2016-12-08, 23:25
Medlem
Jag skulle personligen kört all in på denna aktie!
2016-12-08, 23:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Sagt det många gånger tidigare, been there, done that angående FING:s upp och nergångar. "Det är som mörkast före gryningen" för att citera från The Dark Knight. Optimismen är större än någonsin skulle jag vilja säga som långliggare som inte sålt en FING-aktie jag någonsin ägt.
2016-12-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Sagt det många gånger tidigare, been there, done that angående FING:s upp och nergångar. "Det är som mörkast före gryningen" för att citera från The Dark Knight. Optimismen är större än någonsin skulle jag vilja säga som långliggare som inte sålt en FING-aktie jag någonsin ägt.

Vilket är ganska dumt av dig ifall man ser att kursen faller som en sten? Bara sälja av och köpa tillbaka vid rätt tillfälle och öka innehavet?
2016-12-09, 00:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Vilket är ganska dumt av dig ifall man ser att kursen faller som en sten? Bara sälja av och köpa tillbaka vid rätt tillfälle och öka innehavet?
Problemet med detta tankesätt är bara att du inte vet när du säljer lågt eller högt och kan förlora pengar.
2016-12-09, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
som inte sålt en FING-aktie jag någonsin ägt.

Inte sålt+Ägt=?
2016-12-09, 14:48
Medlem
LexComs avatar
Mycket händer runt bolaget nu i negativ mening. Inte roligt men bolaget och styrelsen har agreat extremt klumpigt här. Själva guidningen för 2017 är jag personligen nöjd med och jag spådde själv just exakt den guidningen som man offentliggjorde.

Men det finns ett antal punkter som man måste ta fasta på och ta med sig i sin framtida värdering av bolaget.

1: Uppenbart var 2016 prognosen för optimistisk när man släppte den för ett år sedan. Även om man nu med en hårsmån troligen klara botten på det intervallet (6,5-8,5 mdr). Sedan var man ännu mer optimistisk när man vid två tillfällen under året höjt upp golvet först först till 7,0 sedan till 7,2 mdr. Nu tvingas man alltså backa tillbaka kraftigt men endast 3 veckor kvar av 2016. Det är inte seriöst!

Självklart hade man redan vetskap om Q4 när man kommunicerade ut Q3 rapporten den 27 okt. Hade men det inte så är det rent av inkompetent eftersom fler analytiker pratat om denna lageruppbyggnad sedan i sommras. Möjligen hoppades man på att marknaden skulle lösa detta genom ökad efterfrågan men nu blev det inte så och man tvingades att krypa till korset.

Med tanke på detta, vågar man lite på 2017?

2: Man varnade redan nu för ett svagt Q1 2017 i efterdyningarna till de höga lager som nu verkar finnas. Vad innebär det och vad förväntar sig marknaden för Q1 resultat? Säg att resultatet blir 1,5 mdr i Q1. Då måste man minst prester 2mdr resterande 3 kvartal för att nå botten på sin prognos på 7,5mdr.

Första halvåret av 2017 kommer bli en nyckel. Blir resultatet för Q1 högre än marknaden förväntar sig iom att man redan nu vinstvarnat så kan det ge en skjuts uppåt för förtroendet och för bolaget i stort. Sedan måste Q2 oavsätt prestera minst 2 mdr och gärna 2,5 mdr för att optimismen skall komma tillbaka till en nivå som vi har vant oss vid. Klarar man det så har nog de flesta glömt det som sker nu.

3: Analytikerna & baissarna påpekar att konkurrenterna kommer snabbare än man räknat med. Dock så säger bolaget tvärtom att man skall behålla en marknadsandel av 50% 2017. Vem får rätt här? Att konkurrensen finns är det ingen tvekan om. Dual sourcing finns redan och är något man räknar med.

4: Patenten säger man sig ha väldigt starka och framför allt Goodix som främsta konkurrent har pekats ut som en copycat. Där skulle jag vilka se att FPC visar styrka och försvarar sina patent med kraft där det är möjligt.

5: FPC anställer personal så att det knakar. Man kommer att öka antalet anställda med 50% nästa år. Det låter inte som ett bolag som är på väg utför i mina ögon. tvärtom agerar men som det framtidsbolag man vill vara och anställer för ett stå väl rustad inför ny teknik och nya mljligheter.

6: Att man kunde slå sig in på mobilmarknaden har man visat. Nu måste man visa att man även kan bli stora och slå sig in på nya vertikaler. Framför allt PC och kortmarknaden är väl det som ligger närmast till hands. Där vill jag se en del action under 2017.

7: INSIDERKÖP!!! Nu måste ledande personer visa att man tror på bolaget genom att köpa aktier. Framför allt nu när de är så billigt. Jag kräver inte att de som redag har mycket aktier köper mer men de som inte har eller har väldigt lite aktier skulle behöva köpa på sig lite. En viktig signal till marknaden.

