2017-01-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Vi som är insatta i aktievärlden bör se till asien som ett varnande exempel, under guldåren 2013-2014 var det mycket snack om att det inte finns några som helst tecken på krasch eller bubbla.

2015 small det och förnekarna fick stå med byxorna nere.

Osunda marknader håller aldrig i längden, Stockholms bostadsmarknad är inget undantag.

Asienbörserna är ju princip uppe igen på samma nivå som innan kraschen 2015. Är övertygad om att Asiens börser kommer att gå bra de närmaste 10-20 åren. Men om du låg fullinvesterad i Asien och sålde dina fonder precis efter kraschen så var det ju ingen bra affär. Håller med om detta med långsiktiga och kortsiktiga risker. Skulle tex Aktiestinsen haft någon chans att bli mångmiljonär utan att ta kortsiktiga risker?
2017-01-27, 16:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och det kommer från dig av alla! Det är ju du som lovar guld och gröna skogar, lockar och pockar folk in i bobubblan. Vad kan någonsin gå fel? "Hoppar du inte på det här så blir du fattig. FATTIG! Dina barn blir mobbade och din fru får prostituera sig. I Sverige köper de smarta sina borätter och hus och blir lyckliga". Köpa ska man, varje dag, helst igår. Svenska bostadsmarknaden är genvägen och den enda vägen, till det lyckade livet. Köp inte och du får leva tillsammans med blattarna. Hu!

Leta upp ett enda inlägg där jag har skrivit på det sättet eller spring iväg med svansen mellan benen. Det enda som liknar det jag skrivit är att man kommer förbli fattig hela livet om man aldrig utsätter sig för en kortsiktig risk.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-27 kl. 16:12.
2017-01-27, 16:18
Medlem
Nordeas VD tycker att vi har en bubbla som inte nödvändigtvis behöver spricka.

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm

Det är en bubbla. Och den lär spricka inom 0-3 år enligt mig. Troligen pga en finansiell kris.
2017-01-27, 16:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Nordeas VD tycker att vi har en bubbla som inte nödvändigtvis behöver spricka.

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm

Det är en bubbla. Och den lär spricka inom 0-3 år enligt mig. Troligen pga en finansiell kris.

Jo det togs upp tidigare och det är intressant det där med bubblor som inte behöver spricka, hur kan man då säga att det är en bubbla? Om det inte faller så är det uppenbarligen inte övervärderat och vad är egentligen då problemet?
2017-01-27, 16:34
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta är ju en episk missuppfattning.

Värderingen är uppblåst av: superlåg ränta och massiv spekulation. I dagens läge är det inte svårt att hitta en bostadsklippare som köper fem lägenheter på en gång och säljer dem omedelbart, utan att ha satt sin fot i dom. Att lägenheter säljs innan de ens existerar är också vanligt.

Och sanningen är att lönerna kryper långsamt upp, medan bostadspriserna går rakt upp i himlen.

Det finns en divergens mellan löner och bostadspriser, och situationen kan inte bestå.

Man kan fö studera den socioekonomiska sammansättningen i storstäderna (där de rika förväntas bo) ganska lätt, och ingen kan påstå att det är någon överklass som köper små ettor för 3 miljoner styck. Nej, det är en genuin medelklass, en jättestor samling uppkomlingar, som plötsligt fått chansen att leka miljonärer.

Den äkta svenska överklassen är mkt liten, och räcker inte till för att blåsa upp dessa vansinniga priser ...

Det är samma gamla naiva medelklass som går på samma gamla mina som vanligt.

Det är ett pyramidspel som pågår, och man måste vara extremt naiv, om man tror att alla kan vinna i slutändan ...

Nej, den är uppblåst av löner som ökat, skatter som sänkts, och en räntebubbla som spruckit (det var ingen normal situation med boräntor på 14% - att tro att räntor på 16% eller 14% var normalt var däremot naivt). Dagens boräntor är mer normala.

