Citat:
Ursprungligen postat av
knullJesus
Jo, jag har sett hans senaste presskonferens där han påstår att det var det han menade på den första presskonferensen. Men det var det naturligtvis inte.
Håller med! Han sade vid första presskonferensen:
"This was the largest audience to ever witness an inauguration, period!
Both in person and around the globe."
Att han nu hävdar att han menade totalantalet är en uppenbar efterhandskonstruktion.
Det är ju självklart att ovanstående uttryck mest naturligt tolkas som "This was both the largest audience to ever witness an inauguration in person and the largest audience to ever witness an inauguration around the globe." Det framgick dels av sammanhanget där det var antalet närvarande som diskuterades. Om han bara menat totalantalet skulle han sagt "This was the largest audience to ever witness an inauguration around the globe."
Att det är en efterhandskonstruktion blir ännu mer uppenbart när han skrattar och säger "I don´t know how you can interpret it differently" vilket naturligtvis är en ren lögn. Att låtsas att han inte ens kan förstå att det
kan tolkas på annat sätt än totalantalet är ju närmast skrattretande. Även om han inte ville vara ärlig och medge att han hade fel igår, borde han åtminstone bett om ursäkt att han uttryckt sig otydligt.
Samtidigt litar jag på Trump när han sade vid besöket på CIA i lördags: “We had,
it looked, honestly it looked like a million and a half people, whatever it was it was. It went all the way back to the Washington Monument.” Man kan se från
CNNs Gigapixel-bild att han kan fått det intrycket
från hans perspektiv.
Men vid närmare jämförelse av de bortre raderna är det även från det perspektivet tydligt att det var glesare vid Trumps presidentinstallation.
Förutom ovanstående
uppenbara lögn från Spicer måste jag säga att intrycket han gjorde på presskonferensen i övrigt var professionellt, balanserat och ändå väldigt klart. Jag skulle mycket hellre vilja se honom som president än Trump som ljuger betydligt mer. Avundas inte Spicers uppgift; det är en underdrift att säga att det kommer vara en diplomatisk utmaning att släta över Trumps alla kommande klavertramp.