2017-01-19, 15:30
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Det roliga var ju att hela FING-sekten svalde försäljningen med hull och hår och ryckte ut till Rex försvar (precis som med Turbo-Johan), att han minsann var förtjänt av varenda krona etc.

Sen gjorde ju DI en rättning. Att han blockar idioter är väl inget konstigt. Tex Tomas Linnala på Placera har ju lagt ut en del skärmdumpar på mail som han har fått. FING-sekten består inte direkt av mänsklighetens vackraste eller smartaste hörn.

Nej mycket idioter finns det helt klart, även om det bara en en liten klick så förstör dem för många.
2017-01-23, 11:22
Medlem
rakarnas avatar
nu är styrelse ordförande å storägare gripna. misstänka för börs manipulation. Dock borde väl inte detta påverka företaget så mycket?

menar fortfarande samma företag samma produkt osv. Dem behöver bara hitta en ny ordförande?

bra köpläge?
2017-01-23, 11:57
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
nu är styrelse ordförande å storägare gripna. misstänka för börs manipulation. Dock borde väl inte detta påverka företaget så mycket?

menar fortfarande samma företag samma produkt osv. Dem behöver bara hitta en ny ordförande?

bra köpläge?
Skulle inte röra det bolaget med tång än så länge.
2017-01-23, 11:57
Medlem
ElFarolitos avatar
Att styrelseledamot och storägare har anhållits ser jag som både bra och dåligt. Bra att det utreds och att man får bort ev fula fiskar från bolaget. Söderfjell trodde jag inte var inblandad ifulspel, men där hade jag visst fel. Förhoppningsvis reder detta ut sig och bolaget går vidare.
Självklart är det dåliga i situationen att person(er) i bolaget har agerat fel och för egen vinning med insiderinfo. Detta hjälper inte heller bolagets redan sargade rykte om att vara ett "skandalbolag" etc.

Min förhoppning är att marknaden inom en snar framtid kan gå vidare och värdera aktien efter vad bolaget presterar. Iom EBMs utredningar/förundersökningar mm hoppas jag att handeln kan bli normal och värderingen rimlig.

Edit: lägger till lite:

Är detta ett köpläge? Jag hade passat på att öka lite och sänka mitt GAV, om än marginellt, om jag hade haft kapital. Jag tror starkt på Fingerprint på ett par års sikt och investerar med samma tidshorisont. Biometri kommer bli standard i mycket, och kan ledningen utöka sin produktportfölj och komma in starkt i IoT, kort, automotive mm är jag övertygad om att vi ser kurser långt över dagens.
Senast redigerad av ElFarolito 2017-01-23 kl. 12:02.
2017-01-23, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Blev bolaget sämre för att enskilda styrelsemedlemmar agerar brottsligt? Troligtvis inte...

Snarare är det väl bra med lite utrensning så att FPC kan börja fokusera på sin egentliga verksamhet...

Bra lärdom för förstagångsköparna. Skilj på bolaget och aktien!!
2017-01-23, 13:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Blev bolaget sämre för att enskilda styrelsemedlemmar agerar brottsligt? Troligtvis inte...

Snarare är det väl bra med lite utrensning så att FPC kan börja fokusera på sin egentliga verksamhet...

Tack för den! Förstår inte paniken.
2017-01-23, 13:44
Medlem
padrons avatar
Citat:

Påverkar förtroendet för bolaget och därmed även värderingen.

Hursomhelst fortsätter Fingerprint och Turbo-Johan att leverera stor underhållning.
2017-01-23, 14:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

De anhållna är ju storägare, så någon direkt utrensning lär inte bli aktuell, annat än att den ena försvinner från styrelsen.
2017-01-23, 15:38
Medlem
Snittar ner mig lite...
2017-01-23, 15:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Mycket skit har han fått av aktiehulliganerna den där claes hemberg... Men det är faktiskt bra att någon varnar när en aktie är lite för bra för att vara sann..

Citat:
FINGERPRINT CARDS: TRE AV FYRA ÄGARE PÅ MINUS HOS AVANZA

STOCKHOLM (Direkt) Nästan tre av fyra aktieägare i Fingprint Cards hos Avanza ligger för närvarande på minus i sin investering i biometribolaget.

Det uppger bankens sparekonom Claes Hemberg för Nyhetsbyrån Direkt.

För närvarande ligger 27 procent av Fingerprint Cards-ägarna på plus medan 73 procent ligger på minus hos nätmäklaren.

På måndagen faller aktien drygt 6 procent efter beskedet att styrelseledamot Lars Söderfjell och aktieägaren Johan Carlström har anhållits för misstänkt marknadsmissbruk i samband med vinstvarningen i december 2016.

Kursraset för Fingerprint för drygt en månad sedan fick ungefär var tionde aktieägare i bolaget hos Avanza att sälja hela sitt Fingerprint-innehav. Samtidigt såg nya ägare chansen att köpa. Totalt sett ökade därför antalet aktieägare med 20 procent, eller 6.000 personer, hos nätmäklaren.

Myten om Fingerprint-ägarna är att de aldrig säljer, men vid den här vinstvarningen gjorde man det. Det är ovanligt att 10 procent av aktieägarna i ett bolag plötsligt säljer en aktie, säger Claes Hemberg.

De nya ägarna är betydligt yngre och har köpt för klart mindre belopp än tidigare, noterar Claes Hemberg.

Att nästan var fjärde ägare ligger på minus är ovanligt. I ett vanligt börsbolag är 95-97 procent av ägarna på plus, enligt sparekonomen.

Det blir så när ägare tillkommer sakta men säkert under en lång period. I Fingerprint har merparten av ägarna däremot tillkommit i utförsbacken senaste året, säger Claes Hemberg.

Teknikaktier lockar ofta unga. En teknik kommer dock inte att vinna över alla, utan tilltron slår hemskt hårt upp och ned, resonerar sparekonomen.

Han rekommenderar därför att man köper flera teknikbolag i helt olika nischer, eller breda teknikaktier som Google eller Samsung. Eller något ännu bredare - teknikfonder.

Man bör enligt Claes Hemberg inse att teknikaktier som kollektiv kan bli pestsmittade och som grupp kan falla skarpt.

Så låt inte teknikaktier styra din ekonomi, uppger han avslutningsvis.
Senast redigerad av kurt-sune 2017-01-23 kl. 15:56.
2017-01-23, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Påverkar förtroendet för bolaget och därmed även värderingen.

Hursomhelst fortsätter Fingerprint och Turbo-Johan att leverera stor underhållning.

Påverkar aktien ja, men knappast bolaget särskilt mycket. Jag skulle själv absolut inte sälja nu.
2017-01-23, 16:44
Medlem
biljons avatar
Det blir allt tydligare varför Lantto klev av bolaget.
Han vill inte skita ner sig i detta bolag som mer och mer börjar likna Fermenta.
Ca 75% av dagens aktieägare ligger på minus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in