2017-01-27, 13:39
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det beror på!

Om hon talar sanning, och hon använt den anabola krämen endast en kort tid, då är påverkan liten, om hon däremot använt den anabola salvan regelbundet under många år och lång tid, eller om den är en cover-up för tyngre användning av anabola, ja då är vinningen givetvis större.

"Då är påverkan liten". Liten; 1 sekund på en mils åkning? Finns det någon som helst kunskap om just detta hon är åtalad för. Nämligen vad det kan ha för effekt. Att den är "liten" är ett vagt påstående.
(Men högst troligt för en lekman).

Troligen vet INGEN, vad det är för PRAKTISK effekt av hennes salvande. Oavsett om hon använt den fem gånger eller använt upp hela tuben.
Så det hela är ett i så fall ett metafysiskt skådespel. Vilket gör det hela lite lustigt.

Handlar om synd, straff, moral. Into om praktisk funktionell förbättring av prestationer för vår lilla tös.

Om nu inte nån kommer fram med FAKTA som visar att Johaug blivit så mycket starkare, blivit så och så mycket snabbare i sin åkning. Sån forskning och erfarenhet har man nog inte. Som kan tillämpas på just användningen av 1 tub.
Citera
2017-01-27, 13:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Varför det?

För att det är helt olika saker antar jag...

Idrottens rättsskipning är inte likadan som "vanliga" rättvisan när det gäller bevisbörda. Såklart.

Frågan är väl snarare: Varför tror du att det är så?
Senast redigerad av DikT 2017-01-27 kl. 13:43.
Citera
2017-01-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
"Rättegången" föregås ju av en utredning av ADN. Man har inte kunnat motbevisa den, och den stöds av halten clostebol och att hon bevisligen haft en styggt sår på läppen som gett stora problem. Hon uppgav också själv att hon använt salvan vid provet. Jag har personligen svårt att se att hon kan ha hållt på med ett tyngre anabolbruk. Hennes muskler är inte heller hennes styrka som åkare. Det är inte orimligt att den köptes för att försöka läka såret.

Däremot tror jag som sagt att hon köpt den själv och gjort bort sig och då är det helt omöjligt att komma under två års avstängning, risk för fyra. Men det går inte att bevisa om inte nån börjar prata.

Ingen är så dum nuförtiden att de proppar sig fulla med monsterdoser av anabola. Om hon dopat sig är det garanterat genom mikrodosering av clostebol, i spray- eller krämform. Under 2016 har metoderna för att upptäcka clostebol blivit mycket bättre och Johaug behöver inte ha fått reda på detta förrän precis innan testet eller till och med senare. Om hon varit osäker på att doseringen av clostebol gått ur kroppen skriver hon ju såklart upp Trofodermin bland använda läkemedel. Skulle testet vara negativt hade ju ingen brytt sig om vad hon skrivit i den rutan.

Just clostebol är perfekt för Johaug då risken att bli infertil är väldigt låg samt att steroiden ger extra bra effekt på kvinnor. Dessutom kombinerat med att det var väldigt svårt att upptäcka fram till 2016 och att norska skidåkare knappt testas under sommaren gör att hon har mycket att vinna på det.

Att anabola steroider endast gör att folk ser ut som Marit Björgen är en myt. Det gör bland annat att du orkar träna längre tid än normalt. Johaug är ju kort i rocken och stora muskler är därför en nackdel då hon har mer att vinna på att väga så lite som möjligt samt att ha en oerhört hög frekvens. Därför är det bättre att träna upp styrkan i bålen istället. En längre åkare kan vinna mer på att ha större muskler runt axlar, armar och bröstet för att få mycket kraft ur få "armtag".
Citera
2017-01-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då ska det tydligt hänvisas till dessa, vilket inte görs. Det är ett taffligt skrivet dokument och taffligt skötta utvärderingar.

Varför ska det tydligt hänvisas till den? Europakonventionen är överordnad andra lagar, typ grundlagsstatus, ska man hänvisa till den i varenda lagparagraf då eller?
Citera
2017-01-27, 14:54
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja vända på frågan. Hur kan den som postat bilden fastslå att just bilden har något som helst med sakfrågan att göra?

När fastslog och vad fastslog personen som postade bilden?
Citera
2017-01-27, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Varför ska det tydligt hänvisas till den? Europakonventionen är överordnad andra lagar, typ grundlagsstatus, ska man hänvisa till den i varenda lagparagraf då eller?

Därför att det är ett vedertaget sätt att hålla ihop ett styrande dokument och författningssamling. För övrigt ifrågasätter jag starkt att Europakonventionen skulle ha något att göra med hur ärenden hanterade inom WADA:s kod ska utfalla i påföljder.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-01-27 kl. 14:57.
Citera
2017-01-27, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
När fastslog och vad fastslog personen som postade bilden?

Läs det och kom inte med motfrågor till mig.
Citera
2017-01-27, 15:04
Medlem
catforwardpowers avatar
En googlebildsökning på Trofodermin och det enda som dyker upp är dopingsymbolen. Den som köpte salvan kan inte ha missat det. Jag tror att Therese Johaug är väldigt nöjd med händelseutvecklingen i utredningen eftersom ingen på åklagarsidan nämnvärt tror att historien är påhittad eftersom man kan inte utesluta att hennes version är otrolig
Citera
2017-01-27, 15:09
Medlem
Citat:
Därför att det är ett vedertaget sätt att hålla ihop ett styrande dokument och författningssamling. För övrigt ifrågasätter jag starkt att Europakonventionen skulle ha något att göra med hur ärenden hanterade inom WADA:s kod ska utfalla i påföljder.

I Johaugs fall blir den tillämplig då ärendet och effekterna också inskränker i hennes privata rättigheter.
Citera
2017-01-27, 15:10
Medlem
Citat:
Läs det och kom inte med motfrågor till mig.

Det är väl det enda du gör, kommer med motfrågor?

Personen som postade bilden skrev att hon hade muskler som är användbara i skidåkning. Vad har det med doping att göra?
Citera
2017-01-27, 15:11
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att det är helt olika saker antar jag...

Idrottens rättsskipning är inte likadan som "vanliga" rättvisan när det gäller bevisbörda. Såklart.

Frågan är väl snarare: Varför tror du att det är så?

Jag förutsätter att dopningsnämnden följer samma rättstillämpning som övriga samhället. Det är allvarligt för en världstjärna att drabbas av en sådan här sak. Att tilldela ett straff måste göras på ett rättssäkert sätt.
Citera
2017-01-27, 15:12
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
En googlebildsökning på Trofodermin och det enda som dyker upp är dopingsymbolen. Den som köpte salvan kan inte ha missat det. Jag tror att Therese Johaug är väldigt nöjd med händelseutvecklingen i utredningen eftersom ingen på åklagarsidan nämnvärt tror att historien är påhittad eftersom man kan inte utesluta att hennes version är otrolig
Du tror inte att bildgooglingen är påverkad av Johaugfallet? Kan tänka mig att bildgooglingen hade gett väldigt annorlunda resultat för ett halvår sen.

EDIT: Sen har du förstås rätt i sak. Helt omöjligt att som läkare (eller patient) köpa en salva och missa symbolen.
Senast redigerad av Clifford 2017-01-27 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in