2017-10-20, 23:22
Medlem
anteri17s avatar
Familjerätten är kraftigt underskattat ifråga om svårighetsgrad. Håller ni med?

De matematiska beräkningarna är knapoast svåra, men metoden är inte alldeles enkel att utläsa utifrån lagrum.
Citera
2017-10-21, 08:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Familjerätten är kraftigt underskattat ifråga om svårighetsgrad. Håller ni med?

De matematiska beräkningarna är knapoast svåra, men metoden är inte alldeles enkel att utläsa utifrån lagrum.

Jo, jag kommer ihåg att det var för jävligt att bodela. Undrar om det går att skriva något script?
Citera
2017-10-21, 11:12
Medlem
Hur kan man veta vad som man ska läsa? Det är väl tusentals sidor man ska läsa inför en tenta? Eller har jag fel? Hur många sidor får ni inför en tenta?
Citera
2017-10-21, 11:23
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Hur kan man veta vad som man ska läsa? Det är väl tusentals sidor man ska läsa inför en tenta? Eller har jag fel? Hur många sidor får ni inför en tenta?

Du får läsanvisningar under kursen och kommer få ett hyfsat hum om vad du bör koncentrera dig på. Gör gamla tentor och gå på seminarierna. Det fixar sig.
Citera
2017-10-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du får läsanvisningar under kursen och kommer få ett hyfsat hum om vad du bör koncentrera dig på. Gör gamla tentor och gå på seminarierna. Det fixar sig.
Vilken termin går du?
Citera
2017-10-21, 11:31
Medlem
Tips inför Europarätten (SU), någon?
Citera
2017-10-21, 11:35
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Vilken termin går du?

Jag tog examen HT16.
Citera
2017-10-21, 11:46
Medlem
Citat:
Jag tog examen HT16.
Tror du att alla klarar juristprogrammet bara man pluggar på rätt sätt och lägger ner dessa 20-40h/vecka? Det finns liksom inga svårigheter? Bara man lägger ner tiden så går det?

Såklart att man har bra resultat på hp för att komma in också.

Tycker du det stämmer också att juriststudenter är moderategoister med snobbig/högfärdig attityd?
Senast redigerad av Tylosande 2017-10-21 kl. 11:50.
Citera
2017-10-21, 12:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tror du att alla klarar juristprogrammet bara man pluggar på rätt sätt och lägger ner dessa 20-40h/vecka? Det finns liksom inga svårigheter? Bara man lägger ner tiden så går det?

Såklart att man har bra resultat på hp för att komma in också.

Tycker du det stämmer också att juriststudenter är moderategoister med snobbig/högfärdig attityd?

I guiden länkad i min signatur har jag skrivit svar på de vanligaste frågorna.

Jag tyckte det var mer identitetsvänster än moderatsnobberi under min tid, men ingetdera var särskilt påtagligt.
Citera
2017-10-21, 13:00
Medlem
Citat:
I guiden länkad i min signatur har jag skrivit svar på de vanligaste frågorna.

Jag tyckte det var mer identitetsvänster än moderatsnobberi under min tid, men ingetdera var särskilt påtagligt.
Hur menar du identitetsvänster? Aldrig sett/hört det uttrycket förut... Alltså sådana som egentligen är vänster just nu men vill vara moderater/centerpartister?
Senast redigerad av Tylosande 2017-10-21 kl. 13:04.
Citera
2017-10-21, 13:40
Medlem
at95s avatar
Citat:

Det brukar vara drygt 100 sidor/hp som ska läsas varje kurs. Vad som är kurslitteratur framgår av kursens hemsida. Vet inte hur det är på andra lärosäten, men på SU är det i alla fall sällan vi får läsanvisningar. Om man är någorlunda med i matchen kan man planera in inläsningen av kurslitteraturen i alla fall.
Citera
2017-10-21, 15:09
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalatja
Tips inför Europarätten (SU), någon?

Gör allt du ska göra, men läs inte rättsfallen flera gånger (långa och tar tid), utan läs en gång och sen möter du dessa rättsfall i kurslitteraturen och tenta materialet iallafall. Vad du däremot ska göra är att försöka hinna Europarättens 3 gånger. De gamla tentorna är också viktiga men saken är den att de numera kommer ganska random frågor på europarätten, så du behöver verkligen besitta riktig kunskap för att kunna formulera vettiga svar. Samtidigt måste du samla ihop alla relevanta rättsfall som finns i tenta materialet (samt såklart de ni pratar om på seminarierna, men de lär vara samma) och liksom bygga upp en bra svarsmall för många olika situationer, för rättsfallen kommer att ge dig många poäng.
Samt något som var lite knixigt var ju rörelsedirektivet/tjänstedirektivet inom EU, där behöver man ha lite mer direkt "gamla-tentor-kunskap", alltså memorera olika paragrafer och så (eller rättare sagt bygga upp en bra svarsmall, men dessa stjäl man från gamla tentor o skriver in i ditt material). Medan själva tentan i övrigt är svävande och bygger på olika luddiga principer som kräver baskunskap (läsning x3) och inte endast att memorera tentasvar.

Utöver detta såklart läsa de andra materialet lärarna tvingar på dig. Utifrån detta bör du hamna lite över AB ribban om du är någorlunda vettig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in