2017-01-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta är ju en episk missuppfattning.

Värderingen är uppblåst av: superlåg ränta och massiv spekulation. I dagens läge är det inte svårt att hitta en bostadsklippare som köper fem lägenheter på en gång och säljer dem omedelbart, utan att ha satt sin fot i dom. Att lägenheter säljs innan de ens existerar är också vanligt.

Och sanningen är att lönerna kryper långsamt upp, medan bostadspriserna går rakt upp i himlen.

Det finns en divergens mellan löner och bostadspriser, och situationen kan inte bestå.

Man kan fö studera den socioekonomiska sammansättningen i storstäderna (där de rika förväntas bo) ganska lätt, och ingen kan påstå att det är någon överklass som köper små ettor för 3 miljoner styck. Nej, det är en genuin medelklass, en jättestor samling uppkomlingar, som plötsligt fått chansen att leka miljonärer.

Den äkta svenska överklassen är mkt liten, och räcker inte till för att blåsa upp dessa vansinniga priser ...

Det är samma gamla naiva medelklass som går på samma gamla mina som vanligt.

Det är ett pyramidspel som pågår, och man måste vara extremt naiv, om man tror att alla kan vinna i slutändan ...

Vilka har varit vinnarna i pyramidspelet de senaste 100 åren? De som köpt eller de som hyrt? Menar du att detta plötsligt kommer att ändras över en natt?
2017-01-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Vilka har varit vinnarna i pyramidspelet de senaste 100 åren? De som köpt eller de som hyrt? Menar du att detta plötsligt kommer att ändras över en natt?

Vinnaren är den som köper efter att bubblan spruckit👍
2017-01-27, 14:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Vinnaren är den som köper efter att bubblan spruckit👍

Vissa här hävdar att en bubbla inte alls behöver leda till fallande priser så där får du inte ens medhåll av övriga bubbelbabblare. Faktum är att alla inklusive de som har köpt innan nedgångar har tjänat på det såvida de inte har sålt.
2017-01-27, 15:01
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så här folk i tråden skrivit hela tiden, vänta i några månader...

Under tiden har priserna bara stigit och ni väntar fortfarande.

Man köper alltid på topp i en stigande trend. Alternativet är att köpa när det faller men då är samma personer ännu mer negativa. Resultatet blir att aldrig köpa.

Klart att den stigande trenden kan fortsätta, problemet är att belåning kontra inkomst börjar bli osund på dessa nivåer.

Bostadspriserna kan fortsätta öka, räntan kan ligga kvar på dessa nivåer i flera decennier, det som är farligt är att förlita hela sin ekonomi på dessa två antaganden. Vad gör låg/medel-inkomsttagaren som fått stora månmiljon lån om räntan sticker iväg ordentligt? Frågan är hur många i innerstaden som har ekonomi för en ränta på 6-10%. Det kanske aldrig händer, men vad blir utfallet om det händer?
2017-01-27, 15:08
Medlem
johannespauluss avatar
Vi som är insatta i aktievärlden bör se till asien som ett varnande exempel, under guldåren 2013-2014 var det mycket snack om att det inte finns några som helst tecken på krasch eller bubbla.

2015 small det och förnekarna fick stå med byxorna nere.

Osunda marknader håller aldrig i längden, Stockholms bostadsmarknad är inget undantag.
2017-01-27, 15:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Klart att den stigande trenden kan fortsätta, problemet är att belåning kontra inkomst börjar bli osund på dessa nivåer.

Bostadspriserna kan fortsätta öka, räntan kan ligga kvar på dessa nivåer i flera decennier, det som är farligt är att förlita hela sin ekonomi på dessa två antaganden. Vad gör låg/medel-inkomsttagaren som fått stora månmiljon lån om räntan sticker iväg ordentligt? Frågan är hur många i innerstaden som har ekonomi för en ränta på 6-10%. Det kanske aldrig händer, men vad blir utfallet om det händer?

Hur ser du på boendekostnad kontra inkomst då, hur lågt tror du den kan gå?
2017-01-27, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen

De som köpt, antar jag att du menar att svaret ska vara. Inte alltid, dessutom hör det egentligen inte till tråden. Som om vilken lantarbetare som helst idag skulle köpa ett lantbruk för 16 miljoner och naturligtvis kamma hem allting bara genom att sitta ned på sin slappa röv. Samtidigt som kompisen nyttjat egendomen och skapat intäkter fast helt i onödan. Här lockas det minsann med värdeuppgångar. Alltid. Utan slut. Utan risk för personlig konkurs.

Genomgående i tråden: förnekar risk, går med på vilka idiot-objekt som helst bara de återfinns i storstäder (som Malmö), diskuterar inte bubblan utan försöker få med sig obelånade in i pyramidspelet, som det faktiskt är frågan om att det är. Knepet är alltid alla möjliga egna framgångshistorier och andra påståenden att skeptikerna alla minsann hyr men inte gör något annat än om att drömma om att köpa. Någon gång under de senaste 15 åren hade jag backat själv och struntat i köp. Självbevarelsedriften, man vill inte förstöra sitt liv eller lära sig att leva med en skuld som skrivs av först när man dör.
2017-01-27, 15:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Vi som är insatta i aktievärlden bör se till asien som ett varnande exempel, under guldåren 2013-2014 var det mycket snack om att det inte finns några som helst tecken på krasch eller bubbla.

2015 small det och förnekarna fick stå med byxorna nere.

Osunda marknader håller aldrig i längden, Stockholms bostadsmarknad är inget undantag.

