2017-01-24, 02:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Helt klart är pengar en faktor också. Trump lär dra in en hel del pengar till tidningarna.

Men de ogillar honom också. Vissa hatar honom. Så de har dubbla skäl att jävlas med honom.

Ja, sen tycker ju mer än 50% av usas väljare att han är fel president. Det är onekligen också ett problem. När man gnäller i sverige på at vi har en regering väldigt få röstat på så stämmer ju det men i usa är det en majoritet som röstat på en annan president.

Så tänker man att hälften av media av naturliga skäl är emot och den andra hälften som förvisso gillar trump men som goda journalister ändå hoppar på felaktigheter och försvarar sin yrkesgrupp, då är det inte konstigt att Trump har problem med media. Han är kontroversiell helt enkelt och var det under hela kampanjen. Även om han blivit vald till president så har han gjort sig till fiende med media. Sen tycker jag personligen dom verkar rätt oproffsiga. Både pressnubben och den där tanten som var virrigare än få igår.

Dom gör helt enkelt inte tillräckligt bra jobb om syftet är att bli poppis i mainstreammedia.
Citera
2017-01-24, 02:38
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, sen tycker ju mer än 50% av usas väljare att han är fel president. Det är onekligen också ett problem. När man gnäller i sverige på at vi har en regering väldigt få röstat på så stämmer ju det men i usa är det en majoritet som röstat på en annan president.

Förstår inte din poäng. Om det är ett problem i USA att 50-51% av de röstande inte ville ha honom som president, hur illa är det då inte i Sverige? Här fick S 31% av rösterna, och då framgår det inte hur många i (s)ekten som ville ha Löfven som statsminister, men det är en matematisk orimlighet att de är fler än 31%.
Citera
2017-01-24, 02:40
Medlem
237s avatar
Citat:
Dom gör helt enkelt inte tillräckligt bra jobb om syftet är att bli poppis i mainstreammedia.

Vad, känns det ovant att se någon som inte kuvar sig för MSM utan våga ställa krav på dem?
Citera
2017-01-24, 02:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Förstår inte din poäng. Om det är ett problem i USA att 50-51% av de röstande inte ville ha honom som president, hur illa är det då inte i Sverige? Här fick S 31% av rösterna, och då framgår det inte hur många i (s)ekten som ville ha Löfven som statsminister, men det är en matematisk orimlighet att de är fler än 31%.
Min poäng är att det är ett problem när en majoritet har röstat på en annan men samma person/parti.

I sverige har förvisso en majoritet röstat på annat parti än MP och S men dom har inte röstat på samma parti.

Problemet blir då större i USA än det är i sverige även om det uppenbarligen är ett problem här också.
Citera
2017-01-24, 02:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Vad, känns det ovant att se någon som inte kuvar sig för MSM utan våga ställa krav på dem?
Kalla det kuva sig om du vill men jag ser det nog som lämpligt att hålla,sig vän med media. Speciellt om man som Trump säger att han ska förbättra usas rykte utomlands. Han gör helt enkelt inget bra jobb. Att vara vän med media är knappast en nackdel. Om det innebär att kuva sig vet jag inte men att "rätta" media kanske imponerar på nån här på Flashback men knappast på så många fler.

Kaos är inte ett bra statskick, vilket naturligtvis är orsaken till att man låter löfven bilda regering i Sverige istället för att rösta mer honom.

Trump har skapat kaos och de får inte ut sitt budskap utan det drunknar i media och inte minst social media som hånar dom. Jag tror iofs att dom kommer rätta till detta och fokusera på sin politik istället.
Citera
2017-01-24, 03:05
Medlem
237s avatar
Citat:
Problemet blir då större i USA än det är i sverige även om det uppenbarligen är ett problem här också.

Knappast. I USA finns det bara 2 alternativ. Det blir mindre plottrigt. Och 49% är fortfarande mer än 31%.
Citera
2017-01-24, 03:10
Medlem
237s avatar
Citat:
Trump har skapat kaos och de får inte ut sitt budskap utan det drunknar i media och inte minst social media som hånar dom. Jag tror iofs att dom kommer rätta till detta och fokusera på sin politik istället.

Självklart är en media-apparat som är på ens sida något positivt, och Regeringen Trump vill nog inget hellre än detta. Samtidigt är han så monumentalt grillad, utsatt, hånad, granskad och baktalad av amerikansk media att det inte funnits något att fjäska sig in hos. Media skulle aldrig få för sig att bli positiva till Trump ändå. Så han gör som han alltid gjort, kör sitt race.