Boräntor Q2 2016 i olika länder:

Danmark: 1.81%
Tyskland: 1.26%
Frankrike: 1.69%
Estland: 2.04%
Portugal: 1.86%
Tjeckien: 2.25%
belgien: 2.05%
Italien 2.2%
GB: 2.41%
Irland: 3.34%
Polen: 4.5%
Rumänien: 3.32%
Ungern: 4.56%

(European Mortgage Federation)

I USA kostar ett lån bundet i 15 år kanske 3%-4%

Utforska själv: http://www.bankrate.com/

I sverige är vi också 2 stycken som arbetar i familjen. Så ser det inte ut i tyskland eller USA. Det måste man ta hänsyn till när man räknar skuld per capita. 2 personer med löner och trygghetssystem kan bära en större skuld än vad 1 person med sämre trygghetssystem kan. "Experterna" där ute har missat mängder med speciella omständigheter för sverige.

Jag håller ju med om att huspriser känns väldigt höga. Jag tror inte heller de ökar så mycket mer härifrån. Men nersidan är också begränsad.

Vad som behövs är kraftigt ökat byggande. Om så bara sker, kommer allt tuta på som vanligt och vi kommer slippa en spekulationsbubbla ovanpå dagens priser. Kan man bygga mer på höjden, så kan fler skaffa sig en central lägenhet. Höga hus är ofta billigare per kvadratmeter också. Det går säkert att bygga billigare även genom att röja upp bland alla regler i byggandet.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-27 kl. 16:45.
2017-01-27, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Leta upp ett enda inlägg där jag har skrivit på det sättet eller spring iväg med svansen mellan benen. Det enda som liknar det jag skrivit är att man kommer förbli fattig hela livet om man aldrig utsätter sig för en kortsiktig risk.

Det är ju du som påstår att "folk står kvar på perrongen". Återkommande! Men nu vill du plötsligt inte kännas vid det. Prata om trams, från Trams-Pelle själv. Så nej, jag känner dig, så jag letar inte upp ett skit.

...Eller jo. jag bjuder på det. Sid 3134 det senaste. Ja det var ju djävligt svårt att hitta det du. Bäst du lägger benen på ryggen. Inte jag.
Senast redigerad av Mertillen 2017-01-27 kl. 18:55.
2017-01-27, 19:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är ju du som påstår att "folk står kvar på perrongen". Återkommande! Men nu vill du plötsligt inte kännas vid det. Prata om trams, från Trams-Pelle själv. Så nej, jag känner dig, så jag letar inte upp ett skit.

...Eller jo. jag bjuder på det. Sid 3134 det senaste. Ja det var ju djävligt svårt att hitta det du. Bäst du lägger benen på ryggen. Inte jag.

Det inlägget var inte det minsta lik ditt trams.
2017-01-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Nordea har ryggen fri genom säkerställda obligationer. Har svennarna det?

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm/i/senaste/om/naringsliv
Tänkte du inte lite galet nu. Nordea lär inte ha köpt på sig stora mängder bostadsobligationer.

Det är köparna som har intresse av att de är säkerställda. Nordea har andra sidan.
2017-01-27, 20:16
Medlem
Citat:
Detta är ju en episk missuppfattning.

Värderingen är uppblåst av: superlåg ränta
Aha, på samma sätt som Platt-TV priserna har blåsts upp av superlåg ränta. De senast 15 åren har en större platt tv gått från runt 100'000 då till i dag ... (ja, vad har priserna blåsts upp till)?

Citat:
... och massiv spekulation. I dagens läge är det inte svårt att hitta en bostadsklippare som köper fem lägenheter på en gång och säljer dem omedelbart, utan att ha satt sin fot i dom. Att lägenheter säljs innan de ens existerar är också vanligt.
Nja, du har inte förstått det där. Vilka lägenheter undanhålls från marknaden, och står tomma oanvända? Det är bara om bostadsyta undanhålls marknaden som priserna kan drivas upp.

Att någon köper en icke existerande bostad och sedan säljer den när den kan tillträdas driver inte upp pris något.

