2017-01-19, 16:28
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Kjell Listh och Vanja Nilssons dödsannonser.

http://www.minnesrummet.se/system/funeral_notices/images/000/752/530/original/1524980-1.png?1484625895

https://fe.adstate.net/stream_file.php?booking_id=1251375&type=ad_preview _image&sign=bcf8403cc11b51e699629fcf5566d3d4

Vila i Frid nu...
Citera
2017-01-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
GPS fungerar hyggligt i skogen.
Framför allt eftersom ju smartphones även har kompass-support.

Finns möjlighet att sätta koordinat på karta eller manuellt knappa in en koordinat - sedan får man pil hur man skall gå för att komma närmare.

Samt det finns "kompisprogram" där telefonen håller reda på riktning + avstånd mellan kompisar. Så den som går i skogen kan veta var bilen finns. Och den som sitter i bilen kan se var personen i skogen är och försöka flytta bilen närmare.

Det jobbigaste med GPS i skogen är att när det är mörkt är det lätt att gå i cirkel. Själva GPS:en är dålig på att visa i vilken riktning man går i fall man går långsamt. Samtidigt är kompass-funktionen i en del telefoner väldigt dålig.
Tack för informationen.
Polisen klagade på att hundarna måste gå i cirkel. De sade att de inte förstod varför.
Det gör vi!!!
Citera
2017-01-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Den där diskussionen har ältats om och om igen. Det är föga troligt, tycka vad man vill om polisen och deras kompetens, att han befunnit sig i en stuga knappa 50 meter (edit: okej, kanske 100 meter) från mordplatsen under natten och undgått att bli upptäckt. Inte nog med att han lyckats lura in spårhundarna i skogen, han har under morgonen smugit ut ur stugan och sprungit in i skogen. Samtidigt som området är avspärrat och fullt med poliser. Som sagt, föga troligt. Nästintill omöjligt.

Morplatsen är huset vid vattnet, med bryggan. Huset med trasiga rutan är längst ner i bild.
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/8737e1e3-2835-5459-852b-9d00a0524499/600.jpg

"Nästintill omöjligt".
Nja, håller inte riktigt med där, i och med att polisen missade den krossade
rutan på stugan så hade dom även missat en GM där.

Han va skapligt skadad i handen å sannolikt inte så pigg på å ränna runt i skogen.
Hade han nu sprungit omkring å troligen blodat ner så borde hunden/hundarna
haft betydligt lättare att få korn på honom.

Men det är bara gissningar, men snart vet vi.
Citera
2017-01-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag håller med om att skospåren måste vara avgörande.
Men spåret tog slut vid en grusväg och blodpölen vid Silja tycks vara från ett djur. Den vägen är tydligen längre bort.
Funderar mer på GPS och hur den kan tänkas fungera i den skogen. Vågar han ta fram telefonen? Syns skärmen?
När man jagar med hund har man väl något fastsatt på hunden, så att man vet var den rör sig. Kan detta samma vara fastsatt i bilen? Denna bil som polisen trodde väntade på honom, eftersom hundarna inte hittar något spår efteråt.

Attans djurspår.

Har man Garmin som jag känner till så waypointar man om man behöver söka rätt på objekt i skogen. Har man bil kan man be den visa riktning Goto Car.

Jag känner inte till GPS funktionen i telefoner. Jag tror den suger om det inte är en iPhone.

Hunden är säkert försedd med en sändare så man kan pejla in den. En bjällra vore nog bra också för att andra djur hör den och håller sig borta.
Citera
2017-01-19, 20:36
Medlem
en undran?
Hur fungerar hundarna?
kan dom följa blodspår eller vad är det dom letar efter?
De måste väll ha en lukt att följa, typ en tröja etc?
Citera
2017-01-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
en undran?
Hur fungerar hundarna?
kan dom följa blodspår eller vad är det dom letar efter?
De måste väll ha en lukt att följa, typ en tröja etc?
Jag tror att det räcker med de spår som ledde in i skogen och att hunden/hundarna följer det. Vi vet inte när på dygnet det skedde. Ju färskare spår, ju bättre.
Utbildade spårhundar är fantastiska, de kan urskilja en specifik lukt på ett otroligt sätt. Tänk på narkotika hundarna som känner igen lukten trots alla försök man gjort att kamouflera den.
Citera
2017-01-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag tror att det räcker med de spår som ledde in i skogen och att hunden/hundarna följer det. Vi vet inte när på dygnet det skedde. Ju färskare spår, ju bättre.
Utbildade spårhundar är fantastiska, de kan urskilja en specifik lukt på ett otroligt sätt. Tänk på narkotika hundarna som känner igen lukten trots alla försök man gjort att kamouflera den.