Vad gäller Trumps popularitet på sociala medier så kan jag väl i diplomatins namn säga att du och jag nog har helt skilda uppfattning där. Sociala media är mer Trump-vänligt än man kan dristas att tro.
Citera
2017-01-24, 06:32
Avslutad
Är det någon som sett bilderna live på riktigt?! Det här är ju riktigt dåligt av PK-media. Jag kollade live på BBC och det såg hel smockat ut.

Bilderna måste vara från innan allt började, för det jag såg var helt fullt med folk.
Citera
2017-01-24, 07:30
Medlem
Vad svenska journalister orkar hålla på... Exempelvis SR Ekot skulle dit för att prata med motståndare till Trump vid insvurningen?? Inte frågade dom någon när Obama blev president, journalisten hade varit så på en person som röstat Trump att det lät som han ville göra en omvändning för personen alltså avsky Trump. Skäms att sätta på radion och höra hur svenska journilster beter sig på detta sätt pga hade Hillary vunnit då hade dom inte i desperation försökt hitta personer som inte röstat Hillary??
Citera
2017-01-24, 08:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Jo, jag har sett hans senaste presskonferens där han påstår att det var det han menade på den första presskonferensen. Men det var det naturligtvis inte.

Håller med! Han sade vid första presskonferensen:

"This was the largest audience to ever witness an inauguration, period! Both in person and around the globe."

Att han nu hävdar att han menade totalantalet är en uppenbar efterhandskonstruktion.

Det är ju självklart att ovanstående uttryck mest naturligt tolkas som "This was both the largest audience to ever witness an inauguration in person and the largest audience to ever witness an inauguration around the globe." Det framgick dels av sammanhanget där det var antalet närvarande som diskuterades. Om han bara menat totalantalet skulle han sagt "This was the largest audience to ever witness an inauguration around the globe."

Att det är en efterhandskonstruktion blir ännu mer uppenbart när han skrattar och säger "I don´t know how you can interpret it differently" vilket naturligtvis är en ren lögn. Att låtsas att han inte ens kan förstå att det kan tolkas på annat sätt än totalantalet är ju närmast skrattretande. Även om han inte ville vara ärlig och medge att han hade fel igår, borde han åtminstone bett om ursäkt att han uttryckt sig otydligt.

Samtidigt litar jag på Trump när han sade vid besöket på CIA i lördags: “We had, it looked, honestly it looked like a million and a half people, whatever it was it was. It went all the way back to the Washington Monument.” Man kan se från CNNs Gigapixel-bild att han kan fått det intrycket från hans perspektiv. Men vid närmare jämförelse av de bortre raderna är det även från det perspektivet tydligt att det var glesare vid Trumps presidentinstallation.

Förutom ovanstående uppenbara lögn från Spicer måste jag säga att intrycket han gjorde på presskonferensen i övrigt var professionellt, balanserat och ändå väldigt klart. Jag skulle mycket hellre vilja se honom som president än Trump som ljuger betydligt mer. Avundas inte Spicers uppgift; det är en underdrift att säga att det kommer vara en diplomatisk utmaning att släta över Trumps alla kommande klavertramp.
Senast redigerad av DickeFix 2017-01-24 kl. 08:13.
Citera
2017-01-24, 08:29
Medlem
Citat:
Har någon bortsett från butt-hurtade journalister kunnat konstatera att han ljuger?

Ja. Trump, Spicer, Kellyanne Conway.
Du får lov att släppa det nu och gå vidare.

Frågan är alltså vad ljuger de om nästa gång.

Det kan vara en konspiration. Om nu wikileaks får Trumps deklarationer och något media läcker dom. Kommer du då automatiskt att avfärda det eftersom det hamnade i media. Det är sannolikt att Trump avfärdar dem som lögn eller alternativa fakta och att du hakar på utan att ens försöka kolla något.
Citera
2017-01-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så som de la fram det i media så är det lätt att uppfatta det som fakta. Han är ändå en minister, så det han säger har en stor tyngd.

Hade Jimmie Åkesson eller Donald Trump sagt något liknande, fast kopplat detta till invandrare/asylsökande istället för alkohol, så hade media gjort sitt yttersta för att motbevisa det de sagt. Tidningarnas "faktakontroller" hade haft otaliga artiklar om detta.

Trump är nog i fortsättning väldigt försiktig med att ens ta upp ämnet om att tafsa på musen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in