2017-01-24, 10:20
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur långt hade hon hem från Laugavegur?

Ca 7 km enligt Google Maps. Hon bodde med sin far i Breidholt(östra delen av Reykjavik).
Citera
2017-01-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattungemamman
Länken var en intervju med Birnas bästa vän Matthilda, inte hennes moster.

Stjäl man bensin och börjar brinna finns det nog faktiskt ingen annan att skylla på... Dagens människor behöver lära sig mer om vad man har för eget ansvar. I Birnas fall har jag inte läst någon kommentar från Island om att hon var full och fick skylla sig själv och det glädjer mig. Man måste få ha rätten att vara precis hur full man vill utan att ses som medskyldig om man blir mördad eller våldtagen.

Hur vanligt är det att unga kvinnor dricker sig så där redlösa på krogarna på Island?

Här hemma i Sverige skulle det väl ha varit mer en regel att väninnan hade följt med Birna, eftersom hon knappt kunde gå. Plus att taxi kan inte kosta så mycket, eftersom sträckan var endast 7km.

Jag har varit på båda ställen (Island och Grönland) men det var många år sedan. En kompis till mig har flyttat till Grönland och berättar att folk dricker sig stupfulla, somnar i diken mitt i vintern, gör illa sig pga att de är nästintill medvetslösa av alkoholen och att aggressiviteten bland unga män ligger precis under huden redo att ploppa upp när som helst.

Kompisen var också förvånad hur man förhåller sig till döden - typ "här dog min bror - här min far".

Visserligen är man väderberoende på ett helt annat sätt där än här hemma och att naturen i sig gör att man plötsligt kan drabbas av en storm eller en olycka man inte kunde ana. Men just pga detta skulle man kunna tro att man tvärtom var mer mån om livet och inte tog onödiga risker och absolut inte slog ihjäl varandra i fyllan.

Även en liten by kan ha ett rikt kulturliv. Den enda kulturen behöver inte vara systembolagskulturen..
Citera
2017-01-24, 12:13
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattungemamman

Stjäl man bensin och börjar brinna finns det nog faktiskt ingen annan att skylla på... Dagens människor behöver lära sig mer om vad man har för eget ansvar. I Birnas fall har jag inte läst någon kommentar från Island om att hon var full och fick skylla sig själv och det glädjer mig. Man måste få ha rätten att vara precis hur full man vill utan att ses som medskyldig om man blir mördad eller våldtagen.

Lite motsägelsefullt.
Medskyldig är man inte, men som du själv tar upp i samma inlägg, man har ändå ett eget ansvar för vad man gör och var man befinner sig.

Citat:
Jag visste faktiskt inte att det var så hög mordstatistik på Grönland. Men jag tror att grönlänningar är så olyckliga och alkoholiserade jämfört med islänningarna för att det trots allt finns "riktiga" städer med rik kultur på Island jämfört med på Grönland. Reykjavik har över 100.000 invånare och där finns allt man kan vilja ha, Grönlands huvudstad Nuuk har ca 17.000 invånare och är som en mindre by i jämförelse. Klart att Grönland inte har samma utbud som Island, de har heller inte traditionen av bad som islänningarna har och som jag tror bidrar otroligt mycket till att de i undersökningar alltid koras till världens lyckligaste folk.

Det är väl danskarna som brukar vinna de där undersökningarna?

Grönland och Island har inte så jättemycket gemensamt. En rätt påtaglig skillnad är faktiskt klimatet. Nuuk ligger visserligen på samma breddgrad som Reykjavik, men det är betydligt kallare året om. En stor del av Grönlands befolkning bor också betydligt längre norrut än Island.
Citera
2017-01-24, 12:47
Medlem
"Polisen har sagt att bilen inte återvänt till hamnen förrän mer än fyra timmar senare. Är fortfarande försöker att kartlägga exakt område av bilen vid tiden men vi hittade kropparna Birnu Selvogsvita Reykjanes vid lunchtid på söndagen. Det anses säkert att Birna har placerats i vattnet vid punkten och riktad polisutredningen nu bland annat där det hände"

Google översättning men betyder det att hon lagts på platsen som hon hittades?

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/24/skilriki_birnu_sogd_hafa_fundist/
Citera
2017-01-24, 13:15
Medlem
Nytt från Islandsbloggen:
Citat:
När polisen undersökte hyrbilen var det inte bara uppenbart att någon försökt sanera den invändigt. Mindre skador på underredet var ett tecken på att bilen kan ha körts längs en stenig grusväg. Någon sådan körning är inte nödvändig för att ta sig mellan Hafnarfjörður och Óseyrarbrú.

Citat:
Polisen har heller inte hittat något vapen. Polisen är dock inte säker på om något vapen använts.

Citat:
Trålaren ägs av Polar Seafood. Rederiet meddelade i går att de skänker 1,6 miljoner isländska kronor till den isländska räddningstjänsten. I meddelandet, som publicerats på Facebook, skriver Polar Seafood att gåvan är ett tack för räddningstjänstens arbete i sökandet efter Birna Brjánsdóttir. Besättningen skriver i ett brev att de är djupt berörda av vad som hänt och att de hoppas att de skyldiga straffas.

Citat:
Enligt RÚV har Birna Brjánsdóttirs id-kort hittats ombord Polar Nanoq. Det ska ha legat i en sophink. Polisen tror sig nu ha en klar bild av hur Birna Brjánsdóttir dödats. Några resultat från den första rättsmedicinska undersökningen har dock inte offentliggjorts.