Jomen då borde ju hundarna hittat den som var där?
Det regnade väll inte den natten?
Japp narkotika hundar är fantastiska 👍
Citera
2017-01-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag känner inte till GPS funktionen i telefoner. Jag tror den suger om det inte är en iPhone.
Ingen anledning att starta telefon-krig här. Funkar inte så att ett visst fabrikat magiskt skulle ha bättre GPS - många gånger samma leverantörer av komponenter och moduler på insidan trots att namnen på utsidan skalet är konkurrenter.

Det stora problemet när du står i skogen är att en GPS kan visa position. Inte riktning. När du kör bil så kommer däremot programvaran omedelbums att se förändringen av position och utifrån det räkna fram riktning, dvs kurs. Bil-navigatorer fuskar dessutom och gör "auto-snap" utifrån antagandet att bilen rör sig på vägnätet som finns i kart-databasen. Finns bilnavigatorer som dock kan växla mode och växla till normal orientering om man vill ta den på cykel eller i ryggsäcken på vandring.

Går du i 3-4 km/h i dåligt ljus i skogen så svajar GPS-positionen tillräckligt mycket för att GPS:en skall få väldigt svårt att räkna fram i vilken riktning man går. Och när man dessutom har träd man måste gå runt så kan det vara svårt att faktiskt gå rakt fram - lätt att man svänger av mer och mer allt eftersom man tar omvägar runt träd.

Enklast är om programmet kan visa ett spår var man varit. Så får man gå 20 meter så gott det går rakt fram och sedan titta på spåret för att se om linjen förlängs åt norr/söder/väst/öst. Som jag nämnde så kan kompassfunktionen i telefonen hjälpa till - men mycket elektronik i telefonen som skapar magnetfält och stör så en kompass i en telefon är mycket sämre än en vanlig mekanisk kompass. Telefontillverkarna brukar rekommendera att man skakar runt telefonen i en stor, svängig, åtta för att telefonen skall försöka kalibrera sig och kompensera lite för störningarna. Blir bättre, men långt ifrån bra.

Tricket i skogen med eller utan GPS är att försöka ta sikte på ett träd, sten eller liknande så långt bort det går se och sedan skita i kompass/GPS medan man klättrar sig fram över stubbar mm tills man kommer till sin siktespunkt.

Den som planerar att navigera i skogen i mörkret med hjälp av telefonen bör först testa i bra ljus - finns anledning att prova olika program. Men ett som ritar ut hur man gått hjälper rejält - framför allt om personen är trött och börjar få svårt med koncentrationen.

Jag testade under nyårshelgen att gå några kilometer genom tät, risig och svårpromenerad skog efter att det blivit mörkt nog att jag i skogen inte kunde se någon ljusare horisont - Google Maps blev olycklig att det inte fanns stigar/vägar att matcha mot och jag lyckades vrida 50-60 grader snett. Växlade till kartvyn i vanligt "sports-tracker-program" och det blev enkelt att gå rakt på mitt mål utifrån återkopplingen där programmet ritade hur jag hade gått. Vet inte hur många som får kompass-program förinstallerat i sina telefoner - eller kommer ihåg att tanka hem ett. För de senaste 5 telefonerna jag köpt har jag varit tvungen att ladda hem program.

Frågan är om MGM brukar vara ute i skog och mark eller brukar vara ute cykla/springa/gå och därför har provat lite olika hjälpsamma program. Annars är det risk telefonen är rätt tunn på något riktigt lämpligt program. Med bara punkt på kartan kan det bli mycket cirkling för att räkna ut om man närmar sig eller avlägsnar sig från sitt mål.
Citera
2017-01-19, 22:09
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ingen anledning att starta telefon-krig här. Funkar inte så att ett visst fabrikat magiskt skulle ha bättre GPS - många gånger samma leverantörer av komponenter och moduler på insidan trots att namnen på utsidan skalet är konkurrenter.

Det stora problemet när du står i skogen är att en GPS kan visa position. Inte riktning. När du kör bil så kommer däremot programvaran omedelbums att se förändringen av position och utifrån det räkna fram riktning, dvs kurs. Bil-navigatorer fuskar dessutom och gör "auto-snap" utifrån antagandet att bilen rör sig på vägnätet som finns i kart-databasen. Finns bilnavigatorer som dock kan växla mode och växla till normal orientering om man vill ta den på cykel eller i ryggsäcken på vandring.

Går du i 3-4 km/h i dåligt ljus i skogen så svajar GPS-positionen tillräckligt mycket för att GPS:en skall få väldigt svårt att räkna fram i vilken riktning man går. Och när man dessutom har träd man måste gå runt så kan det vara svårt att faktiskt gå rakt fram - lätt att man svänger av mer och mer allt eftersom man tar omvägar runt träd.

