2016-08-21, 19:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabask
Jag har följt detta fall en del, men inte läst böckerna som kommit ut i ämnet.

Länge låg mina sympatier helt hos läkaren.

Nu har jag fått insyn i hur vården av gamla i livets slutskede kan vara, både från ett anhörigperspektiv och från ett personalperspektiv. Det som stått här tidigare om att ge höga doser morfin stämmer. Gärna som plåster. Om det är rätt eller fel vet jag inte, jag hade nog hellre somnat in i förtid själv.

Men med dessa erfarenheter är jag helt övertygad om att flickan fick en överdos, för att somna in lugnt och stilla. En naturlig död kan vara mycket plågsam att se.

Gamla dementa mormor och mig själv är ju en sak, men att göra så mot ett barn... Vi måste diskutera de här sakerna istället. Var är sjukvården på väg?
Mmmm.... Men nu har det ju prövats i rätten om flickan "fick en överdos" av den åtalade läkaren, och det avvisades. Dessutom är det ju så att åklagarens gärningsbeskrivning inte gick ihop, vilket åklagaren också insåg i det att domen inte överklagades. Det finns alltså ingen anledning att fortsätta att sprida tvivel om att döden inte var naturlig - den var ju dessutom väntad.

Detta sagt finns det ju anledning att diskutera vården, men det har ju egentligen ingenting just med det aktuella fallet att göra.
Citera
2016-09-03, 04:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm.... Men nu har det ju prövats i rätten om flickan "fick en överdos" av den åtalade läkaren, och det avvisades. Dessutom är det ju så att åklagarens gärningsbeskrivning inte gick ihop, vilket åklagaren också insåg i det att domen inte överklagades. Det finns alltså ingen anledning att fortsätta att sprida tvivel om att döden inte var naturlig - den var ju dessutom väntad.

Detta sagt finns det ju anledning att diskutera vården, men det har ju egentligen ingenting just med det aktuella fallet att göra.
Gör dig inte dummare än du är med hittepåbegrepp som "avvisades". En svensk domstol avvisar ingenting. Det är inte en domstols uppgift.
Citera
2016-09-03, 06:23
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Gör dig inte dummare än du är med hittepåbegrepp som "avvisades". En svensk domstol avvisar ingenting. Det är inte en domstols uppgift.
Svenska domstolar "avvisar" allt möjligt varenda dag. Det enda "hittepå"begreppet jag ser är just "hittepå". Skitlöjligt!
Citera
2016-09-03, 09:42
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabask
Jag har följt detta fall en del, men inte läst böckerna som kommit ut i ämnet.

Länge låg mina sympatier helt hos läkaren.

Nu har jag fått insyn i hur vården av gamla i livets slutskede kan vara, både från ett anhörigperspektiv och från ett personalperspektiv. Det som stått här tidigare om att ge höga doser morfin stämmer. Gärna som plåster. Om det är rätt eller fel vet jag inte, jag hade nog hellre somnat in i förtid själv.

Men med dessa erfarenheter är jag helt övertygad om att flickan fick en överdos, för att somna in lugnt och stilla. En naturlig död kan vara mycket plågsam att se.

Gamla dementa mormor och mig själv är ju en sak, men att göra så mot ett barn... Vi måste diskutera de här sakerna istället. Var är sjukvården på väg?

Inte nog med att den överkompetenta som allkunniga som allsmäktiga och mediakåta åklagerskan till Kristdemokraten Elisabeth Brandt upptäckte att flickan hade dödats med det för människan giftiga ämnet natriumklorid. Hade hon fortsatt att undersöka flickans kropp så hade hon upptäckt att kroppen av sjukvårdens personal hade pumpats full med diväteperoxid. Vidare misstänker jag att kroppen även var full med gifterna hemoglobin, neutrofiler, eosinofiler, basofiler, monocyter, B-lymfocyter och T-lymfocyter. Sånt brukar hittas i kroppar som obduceras som utsatts för giftavrättning i både USA och Japan.
Citera
2016-09-04, 07:16
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Inte nog med att den överkompetenta som allkunniga som allsmäktiga och mediakåta åklagerskan till Kristdemokraten Elisabeth Brandt upptäckte att flickan hade dödats med det för människan giftiga ämnet natriumklorid. Hade hon fortsatt att undersöka flickans kropp så hade hon upptäckt att kroppen av sjukvårdens personal hade pumpats full med diväteperoxid. Vidare misstänker jag att kroppen även var full med gifterna hemoglobin, neutrofiler, eosinofiler, basofiler, monocyter, B-lymfocyter och T-lymfocyter. Sånt brukar hittas i kroppar som obduceras som utsatts för giftavrättning i både USA och Japan.

