2017-01-25, 22:34
Medlem
Mergoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det vara så att NO försöker få tag på skjuts, TO är upptagen med Birna, men någonstans(strax innan 06:44, han kan ha gått en bit på vägen) så får NO tag på TO som kommer och hämtar upp NO, kör honom till Polar Nanoq, sedan kör TO och dumpar Birna, NO försöker ringa en sista(11:55) gång för att berätta varför han har försökt få tag på kvinnan på puben, han behövde skjuts?

Detta känns verkligen som en rimlig teori tycker jag iaf
Citera
2017-01-25, 22:39
Medlem
Fra grönlandske medier:
Citat:
Kom fra Danmark
Siden har det været den ene af de to drabssigtede, der også er politiets mistænkte i hashsagen.

Politiets teori er, at hashen kom ombord på skibet mens det var i Frederikshavn henover jul og nytår, og helt åbentlyst skulle smugles ind i Grønland.

Citat:
Stort parti
De 20 kilo hashen har en værdi på omkring 14 milllioner kroner på gaden i Nuuk. Alene den mængde peger i retning af, at mere en person er indblandet i sagen.

Modtagelsen i Grønland og den planlagte distribution kræver i udgangspunktet mere end et led. Derudover har det krævet en del penge, at købe den mængde hash.

http://sermitsiaq.ag/samarbejder-islandsk-politi-i-hashsag
Citera
2017-01-25, 22:44
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Tror nog att polisen tog ett privat samtal till kaptenen och bad honom hitta på en orsak till att vända tillbaka till Island utan att meddela besättningen om den rätta orsaken.

Nikolaj svarade trevligt på alla meddelanden och att dom kommer till Island pga wififel,när tjejen frågade följande fråga: om han kommit säkert ner till båten då på lördagsmorgonen slutade han svara.

Jag läser deras Facebook-konversation på ett annat sätt. När hon frågar: 'You coming back to Iceland?', så är hans svar inget annat än: 'Yes'. Allt snack om dåligt wifi och att han är trött är en ursäkt för att avsluta frågestunden. Han skriver bara på knackig engelska och slarvar dessutom med stor bokstav och punkt. Min "tolkning" översatt till svenska:

Citat:
MO: Hej, hur mår du? Har du återhämtat dig från bakfyllan?

NO: Hej. Riktigt fint. Jag mår bra. Du då? Jag fiskar men är nu på väg till Island.

MK: Jag mår bra, tack. Skönt med en ledig dag. Kommer du tillbaka till Island?

NO: Okej. Vad bra. Ja. Vi har problem med wifi så jag stänger av min dator nu. Ska dessutom sova för jag är trött. Sov gott.

Hon verkar inte begripa att han stängt av och ska sova så hon fortsätter därför med:

Citat:
MK: Ok, haha... Ber om ursäkt att jag inte svarade i telefonen härom natten. Kom du tillbaka till båten helskinnad?

Uppenbarligen kom han med båten och var dessutom okej så det är lite oklart varför hon ställer frågan. Eventuellt av ren artighet.

Att han inte svarar är för att han stängt av datorn och får eventuellt inte någon möjlighet igen då de når land och fabror blå väntar på dem.
Citera
2017-01-25, 22:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Dom första två ringningarna handlar antagligen om att bli insläppt på puben igen. Dom andra kanske han av misstag gjorde när han i fyllan och villan satt och surfade på sin telefon? Medan den sista uppringningen handlar om att han upptäckt vad han gjort och ville förklara sig?

Det blir nog fler bud om det här. Ringloggen ser lustig ut.

De två första ringningarna kan ha handlat om att bli insläppt, eller att skaffa sig skjuts efter att kvinnan slutar jobba. Jag tycker inte att loggen ser konstig ut i det scenario som jag postade, passar in mycket bra.

Vad jag har förstått så kom de båda misstänkta inte till puben samtidigt. Kvinnan på puben vittnar om att den ene av dem dök upp efter ett tag. Det kan tala för att de inte lämnade puben samtidigt.

Den som var full hade sannolikt också problem med att överfalla Birna, köra bil och tänka klart.
Citera
2017-01-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Jag läser deras Facebook-konversation på ett annat sätt. När hon frågar: 'You coming back to Iceland?', så är hans svar inget annat än: 'Yes'. Allt snack om dåligt wifi och att han är trött är en ursäkt för att avsluta frågestunden. Han skriver bara på knackig engelska och slarvar dessutom med stor bokstav och punkt. Min "tolkning" översatt till svenska:

Hon verkar inte begripa att han stängt av och ska sova så hon fortsätter därför med:

Uppenbarligen kom han med båten och var dessutom okej så det är lite oklart varför hon ställer frågan. Eventuellt av ren artighet.

Att han inte svarar är för att han stängt av datorn och får eventuellt inte någon möjlighet igen då de når land och fabror blå väntar på dem.

