2017-01-24, 02:10
Medlem
Finns det någon exakt position för vart kroppen hittades?
Citera
2017-01-24, 04:11
Medlem
Kattungemammans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen stort tack för denna länk till Birnas moster Matthildur.

Länken var en intervju med Birnas bästa vän Matthilda, inte hennes moster.

Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Vackert att kunna ta det svåra så fint! Tänker på en annan tråd där bensintjuvar i Säffle började brinna och den ene dog senare. Anhanget runt dessa individer är så anti, så deprimerande individer, så bittra.. och allt är andras fel!

Stjäl man bensin och börjar brinna finns det nog faktiskt ingen annan att skylla på... Dagens människor behöver lära sig mer om vad man har för eget ansvar. I Birnas fall har jag inte läst någon kommentar från Island om att hon var full och fick skylla sig själv och det glädjer mig. Man måste få ha rätten att vara precis hur full man vill utan att ses som medskyldig om man blir mördad eller våldtagen.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Islands president har påmint islänningarna om att inte låta sina “fördomar” ta över trots att de misstänkta är från Grönland.
Grönlänningarna ska även I fortsättning betraktas som islänningarnas “bröder” säger polischefen Grimur Grimsson.

Om man jämför Island och Grönland så finns det dock intressant statistik att läsa.

På Island bor ca 330.000 invånare. Årligen inträffar ca 1,8 mord.

På Grönland bor ca 57 000 invånare varav ca 8st mördas varje år.

Den grönländske mannen lever bara i 65 år och den grönländska kvinnan i 71 år. Medan männen på Island lever upp till 79år och kvinnorna 83.

Själv är jag benägen att tro att alkoholkomsumtionen på Grönland har något med livslängden att göra. Och även brottsstatistiken.

Islanningarna tycks inte heller spotta I glaset, men de tycks inte bli lika aggressiva när de är fulla. Eller åtmintone har de bättre problemlösningsmetoder än sina bröder på Grönland.

Väldigt sorgligt att lära om stackars Birna. Mina tankar går till hennes närmaste.

Jag visste faktiskt inte att det var så hög mordstatistik på Grönland. Men jag tror att grönlänningar är så olyckliga och alkoholiserade jämfört med islänningarna för att det trots allt finns "riktiga" städer med rik kultur på Island jämfört med på Grönland. Reykjavik har över 100.000 invånare och där finns allt man kan vilja ha, Grönlands huvudstad Nuuk har ca 17.000 invånare och är som en mindre by i jämförelse. Klart att Grönland inte har samma utbud som Island, de har heller inte traditionen av bad som islänningarna har och som jag tror bidrar otroligt mycket till att de i undersökningar alltid koras till världens lyckligaste folk.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vet jag inte, dock så har jag förvånats över hur mycket information som har läckt ut sedan Birna försvann, är ens det vanligt?

Polisen har varit mycket öppen med det ena och det andra, inte likt svenska förhållanden.

Jag tror att polisen har informerat så mycket på grund av att det är ett exceptionellt ovanligt fall på Island och att alla är så berörda. Betänk att i ett land med en befolkning på 300.000 personer har nästan 800 personer frivilligt varit med och gått skallgång över hela sydvästra hörnet av Island. Hur många skulle det vara om man räknar procentuellt med Sveriges nu 10 miljoner? Ett sånt engagemang ser man väldigt sällan i andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Verkar finnas en del kameror där längst gatorna. Exakt var syns hon sista gången på film?
På Laugarvegur 31.

https://www.google.se/maps/place/Laugavegur+31,+101+Reykjav%C3%ADk,+Island/@64.1456806,-21.9313122,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x48d674cd0f5c544b:0x8a22c 78388c4f5a7!8m2!3d64.1456806!4d-21.9291235
Citera
2017-01-24, 04:58
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruzifixxion
Ye ye, boys. Vi borde sluta upp med att snacka om detta nu, för människor lider hela tiden, överallt.
Visa inte medkänsla i just det här fallet utan att visa medkänsla för alla andra som blivit mördade, för då är ni kukhuvuden. Inte ok att priorietera just detta fall.
Varför spekulerar du ens om vad HON gjorde som var fel? Du verkar vara smått socialt efterbliven tbh.
Du kritiserar folk som visar medkänsla för offret samt spekulerar om vad offret gjorde som var ''fel'', utan någon som helst ytterligare information.

Visst kan allt det du nämnde ha en inverkan i det som inträffade, men det var knappast hennes fel, utan endast GMs fel. Det är som att säga att om du går ut till affären nu och blir skjuten på vägen dit, så är det ditt fel. Skulle inte ha gått ut. Men men ''människor lider hela tiden, överallt''.

Tjena kukhuvud,
Det var inte jag som spekulerade i det. Jag skrev så för att visa en poäng för den användaren som jag skrev till, det var denne som hävdade att hon hade gjort fel. Jag menade att även om hon var full, ensam, eller whatever, så gjorde hon inget fel. Du verkar vara lite efterbliven då du har så svårt att tolka text.

