2016-09-07, 20:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan du länka till bloggen..?

Den finns inte kvar på nätet. Hon låste den när affären började men jag var elak nog att ladda ner den trots låsningen. Nu ligger den på en dator som nyss har kraschat för mig och jag kommer inte åt något på den hårddisken. Jag har dock skickat den till höger och vänster så den borde rimligen finnas någonstans hos någon.
Citera
2016-09-07, 20:23
Medlem
SingleStars avatar
Här är namnet på föräldrarna skrivet i någon mediekanal som inte känns överdrivet seriös.

http://www.expressen.se/nyheter/linneas-mamma-vi-vill-veta-vad-som-hant/
Citera
2016-09-08, 13:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Den finns inte kvar på nätet. Hon låste den när affären började men jag var elak nog att ladda ner den trots låsningen. Nu ligger den på en dator som nyss har kraschat för mig och jag kommer inte åt något på den hårddisken. Jag har dock skickat den till höger och vänster så den borde rimligen finnas någonstans hos någon.

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Här är namnet på föräldrarna skrivet i någon mediekanal som inte känns överdrivet seriös.

http://www.expressen.se/nyheter/linneas-mamma-vi-vill-veta-vad-som-hant/

Tack så jättemycket!!
Citera
2016-10-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De anmälde eftersom flickan fått en infusion av allt för stark NaCl-lösning. En sjuksköterska satte av misstag 4 molar lösning då det egentligen skulle vara isoton lösning. (Detta utreddes av dåvarande HSAN och man kom fram till att det berodde på ett organisatoriskt fel).

Det var det föräldrarna reagerade på. Den senare misstänkta läkaren, hade de däremot haft mycket stort förtroende för.

Allt detta finns redan i tråden men jag förstår om det är svårt att göra sig en överblick om man är ny på flashback.

Fel - föräldrarna anmälde för att de ville veta vad som hade hänt under Linnéas sista levnadsvecka, tiden från att hon skrevs ut från neonatalavdelningen tills hon blev inlagd på barnintensiven.
De förstod att det var något som inte stämde.
Föräldrarnas fråga försvann. Deras advokat lyfte inte den.
Citera
2016-10-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soimihuet
Fel - föräldrarna anmälde för att de ville veta vad som hade hänt under Linnéas sista levnadsvecka, tiden från att hon skrevs ut från neonatalavdelningen tills hon blev inlagd på barnintensiven.
Ja du har helt rätt, jag mindes fel.
Citera
2016-10-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soimihuet
Allt stämde tills det mångfaldiga världsrekordet i tiopentalkoncentration redovisades av rättskem och uttolkades av rättsläkaren.

Föräldrarna fick inget svar till stor del beroende på att varken rättsläkarstationen eller rättskem förutsåg detta resultat eller lyckades agera på den första indikationen. Därför fanns inte tillräckligt material att analysera för syftet.

Peter Althin fattade inte vad detta handlade om.

Vad jag förstår var bevisningen dessutom mycket bristfällig om det hade gällt att knyta en person till en brottslig handling.
Citera
2016-10-13, 07:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Allt stämde tills det mångfaldiga världsrekordet i tiopentalkoncentration redovisades av rättskem och uttolkades av rättsläkaren.

Föräldrarna fick inget svar till stor del beroende på att varken rättsläkarstationen eller rättskem förutsåg detta resultat eller lyckades agera på den första indikationen. Därför fanns inte tillräckligt material att analysera för syftet.

Peter Althin fattade inte vad detta handlade om.

Vad jag förstår var bevisningen dessutom mycket bristfällig om det hade gällt att knyta en person till en brottslig handling.
Jo, det sistnämnda stämmer. Om det nu var så att någon på något sätt förgiftade flickan - oklart hur, så är det inte alls så att läkaren på något sätt är inringad som gärningsman.

