2018-05-13, 09:21
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Gillar också Everyman's library. De ger som sagt inte bara ut klassiker utan även moderna författare som t.ex. Richard Ford. Många samlingsvolymer av olika slag också.

Penguin Classics är snygga och går ju ofta att köpa begagnade. Annars har www.bookdepository.com rätt bra priser på deras nyutgåvor.

Ja de är riktigt stilrena vilket jag älskar med Penguins böcker. Känner till sajten och har handlat flera böcker där det senaste året. Tror det var just du som tipsade mig om den i fjolårets bokrea-tråd vilket jag tackar för.

Har funderat på att skaffa någon bok av Everymans Library genom åren men i slutändan alltid valt från någon annan klassikerserie eller avstått köpet. Hur skulle du beskriva att deras utgåvor är, utifrån din erfarenhet? Medföljer det läsesnöre?

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Med risk för att svära i kyrkan, så är klassiker ett mycket bra case för att övergå till e-böcker. Ett mycket stort antal svenska och utländska klassiker finns att ladda ner gratis här och var, eller till löjligt låga priser på nätbaserade boklådor. Dessutom har man god hjälp av läsplattans inbyggda ordbok för att tackla gammaldags eller intrikat engelska. Om man nu kan stå ut med e-ink.

Jo absolut finns det fördelar med e-böcker. Känns spontant dock som en diskussion man kanske hellre kan ta i någon annan tråd än just denna där vi diskuterar olika slags bokserier i fysisk format.

Fast å andra sidan, vet du ifall det går att få tag på säg Norton Critical Editions eller Penguins utgåvor i e-boksformat, så att man även får med förord, noter och allt ”extramaterial” s.a.s.? Det skulle vara intressant att veta i så fall.
Citera
2018-05-13, 20:09
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har funderat på att skaffa någon bok av Everymans Library genom åren men i slutändan alltid valt från någon annan klassikerserie eller avstått köpet. Hur skulle du beskriva att deras utgåvor är, utifrån din erfarenhet? Medföljer det läsesnöre?
Inte sällan tjocka utgåvor med 1000+ sidor i ganska tunt papper som innefattar flera (klassiska) verk av samma författare. Läsesnöre ingår vilket gillas av undertecknad. Förorden kan jag inte uttala mig så mycket om då jag undviker att läsa dem före jag läst boken och efteråt ögnar jag oftast snabbt igenom eller skippar helt.
Citera
2018-05-14, 21:51
Medlem
Cohibas avatar
Obegripligt få svenskar som numer åbäkar sig till att lära sig läsa på tyska men för det fall någon vore intresserad så är denna serie föredömlig:

http://www.suhrkamp.de/deutscher-klassiker-verlag_69.html
Citera
2018-05-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
(---)Fast å andra sidan, vet du ifall det går att få tag på säg Norton Critical Editions eller Penguins utgåvor i e-boksformat, så att man även får med förord, noter och allt ”extramaterial” s.a.s.? Det skulle vara intressant att veta i så fall.
Det är en bra fråga! Just "extramaterial" och välskrivna förord kan ju addera väldigt mycket värde till utgåvor av klassiska titlar.

Jag har helt enkelt varit glad åt att e-böckerna har varit gratis, och alltså inte funderat så mycket på vilket fluff som kommer med. Vid en snabbkoll verkar gratis e-böcker främst bestå av "originaltext" (antagligen för att komma runt copyright). Vill man lägga krut på bra extramaterial är pappersböcker antagligen bättre. Dock, för att läsa klassiker billigt och samtidigt spara plats i bokhyllan så tycker jag att eböcker är en bra ingång. Om inte annat kan man ju senare komplettera med tryckta utgåvor av dem man gillar.
Citera
2018-05-16, 19:41
Medlem
DizzyXs avatar
Planerar att läsa Dantes komedi i sommar. Har kollat in Ingvar Björkessons översättning i Natur och Kulturs Klassikerserie på bibblan, och gilla flytet i prosan. Dock finns det en till översättning av Mikael Argenziano i självutgivning via Vulkan Förlag.

