2017-01-18, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Slängde på lite etiketter. Detta är ju spekulationer och så som jag uppfattat saker och ting via info i tråden, men jag tror det stämmer till fullo.

http://i.imgur.com/H3N1esm.jpg

Nu är jag aningens trött men huset vid vattnet är KL's , jag antar att det blå är vatten ( usel på kartor ) , om så så är de båda husen "tvärt om" på kartan
Citera
2017-01-18, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsXW
Nu är jag aningens trött men huset vid vattnet är KL's , jag antar att det blå är vatten ( usel på kartor ) , om så så är de båda husen "tvärt om" på kartan

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, jag är medveten om tidsglappet där. Den tiden är dock inget som borde vart ett större problem för en hyfsad jakthund och polisens tränade hundar borde inte vara sämre. (Nu menar jag inte att man skulle använt en jakthund här, dom jagar annat)

Det som möjligen skulle kunnat ha ställt till det för hunden här är det massiva pådraget, som säkerligen även lett till att mycket folk varit i omlopp i närområdet.

Det kan ju också vara så att de väntade med att gå efter till gryningen. Det kanske inte är så kul att ge sig in i kolsvarta mörkret efter en beväpnad galning. Får han dessutom frysa en stund så blir han väl lättare att handskas med. Tänk på att vid det laget visste de inte vem de letade efter.
Citera
2017-01-18, 07:34
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsXW
Korrekt, tack!

http://i.imgur.com/l8ooPpz.jpg
Citera
2017-01-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Även tiden spelade in. Hundföraren var tvungen att ta sig från en annan stad (vilken?) och Simon hade säkert någon timme eller mer att springa rätt långt.

Han har gjort sig av med mordvapnet som vi diskuterat länge och väl i denna tråd och kommit fram till att det troligtvis är en förskärare eller kock-kniv al la Ikea.

Sen har han dragit till Silja och där har spåret tagit slut. Då finns det en tidslucka på ca 6 timmar innan Simon dyker upp som liftare vid E4 2-3 km från Silja.

Det vore ju fruktansvärt intressant att veta vad Simon hade för skor mordkvällen. Och om dom är samma skor han hade på akuten. De borde vara ganska blött och lerigt i skogen och jag tänker mig att olika skoavtryck matchas med varandra i och runt stugan och i skogen innan snön har snöat över spåren.
Citera
2017-01-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
1, Simon hade handen i väskan när han fick skjuts, och tidigare har det nämts att han hade den i en (damväska?) på akuten dvs. Inte helt säker. Men i en väska sa kvinnan som plockade upp honom.
Han sprang förmodligen därifrån efter dåden, tänkte inte riktigt utan sprang bara, sedan insåg han kanske hur mycket det egentligen blödde varpå han kanske lindade den med kläder han hade med sig, har nämts att polisen hittat blodiga kläder i väskan. Och varför åkte dom till sjukhuset dagen efter, och inte till någon annan ort istället om det nu fanns en bil med i bilden, kunde ju lätt åkt från Silja ut till e4 sedan till Gävle eller Sundsvall.

Ponera att ett finger, t ex tummen, var avskuret. Då kan han ha använt en mindre väska för att han helt enkelt försökte hålla de avskurna delarna mot varandra, i hopp om att fingret skulle kunna gå att sy tillbaka. En sportbag vore mindre lämpligt för ändamålet. "Damväska" blir då logiskt, och "gömmandet" av handen kan bero på fler saker än att han inte ville visa att han var skadad. Att visa upp sin påstådda rånskada hade enbart stärkt hans version, eller hur?

Tiden var redan emot honom så när han väl erhöll skjuts, varför åka över ån efter vatten?

(FB) avkapad kroppsdel i is eller armhåla?
Citera
2017-01-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Ponera att ett finger, t ex tummen, var avskuret. Då kan han ha använt en mindre väska för att han helt enkelt försökte hålla de avskurna delarna mot varandra, i hopp om att fingret skulle kunna gå att sy tillbaka. En sportbag vore mindre lämpligt för ändamålet. "Damväska" blir då logiskt, och "gömmandet" av handen kan bero på fler saker än att han inte ville visa att han var skadad. Att visa upp sin påstådda rånskada hade enbart stärkt hans version, eller hur?

