2017-01-20, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag har varit hos psykolog. Ska de bara lyssna, så begriper jag varken vad jag gör där eller vad deras utbildning består i? Vem som helst, kan lyssna. Tom. du, om du var tyst en kvart.

En psykolog som arbetar med patienter / klienter kan ha olika inriktning, det finns exempelvis KBT, Freudianer, ortodoxa och moderna teorier om hur terapi ska gå till. Den mest grundläggande tanken är att terapeuten ska få dig att inse saker på egen hand, genom att ställa frågor och ibland också ge "hemläxor" så att du själv ändrar ditt beteende eller kan hantera en svårighet bättre. Det har hög komplexitet och ibland kan folk gå i terapi i åratal innan de känner sig färdiga. Så lasta inte Lottas psykolog för att hon inte lyckades "fixa" allt på några månader, det är inte realistiskt.

Jag pratar inte för mycket. Du gillar det..
Citera
2017-01-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
En psykolog som arbetar med patienter / klienter kan ha olika inriktning, det finns exempelvis KBT, Freudianer, ortodoxa och moderna teorier om hur terapi ska gå till. Den mest grundläggande tanken är att terapeuten ska få dig att inse saker på egen hand, genom att ställa frågor och ibland också ge "hemläxor" så att du själv ändrar ditt beteende eller kan hantera en svårighet bättre. Det har hög komplexitet och ibland kan folk gå i terapi i åratal innan de känner sig färdiga. Så lasta inte Lottas psykolog för att hon inte lyckades "fixa" allt på några månader, det är inte realistiskt.

Jag pratar inte för mycket. Du gillar det..
Sant, vi ska nog inte anklaga Lottas psykolog för det som hänt. Hen mår nog tillräckligt dåligt ändå eftersom Lotta blev mördad.
Citera
2017-01-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lotta hade den psykiatriska diagnosen "anpassningsstörning" i de journaler som finns i Fup. Hon sjukskrevs pga en annan psykiatrisk diagnos: "krisreaktion" och fick psykiatriska mediciner i form av bl a tre Bensodiazepin/resp bensoliknade preparat.

Om man har öronvärk kan man behandlas i öppenvården av distriktsläkare, men man har likskjutton en öronåkomma.

Lotta hade en - eller flera - psykiatriska åkommor enligt journalerna.

Krisreaktion, akut krisreaktion, akut stressreaktion etc är liknande uttryck som kan användas när en person blir sjukskriven till följd av just en kris eller stress. Orsakerna kan vara många och det skulle inte förvåna mig om även utbrändhet kan vara en av dem. Det är alltså inte en psykiatrisk åkomma.

Psykfall är en nedsättande term och används inte inom vården. Kanske någon vårdpersonal kan säga så vid fikabordet men det vore i så fall definitivt olämpligt. Om man jämför psykfall och cancerfall och tycker att det är "same same" så har man väldigt liten förståelse för psykisk ohälsa och psykvården.

Edit: För övrigt så heter det in absurdum, inte in i absurdum...
Senast redigerad av tagmaster 2017-01-20 kl. 22:08.
Citera
2017-01-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Sluta tramsa. Om du någonsin varit hos psykolog så är det just lyssna de gör. Det är kutym att klienten pratar mest och att terapeuten bara inflikar frågor eller slutsatser ibland. Du kanske tänker på kurator, där det mer är ett samtal och resonemang. En professionell terapeut sitter inte och ger livsråd, det är inte deras jobb.

De finns psykologer av olika inriktningar/specialiteter till t.ex. KBT (Kognitiv Beteende Terapi) eller Psykodynamisk terapi. För att nämna några. Kuratorer är ofta socionomer/beteendevetare, ofta anställda på skolor/primärvården t.ex.

Oavsett tror jag att alla är inlyssnande för att förstå vilken hjälp personen framför dom vill ha hjälp/stöd med. Naturligtvis ställer terapeuten frågor? Och lyssnar på svaren, ställer fler frågor ....

Vad hade du tyckt skulle varit ett bra sätt att bli bemött på?
Citera
2017-01-20, 22:18
Bannlyst
Bölar Martin på häktet fortfarande eller är på anstalt? I så fall vilke?
Citera
2017-01-20, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
De finns psykologer av olika inriktningar/specialiteter till t.ex. KBT (Kognitiv Beteende Terapi) eller Psykodynamisk terapi. För att nämna några. Kuratorer är ofta socionomer/beteendevetare, ofta anställda på skolor/primärvården t.ex.