I efterhand är det väldigt svårt att förstå åtalet. Jag tror att polisen gjorde en fuling:
"Det skulle kunna vara läkaren som dödade flickan. Vi plockar in henne och skrämmer upp henne ordentligt, så erkänner hon."
En taktik som nog ofta fungerar, men i detta fall erkände hon inte, ety hon med största sannolikhet är helt oskyldig, men istället för att backa, så rullade det på och gick prestige i det. Vi sidan av Quickaffären, en av de faktorer som sänker trovärdigheten hos åklagarväsendet.
Citera
2017-01-25, 12:16
Medlem
udons avatar
Kan inte riktigt släppa det här ämnet.

Jag läser just nu boken "barnläkarfallet - en förnekad rättsskandal" av Kjell-Olof feldt & Birgitta von Otter.

Det är hårresande läsning. Rekommenderas!
Citera
2017-01-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Kan inte riktigt släppa det här ämnet.

Jag läser just nu boken "barnläkarfallet - en förnekad rättsskandal" av Kjell-Olof feldt & Birgitta von Otter.

Det är hårresande läsning. Rekommenderas!

Det jag tycker är rätt hårresande är att en person som varit medlem av Sveriges regering låtsas som att tiopentalet liksom hamnade i bebisen av sig själv och att de uppmätta tiopentalhalterna skulle ha kunna förklarats av EVENTUELLA, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner (som ansvarig läkare dessutom nekat till i Läkartidningen).

Antar också att Feldt läst den här tråden. Då borde han också känna till min enkla matematiska förklaring till varför det (osannolika) mätfelet p g a en EVENTUELL felspädning var max 5,26 ggr. Och då hamnar man 25 ggr över den nivå på 10-15 mikrogram/gram som rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland sade kunde förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda injektioner. Hittills, efter flera år, har ingen här på Flashback sagt att jag har fel här. Däremot har man öppet sagt att man tycker att det är jävligt löjligt att åtala en läkare för att ha tagit kål på en bebis med typ 90 % av hjärnan borta. I grunden är det det sistnämnda försvaret av den f d åtalade läkaren handlar om: Man tycker att det är jävligt löjligt att klaga på detta. Man tycker t o m i en del fall att detta är bra eftersom detta sparar vårdkostnader. Problemet med denna attityd är dock frågan var man skall dra gränsen. Man tummar idag rätt grovt på gränsdragningen i den palliativa vården. Jag har själv som anhörig konfronterats rätt brutalt med detta problem. Här är ett annat brutalt exempel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
Citera
2017-01-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Det jag tycker är rätt hårresande är att en person som varit medlem av Sveriges regering låtsas som att tiopentalet liksom hamnade i bebisen av sig själv och att de uppmätta tiopentalhalterna skulle ha kunna förklarats av EVENTUELLA, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner (som ansvarig läkare dessutom nekat till i Läkartidningen).

Antar också att Feldt läst den här tråden. Då borde han också känna till min enkla matematiska förklaring till varför det (osannolika) mätfelet p g a en EVENTUELL felspädning var max 5,26 ggr. Och då hamnar man 25 ggr över den nivå på 10-15 mikrogram/gram som rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland sade kunde förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda injektioner. Hittills, efter flera år, har ingen här på Flashback sagt att jag har fel här. Däremot har man öppet sagt att man tycker att det är jävligt löjligt att åtala en läkare för att ha tagit kål på en bebis med typ 90 % av hjärnan borta. I grunden är det det sistnämnda försvaret av den f d åtalade läkaren handlar om: Man tycker att det är jävligt löjligt att klaga på detta. Man tycker t o m i en del fall att detta är bra eftersom detta sparar vårdkostnader. Problemet med denna attityd är dock frågan var man skall dra gränsen. Man tummar idag rätt grovt på gränsdragningen i den palliativa vården. Jag har själv som anhörig konfronterats rätt brutalt med detta problem. Här är ett annat brutalt exempel:

Inom alla verksamheter sker fel och misstag. Tråden handlar om en specifik person som friats i en rättegång där åtalet rörde uppsåtlig brottslighet.

Under vissa omständigheter som avvisats av rättsläkaren (injektion efter döden) skulle den uppmätta koncentrationen vara representativ. Det troligaste är felaktigheter på blodprovet.

