2017-01-27, 06:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, blir det inte dålig avkastning på att låta hus stå tomma?
Varför skulle det inträffa?

Jo det är svårt att se hur bankerna skulle kunna tjäna på att låta bostäder så tomma. Men bubbelbabblarnas logik är som vanligt svår att få ihop.
2017-01-27, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Att ni orkar prata om bostadsbubbla, ni som säger att bubblan kommer, ni är själva de som inte har råd att köpa lägenhet va?

Nej det "säger" vi aldrig. Det är sådant som du gör därför att du uppenbarligen är en idiot. Om "bubblan kommer" så är den förstås inte här. Förstått? Isåfall rekommenderar jag att du uppmuntrar dina vänner till att låna och att köpa hur mycket du vill. Risken för bobubbla är ju noll då den inte existerar.

Sign Kurt-Sune bortser från risk. Jag känner igen det. Svenskarna som folk har inte lärt sig av smällen på 1990-talets början. Nu har de varit optimister ånyo ända sedan Göran Persson var statsminister på 1990-talet. Det är 20 år sedan. Nya generationer, ny okunskap men precis samma beteende. Men landet de köper fast sig i har försämrats något oerhört.

Och du är densamma som påstår att bobubblan undvikes därför att den inte är önskvärd. Vilket gäng ni är alltså.
Senast redigerad av Mertillen 2017-01-27 kl. 07:41.
2017-01-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej det "säger" vi aldrig. Det är sådant som du gör därför att du uppenbarligen är en idiot. Om "bubblan kommer" så är den förstås inte här. Förstått? Isåfall rekommenderar jag att du uppmuntrar dina vänner till att låna och att köpa hur mycket du vill. Risken för bobubbla är ju noll då den inte existerar.

Sign Kurt-Sune bortser från risk. Jag känner igen det. Svenskarna som folk har inte lärt sig av smällen på 1990-talets början. Nu har de varit optimister ånyo ända sedan Göran Persson var statsminister på 1990-talet. Det är 20 år sedan. Nya generationer, ny okunskap men precis samma beteende. Men landet de köper fast sig i har försämrats något oerhört.

Och du är densamma som påstår att bobubblan undvikes därför att den inte är önskvärd. Vilket gäng ni är alltså.

Du kan inte jämföra situationen från nittiotalets bokris med dagens situation.
Det finns inga relevanta jämförelser att dra överhuvudtaget.
Förutsättningar för en bubbla saknas idag.
2017-01-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-sonny
Du får helt enkelt fundera över hur viktigt det är för dig att bo i Stockholm och värdera hur mycket risk du tål i förhållande till det.

Köper du för att bo länge eller köper du för att bo men med förhoppning om en värdeökning? Ska du bo kortare tid är det väl alltid högre risk speciellt som priserna är nu.

Jo det är sant, egentligen behöver man ju inte bo i Stockholm. Visst jag har en del vänner kvar och jobb och familj. Men det är inget som direkt håller mig jättefast, så det är ju ett alternativ.

Köper snarare för kortare tid, då jag är ung och byter jobb lite då och då och reser osv. Därav ser jag inte det långsiktigt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Du kan glömma hyresrätt inne i de delarna av stockholm som folk vill bo i. Det förmedlas bara 5000 vanliga kontrakt om året. Då räknas norsborg och rinkeby med i dem 5000 också. Så totalt blir det väldigt få i attraktiva områden.

Om du vill undvika att eventuellt köpa på toppen så flytta ifrån stockholm. Finns inte många andra val. Ta inte lånen för snart är det slut på lånefesten och då blir det inte roligt att ha massiva lån.

Det är de jag menar. Hyresrätt i Stockholm i första hand är omöjligt. Det är jag medveten om, speciellt då jag har ett halvår kötid bara. Haha..

Får väl överväga något sådant att flytta ut från Stockholm, men hur mycket bättre är marknaden i halvstora städerna, typ Örebro, Jönköping, Linköping etc?

Nej jag tänker att jag har varit envis mot både familj och vänner med att jag inte tror på bostadsrätter just nu, men alla säger att det är ingen fara, bubblan vet man aldrig när den kommer osv. Känns som jag argumenterar ensamt för bubblan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Skulle rekommendera att du väntar några månader, 2-3 kanske, eftersom Sthlm är epicentet av denna bubbla.
Jag kanske får äta upp min hatt och du kanske missar en bra deal, men det finns nog en anledning att du sökte dig till tråden och vill kunna sova gott helt enkelt.

Just my 2 cents

Vad tänker du med just 2-3 månader? Menar du att du tror att vi är på toppen ungefär nu?

Japp det har du rätt i, sökte ju mig till tråden och skrev då jag har oron i mig. Jag är helt övertygad att vi har en bubbla eller något i den formen. Men samtidigt vill man ha någonstans att bo, och börjar bli övertalad att köpa.. Vilket jag nog inte vill heller..

Får fortsätta leta andra hand lite också.
2017-01-27, 10:16
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Nordeas vd: det är en bostadsbubbla

Är det en bostadsbubbla i Stockholm?
-Jo jag tror att det är, frågan är hur stor den är och hur man hanterar den. Det är inte alltid som en bubbla spricker.

Hur då inte en bankfråga?
-Det kommer inte slå på bankerna. Det kommer att slå på ekonomin när människor inte kan konsumera.

Nordea har ryggen fri genom säkerställda obligationer. Har svennarna det?