Mer finns att läsa på http://www.islandsbloggen.com/
Senast redigerad av Suup 2017-01-24 kl. 13:19.
Citera
2017-01-24, 13:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Lite motsägelsefullt.
Medskyldig är man inte, men som du själv tar upp i samma inlägg, man har ändå ett eget ansvar för vad man gör och var man befinner sig.

Det är väl danskarna som brukar vinna de där undersökningarna?

Grönland och Island har inte så jättemycket gemensamt. En rätt påtaglig skillnad är faktiskt klimatet. Nuuk ligger visserligen på samma breddgrad som Reykjavik, men det är betydligt kallare året om. En stor del av Grönlands befolkning bor också betydligt längre norrut än Island.

Den stora skillnaden i " kattungemammans" jämförelse är väl att bensintjuvarna begick en kriminell handling vilket Birna inte gjorde genom att vara berusad. Är själv nykterist men tycker att de som är berusade inte har något ansvar över om de blir våldtagna, rånade, mördade osv
Citera
2017-01-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Tjena kukhuvud,
Det var inte jag som spekulerade i det. Jag skrev så för att visa en poäng för den användaren som jag skrev till, det var denne som hävdade att hon hade gjort fel. Jag menade att även om hon var full, ensam, eller whatever, så gjorde hon inget fel. Du verkar vara lite efterbliven då du har så svårt att tolka text.
Haha, det skrev du dock inte, du tog istället upp flera exempel på vad som skulle kunna tolkas som ''hennes fel'' till att det hände.

Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Jag skrev att annat inlägg som blev raderad av random moderator med liten balle. Där förklarade jag bland annat att min poäng var att folk lider överallt, hela tiden, och att det känns konstigt när folk som inte känner henne är helt chockade, som om det som har hänt är helt otänkbart ungefär.
Moderatorn, har han liten balle nu också? Kan du låta lite tuffare i ditt nästa inlägg, tack.
Frågan är varför du blir irriterad på att folk visar medkänsla? Vad gör det dig om någon känner, av okänd anledning, medlidande i ''just'' detta fall? Citera gärna där någon skrev att detta är helt otänkbart.
Senast redigerad av Kruzifixxion 2017-01-24 kl. 13:25.
Citera
2017-01-24, 14:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur vanligt är det att unga kvinnor dricker sig så där redlösa på krogarna på Island?

Här hemma i Sverige skulle det väl ha varit mer en regel att väninnan hade följt med Birna, eftersom hon knappt kunde gå. Plus att taxi kan inte kosta så mycket, eftersom sträckan var endast 7km.

Jag har varit på båda ställen (Island och Grönland) men det var många år sedan. En kompis till mig har flyttat till Grönland och berättar att folk dricker sig stupfulla, somnar i diken mitt i vintern, gör illa sig pga att de är nästintill medvetslösa av alkoholen och att aggressiviteten bland unga män ligger precis under huden redo att ploppa upp när som helst.

Kompisen var också förvånad hur man förhåller sig till döden - typ "här dog min bror - här min far".

Visserligen är man väderberoende på ett helt annat sätt där än här hemma och att naturen i sig gör att man plötsligt kan drabbas av en storm eller en olycka man inte kunde ana. Men just pga detta skulle man kunna tro att man tvärtom var mer mån om livet och inte tog onödiga risker och absolut inte slog ihjäl varandra i fyllan.

Även en liten by kan ha ett rikt kulturliv. Den enda kulturen behöver inte vara systembolagskulturen..

Men nu verkar det som om kulturen på Island VAR att du kunde ta dig hem hur som och komma hem oskadd oavsett tid på dygnet. Krypande, dyngrak, lättklädd, man som kvinna..
Största faran var en själv.
Citera
2017-01-24, 15:01
Medlem
Hon har inte blivit påkörd. Skadorna UNDER bilen är som sagt flera gånger på grund av terrängen. Intressant att de hittade hennes ID-kort på båten, när gjorde de det månntro?
Citera
2017-01-24, 15:18
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Jag tror att du inte kan bortse från genetiska faktorer när du jämför grönländare och islänningar. Till skillnad från islänningarna så är de flesta grönländare inuiter - eller eskimåer - som härstammar från nordamerikanska indianfolk. Dessa folk tål, generellt sett, alkohol mycket sämre än de flesta andra folkslag; det är inte för inte man säger "full som en indianstam". För grönländarna generellt har spriten fått en förödande verkan, jämförbar med "eldvattnet" för präriens indianer. Det är ingen slump att mordfrekvensen är hög och medellivslängden låg på Grönland.
Citera
2017-01-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossttam
Hon har inte blivit påkörd. Skadorna UNDER bilen är som sagt flera gånger på grund av terrängen. Intressant att de hittade hennes ID-kort på båten, när gjorde de det månntro?
Det är väl inte bekräftat av polisen ännu så ta det med en nypa salt tills vidare. Men om de har hittat hennes ID-kort på båten, kan de ha tagit hennes plånbok månntro?
Citera
2017-01-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Det är väl inte bekräftat av polisen ännu så ta det med en nypa salt tills vidare. Men om de har hittat hennes ID-kort på båten, kan de ha tagit hennes plånbok månntro?

Nä jag menar polisen, har de sökt igenom båten mer än en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in