Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Jag känner inte till GPS funktionen i telefoner. Jag tror den suger om det inte är en iPhone.
Ingen anledning att starta telefon-krig här. Funkar inte så att ett visst fabrikat magiskt skulle ha bättre GPS - många gånger samma leverantörer av komponenter och moduler på insidan trots att namnen på utsidan skalet är konkurrenter.
Det stora problemet när du står i skogen är att en GPS kan visa position. Inte riktning. När du kör bil så kommer däremot programvaran omedelbums att se förändringen av position och utifrån det räkna fram riktning, dvs kurs. Bil-navigatorer fuskar dessutom och gör "auto-snap" utifrån antagandet att bilen rör sig på vägnätet som finns i kart-databasen. Finns bilnavigatorer som dock kan växla mode och växla till normal orientering om man vill ta den på cykel eller i ryggsäcken på vandring.
Går du i 3-4 km/h i dåligt ljus i skogen så svajar GPS-positionen tillräckligt mycket för att GPS:en skall få väldigt svårt att räkna fram i vilken riktning man går. Och när man dessutom har träd man måste gå runt så kan det vara svårt att faktiskt gå rakt fram - lätt att man svänger av mer och mer allt eftersom man tar omvägar runt träd.
Enklast är om programmet kan visa ett spår var man varit. Så får man gå 20 meter så gott det går rakt fram och sedan titta på spåret för att se om linjen förlängs åt norr/söder/väst/öst. Som jag nämnde så kan kompassfunktionen i telefonen hjälpa till - men mycket elektronik i telefonen som skapar magnetfält och stör så en kompass i en telefon är mycket sämre än en vanlig mekanisk kompass. Telefontillverkarna brukar rekommendera att man skakar runt telefonen i en stor, svängig, åtta för att telefonen skall försöka kalibrera sig och kompensera lite för störningarna. Blir bättre, men långt ifrån bra.
Tricket i skogen med eller utan GPS är att försöka ta sikte på ett träd, sten eller liknande så långt bort det går se och sedan skita i kompass/GPS medan man klättrar sig fram över stubbar mm tills man kommer till sin siktespunkt.
Den som planerar att navigera i skogen i mörkret med hjälp av telefonen bör först testa i bra ljus - finns anledning att prova olika program. Men ett som ritar ut hur man gått hjälper rejält - framför allt om personen är trött och börjar få svårt med koncentrationen.
Jag testade under nyårshelgen att gå några kilometer genom tät, risig och svårpromenerad skog efter att det blivit mörkt nog att jag i skogen inte kunde se någon ljusare horisont - Google Maps blev olycklig att det inte fanns stigar/vägar att matcha mot och jag lyckades vrida 50-60 grader snett. Växlade till kartvyn i vanligt "sports-tracker-program" och det blev enkelt att gå rakt på mitt mål utifrån återkopplingen där programmet ritade hur jag hade gått. Vet inte hur många som får kompass-program förinstallerat i sina telefoner - eller kommer ihåg att tanka hem ett. För de senaste 5 telefonerna jag köpt har jag varit tvungen att ladda hem program.
Frågan är om MGM brukar vara ute i skog och mark eller brukar vara ute cykla/springa/gå och därför har provat lite olika hjälpsamma program. Annars är det risk telefonen är rätt tunn på något riktigt lämpligt program. Med bara punkt på kartan kan det bli mycket cirkling för att räkna ut om man närmar sig eller avlägsnar sig från sitt mål.