Enklast är om programmet kan visa ett spår var man varit. Så får man gå 20 meter så gott det går rakt fram och sedan titta på spåret för att se om linjen förlängs åt norr/söder/väst/öst. Som jag nämnde så kan kompassfunktionen i telefonen hjälpa till - men mycket elektronik i telefonen som skapar magnetfält och stör så en kompass i en telefon är mycket sämre än en vanlig mekanisk kompass. Telefontillverkarna brukar rekommendera att man skakar runt telefonen i en stor, svängig, åtta för att telefonen skall försöka kalibrera sig och kompensera lite för störningarna. Blir bättre, men långt ifrån bra.

Tricket i skogen med eller utan GPS är att försöka ta sikte på ett träd, sten eller liknande så långt bort det går se och sedan skita i kompass/GPS medan man klättrar sig fram över stubbar mm tills man kommer till sin siktespunkt.

Den som planerar att navigera i skogen i mörkret med hjälp av telefonen bör först testa i bra ljus - finns anledning att prova olika program. Men ett som ritar ut hur man gått hjälper rejält - framför allt om personen är trött och börjar få svårt med koncentrationen.

Jag testade under nyårshelgen att gå några kilometer genom tät, risig och svårpromenerad skog efter att det blivit mörkt nog att jag i skogen inte kunde se någon ljusare horisont - Google Maps blev olycklig att det inte fanns stigar/vägar att matcha mot och jag lyckades vrida 50-60 grader snett. Växlade till kartvyn i vanligt "sports-tracker-program" och det blev enkelt att gå rakt på mitt mål utifrån återkopplingen där programmet ritade hur jag hade gått. Vet inte hur många som får kompass-program förinstallerat i sina telefoner - eller kommer ihåg att tanka hem ett. För de senaste 5 telefonerna jag köpt har jag varit tvungen att ladda hem program.

Frågan är om MGM brukar vara ute i skog och mark eller brukar vara ute cykla/springa/gå och därför har provat lite olika hjälpsamma program. Annars är det risk telefonen är rätt tunn på något riktigt lämpligt program. Med bara punkt på kartan kan det bli mycket cirkling för att räkna ut om man närmar sig eller avlägsnar sig från sitt mål.

Telefonen drar dessutom grymt mycket batteri med GPS aktiv, ännu värre med onlinebaserad karta. Dessutom i område med risig mottagning som det är kring Råbo.
Citera
2017-01-19, 22:23
Medlem
5549s avatar
Varför så mycket snack kring gps? Det är ju inte direkt snårskog hela vägen mellan mordplatsen och e4:an. Dessutom tog han god tid på sig.
Citera
2017-01-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Telefonen drar dessutom grymt mycket batteri med GPS aktiv, ännu värre med onlinebaserad karta. Dessutom i område med risig mottagning som det är kring Råbo.
En ny smartphone har jättebatteri så de är kapabla att köra GPS 24 timmar och samtidigt spela musik och köra skärmen på ett antal timmar utan att gå tomma. Att de flesta inte fixar det är inte pga GPS utan att det finns så många program som kör i bakgrunden - samt att en del program tokritar på skärmen och hugger all CPU de kan få tag i.

Anledningen till att vi pratar om GPS och kompass är att det kan bli väldigt mörkt i skogen. Så det går snabbt att gå vilse även vid kortare vandring. Och är man inte i närheten av E4 kan man inte lyssna efter bilarna för att hitta rätt.
Citera
2017-01-20, 06:24
Medlem
Citat:

Det är riktigt som du säger att diverse online-kartor inte är så bra skogen. Jag har använder alltid papperskartor själv.

Ofta är skogsbrukets olika spår i landskapet inte med på kartan om den inte är flygfotobaserad eller fotad med satellit. Diken. Hyggen. Gränser emellan olka skogsfastigheter. En van skogsmänniska läser landskapet och väljer kanske att gå i fullvuxen skog och undviker hyggen och ungskog. Fastighetskartan är numera digital och den kan man ha lagrad i sin mobil även i offline-läge.

Jag tror att MGM måste ha kollat kartan i förväg kanske då han hade bra täckning och bra batteri men jag tror inte han sprang omkring med en mobil med gps påslagen i skogen. Det finns en stig som leder till Silja och vidare till E4 men man måste passera ett oländigt parti. Polisen måste ha haft en karta dom också och sett vilka vägar som leder ut ur området.
Dom hade ett flertal patruller och en helikopter när dom hade som mest folk ute.
Men det är möjligt att dom först säkrade alla andra fastigheter i området för att MGM kanske skulle gömma sig där eller slå till igen.

Där tappade polisen tid. Sedan har dom lyckats följa ett spår som dom tappat och det kan ju bero på att hundarna var förvirrade av djurspår eller att MGM hoppade in i ett fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in