Jag skrev att annat inlägg som blev raderad av random moderator med liten balle. Där förklarade jag bland annat att min poäng var att folk lider överallt, hela tiden, och att det känns konstigt när folk som inte känner henne är helt chockade, som om det som har hänt är helt otänkbart ungefär.
Citera
2017-01-24, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Tjena kukhuvud,
Det var inte jag som spekulerade i det. Jag skrev så för att visa en poäng för den användaren som jag skrev till, det var denne som hävdade att hon hade gjort fel. Jag menade att även om hon var full, ensam, eller whatever, så gjorde hon inget fel. Du verkar vara lite efterbliven då du har så svårt att tolka text.

Jag skrev att annat inlägg som blev raderad av random moderator med liten balle. Där förklarade jag bland annat att min poäng var att folk lider överallt, hela tiden, och att det känns konstigt när folk som inte känner henne är helt chockade, som om det som har hänt är helt otänkbart ungefär.

Kanske just därför att det sker så få mord på Island i största allmänhet - ca 1,8 per år. Lika många som man mördar i södra Sverige per månad..
Citera
2017-01-24, 08:18
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kanske just därför att det sker så få mord på Island i största allmänhet - ca 1,8 per år. Lika många som man mördar i södra Sverige per månad..

Pratar om flashback. Sitter inte en massa islänningar här. Givetvis är det hemskt men folk reagerar alltid så märkligt på sånt här om man ser det i relation till allt elände som pågår.
Citera
2017-01-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Dette er kanskje også et gammelt bilde av Nikolaj lagt ut for 22 timer siden (fra søsterens profil?)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1229231023796728&set=a.285071784879 328.78154.100001295253320&type=3&theater

Skulle tro det. Hon har lagt den som bakrundsbild och 57 pers har gjort hjärtan i kommentarerna.
Citera
2017-01-24, 09:03
Medlem
Google translate:

De to mennene som er hektet kan ha hatt ulikt ansvarsnivåer i forsvinningen:

Citat:
Th*mas Møller *lsen, 25-årig man som misstänks ha dödat Birnu Brian dotter, körde en röd Kia Rio bil ofta diskuteras från hamnen och ca 300 miles som morgonen den 14 januari i år.
Citat:
Hans partner, Nik*laj *lsen, som misstänks också medlemskap i frågan, i sin tur ombord på trålaren Polar Nanoq och kom inte tillbaka med Th*mas.
Citat:
Det anses nästan säkert att Birnu Brian dotter hade placerats i havet, på en resa med bil Reykjanes halvön. Björnen kände stranden vid Selvogsvita på söndag.

http://www.visir.is/gaetu-borid-mismikla-abyrgd-i-malinu/article/2017170129530

Betyr dette at de tror at TM var alene om å kvitte seg med kroppen, kanskje NO ble dratt inn i det?
Senast redigerad av Bakvendt 2017-01-24 kl. 09:13.
Citera
2017-01-24, 09:18
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Kanskje hun hadde fått noe i glasset på det utestedet?

Jeg mener å ha lest et sted at hun bor hos faren ni kilometer unna. Hvor hadde hun tenkt seg når hun gikk der alene langs gaten?

Hur menar du? Laugavegur är som Karl Johan. En helt normal gata där många rör sig. Inte konstigt alls att hon rör sig i den riktningen hon gör på Laugavegur, eftersom hon rör sig emot busstationen Hlemmur. Det är bussar från Hlemmur som åker upp till bla Breiðholt och Árbær, där hon bodde. Inget konstigt alls.
Citera
2017-01-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Hur menar du? Laugavegur är som Karl Johan. En helt normal gata där många rör sig. Inte konstigt alls att hon rör sig i den riktningen hon gör på Laugavegur, eftersom hon rör sig emot busstationen Hlemmur. Det är bussar från Hlemmur som åker upp till bla Breiðholt och Árbær, där hon bodde. Inget konstigt alls.

Nei, da var hun sikkert på vei hjem. Takk for informasjon om bussforbindelser. Går det busser så tidlig en lørdagsmorgen også?
Citera
2017-01-24, 09:29
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Nei, da var hun sikkert på vei hjem. Takk for informasjon om bussforbindelser. Går det busser så tidlig en lørdagsmorgen også?

Jag kollade. Bussen går förvisso först 07:05 på helger. När jag bodde där fanns inga nattbussar, men det kan ju ha ändrats
Citera
2017-01-24, 09:30
Medlem
Citat:
Google translate:

De to mennene som er hektet kan ha hatt ulikt ansvarsnivåer i forsvinningen:

http://www.visir.is/gaetu-borid-mismikla-abyrgd-i-malinu/article/2017170129530

Betyr dette at de tror at TM var alene om å kvitte seg med kroppen, kanskje NO ble dratt inn i det?

Kanske det, det finns väl övervakningsfilm som visar att en av dem går ur bilen i hamnen och sedan kör bilen därifrån, eller...?

Det kan vara så att båda var med i våldtäkten, om en sådan ägde rum, men TM var den som dödade B?
Citera
2017-01-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood

Hur långt hade hon hem från Laugavegur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in