Nån som har erfarenheter av båda översättningarna? Vilken skulle ni rekommendera?
Citera
2018-05-19, 20:10
Medlem
Tycker om tråden.

Jag har sen 10 år tillbaka brottats med de stora historiska klassikerna från antikens Grekland och Italien. Jag vet näst intill noll om poeterna och intresserar mig främst för de historiska beskrivningarna av Herodotos, Xenophon, Arrianus exempelvis.

Vill därför göra den historiskt intresserade uppmärksam på "The Landmark Series": http://thelandmarkancienthistories.com/

En del (de flesta kanske) är produkten av kanske 10 år av kondensering: Nya översättningar, kartor på ungefär var tredje sida (YES!), långa essäer om allt av relevans (styrelsesätt, biografier av de centrala gestalterna, krigföring osv.).

Serien är idag fem stora inbundna böcker av:

Herodotos
Thucydides
Xenophon
Arrianus
Julius Caesar

Ytterligare tre böcker kommer att publiceras så att det blir totalt åtta böcker. (Det kommer inte bli fler än åtta märk väl! -- de som återstår är Polybius, Xenophons 'Anabasis' och ytterligare en vilken jag inte kommer ihåg [edit]: Ammianus Marcellinus).

De böcker som finns tillgängliga idag borde inköpas som inbundna, undvik 'paperback' eftersom de rapporteras falla isär. Det här är massiva tegelstenar på mellan 700 till 1000 sidor. Jag har alla som hittills utgivits och njuter just nu av Julius Caesars beskrivning av det 'galliska kriget'.

Börja med Herodotus .. kanske den bästa av de alla, tätt följt av Arrianus beskrivning av Alexander den Store. Kolla in hemsidan jag länkade till ovan.

Skillnaden mellan dessa och låt säga Penguin classics av samma böcker är nästan löjlig. Boken jag läser just nu -- Julius Caesar -- är åtta hundra sidor lång med ytterligare kanske trehundra sidor essäer tillgängliga som gratis nerladdning från hemsidan listad ovan.

Det finns inget liknande. Det är enastående .. och böckerna är billiga trots att de är inbundna. Do check them out!
Senast redigerad av Proprioception 2018-05-19 kl. 20:15.
Citera
2018-05-19, 22:51
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Tycker om tråden.

Jag har sen 10 år tillbaka brottats med de stora historiska klassikerna från antikens Grekland och Italien. Jag vet näst intill noll om poeterna och intresserar mig främst för de historiska beskrivningarna av Herodotos, Xenophon, Arrianus exempelvis.

Vill därför göra den historiskt intresserade uppmärksam på "The Landmark Series": http://thelandmarkancienthistories.com/

En del (de flesta kanske) är produkten av kanske 10 år av kondensering: Nya översättningar, kartor på ungefär var tredje sida (YES!), långa essäer om allt av relevans (styrelsesätt, biografier av de centrala gestalterna, krigföring osv.).

Serien är idag fem stora inbundna böcker av:

Herodotos
Thucydides
Xenophon
Arrianus
Julius Caesar

Ytterligare tre böcker kommer att publiceras så att det blir totalt åtta böcker. (Det kommer inte bli fler än åtta märk väl! -- de som återstår är Polybius, Xenophons 'Anabasis' och ytterligare en vilken jag inte kommer ihåg [edit]: Ammianus Marcellinus).

De böcker som finns tillgängliga idag borde inköpas som inbundna, undvik 'paperback' eftersom de rapporteras falla isär. Det här är massiva tegelstenar på mellan 700 till 1000 sidor. Jag har alla som hittills utgivits och njuter just nu av Julius Caesars beskrivning av det 'galliska kriget'.

Börja med Herodotus .. kanske den bästa av de alla, tätt följt av Arrianus beskrivning av Alexander den Store. Kolla in hemsidan jag länkade till ovan.

Skillnaden mellan dessa och låt säga Penguin classics av samma böcker är nästan löjlig. Boken jag läser just nu -- Julius Caesar -- är åtta hundra sidor lång med ytterligare kanske trehundra sidor essäer tillgängliga som gratis nerladdning från hemsidan listad ovan.

