2017-01-20, 17:36
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Torrjäst

En påse torrjäst på 14g motsvarar 50g färsk jäst. Eftersom jag inte jobbar i storkök behöver jag aldrig använda en hel påse. På påsen står det att en öppnad förpackning håller i tre dagar och skall förvaras i kylskåp, oöppnad förpackning klarar dock rumstemperatur och har en fantastisk hållbarhet.

En god vän boende i utlandet köper sin torrjäst på plastburk med skruvlock, förvarar den på kryddhyllan och den håller i evighet.

Vad är skillnaden på vännens och min jäst? Kan jag hälla över min torrjäst i en gammal kryddburk med tättslutande lock? Det skulle vara grymt att slippa slänga 10-12g jäst varje bak.
Har samma problem som du. Bakar pizza en gång i veckan och gör av med 1-2 krm jäst. Har testat att frysa. Funkar ibland, men jästen blir inte lika pigg som nyöppnat paket. De borde tillverka mindre portioner, typ dela så de kommer i 3g-förpackningar. Är ju inte dyrt, men känns så onödigt att slänga.
Citera
2017-01-20, 18:43
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Vad det är för skillnad vet jag inte men jag har alltid tagit den mängd jag behöver och sätter en klämma över påsen och kastar in den i skafferiet igen, har aldrig varit något problem att plocka fram den något år efteråt och använda, så ja; du kan nog hälla över det i en burk om du vill.

Det var det jag ville höra. Nu handlar det ju inte om några år för min del heller. Bara lite mer än de tre dagarna påsen utlovar, så det känns superpositivt. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har samma problem som du. Bakar pizza en gång i veckan och gör av med 1-2 krm jäst. Har testat att frysa. Funkar ibland, men jästen blir inte lika pigg som nyöppnat paket. De borde tillverka mindre portioner, typ dela så de kommer i 3g-förpackningar. Är ju inte dyrt, men känns så onödigt att slänga.

Precis, det veckovisa pizzabaket är grunden till min fråga också. Bra, då vet jag att frysen inte ger ett konsekvent resultat så då slipper jag prova. Ska lyssna till Zingo01 här ovan och testa att bara återförsluta ordentligt och se om jästen behåller sitt liv.
Citera
2017-01-20, 18:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Det var det jag ville höra. Nu handlar det ju inte om några år för min del heller. Bara lite mer än de tre dagarna påsen utlovar, så det känns superpositivt. Tack!

Precis, det veckovisa pizzabaket är grunden till min fråga också. Bra, då vet jag att frysen inte ger ett konsekvent resultat så då slipper jag prova. Ska lyssna till Zingo01 här ovan och testa att bara återförsluta ordentligt och se om jästen behåller sitt liv.
Gör det, återkom gärna med resultat . Kanske man skulle ha någon silica gel-påse i burken också. Antar att fukt är den största orsaken till att jästen blir förstörd.
Citera
2017-01-20, 19:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Gör det, återkom gärna med resultat . Kanske man skulle ha någon silica gel-påse i burken också. Antar att fukt är den största orsaken till att jästen blir förstörd.
Ris kan användas också för det drar åt sig fukt, mindre otrevligt om det skulle följa med i brödet.
Citera
2017-01-20, 20:23
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ris kan användas också för det drar åt sig fukt, mindre otrevligt om det skulle följa med i brödet.
Fast ris är ju stärkelse, och jag vet inte, men har fått för mig att stärkelse kan aktivera torrjäst också.
Citera
2017-01-20, 20:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fast ris är ju stärkelse, och jag vet inte, men har fått för mig att stärkelse kan aktivera torrjäst också.
Ingen aning men tycker de borde krävas rätt mycket fukt för det ska ske, såpass att jästen löses upp.
Citera
2017-01-20, 20:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast ligger silica gelén i en påse så är det nog ingen större risk att det läcker ut och hamnar kiselkorn i brödet bara man plockar ur gelpåsarna innan man använder jästen.
Citera
2017-01-21, 16:58
Medlem
Köpte en burgare på Burger king inatt som jag tog med hem och glömde bort totalt, dvs att den har legat i rumstemperatur i ca 15 timmar i påsen och nu la jag in den i kylen, går den att äta tror ni?
Citera
2017-01-22, 19:31
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservburk

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Även helkonserver kan ha öggla. Helkonserver är dock helt tillslutna och steriliserade vid 140 grader så att alla bakterier är borttagna och så länge burken är hel så kan inga bakterier bryta ner innehållet. Dom flesta konservburkar gjorda av plåt brukar vara helkonserver.
T ex surströmmingsburkar eller matjessill är inte steriliserade och i en surströmmingsburk så jäser fisken även efter det att fisken lagts på burk. Dessa har inte alls lika lång hållbarhet som en helkonserv.
Intressant. Men hur vet man om det är en helkonserv då (steriliserad), det framgår inte på burken.
Citera
2017-01-22, 21:43
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJ
Köpte en burgare på Burger king inatt som jag tog med hem och glömde bort totalt, dvs att den har legat i rumstemperatur i ca 15 timmar i påsen och nu la jag in den i kylen, går den att äta tror ni?

Japp, bakfylla dödar alla bakterier - det tror jag de flesta som levt några år skriver under på! :-)
Citera
2017-01-22, 21:46
Medlem
skippers avatar
Citat:
Torrjäst

En påse torrjäst på 14g motsvarar 50g färsk jäst. Eftersom jag inte jobbar i storkök behöver jag aldrig använda en hel påse.

Jag har sett alla svaren på din fråga - mycket bra och korrekta. Men om du använder jäst varje vecka skulle jag villja rekommendera att du köper på dig blötjäst, två-tre paken och lägger i en lufttät låda. Det håller i flera månader om man håller undan fingrarna.
Citera
2017-01-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur länge håller en öppnad kaviartub? Har själv ätit närmare två månader gammal, så är lite nyfiken på hur länge det håller.

Frugan och ett par ungar äter kaviar max en gång i månaden så vi brukar ha öppnade tuber i ett år åtminstone, än så länge har de överlevt iaf. Fördelen med den typen av tuber måste väl vara att det blir minimalt med luft i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in