2012-05-02, 22:43
Medlem
Bircks avatar
Nu studerar jag inte texterna på en sådan nivå att jag lägger stor vikt i hur översättningen är annat än vad gäller läsbarhet, men jag upplever att Penguins böcker är lättare att läsa i det att dem ofta är i pocketformat och en layout som förenklar läsandet. Jag har en bok av Oxford University Press som är sprängfylld av noter och med den grekiska originaltexten på en sidan och engelska översättningen på andra. Inget måste för mig men visst är det den mer kompletta texten.
Citera
2012-05-03, 16:04
Medlem
Cohibas avatar
Penguin brukar ha matigare förord, så jag föredrar dem.

Annars är Norton Critical Editions en trevlig serie. Här snackar vi extramaterial asså -
Citera
2012-05-03, 16:34
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Penguin brukar ha matigare förord, så jag föredrar dem.

Annars är Norton Critical Editions en trevlig serie. Här snackar vi extramaterial asså -
Ja, just det, du och dina förord!
Ja, Norton Critical Editions hade jag helt glömt! Numera så föredrar jag de framför både Oxford och Penguin.
Citera
2012-05-03, 17:43
Medlem
annzahs avatar
Jag gillar Penguin bäst. Tycker Oxford U.P är lite stela att hålla i!

Wordsworth är också bra - och billiga...!
Citera
2012-05-03, 21:39
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ja, just det, du och dina förord!

Alla har vi våra kinks -

I sammanhanget vill jag gärna puffa (kanske halvt OT) för Svenska Akademiens aptitliga klassikerserie i snygga band med rejält papper i sidorna och de är oförskämt billiga. Borde ges ut i skinnband också, så vi får en svensk Pléiade. Skulle ju enkelt gå att finansiera till subventionerat pris för hederligt folk genom lite skatt på deckare, sega råttor och populärvetenskapliga tidskrifter och annat trams.
Citera
2012-05-04, 08:02
Medlem
Föredrar Norton Critical Ed. samt Oxfords Classics-serie framför Penguin. Förut var Norton de särklass bästa utgåvorna, men jag får nog säga att Oxford matchar dem nu ifråga om kommenterad text.
Citera
2012-05-07, 18:17
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Föredrar Norton Critical Ed. samt Oxfords Classics-serie framför Penguin. Förut var Norton de särklass bästa utgåvorna, men jag får nog säga att Oxford matchar dem nu ifråga om kommenterad text.
Vad är det du inte gillar med Penguin?
Tycker du Oxford blivit bättre på senare tid?
Citera
2012-05-10, 13:46
Medlem
Penguin-utgåvorna är inte riktigt lika noga kommenterade osv. Eller ja, det är nu ganska många år sedan jag köpte en sådan så de kan ha blivit bättre, eller?

Tycker att Oxford-utgåvorna jag har, vilka iofs inte är många till antalet, är alldeles utomordentliga. Men just notsystemet och deras initierade förord är alldeles förträffliga. Och ja, de har blivit bättre tycker jag. Så långt jag kan överblicka det åtminstone, och det är i sig tämligen begränsat i förhållande till mängden titlar de ger ut.
Citera
2012-11-10, 18:16
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Brukar köpa Penguin Classics. De har till skillnad från de flummiga förorden i exempelvis franska folioserien nästan alltid matiga och bra förord och jag är lite av en förordsfetichist.

Något som vore intressant att höra från dig är vilka enskilda verk eller författare som är bäst – sett till förord, noter samt hur bra själva texten är (så att det inte är en massa tryckfel) – hos vilka av dessa förlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Penguinserien är bra, som Cohiba säger är det gediget introducerade volymer också. Har man råd är naturligtvis Loeb's Classical Library en fin investering vad gäller det grekiska och latinska, med ursprungstexten och översättningen löpande parallellt, på var sin boksida. I Italien finns flera utmärkta klassikerserier till överkomliga priser som också kör enligt den principen, att återge originalet jämte tolkningen till italienska.

Intressant, skulle du kunna nämna några av dessa förlag?
Citera
2012-11-11, 16:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Två trådar om samma sak sammanfogade.
/Mod
Citera
2013-01-10, 13:22
Medlem
Shalashaskas avatar
Är det någon som har en åsikt om den här klassikerserien?:
http://www.almaclassics.com/
Citera
2015-09-14, 18:05
Medlem
chessjamts avatar
Har själv börjat förälska mig i Penguin Classics utgåvorna. Gillar verkligen det stilsäkra svarta omslaget och att deras pocket(?) utgåvor är härligt mjuka och lätta att hålla i och läsa. Så de vinner i min mening vad gäller läsarvänlighet.

Oxford University Press har jag än så länge bara en bok utav och tycker att den är lite mer stel och hård. Nu är det också en kort bok så kanske hade varit annorlunda med en tjockare bok. Är inte så bevandrad inom notapparaten dessa utgåvor emellan men tycker att Penguin alltid har fungerat bra i de sammanhang jag använt de i mina studier.

En klassikerserie som är riktigt snygg är Library of America som satsar bara på amerikansk litteratur. Deras inbundna exemplar är riktigt fina med läsesnöre. De är dyra dock och är man lite mer sparsam av sig så kan man köpa någon häftad exemplar av deras utgåvor. Det jag gillar är att man får ganska kompletta samlingar av vissa författare, eller att det är uppdelat så att man lätt kan samla på sig flera romaner/noveller i en och samma volym och sen bygga på sig en samling av den författaren som står snyggt i bokhyllan.

Någon som äger några av deras utgåvor och håller med eller tycker att de är undermåliga? Kanske att de inte är så bra vad gäller förord och noter, men vill man bara läsa eller ha dem i samlingen så är de ganska fina att ståta med.

Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd. Hoppas mod inte tar illa vid sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in