Det finns inget liknande. Det är enastående .. och böckerna är billiga trots att de är inbundna. Do check them out!
Spännande! Är själv ingen historienörd, men Thukydides historia över det peloponnesiska kriget är en av de finare episka betraktelser över makt och mänskligt beteende jag läst. Får kanske kolla upp någon av de andra du rekommenderar i serien. Om man är lite sugen på att läsa Tacitus annaler, men vid ett tidigare försök blev överväldigad av hur svårt det var att hänga med pga bristande bildning, finns det då någon utgåva – på svenska eller engelska – som innehåller material liknande det som beskrivs här?
Citera
2018-05-27, 17:33
Medlem
Här är ett annat tips för den historia-intresserade: Penguin Classics version av The Epic of Gilgamesh

ISBN: 978-0-14-102628-2
(om ni inte vet det redan så kan man alltid klistra in ISBN numret i sökfältet på Amazon och liknande boksidor)

Mycket underhållande verk (YES!) av enastående ålder. Innehåller den tidigaste versionen av Floden och Arken berättelsen som föregår bibelns version med kanske mer än 1000 år. Kort bok, ungefärligen 60 sidor eller så, och kan läsas från början till slut på en eftermiddag. Skitbillig dessutom!

Det här är den äldsta skrivna berättelsen i mänsklighetens historia och den är förbannat rolig. Det är ett jävla mirakel att den överlevt .. och här är en intressant notering .. boken var så vitt jag kan bedöma helt okänd under antiken och framåt -- senaste 2500 åren alltså och hittades i slutet av 1800 talet när britter och tyskar (tekniskt sett var det en Assyrier vid namn Hormuzd Rassam som hittade lertavlorna) började gräva ut gamla grushögar (Tels) i dagens Irak. Brända lerplattor med kilskrift på Akkadiska.

Lär känna lymmeln Enkidou och hans beskyddare och vän Gilgamesh och de enorma äventyr som väntar. Jag har läst den tre gånger och den blir bara bättre och bättre.
Senast redigerad av Proprioception 2018-05-27 kl. 17:39.
Citera
2018-06-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Spännande! Är själv ingen historienörd, men Thukydides historia över det peloponnesiska kriget är en av de finare episka betraktelser över makt och mänskligt beteende jag läst. Får kanske kolla upp någon av de andra du rekommenderar i serien. Om man är lite sugen på att läsa Tacitus annaler, men vid ett tidigare försök blev överväldigad av hur svårt det var att hänga med pga bristande bildning, finns det då någon utgåva – på svenska eller engelska – som innehåller material liknande det som beskrivs här?

Tacitus .. har ingen aning men är nyfiken.

Men nu när några veckor passerat undrar jag om du vågat tjuvkika i Landmark versionen av Thukydides beskrivning av peloponnesiska kriget?

Personligen har jag inte läst någon annan version men har gjort jämförelser med böcker från mitt lokala bibliotek genom att skumma texten. Det verkar närmast ogenomträngligt att ta någon annan version är Landmark för mig.

Om ditt lokala bibliotek inte har ISBN: 0-684-82815-4 så se till att de omedelbart köper in den (helst som hardcover/inbunden).

Den är som den sötaste karamell. Men om du bara vill läsa en (eller köpa en) ur serien så välj antingen Herodotus 'histories' (ISBN: 978-1-84724-686-8) eller Arrianus 'alexander' (ISBN: 978-0-375-42346-8). De två är absolut och totalt bortom allt sans och förnuft. Jag får gåshud bara att tänka på dem. Och jag har de vid min sida just nu. Jag tittar på dem och tänker att det är ett mirakel att de överlevt. Vilket det är.

De två är välskrivna på ett sätt som får många nutida skribenter att rodna av skam över sina egna texter. Första paragrafen i Arrianus version historien "om" Alexander den store är arrogant och helt perfekt. Första stycket av Herodotus beskrivning av grekernas historia är likaledes helt förtrollande. (inom några rader blir du introducerad till följande kvinnor: Io, Europa, Medea och Helen (of Troy))

Och du är totalt fångad. Djup historia nu vilket många, inklusive Shakespeare, knådat gott. (-->)

De är bägge roliga att läsa, det finns humor och snyggt språk. Men mer än det .. de här människorna hade uppenbarligen extraordinär begåvning.

