2007-12-31, 02:07
Medlem
Aquabots avatar
Jag sitter och funderar på nästa bokinköp trots att jag sitter med olästa böcker för månader framåt och har en till på väg hem. Just nu läser jag Into the Wild av Jon Krakauer och nästa bok blir Walden av H.D. Thoreau, och funderar på att beställa hem något av Mark Twain för att fortsätta litet på samma tema.

När det gäller böcker av 'klassiska' författare som Thoreau och Twain finns de ofta utgivna i olika bokserier, t ex Penguin Classics och Enriched Classics. Syftet med denna tråd är att diskutera kring dylika bokserier, vilka föredrar ni? Varför? Fördelar, nackdelar och allmäna åsikter efterfrågas.

Själv ber jag att få återkomma senare då jag helt enkelt inte har stiftat närmare bekantskap med dessa serier än.
Citera
2007-12-31, 10:00
Medlem
Min personliga favorit är Everyman's library, som inte bara ger ut bra klassiker utan även är måna om böckernas fysiska kvalitet (trådhäftade klotband). Priserna är dessutom bra. Varför finns det ingen svensk motsvarighet?
Citera
2007-12-31, 10:43
Medlem
Cohibas avatar
Brukar köpa Penguin Classics. De har till skillnad från de flummiga förorden i exempelvis franska folioserien nästan alltid matiga och bra förord och jag är lite av en förordsfetichist.
Citera
2007-12-31, 11:39
Medlem
Eremitens avatar
Vid de få tillfällen då jag väljer att köpa en klassiker i pocketutgåva brukar det bli i serien Oxford World's Classics.

http://www.oup.co.uk/worldsclassics/
Citera
2007-12-31, 14:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Penguinserien är bra, som Cohiba säger är det gediget introducerade volymer också. Har man råd är naturligtvis Loeb's Classical Library en fin investering vad gäller det grekiska och latinska, med ursprungstexten och översättningen löpande parallellt, på var sin boksida. I Italien finns flera utmärkta klassikerserier till överkomliga priser som också kör enligt den principen, att återge originalet jämte tolkningen till italienska.
Citera
2007-12-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lage
Min personliga favorit är Everyman's library, som inte bara ger ut bra klassiker utan även är måna om böckernas fysiska kvalitet (trådhäftade klotband). Priserna är dessutom bra. Varför finns det ingen svensk motsvarighet?

Medhålles. En mycket trevlig serie som har den goda vanan att binda in ett bokband i varje bok. Böckerna känns kvalitativa och genuina.

En annan liknande serie är CWR Publishings. Böckerna är i ett ganska nätt, nästintill pocket-liknande, format. Skär sig förvisso lite i hyllan men är ganska trevliga att medhava vid resor och liknande.
Citera
2008-01-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
En annan liknande serie är CWR Publishings. Böckerna är i ett ganska nätt, nästintill pocket-liknande, format. Skär sig förvisso lite i hyllan men är ganska trevliga att medhava vid resor och liknande.

CWR har även nyligen gett ut en klassiker-serie som inte direkt är "nätt", böckerna är 30 cm höga och illustrerade. Inget för resor men fina att ha i bokhyllan.

http://www.crw-publishing.co.uk/series.php?id=7&bya=0
Citera
2008-01-01, 20:31
Medlem
Cohibas avatar
En mycket trevlig klassikerserie är Norton Critical Editions.

http://books.wwnorton.com/books/Subject-detail.aspx?tid=11202

De är fullpackade med extramaterial, essäer och utdrag ur kritiska verk från olika tider.
Senast redigerad av Shalashaska 2012-11-11 kl. 17:04. Anledning: Uppdatering av död länk
Citera
2008-03-04, 18:55
Medlem
Aquabots avatar
Så där ja... Nu har jag läst i de två serier som nämns i trådtiteln, Penguin och Enriched Classics. Får hålla med de tidigare röster som lovordade Penguin, intressanta förord som sagts och väldigt sköna att läsa. De känns lite sladdriga innan man vänjer sig men de ligger grymt skönt i händerna. Enriched var jag inte lika nöjd med, mycket mindre format (dock styvare) vilket iofs kan vara bra ibland, på resande fot t ex. Dock så fanns det med en del bonussaker, med Walden som är den bok jag har från serien, fick man Civil Disobedience och ett antal dikter med, och det kan ju vara intressant. Noteringen var väldigt bra i båda, men överlag föredrar jag Penguin Classics.

Har inte bekantat mig med några av de andra som nämns än, måste nog få känna på dem i butik innan jag vågar mig bort från PC.
Citera
2008-03-04, 22:56
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Har inte bekantat mig med några av de andra som nämns än, måste nog få känna på dem i butik innan jag vågar mig bort från PC.

Kul att du gillade Penguin!

Norton är lite större än PC och du behöver knappast vara orolig, för att de inte låge bra i handen och de här volymerna är så fulla med extramaterial, att de bågnar som en färsfylld anka.

Loeb är lite mindre och har hårda pärmar och glider perfekt ner i kavajfickan och petar upp lite lagom i grönt eller rött, så alla ser att du är en bildad karl, när du ägnar dig åt barhäng.

HUP har även kommit med en ljusblå serie liknande Loeb för den renässansintresserade. The I Tatti Library - mycket aptitlig -

http://www.hup.harvard.edu/collection.php?cpk=1145
Senast redigerad av Shalashaska 2012-11-11 kl. 17:10. Anledning: Uppdatering av död länk
Citera
2012-05-02, 21:51
Medlem
Shalashaskas avatar
Penguin eller Oxford? (Klassikerutgåvor)

När jag ska köpa en klassisk roman skriven på engelska så slutar det ofta med att jag väljer mellan en utgåva från Penguin Classics eller en från Oxford University Press. Ofta är det hugget som stucket vilken det blir.
Har ni någon favorit?
Vilken tenderar ni att föredra?

Eller väljer ni kanske hellre från ett helt annat förlag (Wordsworth Editions, Everyman etc. m.fl.)?

Dela, baktala, prisa, rekommendera, tyck.
Citera
2012-05-02, 22:24
Medlem
Tjafsarns avatar
Det viktiga för mig är att texten är så pass oförvanskad det bara går. Alltså, läser jag "complete and unabridged" så köper jag den, oavsett utgivare. Står inte detta på omslaget så låter jag faktiskt bli att köpa, annat än om boken bara kostar en tia eller liknande, vilket dessa böcker ibland gör, även som obegagnade.

Jag har ett flertal av dessa, både Penguin, Oxford och Wordsworth i biblioteket, och ser egentligen ingen skillnad mellan dem. Men min absoluta favorit som jag har ett dussintal av är dock Dover-Thrift som har snygga omslag, bra kvalitet på papper och tryck samt vad jag vet det lägsta priset, samt att jag uppfattat det som att de förvanskar texten så lite som möjligt. Brukar beställa en bunt med dem från bookdepository.com.

Minns för övrigt nu att jag brukar tycka att Penguins helgröna skitpappersupplagor (recyclable) är så dåliga i trycksvärtan att jag får ont i ögonen av att läsa dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in