2017-01-28, 15:28
Medlem
Om det inte är nån avgift på användandet ser jag inte att det spelar nån roll?
Citera
2017-01-28, 15:29
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliber-Vit
Vgd erkänn att du blev ägd och lämna tråden.

- Hur mycket man lånar håller man enkelt koll på med appen Tink eller app från banken.
- Vidare sätter man på lönedagen, efter avdrag för sparande och annat, undan den summa man avser att spendera varje månad och ser till att kreditkortsskulden aldrig överstiger denna.

Det krävs endast ett uns av självdisciplin för att klara av detta.

En av fördelarna med kreditkort är många av utgivarna ger en viss procentsats av spenderat belopp tillbaka i bonus.

Jag är intresserad av svar, det är därför jag provocerar er.
Citera
2017-01-28, 15:30
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?

Är det 30-dagars ränteintäkt på sparkontot som man kan få som alternativkostnad, om man utsätter sig för kreditrisken att handla på kredit?

Jag vet inte riktigt vad du frågar efter eftersom man inte tar något lån varje gång man konsumerar. Det kostar mig 0:- om året (förhandlat bort årsavgiften på kortet och betalar via e-faktura) men ger mig 3-5.000:- tillbaka varje år. Kortutgivaren (näringsidkaren som man har krediten hos) tjänar på att de tar >4% av handlaren du använder kortet hos och du får en del av deras vinst i bonus för att du använder tjänsten. Det är handlaren som betalar vinsten till både dig och till kortutgivaren.

Citat:
Hur håller du koll på hur mycket du lånar från kreditkortsinstitutet? Loggar du in på deras hemsida var tredje dag för att sedan skriva ner på papper hur mycket du kan fortsätta låna för att inte hamna back?

Jag har tillräckligt gott minne att jag kommer ihåg större köp jag gjort under månaden. Småköp som mat på ICA, bensin på Ingo etc. brukar vara en någorlunda identisk summa varje månad så det bryr jag mig inte om. Men givetvis kan man precis som på sin bank logga in och se transaktioner på kontot - det ser ut och fungerar precis som om du handlar med ditt betalkort.

Som någon skrev är man dum om man inte har kreditkort förutsatt att man inte har den mentala kapaciteten av en Lyxfällan-deltagare då man bör hålla sig ifrån allt vad krediter heter.
Citera
2017-01-28, 15:34
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag vet inte riktigt vad du frågar efter eftersom man inte tar något lån varje gång man konsumerar. Det kostar mig 0:- om året (förhandlat bort årsavgiften på kortet och betalar via e-faktura) men ger mig 3-5.000:- tillbaka varje år. Kortutgivaren (näringsidkaren som man har krediten hos) tjänar på att de tar >4% av handlaren du använder kortet hos och du får en del av deras vinst i bonus för att du använder tjänsten. Det är handlaren som betalar vinsten till både dig och till kortutgivaren.

Jag har tillräckligt gott minne att jag kommer ihåg större köp jag gjort under månaden. Småköp som mat på ICA, bensin på Ingo etc. brukar vara en någorlunda identisk summa varje månad så det bryr jag mig inte om. Men givetvis kan man precis som på sin bank logga in och se transaktioner på kontot - det ser ut och fungerar precis som om du handlar med ditt betalkort.

Som någon skrev är man dum om man inte har kreditkort förutsatt att man inte har den mentala kapaciteten av en Lyxfällan-deltagare då man bör hålla sig ifrån allt vad krediter heter.

Ni börjar övertyga mig här.

Vilket kort erbjuder högsta cashback-%? Bensinmackarna verkar erbjuda 0,3% om man väljer att ta ut kontanta medel av sin bonus.
Citera
2017-01-28, 15:34
Medlem
Citat:
Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?

För att jag får 1% tillbaka på allt jag köper. Utom drivmedel. Kostnaden står handlaren för (och de som inte har vett att betala sina räkningar i tid) och den slår handlaren ut på alla kunder. Även de som betalar kontant.

Förklara för mig varför jag skall tacka nej till 1% rabatt på allt jag köper? Räkningen kör jag på autogiro så att missa betala den är inte aktuellt. Brukar bli 3-4 tusen tillbaka per år som direkt dras av på fakturorna. Så inget krångel att springa iväg och lösa in checkar.

Kortet har ingen årsavgift eller fakturaavgift om man betalar med autogiro.
Citera
2017-01-28, 15:36
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Vad yrar du om? Det är inget lån. Det blir ett lån om du inte betala räkningen, men det bör man alltid göra.
Citera
2017-01-28, 15:38
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
För att jag får 1% tillbaka på allt jag köper. Utom drivmedel. Kostnaden står handlaren för (och de som inte har vett att betala sina räkningar i tid) och den slår handlaren ut på alla kunder. Även de som betalar kontant.

Förklara för mig varför jag skall tacka nej till 1% rabatt på allt jag köper? Räkningen kör jag på autogiro så att missa betala den är inte aktuellt. Brukar bli 3-4 tusen tillbaka per år som direkt dras av på fakturorna. Så inget krångel att springa iväg och lösa in checkar.

Kortet har ingen årsavgift eller fakturaavgift om man betalar med autogiro.

Vilket kort har du som erbjuder 4 tusen kronor per år cash-back direkt på fakturan?
Citera
2017-01-28, 15:40
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vad yrar du om? Det är inget lån. Det blir ett lån om du inte betala räkningen, men det bör man alltid göra.

Det är det visst det. När du drar kortet i automaten skapas en skuld till bolaget som du har kortet hos. Spelar ingen roll om du betalar tillbaka inom 3 dagar. En skuld är en skuld.
Citera
2017-01-28, 15:41
Medlem
Citat:
Vilket kort har du som erbjuder 4 tusen kronor per år cash-back direkt på fakturan?

Shell mastercard.
http://shellmastercard.se/
Citera
2017-01-28, 15:42
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Shell mastercard.

Tack, ska titta in det. Fungerar kortet med Tink?
Citera
2017-01-28, 15:42
Medlem
Citat:
Shell mastercard.

Cashback beror såklart på hur mycket du handlar för. 1% på allt utom drivmedel.
Citera
2017-01-28, 15:44
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det är det visst det. När du drar kortet i automaten skapas en skuld till bolaget som du har kortet hos. Spelar ingen roll om du betalar tillbaka inom 3 dagar. En skuld är en skuld.
Det är inte mer lån än att äta på en restaurang och betala notan efteråt.
Senast redigerad av buzzkillington 2017-01-28 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in