2017-01-21, 21:43
Medlem
Kan inte skicka till dig Pudelfrillan, fullt.
Citera
2017-01-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Vad skulle polisen ha gjort om dom hittade en cykel som passade in på beskrivningen, säg en av P-A's grannars cykel, hade dom försökt att säkra P-A's DNA på t.ex. styret på den cykeln? Nej givetvis inte, eftersom han aldrig ens var misstänkt för mordet. Polisen skröt om alla cyklar dom hade "kollat upp" men dom kollade efter fel saker och försökte endast att koppla ihop den eftersökta cykeln med EN person, d.v.s. Sture.

Tråkigt nog så handlade allt om Sture. Dom kolla ju inte P överhuvudtaget som misstänkt. Hade dom gjort det så hade en husrannsakan och koll av bil kunnat göras. Herregud!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2017-01-21, 22:23
Medlem
Citat:
Det finns ju ingen i den här tråden som kommer med några som helst förslag, alternativa teorier eller möjliga scenarier, utan det är snarare så ängsligt som det bara kan bli, det är tragiskt.
Jag kan bara hålla med dig. Vet inte hur vi tänker om vi bara väntar på att nån ska komma med nåt nån lösning/förslag och då kan vi citera precis som jag gör nu, och samtidigt det är för jävligt va fega vi är!!!
Citera
2017-01-22, 00:44
Medlem
Det är rätt solklart att cyklisten som vittnet Sven såg inte var Sture. Sture cyklade aldrig med hög fart mot ett bestämt mål. Cyklisten är mördaren. Han kom från Limstagatan från stan och inte från Norrlimsta. Det finns bara en person som kan ha gjort det.
Citera
2017-01-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att din teori om cykeln låter fullt rimlig. Kan tänka mig också att det inte var jättevanligt att man låste sin cykel i Kramfors på 80-talet. Blev det någon klarhet kring det här med hans mammas eventuella cykelägande? Hon bodde väl i samma trappuppgång.

Jo, det gjorde man. Jag gjorde det t o m när jag bodde i en by utanför Kramfors.
Citera
2017-01-22, 01:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Jo, det gjorde man. Jag gjorde det t o m när jag bodde i en by utanför Kramfors.

Ja majoriteten gjorde väl förmodligen det men det hindrade inte P-A från att snabbt hitta en olåst cykel i närheten av sin bostad, eller så var det mamma's cykel han lånade...
Citera
2017-01-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ja majoriteten gjorde väl förmodligen det men det hindrade inte P-A från att snabbt hitta en olåst cykel i närheten av sin bostad, eller så var det mamma's cykel han lånade...

Bodde väninnan BÅ centralt i Kramfors eller en bit utanför vid tiden för mordet? I TV programmet framkommer att Eva ägde en Saab 99, dock nämner man inte färgen . Väninnan skjutsade hem Eva i en som det sägs "grön" Saab. I fall väninnan bodde centralt kanske hon använde cykeln när hon skulle till P och sedan använde Evas bil där under kvällen.
Märkligt att man nämner just färgen på bilen i TV -programmet.
Citera
2017-01-22, 15:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Bodde väninnan BÅ centralt i Kramfors eller en bit utanför vid tiden för mordet? I TV programmet framkommer att Eva ägde en Saab 99, dock nämner man inte färgen . Väninnan skjutsade hem Eva i en som det sägs "grön" Saab. I fall väninnan bodde centralt kanske hon använde cykeln när hon skulle till P och sedan använde Evas bil där under kvällen.
Märkligt att man nämner just färgen på bilen i TV -programmet.

Jag vet faktiskt inte, BÅ kan säkert ha haft en egen lägenhet i Kramfors för hon jobbade ju på Posten precis som P-A och hade därmed råd att ha egen bostad. Jag kan ta reda på det.
Om hon inte hade eget så bodde hon förmodligen hemma hos sin mor, centralt i Bollstabruk vid tidpunkten för mordet.

Ja ok, jag förstår vart du vill komma, P-A skulle alltså kunna ha använt sig av BÅ's cykel om hon vid tillfället för mordet bodde centralt i Kramfors och hade cyklat till Björstagatan denna kväll.
En riktigt bra och intressant teori Kramiklon! Nu återstår det bara att kolla upp om den kan vara möjlig.

Om det var Eva's Saab som BÅ körde när hon gav Eva och Laban skjuts på mordkvällen så får man anta att BÅ fick låna den över natten och att hon efter att ha släppt av Eva och laban i korsningen körde direkt hem till sin bostad. Att det var BÅ som körde indikerar även att Eva (om det nu var hennes bil) hade druckit alkohol i lägenheten och inte ville köra.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-22 kl. 16:25.
Citera
2017-01-22, 16:42
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte, BÅ kan säkert ha haft en egen lägenhet i Kramfors för hon jobbade ju på Posten precis som P-A och hade därmed råd att ha egen bostad. Jag kan ta reda på det.
Om hon inte hade eget så bodde hon förmodligen hemma hos sin mor, centralt i Bollstabruk vid tidpunkten för mordet.

