2017-01-25, 01:10
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är mycket lätt att se igenom när någon använder ett språk hen(är det ett ok uttryck i juridisk text?) inte behärskar. Det ger ofta ett dåligt helhetsintryck.

Hen används ofta i juridisk forskning istället för han/hon. Helt ok uttryck.
Citera
2017-01-25, 08:16
Medlem
JudgeBootys avatar
Har nyligen börjat med CA:n, och är sjukt nervös. Jag har bara fått BA:n hittills (1 poäng från AB vid både Jiken och Europarätten) och skulle verkligen vilja ha ett AB nu. Har någon några tips inför denna kurs på studieteknik eller dylikt? Vad bör man fokusera på? Jag har läst igenom största delen av tråden, men undrade om någon har några ytterligare tips inför just CA:n.

Har någon förresten några gamla tentor till CA:n? Skulle vilja ha flera tentor än de som finns tillgängliga på SU:s hemsida. Har även kollat tråden, men länken funkade ej för mig.
Citera
2017-01-25, 10:09
Medlem
Belfours avatar
Jag har blivit kallad på intervju inför en sommarnotarietjänst på en relativt stor affärsjuridisk byrå. Detta är första gången och det har kommit som en överraskning då jag enligt egen uppskattning inte har världens bästa betyg (50 % AB, 50 % BA).

Ni som varit på intervjuer av dessa slag och sedan erbjudits tjänsten, vad har de frågat? Hur har intervjun utmärkt sig från tidigare intervjuer? Vad bör man framhålla?

Tacksam för svar!
Citera
2017-01-25, 10:10
Medlem
Är det någon här som har bytt lärosäte? Läser just nu T2 i Uppsala och undrar om jag skulle kunna tillgodogöra mig min utbildning i Umeå, eller om jag skulle vara tvungen att läsa från start. Vet inte hur upplägget är i Umeå men vi läser Civilrätt i Uppsala andra terminen.

Någon som förövrigt har erfarenhet av juristprogrammet i Umeå? Hur står det sig mot Uppsala, som tillåter mycket egen planering av studieupplägget? Är det mycket obligatoriska tillfällen i Umeå?
Citera
2017-01-25, 11:10
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist
Är det någon här som har bytt lärosäte? Läser just nu T2 i Uppsala och undrar om jag skulle kunna tillgodogöra mig min utbildning i Umeå, eller om jag skulle vara tvungen att läsa från start. Vet inte hur upplägget är i Umeå men vi läser Civilrätt i Uppsala andra terminen.

Någon som förövrigt har erfarenhet av juristprogrammet i Umeå? Hur står det sig mot Uppsala, som tillåter mycket egen planering av studieupplägget? Är det mycket obligatoriska tillfällen i Umeå?

Jag har även funderat på att byta till Umeå (från SU). Jag mejlade studievägledaren angående tillgodoräknande av kurser, och fick följande svar:

Vi har tyvärr ingenting som heter byte av studieort. Det du kan göra är att söka till juristprogrammet via antagning.se och om du blir antagen kan du ansöka om tillgodoräknande. Vilka kurser som kan tillgodoräknas får man ta då, vi lämnar tyvärr inga förhandsbesked. Du kan se kursplaner på juristprogrammets hemsida (nere till höger) och jämföra med det du läst i Stockholm: http://www.jus.umu.se/utbildning/juristprogrammet/

Jag tycker att åtminstone jag borde få ganska många kurser tillgodoräknade då jag just nu går T2. Kursupplägget de första terminerna är ju väldigt lika.
Citera
2017-01-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Jag har blivit kallad på intervju inför en sommarnotarietjänst på en relativt stor affärsjuridisk byrå. Detta är första gången och det har kommit som en överraskning då jag enligt egen uppskattning inte har världens bästa betyg (50 % AB, 50 % BA).

Ni som varit på intervjuer av dessa slag och sedan erbjudits tjänsten, vad har de frågat? Hur har intervjun utmärkt sig från tidigare intervjuer? Vad bör man framhålla?

Tacksam för svar!

Beror vilket upplägg byrån har. De flesta byråer jag har varit på har det först varit en intervju med HR + eventuell jurist och sedan med enbart två jurister. Intervjun med HR brukar vara mer av en ''riktig'' intervju, frågor som typ ''vem är du i en grupp?'', ''nämn något du vill förbättra hos dig själv'' etc. Har man kommit förbi den första intervjun brukar andra intervjun vara något av en koll att du är skön och kommer funka i gruppen. Då är det mer som ett samtal där man får berätta allmänt om sig själv.

Ett tips är att inte ursäkta dig för dina betyg, du har kommit till intervjun och är uppenbarligen tillräckligt duktig.

Lycka till!
Citera
2017-01-25, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alesisloke
Instämmer, förstår inte detta motstånd mot ordet hen. Det borde istället uppmuntras på grund av dess praktiska betydelse.
Citera
2017-01-25, 21:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alesisloke

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Instämmer, förstår inte detta motstånd mot ordet hen. Det borde istället uppmuntras på grund av dess praktiska betydelse.

Jag har inget emot det heller. Med det sagt skulle jag kanske avstå ifrån att använda det beroende på vem som är examinator.
Citera
2017-01-25, 21:29
Medlem
Må hända att uttrycket används i litteraturen, men både på och utanför universitetet har du egentligen inget att vinna på att det, och eftersom vissa inte kommer ta dig på allvar så är det dumt att sticka ut hakan och vara "bold, nytänkande och fräsch" i skrivandet. I varje fall utanför universiteten där folk skiter fullständigt i allt genustrams skolorna pysslar med och diskuterar flitigt under kaffepauserna.
Senast redigerad av Raynewooney 2017-01-25 kl. 21:31.
Citera
2017-01-25, 23:33
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Ca. hur lång tid skulle ni avsätta till författande av ett RFK (maxomfång 500 ord) under CA:n@SU? Ska snart till att skriva mitt första och tänker mig att det inte bör ta mer än ca 2-3 h och kanske max fyra h. Var skulle ni dra gränsen? Tänkte försöka ha ett visst tidsspann i bakhuvudet för att undvika att avsätta för mycket tid och förmodligen bara få 0,5 p hur som.
Citera
2017-01-25, 23:40
Medlem
anteri17s avatar
Hade som mål nu inför t2 att inte plugga så djävulskt sent. Det sprack efter två veckor.
Citera
2017-01-25, 23:47
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Har nyligen börjat med CA:n, och är sjukt nervös. Jag har bara fått BA:n hittills (1 poäng från AB vid både Jiken och Europarätten) och skulle verkligen vilja ha ett AB nu. Har någon några tips inför denna kurs på studieteknik eller dylikt? Vad bör man fokusera på? Jag har läst igenom största delen av tråden, men undrade om någon har några ytterligare tips inför just CA:n.

Har någon förresten några gamla tentor till CA:n? Skulle vilja ha flera tentor än de som finns tillgängliga på SU:s hemsida. Har även kollat tråden, men länken funkade ej för mig.

Nu är jag i ungefär samma sits som dig och kanske inte kan vara till särskilt stor hjälp. Hade jag dock legat en poäng under gränsen skulle jag a) begärt omprövning, b) kört ungefär samma upplägg och eventuellt pluggat lite till och c) frekventerat Juristernas hus för billig öl och sprit i händelse av att a) & b) inte funkar.

Väl mött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in