2017-06-21, 04:07
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dåsa
så kort måste du ändå ha
sen spelar det ingen roll om du använder en gång om året eller varje dag

Jo änsålänge,har lokalt konto men det kommer nog en lösning till uttagsmaskiner också om man vill matcha korten.
Mitt kort där kostar 60kr om året,vilket är nästan en dagslön för en lokal person. Det finns inte marginaler för att trycka in ytterligare teknik i dem korten och ingen anledning heller. I dessa länder används endast kontanter vid daglig handel och större delen av folket får lön i handen så ingen direkt marknad för avancerade kort där heller iof.
Man drar sig för att använda kort då tom lokala får betala 20baht för varje uttag vilket en lunch kostar. .
Senast redigerad av alienfin 2017-06-21 kl. 04:37.
2017-06-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kontanterna? Vad har det med detta att göra? Har spanat in Masterpass och måste säga att skulle föredra den alla dagar i veckan före ett plastkort. Kontanter använder jag i Thailand till det mesta förutom dyrare inköp hos större varuhus.
Jag har sysslat lite med mjukvarusystem och kan säga att det där verkar inte säkert för 5 öre. Öppen mjukvara på öppen hårdvara är som att be om att bli utnyttjad. Om fler börjar använda mobilen till betalning kommer mera black hat hackers använda det för att tjäna pengar helt enkelt.
2017-06-21, 16:05
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftSoftware
Jag har sysslat lite med mjukvarusystem och kan säga att det där verkar inte säkert för 5 öre. Öppen mjukvara på öppen hårdvara är som att be om att bli utnyttjad. Om fler börjar använda mobilen till betalning kommer mera black hat hackers använda det för att tjäna pengar helt enkelt.

Ja det visar sig,skulle vara skönt att skippa plånboken helt.
2017-06-21, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Ja det visar sig,skulle vara skönt att skippa plånboken helt.
Varför inte skippa både kort och mobil, lagra allas IRIS i en central databas och betala med irisscanning. Inget platskort, ingen mobil. Bara en iris-scanner i varje kassa.
2017-06-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoftSoftware

Hmm. Hur menar du att öppen mjukvara skulle vara mer osäker än motsvarande icke öppen? Visa gärna med någon källa att så är fallet.
2017-06-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Hmm. Hur menar du att öppen mjukvara skulle vara mer osäker än motsvarande icke öppen? Visa gärna med någon källa att så är fallet.
Mjukvara behöver i för sig inte vara öppen. Där skrev jag fel och mjukvara som en sådan applikation använder är inte öppen. Men för att besvara, det säger sig själv att en enhet som är uppkopplad mot internet och där användaren styr mycket över både hårdvara och mjukvara öppnar upp för risker. Eftersom man kan använda en telefon till 1 miljon olika saker finns det 1 miljon olika säkerhetsrisker med det. Det räcker med att en hacker tar sig in i telefonen så är man körd. Applikationen som du använder för att betala med kan vara hur säker som helst, det går ändå att utnyttja system runtomkring. Som hacker kan man lägga för användaren ett osynligt program ovanpå applikationen och sno all information och ha full kontroll att använda den. Sen kan man såklart göra restriktioner på appen för att skydda sig, t ex låta maxbeloppet vara 5000kr per dag.

Jämför du med ett kort med ett slutet kretschip som FPC finns det bara ett sätt att angripa systemet på och det är att plocka isär hårdvaran fysiskt, och även där är FPC säkert. Det är inte hur lätt som helst. Utöver det så är inte kortet uppkopplat mot internet 24/7.

Kan tyvärr inte länka en direkt källa om att det ena är säkrare än det andra, men tror att fingerprint skriver lite om det själva i sina dokument om man är intresserad.

Edit: det blev syftningsfel på det jag skrev i början. antog att jag skulle besvara varför FPC är säkrare än mobiltelefoner. Vet inte om öppen mjukvara är mer eller mindre osäker än sluten/stängd.
Senast redigerad av SoftSoftware 2017-06-23 kl. 11:22.
2017-06-23, 15:55
Avslutad
Skvaller på Twitter säger att Carnegie försöker sälja in Idex hos Zwipe genom att maila deras aktieägare.

Phuur på Twitter har skärmdump på mailet.

Är det normalt att en investment bank agerar likt en telefonförsäljare åt sin kund Idex på detta vis?
2017-06-23, 19:11
Avslutad
https://twitter.com/mytomanmax/status/878164070813147136

Här ser ni att Carnegie försöker sälja in Idex sensor till aktieägare på Zwipe. Zwipe är onoterat.

Är det normalt att en investmentbank försöker sälja ett företags produkter på detta vis?

Inte direkt så att de investmentbanker som rekommenderar köp i H&M gör reklam för företagets kläder via sina hemsidor...
2017-06-26, 09:52
Medlem
Foliehattarna på Placeras FING-forum fortsätter att jaga baissare för fullt!

Det är kul att se hur varenda inlägg som andas lite försiktiga tongångar om bolagets framtid häcklas och hånas.
Trollförklaringen kommer omgående!!

STOR humor att följa detta forum.
2017-06-26, 16:42
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Skvaller på Twitter säger att Carnegie försöker sälja in Idex hos Zwipe genom att maila deras aktieägare.

Phuur på Twitter har skärmdump på mailet.

Är det normalt att en investment bank agerar likt en telefonförsäljare åt sin kund Idex på detta vis?

Carnegie är råttor. De är ej att lita på på något plan.
2017-06-26, 22:33
Medlem
Verkar vara nära kortsläpp med Visa nu, oktober? https://twitter.com/zwipe/status/879312122731266048
2017-06-28, 08:35
Medlem
alienfins avatar
Rätt tråkig historia för övrigt med fingertjosan i min S8 plus. Funkar lite sådär,iris verkar ok.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in