Tiden var redan emot honom så när han väl erhöll skjuts, varför åka över ån efter vatten?
(FB) avkapad kroppsdel i is eller armhåla?

Ja jag menar det, enligt rykten i tråden så hade han väl haft handen i en damväska, har för mig att nån hade pratat med nån som jobbade på akuten, som även beskrev SP som obehaglig och konstig, om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Buddisten 2017-01-18 kl. 21:39.
Citera
2017-01-19, 07:02
Medlem
det där med damväskan uppkom som ett påhitt
Citera
2017-01-19, 09:32
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
det där med damväskan uppkom som ett påhitt

Ja, det är nog inte bara damväskan som är påhittat, Svartlila dundrade in i tråden med en lögn i sitt första inlägg med anspelning om att Kjell:s fru var hemma vid mordtillfället. Effektivt sätt att döda intresset för tråden tyvärr....

Det är trist när tråden kämpar med att få fram fakta om vad som faktiskt har hänt och det finns skribenter som ägnar sig åt påståenden som är direkt felaktiga.
Det är mycket: har jag hört, någon har sagt till någon, vill jag minnas.........
Citera
2017-01-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är mycket: har jag hört, någon har sagt till någon, vill jag minnas.........

Japp, det är därför jag ej säger mer som hörs ryktesvägen.
Det som däremot är spännande är att "tänka utanför boxen"

Jag utgår endast från det jag läst i media.
Det är därför Taxispåret dök upp
Citera
2017-01-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Han har gjort sig av med mordvapnet som vi diskuterat länge och väl i denna tråd och kommit fram till att det troligtvis är en förskärare eller kock-kniv al la Ikea.

Sen har han dragit till Silja och där har spåret tagit slut. Då finns det en tidslucka på ca 6 timmar innan Simon dyker upp som liftare vid E4 2-3 km från Silja.

Det vore ju fruktansvärt intressant att veta vad Simon hade för skor mordkvällen. Och om dom är samma skor han hade på akuten. De borde vara ganska blött och lerigt i skogen och jag tänker mig att olika skoavtryck matchas med varandra i och runt stugan och i skogen innan snön har snöat över spåren.
Jag håller med om att skospåren måste vara avgörande.
Men spåret tog slut vid en grusväg och blodpölen vid Silja tycks vara från ett djur. Den vägen är tydligen längre bort.
Funderar mer på GPS och hur den kan tänkas fungera i den skogen. Vågar han ta fram telefonen? Syns skärmen?
När man jagar med hund har man väl något fastsatt på hunden, så att man vet var den rör sig. Kan detta samma vara fastsatt i bilen? Denna bil som polisen trodde väntade på honom, eftersom hundarna inte hittar något spår efteråt.
Citera
2017-01-19, 15:48
Medlem
Kjell List begravdes idag. Min far var med på begravningen då han lär ha varit bekant med honom på något sätt. Det lär ha varit uppåt 200 pers i kyrkan enligt hans uppskattning.
Citera
2017-01-19, 15:53
Medlem
GPS fungerar hyggligt i skogen.
Framför allt eftersom ju smartphones även har kompass-support.

Finns möjlighet att sätta koordinat på karta eller manuellt knappa in en koordinat - sedan får man pil hur man skall gå för att komma närmare.

Samt det finns "kompisprogram" där telefonen håller reda på riktning + avstånd mellan kompisar. Så den som går i skogen kan veta var bilen finns. Och den som sitter i bilen kan se var personen i skogen är och försöka flytta bilen närmare.

Det jobbigaste med GPS i skogen är att när det är mörkt är det lätt att gå i cirkel. Själva GPS:en är dålig på att visa i vilken riktning man går i fall man går långsamt. Samtidigt är kompass-funktionen i en del telefoner väldigt dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in