Han svarade på alla trevliga frågor hon ställde,den sista blev för jobbig tror jag.
Citera
2017-01-25, 22:59
Medlem
Lavettens avatar
Jag tror mer och mer att NO kan vara oskyldig. Åtminstone till ett medvetet brott. Det låter löjligt men en blick kan säga mycket och dömer man hans Facebook-bilder ser han from ut som ett lamm. Kan ju ha fel. Det finns väl en anledning att man använder uttrycket: En ulv i fårakläder.

Jag har inte riktigt hängt med det sista då jag varit upptagen men är det 100% bekräftat att de hittat Birnas ID i en sopkorg på fartyget? Låter både osannolikt och dumt. Nästan så dumt att man kan tro att någon försöker sätta dit en person för mordet. Först kängorna inte alls långt från fartyget och sedan ID-kortet. Att man hade placerat kängorna på denna plats som villospår är rätt tveksamt ändå. Möjligtvis låg de kvar i bilen och i ren panik slängdes de på närmsta plats. ID-kortet kanske också hade trillat ur hennes ficka och av ren lathet hamnade det i en sophink istället för i havet.
Citera
2017-01-25, 23:01
Medlem
Citat:
De två första ringningarna kan ha handlat om att bli insläppt, eller att skaffa sig skjuts efter att kvinnan slutar jobba. Jag tycker inte att loggen ser konstig ut i det scenario som jag postade, passar in mycket bra.

Vad jag har förstått så kom de båda misstänkta inte till puben samtidigt. Kvinnan på puben vittnar om att den ene av dem dök upp efter ett tag. Det kan tala för att de inte lämnade puben samtidigt.

Den som var full hade sannolikt också problem med att överfalla Birna, köra bil och tänka klart.

Frågan är när Nikolaj hoppade in i bilen?
Citera
2017-01-25, 23:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Drack Thomas på puben? Kommer inte ihåg om det skrevs nåt om det?

Vet du om det finns nån statistik på alkoholintag hos män som begår grova överfallsvåldtäkter/mord på kvinnor som är okända för gm och som sker utomhus typ? Jag funderar på om Thomas kan ha gjort nåt mot Birna även om han skulle ha varit spik nykter.

Nu behöver det ju inte handla om sexbrott alls här. Men jag undrar ändå.
Citera
2017-01-25, 23:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Frågan är när Nikolaj hoppade in i bilen?

Det vet vi inte, men en gissning kan vara runt 06:44, provar kanske att ringa för att berätta att han har fått skjuts och att det ordnat sig. Han kan ju ha börjat gå mot hamnen och blir upplockad av TO som finns i närheten och just blivit klar med våldtäkt?
Citera
2017-01-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Ca 7km. Visst, man kan gå.....jag har gjort det själv en enda gång (och då inte lika långt, gick från Árbaer till Skeifan), men verkligen inget ngn orkar på fyllan i gryningen mitt i januari i RVK.

Edit: alltså jag har en gång gått motsatt håll från Árbaer (som ligger nära Breidholt) emot Skeifan (som ligger ca 15-20min promenad från Laugavergur). Ngt jag aldrig skulle orkat på fyllan. Och INTE i januari. Det blåser ngt otroligt på Island.

Ok. Vad menar du egentligen? Att B erbjöds skjuts av MGM?
Citera
2017-01-25, 23:12
Medlem
Citat:
Jag tror mer och mer att NO kan vara oskyldig. Åtminstone till ett medvetet brott. Det låter löjligt men en blick kan säga mycket och dömer man hans Facebook-bilder ser han from ut som ett lamm. Kan ju ha fel. Det finns väl en anledning att man använder uttrycket: En ulv i fårakläder.

Jag har inte riktigt hängt med det sista då jag varit upptagen men är det 100% bekräftat att de hittat Birnas ID i en sopkorg på fartyget? Låter både osannolikt och dumt. Nästan så dumt att man kan tro att någon försöker sätta dit en person för mordet. Först kängorna inte alls långt från fartyget och sedan ID-kortet. Att man hade placerat kängorna på denna plats som villospår är rätt tveksamt ändå. Möjligtvis låg de kvar i bilen och i ren panik slängdes de på närmsta plats. ID-kortet kanske också hade trillat ur hennes ficka och av ren lathet hamnade det i en sophink istället för i havet.

Skornas placering tror jag har att göra med var den/dem stängde av telefonen,enligt polisen slocknade telefonen i området runt hamnen.

Idekortet om det stämmer,plockades säkert ur plånboken in i egen ficka och märktes först ombord på båten.

Nikolaj har inte ändrat sin profilbild på facebok sedan 26/9 men samma dag hon mördeades ändrade han till en fin familjebild tillsammans med sin dotter och dennes barn,käns lite som dåligt samvete kommit fram.
Citera
2017-01-25, 23:12
Medlem
Citat:

Nej, det är inte bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in