8: Utdelning redan 2017 skulle också vara en morot. Iaf en del av vinsten om man inte har någon annan extremt tydlig plan med kapitalet. Jag kräver inte att man skall dela ut allt men 3-4 kr per aktie skulle vara en mjukstart som skulle locka en del större aktörer att köpa tror jag.

9: ASP låg på $3 2015 som sedan sjunkit med 15-20% 2016 och kommer sjunka med 15-20% till 2017. Med snabb matematik så innebär det ett ASP på 1,9-2,1 dollar för 2017. Det innebär att man räknar med att sälja 420-525 miljoner sensorer 2017. Samtidigt så talar man om en TAM på 1,1 miljard sensorer 2017. Det innebär att man själva verkar räkna med att ha en marknadsandel av 40-50 % om man räknar baklänges.

Dessa siffror får jag inte riktigt ihop. Antingen så överdriver man TAM eller att 1,1 uppfylls väldigt sent under 2017 så att merparten av intäkterna skulle falla in på 2018. Eller så har man lagt sin prognos för 2017 medvetet försiktigt för att inte upprepa 2016 års kaos. Det mest rimliga är kanske ändå att detta blir konsekvensen av att 2016 år lager spiller över på 2017.

10: Jag tycker ändå att framtiden för biometribranchen ser mycket ljus ut! Och även om 2017 riskerar att bli ett mellanår så tror jag att vi kommer att se en ny era 2018-2020 med många nya användningområden och större acceptans för biometrilösningar i vardagen.
2016-12-09, 15:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Jag förstår att folk säljer, men vilka är köparna ? Är det vanliga köpare eller är det storbankerna som plockar på sig så mycket som möjligt? Vilket ras det var idag.. helt otroligt.. Det omsattes 2 miljarder idag och när folk ändå vet att den kommer fortsätta falla en bit till... vem/vilka är det som köper?

De som inte ägt aktien från början och ser sin chans att komma med på tåget kanske? Värderingen är ju löjligt låg egentligen trots nerskruvade prognoser.

Det var ju lite av detta scenario jag varnade för tidigare i tråden. Precis som att aktier kan gå upp så kan de också gå ner oavsett värdering. Och visst jag kanske var lite tidigt ute, men ändå visst kommer det alltid regniga dagar också som ett brev på posten.

Den långsiktiga gör bäst att inte göra någonting och köpa mer helt enkelt är min analys för tillfället.

Det finns inte en aktie i världen som bara går upp, men är bolaget välskött och går bra så kommer aktien att hänga på upp förr eller senare.
2016-12-09, 18:47
Avslutad
När det rusar uppåt trängs alla för att köpa. När det rasar vill alla sälja. Kan vara därför väldigt få tjänar pengar i längden.
2016-12-09, 19:20
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Värderingen är ju löjligt låg egentligen trots nerskruvade prognoser.

Den långsiktiga gör bäst att inte göra någonting och köpa mer helt enkelt är min analys för tillfället.
Jag instämmer. Hade själv planer på att kliva av (för stunden) igår morse, men jag hann inte ut. Nu 15% billigare känns det som ett givet köpalternativ för den långsiktiga.
Hoppas inte man skruvar upp 2017 prognosen mer. Har svårt att hänga med i visibiliteten, man påstår sig ha god sikt men visar på motsatsen..(?)
2016-12-09, 20:42
Medlem
Hoppade in igen. Senast sålde jag det mesta för 50:- för att se de stiga till 500:-. Blir nog kortsiktigt dock.
2016-12-09, 21:20
Avslutad
Man kan fråga sig varför inga svenska analytiker kollar på Next och Idex. Hur skall dessa överleva om man tror att Fingerprint kommer att dö? Är det inte lite som att tro på att AMD kommer köra om Intel och bli större än Intel om några år?
2016-12-09, 23:01
Medlem
zorb89s avatar
Här fick man inte ett rätt sedan 1 Sep, köpte visserligen bud ryktet och hade annars hoppat av vid 104 med mål låga 80.

För att göra det kort:
* ASP sjunker snabbare än väntat.
* MS droppar snabbare än väntat.
* BM väntas sjunka 2017 vilket är väntat, min prg har varit till 46-47% men tveksam det håller om man läser mellan raderna.
* RK ska öka ca 50%
* Vinstvarning
* Hintat svag Q4 samt även Q1:a
* JC ska upp i rättegång under våren
* Samsung får ej plats i prognosen, kanske någon skit lur senare under året om något.
* Tekniskt är aktien svag sedan vi stängde under 82-84kr.

Jag personligen har minskat innehavet rejält från 80 och på vägen ned till 67.

Ser inget positivt i sikte närmaste månaderna så jag tror vi är inne i samma fas som 2014 med förtroendekris och nedgång mot ~50 nivån innan det kan vända. Funderar man på att gå in kan snitta vara rätt alternativ för kommande 4 mån

Nu får man undersöka andra marknader och hoppas fing klarar av att starta upp de under 2017, det är där potentiell uppsida kommer komma annars har fing toppat vilket jag dock ej tror på sikt.

Må väl

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in