Håller jag inte alls med om, vi som verkligen är insatta i aktievärlden vet att värderingarna i asien länge har ifrågasatts.
2017-01-27, 15:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
De som köpt, antar jag att du menar att svaret ska vara. Inte alltid, dessutom hör det egentligen inte till tråden. Som om vilken lantarbetare som helst idag skulle köpa ett lantbruk för 16 miljoner och naturligtvis kamma hem allting bara genom att sitta ned på sin slappa röv. Samtidigt som kompisen nyttjat egendomen och skapat intäkter fast helt i onödan. Här lockas det minsann med värdeuppgångar. Alltid. Utan slut. Utan risk för personlig konkurs.

Genomgående i tråden: förnekar risk, går med på vilka idiot-objekt som helst bara de återfinns i storstäder (som Malmö), diskuterar inte bubblan utan försöker få med sig obelånade in i pyramidspelet, som det faktiskt är frågan om att det är. Knepet är alltid alla möjliga egna framgångshistorier och andra påståenden att skeptikerna alla minsann hyr men inte gör något annat än om att drömma om att köpa. Någon gång under de senaste 15 åren hade jag backat själv och struntat i köp. Självbevarelsedriften, man vill inte förstöra sitt liv eller lära sig att leva med en skuld som skrivs av först när man dör.

Trams, jag har t.ex. aldrig förnekat risker utan alltid framhållit att det alltid finns betydande risker på kort sikt, både på bomarknaden och på börsen. Men risker ska alltid vägas mot potential och det är också viktigt att förstå att ju längre sikt vi betraktar desto lägre risk. Bor gör vi på lång sikt och därför är det osunt att helt fokusera på kortsiktiga risker. Se mer på de långsiktiga riskerna med att både äga sitt boende och att inte göra det. Det finns risker med båda.

De som undviker alla kortsiktiga risker kommer garanterat att få ett liv i fattigdom.
2017-01-27, 15:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Håller jag inte alls med om, vi som verkligen är insatta i aktievärlden vet att värderingarna i asien länge har ifrågasatts.
Samt svensk bostadsmarknad, med en kraftigt stigande trend sedan 2010. Det påminner oerhört mycket om snacket om IT-bubblan åren före kraschen av densamma.

Jag var liten då och hade därför inga tillgångar. Ur mitt perspektiv blev det därför rätt underhållande hur snacket eskalerade åren före och hur snacket gick efter. Det blev nämligen helt bissart att se hur vissa blev tagna på sängen. Jag hade ju inget förblindande bias utan lyssnade bara på vad folk sa obehindrat. Hade de som blev förvånade bott under en sten? Det enda vuxna pratade om flera år före kraschen var ju den där IT-bubblan som nu lyckats förvåna vissa människor.

När jag blev äldre förstod jag att de handlade om att de hade förälskat sig i sina IT-tillgångar så pass att de helt enkelt inte klarade av att registrera diskussionerna kring IT-bubblan.

Om du gör samma sak här får du avgöra själv, jag bryr mig inte. Det är dock ett faktum att snacket om Sveriges bostadsmarknad har eskalerat extremt och du har inte registrerat det. Du tror att det varit som vanligt.
2017-01-27, 15:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Samt svensk bostadsmarknad, med en kraftigt stigande trend sedan 2010. Det påminner oerhört mycket om snacket om IT-bubblan åren före kraschen av densamma.

Jag var liten då och hade därför inga tillgångar. Ur mitt perspektiv blev det därför rätt underhållande hur snacket eskalerade åren före och hur snacket gick efter. Det blev nämligen helt bissart att se hur vissa blev tagna på sängen. Jag hade ju inget förblindande bias utan lyssnade bara på vad folk sa obehindrat. Hade de som blev förvånade bott under en sten? Det enda vuxna pratade om flera år före kraschen var ju den där IT-bubblan som nu lyckats förvåna vissa människor.

När jag blev äldre förstod jag att de handlade om att de hade förälskat sig i sina IT-tillgångar så pass att de helt enkelt inte klarade av att registrera diskussionerna kring IT-bubblan.

Om du gör samma sak här får du avgöra själv, jag bryr mig inte. Det är dock ett faktum att snacket om Sveriges bostadsmarknad har eskalerat extremt och du har inte registrerat det. Du tror att det varit som vanligt.

Det märks att du var för liten för att ha varit med då om du tycker IT-bubblan liknar denna påstådda bubbla. Jag var med och dumpade alla mina IT-aktier innan kraschen eftersom jag inte kunde räkna hem dessa värderingar. När det gäller bopriserna är det däremot lätt att se man får mycket låga bokostnader om man köper sin bostad så där finns det fog för värderingarna med råge. Folk är beredda att betala betydligt mer för ett bra boende än vad som krävs nu.
2017-01-27, 16:01
Bannlyst
Citat:
Trams, jag har t.ex. aldrig förnekat risker utan alltid framhållit att det alltid finns betydande risker på kort sikt, både på bomarknaden och på börsen.

De som undviker alla kortsiktiga risker kommer garanterat att få ett liv i fattigdom.

Och det kommer från dig av alla! Det är ju du som lovar guld och gröna skogar, lockar och pockar folk in i bobubblan. Vad kan någonsin gå fel? "Hoppar du inte på det här så blir du fattig. FATTIG! Dina barn blir mobbade och din fru får prostituera sig. I Sverige köper de smarta sina borätter och hus och blir lyckliga". Köpa ska man, varje dag, helst igår. Svenska bostadsmarknaden är genvägen och den enda vägen, till det lyckade livet. Köp inte och du får leva tillsammans med blattarna. Hu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in