I all sin ironi...

Ett inlägg som på ett mycket bra sätt sammanfattar kunskapsnivån på
åklagarmyndigheten. Något som också gjorde att detta fall hanterades
så som det blev hanterat
Citera
2016-09-04, 07:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Lika okunnig som vanligt. Domstolen kom fram till att det inte fanns bevis för att fälla den åtalade och därmed avvisades det. Finns naturligtvis synonymer, men det får du ta i språkforat. Domskälen var för övrigt ovanligt utförliga, och åklagaren accepterade dem genom att avstå överklagande. Att diverse stalkerpersonligheter fortsätter personförföljelsen mot en av allt att döma helt oskyldig läkare är beklagligt.
Senast redigerad av Clodius 2016-09-04 kl. 08:02.
Citera
2016-09-04, 20:41
Medlem
Hegamons avatar
Jag lyssnade på dokumentären idag på P3 och jag tror inte alls det handlar om något barmhärtighetsmord. Förklaringen verkar ligga i att bristande mängd blodprov tagits från det döda barnet, sedan har en analys gjorts av det blodet och det varit tveksamt om mätningen blivit korrekt. Jag menar att felet kan ligga hos medicinalverket.

En rimlig förklaring som lagts fram till att det påstådda dödande medlet överhuvudtaget funnits i blodet är att det injekterats tidigare vid flera tillfällen av olika läkare. Dessa läkare har sedan inte dokumenterat att medlet injekterats.

Jag undrar också över motivet. Vad skulle det egentligen vara?
Citera
2016-09-04, 21:50
Medlem
1637 sidor, haha patetiska jävlar på Flashback säger jag bara.

Jag undrar vem föräldrarna var i fallet, varför anmälde dom?
Citera
2016-09-06, 17:29
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741

Det räcker med att läsa mammans blogg. När du har läst den så kommer du få en ingående bild av hur knäppa kvinnor kan bli. Linneas konception inträffade i samma veva som mamman knaprade massor med piller, s.k. mediciner.

Pappan föddes förövrigt i samma område vid samma tidpunkt då Sverige fick det största och mest intensiva nedfallet av radioaktivitet från Tjernobyl. Men något vidare grej av det hela verkar han inte ha gjort av det hela.
Citera
2016-09-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741

De anmälde eftersom flickan fått en infusion av allt för stark NaCl-lösning. En sjuksköterska satte av misstag 4 molar lösning då det egentligen skulle vara isoton lösning. (Detta utreddes av dåvarande HSAN och man kom fram till att det berodde på ett organisatoriskt fel).

Det var det föräldrarna reagerade på. Den senare misstänkta läkaren, hade de däremot haft mycket stort förtroende för.

Allt detta finns redan i tråden men jag förstår om det är svårt att göra sig en överblick om man är ny på flashback.
Citera
2016-09-06, 19:44
Medlem
Citat:
Det räcker med att läsa mammans blogg. När du har läst den så kommer du få en ingående bild av hur knäppa kvinnor kan bli. Linneas konception inträffade i samma veva som mamman knaprade massor med piller, s.k. mediciner.

Pappan föddes förövrigt i samma område vid samma tidpunkt då Sverige fick det största och mest intensiva nedfallet av radioaktivitet från Tjernobyl. Men något vidare grej av det hela verkar han inte ha gjort av det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De anmälde eftersom flickan fått en infusion av allt för stark NaCl-lösning. En sjuksköterska satte av misstag 4 molar lösning då det egentligen skulle vara isoton lösning. (Detta utreddes av dåvarande HSAN och man kom fram till att det berodde på ett organisatoriskt fel).

Det var det föräldrarna reagerade på. Den senare misstänkta läkaren, hade de däremot haft mycket stort förtroende för.

Allt detta finns redan i tråden men jag förstår om det är svårt att göra sig en överblick om man är ny på flashback.

Tack för svar. 1637 sidor gjorde en "överblick" svår
Citera
2016-09-06, 23:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Kan du länka till bloggen..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in