Oavsett tror jag att alla är inlyssnande för att förstå vilken hjälp personen framför dom vill ha hjälp/stöd med. Naturligtvis ställer terapeuten frågor? Och lyssnar på svaren, ställer fler frågor ....

Vad hade du tyckt skulle varit ett bra sätt att bli bemött på?

#9221 Det var precis det jag skrev. Det var Pripps som hävdade att Lottas psykolog var "kass".
Citera
2017-01-20, 22:21
Medlem
uttrycket "a history of violence is the best prediction of future violence" känns träffande i
det här fallet.
för att det inte enbart blir en tom klyscha ska jag göra en kort utläggning;

Överlag känns det som våld (och kanske speciellt mot kvinnor) i viss mån banaliseras.
Det krävs en hel del avtrubbning innan man går hela vägen och dödar någon, sist jag kollade snittade
åldern runt 30 år och ofta har gärningsmannen en rad domar i det förflutna, fast då av mindre allvarlig karaktär.

För martin är det kört, han kan inte rehabiliteras. Vi måste lägga all kraft på framtidens män,
det måste börja redan 6-7 års åldern. Vi måste börja ägna oss mer åt brottsprevention, men det
är inte lika kul och fascinerande och går inte att mäta lika lätt.
Citera
2017-01-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SossenLars
Bölar Martin på häktet fortfarande eller är på anstalt? I så fall vilke?
Bra fråga! Jag är också nyfiken om han sitter fortfarande på häktet eller inte!
Citera
2017-01-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Bra fråga! Jag är också nyfiken om han sitter fortfarande på häktet eller inte!

Oavsett var han befinner sig är han under avgiftning, troligtvis en psykiatrisk klinik, som kan hantera dylika personer. Han är säkerligen inte helt lätt att hantera.
Citera
2017-01-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaess
uttrycket "a history of violence is the best prediction of future violence" känns träffande i
det här fallet.
för att det inte enbart blir en tom klyscha ska jag göra en kort utläggning;

Överlag känns det som våld (och kanske speciellt mot kvinnor) i viss mån banaliseras.
Det krävs en hel del avtrubbning innan man går hela vägen och dödar någon, sist jag kollade snittade
åldern runt 30 år och ofta har gärningsmannen en rad domar i det förflutna, fast då av mindre allvarlig karaktär.

För martin är det kört, han kan inte rehabiliteras. Vi måste lägga all kraft på framtidens män,
det måste börja redan 6-7 års åldern. Vi måste börja ägna oss mer åt brottsprevention, men det
är inte lika kul och fascinerande och går inte att mäta lika lätt.
Jag kan bara hålla med. Jag tror nog att skolan gör sitt men har man föräldrar som är kassa och försvarar våldsamt och/eller kriminellt beteende hos sina barn så blir det svårt.
Citera
2017-01-20, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oavsett var han befinner sig är han under avgiftning, troligtvis en psykiatrisk klinik, som kan hantera dylika personer. Han är säkerligen inte helt lätt att hantera.

Han sitter inte på rättspsyk eftersom han inte är dömd till sluten psykiatrisk vård. Eftersom RÅ har överklagat till HD är han högst troligt kvar i häkte, jag gissar på Kronoberg. Därefter - när HD dom vunnit laga kraft eller om de avslår prövning - så hamnar han på Riksmottagningen på Kumla, där alla som får minst 4 år får sitta tills KV placerar ut dem på anstalt.

Mest troligt är att han sedan hamnar på antingen Hall, Kumla eller Norrtälje då dessa har platser för SRI (Särskilt resurskrävande intagna).
Citera
2017-01-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag kan bara hålla med. Jag tror nog att skolan gör sitt men har man föräldrar som är kassa och försvarar våldsamt och/eller kriminellt beteende hos sina barn så blir det svårt.

Särskilt om föräldrarna utövar våld mot barnen från tidig ålder.

Ja, Martin är nog icke-behandlingsbar, därför skall han vara inlåst. Till motsatsen är bevisad.

Martins bror, "Järnspettsmannen", har visserligen fortfarande öppen psykiatrisk tvångsvård, men lyckats skapa sig någon form av ett liv. Han slog ihjäl 1 person och skadade 7 personer 2003.

(FB) "Järnspettsmannen" Mordet på Lennart Landin 2003
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in