2017-01-28, 15:02
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Kul att TS blev duktigt ägd och väljer att inte svara mer här i tråden

Jag förstår fortfarande inte varför man skall ta korttidslån (för det är ju vad ett kreditkort är) för att betala alla sina utgifter.

Kreditkortsutgivaren vill tjäna pengar. Enda gången kortutgivaren tjänar pengar är när du handlar så pass mycket att du måste dela upp betalningen och börja betala ränta. Rimligtvis vill utgivaren att det här händer så pass ofta som möjligt.

Jag använder mig av en budgeteringsapp på telefonen för att hålla koll på mina utgifter. Den är kopplad till mitt bankkonto där jag har mitt kort. Om det tar 30 dagar innan jag betalar räkningen, alternativt 2 - 3 dagar innan kreditkortet uppdateras (förutsatt att det går att koppla till appen) så har jag ju inte 100% koll på mina utlägg. Jag kan definitivt inte kategorisera mina utlägg om jag inte sitter manuellt med papper och penna och sorterar dessa när jag får pappersräkningen från kreditkortet.

Det här hör ju ihop med att kreditkortsutgivaren inte vill att du skall ha koll på dina utgifter. För ju sämre koll du har, desto större chans att du börjar shoppa loss.
Citera
2017-01-28, 15:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Kom att undra över ett par saker:

1. Varifrån kommer pengarna som folk får i bonus om det är exakt samma transaktionskostnad som för bankkort?

2. Vad tjänar kortföretagen på att lämna ut bonus till dig? Välgörenhet?

3. Vad är den effektiva räntan när en person inte betalar sin kreditanvändning med en gång?

1. Avgifter hos handlarna oftast, vi som konsumenter ser inte dessa men det är riktigt dyrt att ha en kortterminal...

2. Knyter kunder till sig, avsikten är givetvis att plocka så många "mycket månad kvar i slutet av pengarna" som möjligt eftersom dessa sedan betalar feta räntekostnader när de fastnar. Vi som svarar i tråden är knappast representativa då vi har ekonomiintresse och inser verkan av hög effektiv ränta.

3. Någonstans mellan 12 och 25% vanligtvis i nuläget, mitt kort har 14 vill jag minnas men eftersom jag nollar saldot varje månad får jag aldrig reda på exakt hur dyrt det hade blivit med ränta, fakturaavgift etc.
Citera
2017-01-28, 15:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
TS: Varför skulle jag bara använda det till större inköp och använda bankkortet till mindre inköp? Jag förstår inte alls hur du resonerar.

Jag använder inte kreditkort för att jag inte har pengar på mitt transaktionskonto (dit jag har ett bankkort kopplat) utan uteslutande för bonusen. Räkningen betalas i 10 fall av 10 i slutet av månaden och tanken att "delbetala" har aldrig ens slagit mig med tanke på räntan.

De senaste tio åren har jag betalat allt med kreditkort, allt från en burkläsk till resor och smycken/klockor. Mitt hushåll spenderar ungefär 250-300k om året på kreditkortet och vi får flera tusen i bonus varje år. Hade jag rest mer än jag gör hade jag valt att samla Eurobonus istället.

Jag tror att det är TS som missuppfattat hur man "ska" använda ett kreditkort..

Detta. Ts idiotförklarar sig själv. Att bara använda kreditkortet för större inköp indikerar ju mer att man inte har ekonomin.
Citera
2017-01-28, 15:06
Medlem
meganegerdases avatar
SJ prio MasterCard gör i princip att man får svart nivå automatiskt om man gör alla sina köp med kortet.

Det ger vissa härliga fördelar.

Varför skulle jag betala med bankkort helt utan bonusar?
Citera
2017-01-28, 15:08
Medlem
Jag har inte på något sätt förstått poängen med att ha ett kreditkort där alla inköp samlas upp och sen betalas på en gemensam summa efter en viss tid. De som gör så riskerar ju bara extra avgifter om de inte klarar av att betala sin skuld.

Däremot kan det kanske för vissa vara bra att ha möjligheten till kredit om de har en så knaper ekonomi att de inte kan betala en räkning på utsatt dag eller köpa något när de verkligen behöver. Då kan man skjuta upp betalningen i tid och betala när pengarna kommer in.

Men den situationen har jag nog aldrig ens befunnit mig i. Jag har aldrig någonsin varit i situationen att inte ha råd att omedelbart betala för mig.
Citera
2017-01-28, 15:09
Medlem
Trådstartaren är en riktig jubelidiot. Sen finns det såklart idioter som inte förstår hur mycket skulder de drar på sig. För egen del så skulle jag aldrig komma på tanken att ligga ute med mina egna pengar - allt ska vara på kredit, någon annan får helt enkelt betala. Sen när fakturan kommer så betalar jag den och gör det räntefritt + får lite bonusar.

folk som trådstartaren är sådana som gärna betalar för mycket i skatt för att få tillbaka pengar vid deklaration
Citera
2017-01-28, 15:09
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
TS: Varför skulle jag bara använda det till större inköp och använda bankkortet till mindre inköp? Jag förstår inte alls hur du resonerar.

