2017-01-26, 10:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Tror inte den vänder ner denna gången, hög sysselsättning nu.

Ja du får väl tro så mycket du vill. Jag förhåller mig till fakta och det säger att vi fortfarande ligger i samma sidledes kanal som vi gjorde när bajsbosse precis som du hävdade att vi låg i en stigande trend.
2017-01-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja du får väl tro så mycket du vill. Jag förhåller mig till fakta och det säger att vi fortfarande ligger i samma sidledes kanal som vi gjorde när bajsbosse precis som du hävdade att vi låg i en stigande trend.

Jag skulle väl inte fundera så mycket kring 10-åringen så länge den inte bryter upp genom 1.03-1.08 då kan vi väl ha ett trendbrott på gång.
2017-01-26, 11:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-sonny
Jag skulle väl inte fundera så mycket kring 10-åringen så länge den inte bryter upp genom 1.03-1.08 då kan vi väl ha ett trendbrott på gång.

Jo men det finns en lång rad bubbelbabblare som så gärna vill tro en massa och det har de gjort i årtionden. Det har inte gått så bra för dem men det ökar bara deras smärta och deras behov att tro ännu starkare. Det är inte mycket som skiljer detta från religion.
2017-01-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Återbetalningstid = amorteringstid. IMF menar att denna tid var 125 år för tre år sedan så återbetalningstiden är nog inte 8 år...

Svårt att hitta siffror på detta idag, banksekretess?

Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
The Telegraph hävdar här att genomsnittlig återbetalningstid i Sverige ökat till 140 år!

Sweden cuts maximum mortgage term to 105 years (the average is 140)
http://www.telegraph.co.uk/personal-banking/mortgages/sweden-cuts-maximum-mortgage-term-to-105-years-the-average-is-14/
Nej.
Återbetalningstid är den tid som skulden existerar. Helt eller delvis. Och för bostäder bör den i snitt (vilket det talades om här) ligga runt 8 år. I det häradet iaf.

Vad du talar om är genomsnittlig amorteringstid. Och det är något helt annat. Där kan man dessutom inte tala om genomsnitt, eftersom en del inte amorterar. Formuleringen är matematiskt omöjligt.
Men skulle kunna tala om median-takt.

Men ett mått på mediantakt i amortering är ganska ointressant. Vad skulle man ha det till?
2017-01-26, 19:16
Medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig med lite funderingar.

Är i dagsläget boendes hemma och är väldigt trött på det. Är några år över 20 strecket.

Men jag är relativt insatt i ekonomi, börs och politik. Samt att jag är kritisk till vår bostadsmarknad oxh priser. Jag tror att vi har något av en bubbla och att det är nära att nå peak.

Men jag vill fan flytta hemifrån och hyresrätt i Stockholm är omöjligt att få!

Några tankar på situationen, jag har insats och sådant så att betala lägenheten i Stockholm är inte problemet.
2017-01-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej!

Är i dagsläget boendes hemma och är väldigt trött på det. Är några år över 20 strecket.

Men jag är relativt insatt i ekonomi, börs och politik. Samt att jag är kritisk till vår bostadsmarknad oxh priser. Jag tror att vi har något av en bubbla och att det är nära att nå peak.

Några tankar på situationen, jag har insats och sådant så att betala lägenheten i Stockholm är inte problemet.

Du får helt enkelt fundera över hur viktigt det är för dig att bo i Stockholm och värdera hur mycket risk du tål i förhållande till det.

Köper du för att bo länge eller köper du för att bo men med förhoppning om en värdeökning? Ska du bo kortare tid är det väl alltid högre risk speciellt som priserna är nu.
2017-01-26, 19:52
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Hej!

Du har PM
2017-01-26, 20:07
Medlem
Citat:
Hej!

Du kan glömma hyresrätt inne i de delarna av stockholm som folk vill bo i. Det förmedlas bara 5000 vanliga kontrakt om året. Då räknas norsborg och rinkeby med i dem 5000 också. Så totalt blir det väldigt få i attraktiva områden.

Om du vill undvika att eventuellt köpa på toppen så flytta ifrån stockholm. Finns inte många andra val. Ta inte lånen för snart är det slut på lånefesten och då blir det inte roligt att ha massiva lån.
2017-01-26, 21:12
Medlem
Citat:
Hej!

Skulle rekommendera att du väntar några månader, 2-3 kanske, eftersom Sthlm är epicentet av denna bubbla.
Jag kanske får äta upp min hatt och du kanske missar en bra deal, men det finns nog en anledning att du sökte dig till tråden och vill kunna sova gott helt enkelt.

Just my 2 cents
2017-01-26, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Skulle rekommendera att du väntar några månader, 2-3 kanske, eftersom Sthlm är epicentet av denna bubbla.
Jag kanske får äta upp min hatt och du kanske missar en bra deal, men det finns nog en anledning att du sökte dig till tråden och vill kunna sova gott helt enkelt.

Just my 2 cents

Så här folk i tråden skrivit hela tiden, vänta i några månader...

Under tiden har priserna bara stigit och ni väntar fortfarande.

Man köper alltid på topp i en stigande trend. Alternativet är att köpa när det faller men då är samma personer ännu mer negativa. Resultatet blir att aldrig köpa.
2017-01-26, 22:04
Medlem
sparkakamels avatar
Att ni orkar prata om bostadsbubbla, ni som säger att bubblan kommer, ni är själva de som inte har råd att köpa lägenhet va?

Jag är en som äger min bostad med belånade pengar, eller vi säger som ni brukar säga; banken äger min bostad, helt korrekt men jag investerar i mig själv när jag amorterar på lånet, vad gör du som bor i en sunkig hyresrätt?

Bubblan kommer komma det känner jag själv men vi är väldigt långt ifrån det, så långt ifrån att jag är rädd för att staten kommer kollapsa före bostadsbubblan. Om staten inte kollapar före så kommer de hitta en lösning för flera hundra tusen som inte kommer ha råd att bo kvar i sina hus. Tror ni att man kommer bara låta dem bo i gatan? Det här är inte USA!

Men jag uppskattar er avundsjuka på oss bostadsägare.
2017-01-26, 22:05
Medlem
sparkakamels avatar
När kommer nya räntebeskedet, kan vi vänta oss sänkningar, orörd eller höjd ränta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in