort.
Prislappen är hög men inte lika dyrt som Folios. Storleksmässigt sett så är de betydligt mindre än Folio och kan jämföras med vanlig bokstorlek. De bör passa i vanliga bokhyllor utan några problem.

Library of America har satsat exklusivt på amerikansk litteratur och nästan enbart på avlidna författare. Undantaget är vad jag känner till Philip Roth som de gett ut nästan allt han har skrivit. Utgåvorna är väldigt kompakta med många sidor intryckta i smidiga volymer med glansigt pappersfodral. Detta gör att sidbladen är extremt sköra och tunna. Tänk som en slags Bibel man måste vara försiktigt med att läsa. Dock så har deras mjukbandsutgåvor snäppet slittåligare sidblad, konstigt nog. Läsesnöre medföljer de inbundna utgåvorna vilket är ett plus.
Prislappen här är väldigt hög, nästan i samma klass som Folios. Dock så får man nästan alltid mer än en roman eller ett verk i deras utgåvor då de har ambitionen att få med allt av författarna i sina serier. Inte helt ovanligt att det står ”Novels årtal-årtal” så att man kan samla på sig de verk som författaren skrev under den givna perioden i en och samma utgåva.

Wordsworth Editions verkar ha många olika slags utgåvor eller klassikerserier av varierande kvalité. De jag har är endast samlingsverk av enskilda författare. Typ Collected/Selected eller Complete Works av en given engelsk författare. Väldigt stora och ganska så enkla volymer. Inga noter eller ens förord i dem, samt inga läsesnören heller. Dock är de väldigt prisvärda, särskilt med tanke på att man får med flera litterära verk i en och samma volym.

En ny bekantskap för mig är Macmillan Collector's Library som gör väldigt prisvärda och trevliga klassikerutgåvor. Volymerna är storleksmässigt sett små som pocket men har å andra sidan förgyllda sidkanter och läsesnören. Väldigt trevligt! Inga noter dock men ett förord respektive ett efterord finns på de två utgåvor som jag har. (Collected Poems W.B. Yeats och The Scarlet Letter.)

Har endast en Collectors Library som kanske också har olika slags varierande klassikerserier (är osäker här då jag tycker mig ha sett flera olika sorter på nätet) men den i min ägo påminner väldigt mycket om ovanstående Macmillans med en pocketliknande storlek och förgyllda sidkanter med läsesnöre. Vill minnas att den var i samma prisklass också som Macmillan. Ett efterord finns med i utgåvan jag har. (Jane Eyre.)

Vore kul att höra andras åsikter/erfarenheter om klassikerserier i inbunden format. Någon särskild favorit eller hatobjekt som ni vill lyfta fram?
Citera
2018-05-12, 20:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage
Min personliga favorit är Everyman's library, som inte bara ger ut bra klassiker utan även är måna om böckernas fysiska kvalitet (trådhäftade klotband). Priserna är dessutom bra. Varför finns det ingen svensk motsvarighet?
Gillar också Everyman's library. De ger som sagt inte bara ut klassiker utan även moderna författare som t.ex. Richard Ford. Många samlingsvolymer av olika slag också.
Citat:
Penguin Classics har också inbundna utgåvor väl värda namnet. Såklart medföljer de penguinska (japp, jag hittade på ordet) förorden och noterna som gjort deras vanliga mjukbands-serie berömd. Även här känns sidbladen slittåliga. Kanske inte lika robusta som Folios men det samma trygga känsla när man läser att man slipper oroa sig för att de ska gå sönder. Läsesnöre medföljer vilket uppskattas stort.
Prislappen är hög men inte lika dyrt som Folios. Storleksmässigt sett så är de betydligt mindre än Folio och kan jämföras med vanlig bokstorlek. De bör passa i vanliga bokhyllor utan några problem.
Penguin Classics är snygga och går ju ofta att köpa begagnade. Annars har www.bookdepository.com rätt bra priser på deras nyutgåvor.
Citera
2018-05-12, 22:18
Medlem
Med risk för att svära i kyrkan, så är klassiker ett mycket bra case för att övergå till e-böcker. Ett mycket stort antal svenska och utländska klassiker finns att ladda ner gratis här och var, eller till löjligt låga priser på nätbaserade boklådor. Dessutom har man god hjälp av läsplattans inbyggda ordbok för att tackla gammaldags eller intrikat engelska. Om man nu kan stå ut med e-ink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in