Ja ok, jag förstår vart du vill komma, P-A skulle alltså kunna ha använt sig av BÅ's cykel om hon vid tillfället för mordet bodde centralt i Kramfors och hade cyklat till Björstagatan denna kväll. En riktigt bra och intressant teori Kramiklon! Nu återstår det bara att kolla upp om den kan vara möjlig.

Om det var Eva's Saab som BÅ körde när hon gav Eva och Laban skjuts på mordkvällen så får man anta att BÅ fick låna den över natten och att hon efter att ha släppt av Eva och laban i korsningen, körde direkt hem till sin bostad. Att det var BÅ som körde indikerar även att Eva (om det nu var hennes bil) hade druckit alkohol i lägenheten och inte ville köra.

Jag tittade precis på Svenska fall för FBI. Det låter som om det är BÅ:s bil de åker för hon får frågan om de åkte hem "in your car" från Bosse Åström.
Citera
2017-01-22, 18:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tittade precis på Svenska fall för FBI. Det låter som om det är BÅ:s bil de åker för hon får frågan om de åkte hem "in your car" från Bosse Åström.

Ja förvisso, men BÅ kan ju ändå svara ja på Bosse's fråga så här 30 år senare, trots att det kanske inte stämmer. Jag vet nämligen att Eva anlände till P-A med bil så kanske att det ändå var Eva's Saab som dom färdades hemåt i den här kvällen? BÅ är självklart fullt medveten om att det är fullständigt omöjligt för polisen att i efterhand kolla upp det här eftersom det inte fanns några vittnen som såg när Eva och Laban släpptes av i korsningen Limstagatan/Bruksgatan kl. 22.45 på mordkvällen.

Om det nu i stället var på det viset, att BÅ cyklade till P-A's lägenhet så har hon ju i efterhand insett att det var hennes cykel som P-A använde när han cyklade ikapp Eva för att mörda henne.
Och om BÅ ändå inte har något personligt intresse av att erkänna och berätta vad som egentligen hände den där kvällen för 30 år sedan, så är det heller inte något som hon hade tänkt avslöja "huxflux" för Bosse Åström i tv-programmet. Det kan därför tänkas att hon bara spelar med när han frågar henne, för skulle hon helt plötsligt lämna ett oväntat svar, en helt "ny uppgift" som t.ex. att det INTE var hennes egen bil utan Eva's Saab som dom färdades i så skulle det ju börja grävas i detta så det gör hon givetvis INTE.

Det ligger nära till hands att misstänka att BÅ vill att locket ska fortsätta att ligga på och att allting bara ska falla i glömska, så hennes nuvarande familj får fortsätta att ha det bra istället för att dom ska tvingas gå igenom och utstå en massa jobbiga saker som att mamma är en centralfigur i en mordutredning. Om nu BÅ vet mer än vad hon säger så vet hon säkert också att hon begår ett brott i egenskap av "skyddande av brottsling", hon kanske är livrädd för vad det i praktiken innebär och vad konsekvenserna av det kan bli för hennes del, så skulle nog dom flesta känna vara om dom var i hennes skor.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-22 kl. 18:31.
Citera
2017-01-22, 23:09
Medlem
22:45 kliver Eva ur väninnans bil. Eva och Laban börja promenera. Enligt karta är det 750 meter att gå till platsen där de blev mördade. Att gå den sträcrkan med hund tar 10 minuter. Klockan blir då 22:55.
Att cykla från Björstagatan till mordplatsen tar cirka 6-7 minuter. Från den korsning där vittnet Sven såg en cyklist tar det 3 minuter. Kom ihåg att det fanns en järnvägsövergång till Limstagatan och att det gick att cykla på Limstagatan som på den tiden inte var en gågata. Då är frågan vad klockan var när vittnet Sven såg cyklisten. Och vad kan klockan ha varit när Eva och väninnan lämnade lägenheten?
I Svenska fall för FBI säger de både att de lämnade lägenheten 22:45 liksom att Eva klev ur bilen 22:45.
Citera
2017-01-22, 23:12
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Vi får se vem som har rätt.

Polisen i Västernorrland avskrev mordutredningen om morden i Brattås som var 11 år gamla och du tror på allvar att man skulle satsa på att nyutreda ett 29 år gammalt mord. Dags att vakna upp till verkligheten kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in