Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-sonny
Du får helt enkelt fundera över hur viktigt det är för dig att bo i Stockholm och värdera hur mycket risk du tål i förhållande till det.
Köper du för att bo länge eller köper du för att bo men med förhoppning om en värdeökning? Ska du bo kortare tid är det väl alltid högre risk speciellt som priserna är nu.
Jo det är sant, egentligen behöver man ju inte bo i Stockholm. Visst jag har en del vänner kvar och jobb och familj. Men det är inget som direkt håller mig jättefast, så det är ju ett alternativ.
Köper snarare för kortare tid, då jag är ung och byter jobb lite då och då och reser osv. Därav ser jag inte det långsiktigt alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Du kan glömma hyresrätt inne i de delarna av stockholm som folk vill bo i. Det förmedlas bara 5000 vanliga kontrakt om året. Då räknas norsborg och rinkeby med i dem 5000 också. Så totalt blir det väldigt få i attraktiva områden.
Om du vill undvika att eventuellt köpa på toppen så flytta ifrån stockholm. Finns inte många andra val. Ta inte lånen för snart är det slut på lånefesten och då blir det inte roligt att ha massiva lån.
Det är de jag menar. Hyresrätt i Stockholm i första hand är omöjligt. Det är jag medveten om, speciellt då jag har ett halvår kötid bara. Haha..
Får väl överväga något sådant att flytta ut från Stockholm, men hur mycket bättre är marknaden i halvstora städerna, typ Örebro, Jönköping, Linköping etc?
Nej jag tänker att jag har varit envis mot både familj och vänner med att jag inte tror på bostadsrätter just nu, men alla säger att det är ingen fara, bubblan vet man aldrig när den kommer osv. Känns som jag argumenterar ensamt för bubblan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lapplisan
Skulle rekommendera att du väntar några månader, 2-3 kanske, eftersom Sthlm är epicentet av denna bubbla.
Jag kanske får äta upp min hatt och du kanske missar en bra deal, men det finns nog en anledning att du sökte dig till tråden och vill kunna sova gott helt enkelt.
Just my 2 cents
Vad tänker du med just 2-3 månader? Menar du att du tror att vi är på toppen ungefär nu?
Japp det har du rätt i, sökte ju mig till tråden och skrev då jag har oron i mig. Jag är helt övertygad att vi har en bubbla eller något i den formen. Men samtidigt vill man ha någonstans att bo, och börjar bli övertalad att köpa.. Vilket jag nog inte vill heller..
Får fortsätta leta andra hand lite också.