Jag använder inte kreditkort för att jag inte har pengar på mitt transaktionskonto (dit jag har ett bankkort kopplat) utan uteslutande för bonusen. Räkningen betalas i 10 fall av 10 i slutet av månaden och tanken att "delbetala" har aldrig ens slagit mig med tanke på räntan.

De senaste tio åren har jag betalat allt med kreditkort, allt från en burkläsk till resor och smycken/klockor. Mitt hushåll spenderar ungefär 250-300k om året på kreditkortet och vi får flera tusen i bonus varje år. Hade jag rest mer än jag gör hade jag valt att samla Eurobonus istället.

Jag tror att det är TS som missuppfattat hur man "ska" använda ett kreditkort..

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Detta. Ts idiotförklarar sig själv. Att bara använda kreditkortet för större inköp indikerar ju mer att man inte har ekonomin.

Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?

Är det 30-dagars ränteintäkt på sparkontot som man kan få som alternativkostnad, om man utsätter sig för kreditrisken att handla på kredit?
Citera
2017-01-28, 15:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
SJ prio MasterCard gör i princip att man får svart nivå automatiskt om man gör alla sina köp med kortet.

Det ger vissa härliga fördelar.

Varför skulle jag betala med bankkort helt utan bonusar?

Man får åka mycket tåg om man skall ha nytta av det där, shit vilka taskiga villkor http://www.sebkortbank.com/sv/pris/s...s-och-villkor/
Citera
2017-01-28, 15:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?

Är det 30-dagars ränteintäkt på sparkontot som man kan få som alternativkostnad, om man utsätter sig för kreditrisken att handla på kredit?

Risken ligger ju helt hos kortutgivaren. Sålänge man nollar saldot varje månad är det enbart fördelar för konsumenten, snudd på korkat att inte utnyttja faktiskt.
Citera
2017-01-28, 15:12
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Trådstartaren är en riktig jubelidiot. Sen finns det såklart idioter som inte förstår hur mycket skulder de drar på sig. För egen del så skulle jag aldrig komma på tanken att ligga ute med mina egna pengar - allt ska vara på kredit, någon annan får helt enkelt betala. Sen när fakturan kommer så betalar jag den och gör det räntefritt + får lite bonusar.

folk som trådstartaren är sådana som gärna betalar för mycket i skatt för att få tillbaka pengar vid deklaration

Hur håller du koll på hur mycket du lånar från kreditkortsinstitutet? Loggar du in på deras hemsida var tredje dag för att sedan skriva ner på papper hur mycket du kan fortsätta låna för att inte hamna back?
Citera
2017-01-28, 15:21
Medlem
Kaliber-Vits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Hur håller du koll på hur mycket du lånar från kreditkortsinstitutet? Loggar du in på deras hemsida var tredje dag för att sedan skriva ner på papper hur mycket du kan fortsätta låna för att inte hamna back?

Vgd erkänn att du blev ägd och lämna tråden.

- Hur mycket man lånar håller man enkelt koll på med appen Tink eller app från banken.
- Vidare sätter man på lönedagen, efter avdrag för sparande och annat, undan den summa man avser att spendera varje månad och ser till att kreditkortsskulden aldrig överstiger denna.

Det krävs endast ett uns av självdisciplin för att klara av detta.

En av fördelarna med kreditkort är många av utgivarna ger en viss procentsats av spenderat belopp tillbaka i bonus.
Citera
2017-01-28, 15:25
Medlem
Snarare TS som inte har en aning om hur kreditkort bör användas. Poängen är att man handlar med pengar man redan har vilket gör att man ser till att man alltid kan betala skulden när räkningen kommer.
Vi har t.ex. Preems kreditkort då det är avgiftsfritt (inklusive ett extrakort) och ger, om inget nytt har hänt, störst bonus per köp. Vi köper allt vi kan via kreditkortet då det ger 1% bonus på alla inköp. På ICA får vi ytterligare 1%.
Räknar man ihop det vi sparar på kortavgifter och det vi får i bonus blir det ändå 1500-2000kr varje år. Kanske låter som en droppe i havet, men pengar är pengar.
Dessutom finns det en ökad säkerhet med kreditkortsköp då det inte är mina pengar som drabbas vid lurendrejeri och stöld.

Som sagt, nyckeln till framgång med kreditkort är att man håller koll på utgifterna och ser till att man kan betala varje månad. För att vara extra säkra har vi dessutom varsin buffert på sparkonto ifall något skulle hända. Tar ju ändå några dagar att få loss pengar får investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in