Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Jag kan bara hålla med. Jag tror nog att skolan gör sitt men har man föräldrar som är kassa och försvarar våldsamt och/eller kriminellt beteende hos sina barn så blir det svårt.
Någon analytiker hos polisen i Göteborg yttrade sig för ett tag sedan och påstod att barn med "dåliga föräldrar" och bra skolgång (oftast i välbärgade områden) klarar sig bättre än barn med "bra föräldrar" i utanförskapsområden med dåliga skolor.
Jag däremot tänker lite som dig. Jag tror utanförskapsområden har dåliga skolor och föräldrar som kanske inte förvisso är direkt onda eller dåliga utan de vet helt enkelt inte bättre, så deras döttrar och söner går i samma fotspår. Och i takt med att välfärden försvinner ökar spänningarna och desperationen vilket leder till ökat våld, död, katastrof.
Det finns ingen quick fix (allt våra politiker tänker på) därför kommer det bara bli värre och värre.
Och ingen av dem tar ansvar, utan de skyller på varandra; visar något på en positiv trend var det annie lööfs förtjänst för 10 år sedan, ja ni fattar vad jag menar. De tänker bara på medelklassen med alltför många lån och dyra bilar, det kommer bli deras fall.