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm/i/senaste/om/naringsliv
2017-01-27, 11:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Nordea har ryggen fri genom säkerställda obligationer. Har svennarna det?

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm/i/senaste/om/naringsliv

Att en bubbla inte behöver spricka är förstås en märklig syn, vad anser man då att en bubbla är? Omotiverat höga priser som dock inte andra håller med om?
2017-01-27, 11:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Får väl överväga något sådant att flytta ut från Stockholm, men hur mycket bättre är marknaden i halvstora städerna, typ Örebro, Jönköping, Linköping etc?

Nej jag tänker att jag har varit envis mot både familj och vänner med att jag inte tror på bostadsrätter just nu, men alla säger att det är ingen fara, bubblan vet man aldrig när den kommer osv. Känns som jag argumenterar ensamt för bubblan.

Tänk på att på mindre orter i regel är betydligt känsligare för om ortens dominerande företag tvingas skära ned. Det kan leda till osäljbara bostäder över en natt och trots den risken är priserna ofta väldigt höga. Det kan mycket väl vara lägre risk i Stockholm även om priserna är högre eftersom man inte har beroendet till enskilda företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Vad tänker du med just 2-3 månader? Menar du att du tror att vi är på toppen ungefär nu?

Japp det har du rätt i, sökte ju mig till tråden och skrev då jag har oron i mig. Jag är helt övertygad att vi har en bubbla eller något i den formen. Men samtidigt vill man ha någonstans att bo, och börjar bli övertalad att köpa.. Vilket jag nog inte vill heller..

Får fortsätta leta andra hand lite också.

Några månader är standard att tro på och det finns alltid något man kan vänta på. Riksbankens nästa räntemöte eller amorteringskravet som folk här i tråden var övertygade om att den skulle utlösa ett ras. Köp inte nu utan vänta till våren när amorteringskravet kommer sa de för ett år sedan. Under sommaren sa de att inget säljs alls nu och i höst kommer ett jätteras. Istället kom den uppgången som jag hade förutspått och nu under vintern säger de återigen att man ska vänta några månader för snart kommer raset. Så här har det pågått i årtionden.

Och varför skulle priserna rasa när det är så billigt att bo för de som äger sin bostad, förväntar de sig att det i princip ska bli gratis att bo, och det även på attraktiva adresser. Nej det kommer inte hända. Som du säger måste folk bo och de flesta är beredda att lägga betydligt mer pengar på ett bra boende än vad man idag behöver.
2017-01-27, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att en bubbla inte behöver spricka är förstås en märklig syn, vad anser man då att en bubbla är? Omotiverat höga priser som dock inte andra håller med om?

Du har det besvärligt med definitionerna av saker och ting. Samma sak med Alpha.

En bubbla kan förstås motas tillbaka, det blir inte mindre bubbla för det. I Sveriges fall ska den istället blåsa upp till dess den exploderar. Du räknar som jag förstår med att komma helskinnad från smällen eller bara få några skrubbsår på sin höjd.
2017-01-27, 11:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du har det besvärligt med definitionerna av saker och ting. Samma sak med Alpha.

En bubbla kan förstås motas tillbaka, det blir inte mindre bubbla för det. I Sveriges fall ska den istället blåsa upp till dess den exploderar. Du räknar som jag förstår med att komma helskinnad från smällen eller bara få några skrubbsår på sin höjd.

Men vad är då en bubbla om den inte behöver leda till prisnedgångar? Uppenbarligen inte omotiverat höga priser. Och varför ska man bry sig om en sådan bubbla?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-27 kl. 11:57.
2017-01-27, 12:52
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
När ska lönebubblan spricka? Kan vi vänta oss en halvering av lönerna? Det är lönerna som bär upp dagens värdering. Kan lönerna krascha ner till 1/10 -del av nuvarande löneläge?
2017-01-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är lönerna som bär upp dagens värdering.

Detta är ju en episk missuppfattning.

Värderingen är uppblåst av: superlåg ränta och massiv spekulation. I dagens läge är det inte svårt att hitta en bostadsklippare som köper fem lägenheter på en gång och säljer dem omedelbart, utan att ha satt sin fot i dom. Att lägenheter säljs innan de ens existerar är också vanligt.

Och sanningen är att lönerna kryper långsamt upp, medan bostadspriserna går rakt upp i himlen.

Det finns en divergens mellan löner och bostadspriser, och situationen kan inte bestå.

Man kan fö studera den socioekonomiska sammansättningen i storstäderna (där de rika förväntas bo) ganska lätt, och ingen kan påstå att det är någon överklass som köper små ettor för 3 miljoner styck. Nej, det är en genuin medelklass, en jättestor samling uppkomlingar, som plötsligt fått chansen att leka miljonärer.

Den äkta svenska överklassen är mkt liten, och räcker inte till för att blåsa upp dessa vansinniga priser ...

Det är samma gamla naiva medelklass som går på samma gamla mina som vanligt.

Det är ett pyramidspel som pågår, och man måste vara extremt naiv, om man tror att alla kan vinna i slutändan ...
2017-01-27, 14:12
Medlem
Trillskes avatar
Jag hoppas till och med Svenne och Alpha ser den personifierade brainfarten Hartarbetes dårskap, och därigenom vad jag menar med att nästan alla som kommer in och manar till lugn på den här marknaden råkar(?) vara fullständigt - utmärkande - inkompetenta.

Är ni även med på varför det är oroande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in