Citat:
Och sanningen är att lönerna kryper långsamt upp, medan bostadspriserna går rakt upp i himlen.
Om vi istället för fantasier håller oss till fakta så visade Boverkets utredning att så väl lönekostnader som materialkostnader och transporter steg lika mycket, och det var ungefär som bostadspriser. Det enda som steg mindre var byggherrens övriga kostnader.

Citat:
Det finns en divergens mellan löner och bostadspriser, och situationen kan inte bestå.
Jag har flera ggr länkat ett diagram över disponibel inkomst, och bostadspriser. Det stämmer inte alls med ditt påstående.
Är det så att du inte kan läsa ett diagram kanske? I så fall borde du inte uttala dig så mycket.

Citat:
Det är samma gamla naiva medelklass som går på samma gamla mina som vanligt.
Den minan har nu lett till att de som 2002 köpte ett boende som dom hade amorteringsfritt, bor idag billigt med låg belåningsgrad.

Är du riktigt säker på att naiv är rätt ord.
I vart fall har inte resultatet varit så plågsamt för dom.

Citat:
Det är ett pyramidspel som pågår, och man måste vara extremt naiv, om man tror att alla kan vinna i slutändan ...
Nja, det är nog mest byggjobbare och hantverkare som får räknas som vinnare.
Övriga får betala vad det kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag hoppas till och med Svenne och Alpha ser den personifierade brainfarten Hartarbetes dårskap, och därigenom vad jag menar med att nästan alla som kommer in och manar till lugn på den här marknaden råkar(?) vara fullständigt - utmärkande - inkompetenta.

Är ni även med på varför det är oroande?
Nu uppträder du som en Eremona2 hangaround. Du ger dig på folk som inte delar dina förvirrade föreställningar. Och kallar dessa dårar.

Och likt Eremona2, highbanker och övriga så lyckas ni aldrig tillhandahålla något som helst resonemang. I bästa fall får ni ur er ett blint påstående.

Implikationerna av era påståenden är att vi har en lönebubbla. När facket bestämmer sig för att göra slut på den och reglera högsta löner, och strejka ner lönerna till den nivån. Då har er lönebubbla pyst ur. och då sjunker bostadspriserna för folk har då inte råd med boendeutgifterna.

Men ni är inte så benägna att acceptera konsekvenserna av era påståenden.
2017-01-27, 22:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det märks att du var för liten för att ha varit med då om du tycker IT-bubblan liknar denna påstådda bubbla. Jag var med och dumpade alla mina IT-aktier innan kraschen eftersom jag inte kunde räkna hem dessa värderingar. När det gäller bopriserna är det däremot lätt att se man får mycket låga bokostnader om man köper sin bostad så där finns det fog för värderingarna med råge. Folk är beredda att betala betydligt mer för ett bra boende än vad som krävs nu.
Det är helt olika saker för att det är helt olika marknader.

Poängen var att du helt missat den eskalerade debatten, vad det än beror på. Sättet snacket kring marknaden utvecklat sig är nämligen väldigt likt.
2017-01-27, 22:29
Medlem
En sak jag märkt bara de senaste veckorna är en eskalering av finansiella oegentligheter.
Har rapporteringen/lagföringen ökat, bara en slump att allt händer samtidigt eller ökar det??
2017-01-28, 10:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är helt olika saker för att det är helt olika marknader.

Poängen var att du helt missat den eskalerade debatten, vad det än beror på. Sättet snacket kring marknaden utvecklat sig är nämligen väldigt likt.

Det du enligt din egen uppgift missade var just debatten som skedde då eftersom du var för ung för att vara med. Du har som vanligt inte koll men det hindrar dig inte för att tro att du har det.

Jag var däremot i allra högsta grad med och gjorde bra vinster på uppgången men klev också av innan raset och blankade tom. framfab eftersom jag såg att värderingen var helt uppenbart fel. Du är djupt okunnig om du tror att It-bubblan är jämförbar med bomarknaden nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in