Citat:
Ursprungligen postat av
HumanMale
Hur svårt är det att förstå en sådan enkel sak som att olja flyter på vatten och att en heliumballong som har lägre densitet än syre får ballongen att lyfta?
En dynamometer bevisar heller inte att gravitation finns då den allt för många gånger sviktar åt slumpmässiga håll under experiment. Återigen, icke falsifierbart bevismaterial.
Utan gravitation finns det ingen chans att förklara vad som är upp respektive ner vid jordytan. Lika omöjligt att förklara för oljan, ballongen eller en sten vilken
riktning denna kraft ska ha. Kraften sägs uppstå pga densitetsskillnad och den skillnaden har definitivt
ingen riktning.
Bevisa eller ge exempel på att en dynamometer "allt för många gånger sviktar åt slumpmässiga håll".
Citat:
Ursprungligen postat av
HumanMale
Det stämmer inte att himlen roterar åt ett motsatt håll i den södra hemisfären.
Alla iakttagelser jag har hört talas om säger samma sak: Söder om ekvatorn roterar runt stjärnhimlen runt en punkt som kallas södra himmelspolen. Stella Polaris (vår polstjärna) finns inte där. Rotationen sker i motsatt håll mot den rotation vi ser här på norr om ekvatorn. Allt detta stämmer med att jorden är en glob och är omöjligt om jorden är platt.
Jag får anledning att fråga dig samma sak som jag frågade poppilo sex gånger utan att få svar:
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Menar du att stjärnhimlen även söder om ekvatorn roterar runt Polaris? Och att alla sjöfarare under alla århundraden har tigit om denna märkliga iakttagelse?
...och slutligen (för tillfället):
Citat:
Ursprungligen postat av
HumanMale
Solen blir mindre när den går "ned". Det kan vem som helst se genom att observera den under ett dygn.
Solen har hela dygnet samma skenbara storlek, påståendet att den blir mindre när den går ner är lögn. Gå ut och titta på en verklig solnedgång!
Om däremot solen skulle rotera på 500 mils höjd över den platta jorden, som det påstås, skulle avståndet från Sverige till solen variera med en faktor 2-3 under dagen. Det skulle leda till en stor variation i solens skenbara storlek och den variationen existerar inte.