2017-01-26, 22:20
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok. Vad menar du egentligen? Att B erbjöds skjuts av MGM?

Jag menar ingenting. Jag svarade på någons fråga om hur långt det var mellan hennes bostad och Laugavegur och om det går att gå den vägen. Bilen (röda Kian) har inte varit i närheten av Árbær eller Breiðholt, utan har åkt till Hafnarfjörður. Árbær/Breiðholt ligger inte på vägen dit.
Citera
2017-01-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan någon som kan isländska översätta texterna på kartan?
Du får nöja dig mig google translate så länge;
1) Birna visas i kameran i hörnet Klapparstigur och Laugavegur. Telefonens masten är associerad med "Mastens namn".

2) Röd sedan ses i filmen kör väster Laugavegur

3) Simi Birnu länkade masten på Lindargata, även vid gånghastighet

4) Nästa mast som hennes telefon "länkar" till

5) Prem fyra minuter senare ansluter telefonen Birnu mast Laugarnes och det är körhastigheten7

6) 05:50 är av telefonen Birnu paret är ansluten mast Vid Flatahraun i Hafnarfjordur

7) Dr. Martens skopar hittades nära en matnings olja på Atlantic Hafnarfjörður
Citera
2017-01-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att det här handlar om ett sexualmord lär väl få tvivla på. Nikolajs ”utsvävningar” under natten tycks vara förhållandevis väldokumenterade. Av det drar jag slutsatsen att sett till det skick som Nikolaj torde varit i när han väcktes vid fyratiden - är jag övertyga om - att tygla sin sexualitet varit ett av hans absolut minsta problem.

Sen vet jag ändå inte om jag vill köpa hela hans historia. Han tycks ha hyfsat bra koll på att återkommit till båten vid 06:10 tiden .. Har han koll på det så tror jag nog att han även har rätt bra koll på hur han kom dit. Så ja, inte så säker på att han levererar hela sanningen där.

Tror dock inte att han varit delaktig i övergrepp på Birna* och än mindre delaktig i mordet.

Dessutom är det känt att i Møllers CV ingår sedan tidigare sexuella övergrepp på det motsatta könet.

Var har du fått uppgiften ifrån?
Citera
2017-01-26, 22:42
Moderator
OYs avatar
Det här bör vara den sista platsen som finns på film, rätta mig om jag har fel.

https://www.google.se/maps/@64.145734,-21.9292196,3a,75y,268.74h,76.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Mhs4EOnyIzZwgJdi7lRIw!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

0:44 i den här filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=TN0jIV6MBAo

Nu ser vi fram emot att någon vänlig själ plottar in allt på en karta så att vi får en övergripande bild.
Citera
2017-01-26, 22:48
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Du får nöja dig mig google translate så länge;
1) Birna visas i kameran i hörnet Klapparstigur och Laugavegur. Telefonens masten är associerad med "Mastens namn".

2) Röd sedan ses i filmen kör väster Laugavegur

3) Simi Birnu länkade masten på Lindargata, även vid gånghastighet

4) Nästa mast som hennes telefon "länkar" till

5) Prem fyra minuter senare ansluter telefonen Birnu mast Laugarnes och det är körhastigheten7

6) 05:50 är av telefonen Birnu paret är ansluten mast Vid Flatahraun i Hafnarfjordur

7) Dr. Martens skopar hittades nära en matnings olja på Atlantic Hafnarfjörður

Bra översatt för att vara Google.

Sími = telefon. 5, prem = þremur tíl fjórum mínutur síðar -= tre till fyra minuter senare. Det som översatts som "par/paret" på punkt 6 är eg þar = där. Under 7 där det står skopar = sko-par och birgð är förråd.
Citera
2017-01-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här bör vara den sista platsen som finns på film, rätta mig om jag har fel.

https://www.google.se/maps/@64.145734,-21.9292196,3a,75y,268.74h,76.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Mhs4EOnyIzZwgJdi7lRIw!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

0:44 i den här filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=TN0jIV6MBAo

Nu ser vi fram emot att någon vänlig själ plottar in allt på en karta så att vi får en övergripande bild.
http://imgur.com/a/kc3Oa gjorde en karta innan vi hade börjat leta med street view. Då är det troligen väg "gul" eller "blå" hon tar i slutet.
Citera
2017-01-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Bra översatt för att vara Google.

Sími = telefon. 5, prem = þremur tíl fjórum mínutur síðar -= tre till fyra minuter senare. Det som översatts som "par/paret" på punkt 6 är eg þar = där. Under 7 där det står skopar = sko-par och birgð är förråd.
Great! Är du boende på Island?
Citera
2017-01-26, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
http://imgur.com/a/kc3Oa gjorde en karta innan vi hade börjat leta med street view. Då är det troligen väg "gul" eller "blå" hon tar i slutet.

Jag har antagligen missat att alla filkmklipp redan hade kopplats till en plats, nu har jag i alla fall lärt mig Reykjavik utan och innan.

Hur som helst, vore bra om varje klipp kan läggas in på en klickbar karta så att kronologin blir överskådlig.
Citera
2017-01-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har antagligen missat att alla filkmklipp redan hade kopplats till en plats, nu har jag i alla fall lärt mig Reykjavik utan och innan.

Hur som helst, vore bra om varje klipp kan läggas in på en klickbar karta så att kronologin blir överskådlig.
Hehe nja, kartan som jag ritade tidigare var ju mest en alternativ väg. Nu vet vi ju nästan hur hon har gått m h a vi vet kamerornas position. Så du har inte gjort allt i onödan .
Citera
2017-01-26, 23:47
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Great! Är du boende på Island?
Nej, men jag bodde där 1992-1995 tre år.
Citera
2017-01-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Jag menar ingenting. Jag svarade på någons fråga om hur långt det var mellan hennes bostad och Laugavegur och om det går att gå den vägen. Bilen (röda Kian) har inte varit i närheten av Árbær eller Breiðholt, utan har åkt till Hafnarfjörður. Árbær/Breiðholt ligger inte på vägen dit.

Ok, men hon skulle nog inte gå hela vägen hem utan ta buss från Hlemmur busstation? Kan hon ha tänkt ta buss därifrån? Går det i så fall att se busstider på nätet? Kan inte hitta.
Finns det svart-taxi i Reykjavik?
Citera
2017-01-27, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan någon som kan isländska översätta texterna på kartan?

http://www.visir.is/munu-ekki-fa-ur-thvi-skorid-hvort-slokkt-var-a-sima-birnu/article/2017170129155

1. 05.25 Birna syns på övervakningskamera på hörnet till Klapparstígur och Laugavegur. Mobilen är uppkopplad till masten till Mál og Mennings bokhandel. 15-16 sekunder senare syns bilen i nästa kamera.

2. Omkring 05.25 En röd personbil ses köra västerut på Laugavegur.

3. Birnas mobil är uppkopplad till masten vid Lindargata. Fortfarande med promenadhastighet.

4. Birnas mobil är uppkopplad till masten vid hörnet till Laugavegur och Barónsstígur.

5. Tre till fyra minuter senare är mobilen uppkopplad till en mast i Laugarnes och nu med körhastighet.

6. 05.50 stängs Birnas mobil av där den varit uppkopplad till masten vid Flatahraun i Hafnarfjörður.

7. Ett par Dr. Martens skor hittas i närheten av Atlantsolías varulager i Hafnarfjörðurs hamn.
Senast redigerad av Disalicious 2017-01-27 kl. 07:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in