Citat:
Ursprungligen postat av
Kattungemamman
Länken var en intervju med Birnas bästa vän Matthilda, inte hennes moster.
Stjäl man bensin och börjar brinna finns det nog faktiskt ingen annan att skylla på... Dagens människor behöver lära sig mer om vad man har för eget ansvar. I Birnas fall har jag inte läst någon kommentar från Island om att hon var full och fick skylla sig själv och det glädjer mig.
Man måste få ha rätten att vara precis hur full man vill utan att ses som medskyldig om man blir mördad eller våldtagen.
Hur vanligt är det att unga kvinnor dricker sig så där redlösa på krogarna på Island?
Här hemma i Sverige skulle det väl ha varit mer en regel att väninnan hade följt med Birna, eftersom hon knappt kunde gå. Plus att taxi kan inte kosta så mycket, eftersom sträckan var endast 7km.
Jag har varit på båda ställen (Island och Grönland) men det var många år sedan. En kompis till mig har flyttat till Grönland och berättar att folk dricker sig stupfulla, somnar i diken mitt i vintern, gör illa sig pga att de är nästintill medvetslösa av alkoholen och att aggressiviteten bland unga män ligger precis under huden redo att ploppa upp när som helst.
Kompisen var också förvånad hur man förhåller sig till döden - typ "här dog min bror - här min far".
Visserligen är man väderberoende på ett helt annat sätt där än här hemma och att naturen i sig gör att man plötsligt kan drabbas av en storm eller en olycka man inte kunde ana. Men just pga detta skulle man kunna tro att man tvärtom var mer mån om livet och inte tog onödiga risker och absolut inte slog ihjäl varandra i fyllan.
Även en liten by kan ha ett rikt kulturliv. Den enda kulturen behöver inte vara systembolagskulturen..