2017-01-18, 17:41
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Ja mer eller mindre, iaf om man också har dåliga betyg. Finns dock rätt så kvalificerade handläggartjänster. Vad mer menar du att en jurist med dåliga betyg kan arbeta med?

Ingen byrå skulle ge en jurist som får 50-60 % fel på att besvara juridiska frågeställningar ett jobb.

Jag hade inte betyg för att sitta ting. Jobbar nu på en av Sveriges största byråer inom mitt område. (Var iofs handläggare i 4 månader efter examen) Tur/kontakter/erfarenhet väger tungt även inom juristbranschen.
Senast redigerad av bstinson 2017-01-18 kl. 17:46.
Citera
2017-01-18, 23:42
Bannlyst
Har nu gått tre dagar på juristprogrammet. Jävlar vilken njutning det är! Rekommenderar verkligen alla som har tankar på att bli jurister att i vart fall testa på första terminen om ni kommer in. Jag stormtrivs verkligen med att lära mig om juridikens värld
Avsätt tid till studierna och försök koppla bort det som händer under nollningen (bland annat tankar och närmanden med heta brudar ) så kommer det gå galant!

Mvh ilpobre
Citera
2017-01-19, 00:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Har nu gått tre dagar på juristprogrammet. Jävlar vilken njutning det är! Rekommenderar verkligen alla som har tankar på att bli jurister att i vart fall testa på första terminen om ni kommer in. Jag stormtrivs verkligen med att lära mig om juridikens värld
Avsätt tid till studierna och försök koppla bort det som händer under nollningen (bland annat tankar och närmanden med heta brudar ) så kommer det gå galant!

Mvh ilpobre

Snyggt!
Citera
2017-01-19, 01:51
Bannlyst
Nollningen stör ju pluggandet under dagtid. Har därför suttit uppe sen 22:00 fram tills nu (snart 02:00) och förberett mig inför första seminariet
Men det är en försmak på akademikernas tillvaro antar jag
Citera
2017-01-19, 17:39
Medlem
Om du pluggar på Lu så finns det ingen anledning att plugga under nolle-p det är inte ens nödvändigt att köpa studielitteratur till introkursen
Citera
2017-01-19, 21:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ha extremo som förebild istället. Han var effektivare.
Nja, nu var det ju ändå du som fick tummen ur och skrev guiden.
Citera
2017-01-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amylas97
Om du pluggar på Lu så finns det ingen anledning att plugga under nolle-p det är inte ens nödvändigt att köpa studielitteratur till introkursen
Pluggar inte där.
Citera
2017-01-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Pluggar inte där.

Su?
Citera
2017-01-20, 15:42
Medlem
Kom in på juristprogrammet i veckan och har således enbart pluggat ungefär en vecka. Trivs jättebra hittills med allting. Däremot så märker jag att jag har svårt att skriva juridiskt korrekt och formulera mig. Kanske sätter jag för höga förväntningar på mig själv eftersom jag gått där såpass kort tid. Men samtidigt är jag orolig för det, hur ska man bli bättra på att skriva och formulera sig juridiskt korrekt egentligen? Några tips skulle verkligen uppskattas!
Citera
2017-01-20, 16:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Kom in på juristprogrammet i veckan och har således enbart pluggat ungefär en vecka. Trivs jättebra hittills med allting. Däremot så märker jag att jag har svårt att skriva juridiskt korrekt och formulera mig. Kanske sätter jag för höga förväntningar på mig själv eftersom jag gått där såpass kort tid. Men samtidigt är jag orolig för det, hur ska man bli bättra på att skriva och formulera sig juridiskt korrekt egentligen? Några tips skulle verkligen uppskattas!

En del är en fråga om smak, men:

Öva och begär mycket feedback från dina lärare.

Läs artiklar i SvJT och JT.

Många nyblivna studenter tolkar "skriva juridiskt" som "använda svåra ord". Så är det inte nödvändigtvis. Det är mycket lätt att se igenom när någon använder ett språk hen(är det ett ok uttryck i juridisk text?) inte behärskar. Det ger ofta ett dåligt helhetsintryck.

Det är bättre att anta att läsaren är dum i huvudet än att han vet allt.

Undvik formuleringar av typen "kan anföras" eller "det kan anses".

Undvik för många kommatecken, det flyter ofta bättre med punkt och ny mening.
Undvik för många kommatecken. Det flyter ofta bättre med punkt och ny mening.
Citera
2017-01-20, 16:08
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug

Jag har inga tips, mer än att man i början lätt antar att alla andra är så extremt bildade och kunniga. I verkligheten är det en chimär - det är få som är överlägset bättre än dig. Det gäller även skrivandet.
Citera
2017-01-20, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag har inga tips, mer än att man i början lätt antar att alla andra är så extremt bildade och kunniga. I verkligheten är det en chimär - det är få som är överlägset bättre än dig. Det gäller även skrivandet.
Själv försöker jag använda enkla synonymer till de orden som är lite svårare när man bara gör anteckningar. Visserligen förmodar jag att mitt ordförråd är ganska stort, jag har alltid varit bra på att formulera mig i text. Till den som inte visste hur man skulle skriva juridisk text på ett bra sätt, läs "Att skriva juridik". Toppenbra bok!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in