Tror du rätten hade fällt läkaren om man bedömt värdet annorlunda? I domen nämns särskilt att man inte kunnat påvisa att hon handlat felaktigt?
Citera
2017-01-26, 03:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag måste först medge att jag inte följt det här fallet i detalj. Rätta mig gärna om jag har fel.

När du skriver:
"Då borde han också känna till min enkla matematiska förklaring till varför det (osannolika) mätfelet p g a en EVENTUELL felspädning var max 5,26 ggr. Och då hamnar man 25 ggr över den nivå på 10-15 mikrogram/gram som rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland sade kunde förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda injektioner."

måste jag ändå kommentera detta utgående från bl.a. Jørg Mørlands och Olof Becks uttalanden, som jag uppfattat som viktiga delar av det som friade Viveka.
Här är några kommentarer och citat från domen (B1703-09):

Tiopental kan ha injicerats före, efter eller både före och efter dödens inträde.

"Det finns i sammanhanget anledning att kort beröra det faktum att tiopental i en låg koncentration även påträffades i det urinprov som togs från Linnéa vid obduktionen. Det mest sannolika synes dock, bl.a. enligt Jörg Mörland, vara att denna koncentration av tiopental utsöndrats från blodet efter dödens inträde, dvs. som en följd av postmortala förändringar. Tingsrätten finner därför inte anledning att uppehålla sig ytterligare vid den påvisade förekomsten av tiopental i urinen."

"En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet." Felmarginalen angavs av dåvarande RMV till ±500μg/g

"Toppen var så stor att den gick utanför det kalibrerade mätområdet, vilket slutar vid 10μg/g blod."
Därför genomfördes en spädningsprocedur där blod från Linnéa späddes med slaktblod till 50 ggr.

Olof Beck menade att det med den här metoden inte gick att dra någon slutsats utöver att tiopentalhalten var 10 μg/g blod eller mer.

Referensstandarden var från 1998 och inte kalibrerad sedan 1999. Hållbarheten är fem år.

"Däremot menar Olof Beck att det inte går att dra någon mer långtgående slutsats än att koncentrationen uppgått till 10 μg/g blod eller mera, eftersom toppen på utslaget hamnade utanför det kalibrerade mätområdet."

"Däremot anser sig tingsrätten kunna utgå ifrån att tiopental har funnits i det från Linnéa tillvaratagna lårblodet och att det har varit fråga om en hög koncentration som i vart fall har överstigit 10μg/g blod."

Det kan inte uteslutas att Linnea fått tiopental den 19 september och vid flera tillfällen 20 september. Hos spädbarn i dåligt skick kan halveringstiden vara upp till 60 timmar.

Vid en terapeutisk dos om 30 mg den 19 september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till just 15 μg/g blod men inte mycket högre än så, enligt Jørg Mørland.

Slutligen:
"Åklagaren har påstått att det påvisade tiopentalet tillförts genom en massiv överdos i anslutning till att Linnéa avled medan tingsrätten inte har kunnat utesluta att det tillförts vid tidigare tillfällen under vårdtiden. Åtalet mot Viveka Lindén ska redan av denna anledning ogillas."

–
Citera
2017-01-26, 08:19
Medlem
udons avatar
Citat:

Ursäkta, jag jobbar visserligen inte med kemisk mätning, men med andra typer av mätningar och det är samma princip som råder. Har man kommit fram till ett referensvärde på minsta möjliga mängd ämne som ska analyseras, så är de det som gäller. Matematiska uträkningar gäller inte då osäkerhetsfaktorn på alla iblandade värden är för höga.

Provet är ogiltigt helt enkelt.

Diskussionen om att läkaren skulle ha begått barmhärtighetsmord är skrattretande. Varför skulle en läkare avliva en bebis som rent medicinskt redan är hjärndöd? Läkaren visste om att flickan var hjärndöd, men av respekt till föräldrarna har man handlat så som att flickan bara låg i respirator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in