Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Här fick man inte ett rätt sedan 1 Sep, köpte visserligen bud ryktet och hade annars hoppat av vid 104 med mål låga 80.
För att göra det kort:
* ASP sjunker snabbare än väntat.
* MS droppar snabbare än väntat.
* BM väntas sjunka 2017 vilket är väntat, min prg har varit till 46-47% men tveksam det håller om man läser mellan raderna.
* RK ska öka ca 50%
* Vinstvarning
* Hintat svag Q4 samt även Q1:a
* JC ska upp i rättegång under våren
* Samsung får ej plats i prognosen, kanske någon skit lur senare under året om något.
* Tekniskt är aktien svag sedan vi stängde under 82-84kr.
Jag personligen har minskat innehavet rejält från 80 och på vägen ned till 67.
Ser inget positivt i sikte närmaste månaderna så jag tror vi är inne i samma fas som 2014 med förtroendekris och nedgång mot ~50 nivån innan det kan vända. Funderar man på att gå in kan snitta vara rätt alternativ för kommande 4 mån
Nu får man undersöka andra marknader och hoppas fing klarar av att starta upp de under 2017, det är där potentiell uppsida kommer komma annars har fing toppat vilket jag dock ej tror på sikt.
Må väl
Förtroendekris var ordet.
Lite osäker på vad som kommer ske med aktien på lång sikt men håller 48-50kr så ser det nog bra ut. Blankarna verkar dock tro på betydligt lägre kurser så man får vara försiktig när man går in.
Klart som korvspader att sånt här påverkar.
* JC är den största ägaren med ca 20m aktier eller nått sånt.
* Lars har marknaden haft respekt för och äger dessutom en hel del han också.
* JC har väl hånat varenda konkurrent samt även en hel del partners och blivande kunder på twitter.
Såna här personer med så mycket makt påverkar stort vid röstning och kan blocka bud etc. Lägg till faktorn att de kan sälja av vid sånt här strul, hur skulle det påverka aktien tror ni?
Marknaden blir såklart rädd och prisar in dom riskerna även om en försäljning av kakmonstret skulle vara positivt för ägarna på sikt.
Jag lider med de inom bolaget som får dras med det här, tar så mycket fokus och energi.