Bara nyfiken.
Senast redigerad av Proprioception 2018-06-16 kl. 18:36.
Citera
2021-02-27, 21:35
Medlem
Kandinskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Tacitus .. har ingen aning men är nyfiken.

Men nu när några veckor passerat undrar jag om du vågat tjuvkika i Landmark versionen av Thukydides beskrivning av peloponnesiska kriget?

Personligen har jag inte läst någon annan version men har gjort jämförelser med böcker från mitt lokala bibliotek genom att skumma texten. Det verkar närmast ogenomträngligt att ta någon annan version är Landmark för mig.

Om ditt lokala bibliotek inte har ISBN: 0-684-82815-4 så se till att de omedelbart köper in den (helst som hardcover/inbunden).

Den är som den sötaste karamell. Men om du bara vill läsa en (eller köpa en) ur serien så välj antingen Herodotus 'histories' (ISBN: 978-1-84724-686-8) eller Arrianus 'alexander' (ISBN: 978-0-375-42346-8). De två är absolut och totalt bortom allt sans och förnuft. Jag får gåshud bara att tänka på dem. Och jag har de vid min sida just nu. Jag tittar på dem och tänker att det är ett mirakel att de överlevt. Vilket det är.

De två är välskrivna på ett sätt som får många nutida skribenter att rodna av skam över sina egna texter. Första paragrafen i Arrianus version historien "om" Alexander den store är arrogant och helt perfekt. Första stycket av Herodotus beskrivning av grekernas historia är likaledes helt förtrollande. (inom några rader blir du introducerad till följande kvinnor: Io, Europa, Medea och Helen (of Troy))

Och du är totalt fångad. Djup historia nu vilket många, inklusive Shakespeare, knådat gott. (-->)

De är bägge roliga att läsa, det finns humor och snyggt språk. Men mer än det .. de här människorna hade uppenbarligen extraordinär begåvning.

Bara nyfiken.

Jag äger än sålänge endast The Landmark: Julius Caesar, men blir väldigt sugen på att slå till på Herodotus och Arrianos verk efter att ha läst ditt inlägg. Ceasarboken i häftat format kom jag över för 239 kr på bokus, och för det priset är det ju ofattbart prisvärt. Bara genom att bläddra lite snabbt i boken förstår man att en enorm mängd arbete måste ha lagts ned på dessa versioner av böckerna.

Jag har ett par funderingar:
  1. Kan vara precis vad som helst! Har de helt slutats sälja i hardcover/inbunden variant? I Sverige verkar det slutsålt, och att köpa från utomlands verkar svindyrt.
  2. Utöver Landmark-böckerna, har du några andra boktips? Kan vara precis vad som helst!
Citera
2023-09-13, 16:23
Medlem
Vilket förlag som ger ut klassikerlitteraturen kan man lita på?

Man kan hitta många klassiker här och var på internet. Alltså på gutenberg, litteraturbanken, etc. Men jag vill ha mina klassiker inbundna ibland. Problemet är att det finns så många oseriösa "förlag" eller om det nu inte ens är förlag men troll som trollar med att copy paste en klassiker in i ett dokument och klistra ihop den och kalla det för en bok.

Då undrar jag vilka förlag man kan lita på.

Vilka är de svenska klassikerförlagen?

Och vilka är de engelskspråkiga klassikerförlagen?
Citera
2023-09-13, 16:31
Medlem
Som exempel så sök på Carl von Clausewitz på adlibris eller bokus och liknande sidor. Man får upp hur många böcker som helst på hans klassiker Om kriget, fast på engelska då. Det är stört omöjligt för mig att reda ut vilken förbenad version jag ska välja att köpa. Jag har faktiskt jättegärna velat läsa den länge nu. Men jag reder inte ut det.

Edit: på adlibris har jag hittat en version av On War på engelska som kostar 17 kr som e-bok. Jag har även hittat en som kostar 660 kr som e-bok men den är på danska. Så hur i helskotta kan det få lov att se ut så?
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-09-13 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in