2017-01-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Sedan har dom lyckats följa ett spår som dom tappat och det kan ju bero på att hundarna var förvirrade av djurspår eller att MGM hoppade in i ett fordon.

Det jag skulle vilja veta är hurudana spår MGM hade. Jag tycker att det borde synas skoräfflor, storlek och sånt. Även om marken är frusen, så brukar det finnas partier med blötare underlag där man kan se avtrycket.
Kanske de inte har som t.ex CSI LasVegas att de kan gjuta av ett fotavtryck, men det finns väl foton!
Citera
2017-01-20, 20:36
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-jag-kan-inte-utreda-fantasier/

Citat:
20-åringens försvarare, advokat Jan Nyman, slår nu tillbaka mot åklagarens uttalanden om att polisen inte kan utreda fantasier:

– Det där får stå för Sammens. Jag anser inte att det finns någon anledning för mig att bemöta.

Tydligen ska polisen kunna utreda och hitta bevis för/mot folks fantasier, nuförtiden
Citera
2017-01-20, 20:45
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Det jag skulle vilja veta är hurudana spår MGM hade. Jag tycker att det borde synas skoräfflor, storlek och sånt. Även om marken är frusen, så brukar det finnas partier med blötare underlag där man kan se avtrycket.
Kanske de inte har som t.ex CSI LasVegas att de kan gjuta av ett fotavtryck, men det finns väl foton!

Jag tror att skoavtryck på utsidan av huset ligger ganska långt ner på skalan.
Tror allt fokus ligger på att finna bevis i eller i direkt anslutning till huset.
Någonstans så har jag väldigt väldigt svårt att tro att GM har varit inne i huset och begått två mord utan att det finns minsta spår i huset, på BO:s och/eller GM:s kläder.
Om den samlade bevisningen kammar noll så har inte bara GM ofantlig tur utan det krävs nog att utredarna har klantat till det rejält.....
Citera
2017-01-21, 00:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-jag-kan-inte-utreda-fantasier/

Tydligen ska polisen kunna utreda och hitta bevis för/mot folks fantasier, nuförtiden

Jag tror att det är så enkelt att det finns teknisk bevisning som visar på att hans mobiltelefon befunnit sig runt mordplatesen snarare än där Simon själv påstått sig vara....
Citera
2017-01-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror att det är så enkelt att det finns teknisk bevisning som visar på att hans mobiltelefon befunnit sig runt mordplatesen snarare än där Simon själv påstått sig vara....

Det tror jag också.
Citera
2017-01-21, 00:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men sådant borde han väl begripa? Han ägnar sig väl mycket åt bl. a. dataspel så jag inbillar mig i alla fall att han skulle ha koll på hur det skulle upptäckas?
Inte så att jag misstror att han varit där, men tror inte heller han drabbats av psykos heller, härför verkar det som udda att påstå något som han rimligtvis vet lätt kan vederläggas?
Citera
2017-01-21, 00:49
Medlem
Citat:
Fast då kan han ju säga att han lånat ut den... inte sen minnas åt vem... men fått den tillbaka...

Jag funderar på motivet.
Oberoende av hur galen en människa är, så är hennes tankar och handlingar just i den stunden det sker helt logiska - ja, för personen själv. Först efteråt kan de se galenskapen i dem.

Så vad finns det för orsak till detta dåd?
Behöver MGM en bostad? Vill han flytta till Hudiksvall?
BO är fastighetsskötare där. Enligt Hudiksvallsbor i tråden, råder det stor brist på bostäder där. Kan det finnas ett motiv i det?
Citera
2017-01-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Fast då kan han ju säga att han lånat ut den... inte sen minnas åt vem... men fått den tillbaka...

Jag funderar på motivet.
Oberoende av hur galen en människa är, så är hennes tankar och handlingar just i den stunden det sker helt logiska - ja, för personen själv. Först efteråt kan de se galenskapen i dem.

Så vad finns det för orsak till detta dåd?
Behöver MGM en bostad? Vill han flytta till Hudiksvall?
BO är fastighetsskötare där. Enligt Hudiksvallsbor i tråden, råder det stor brist på bostäder där. Kan det finnas ett motiv i det?
Jag är också spänd på om det kommer fram nåt motiv.Kan vara en skitsak bara som dom flesta glömmer på momangen,men blir stor för nån som inte är frisk.
Citera
2017-01-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azasa
Jag är också spänd på om det kommer fram nåt motiv.Kan vara en skitsak bara som dom flesta glömmer på momangen,men blir stor för nån som inte är frisk.

Jag misstänker det också. Likt Quarrel tänker jag att han nog har varit där, och han vet helt klart var han varit (eller var han avsåg ifall han nu råkat kliva av vid fel hållplats) men av någon anledning inte vill låtsas vid det. Om det beror på själva gärningen/händelsen som inträffade eller avsikten han åkte dit i är oklar.

Men har han tagit ihjäl dem så ser jag det som uteslutet att han skulle kunna gjort det utan att lämna något spår i huset där de två BO då fanns.

(om man nu försöker tänka konspiratoriskt att han skulle varit geografiskt på plats men inte begått gärningen).
Citera
2017-01-21, 11:31
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sådant borde han väl begripa? Han ägnar sig väl mycket åt bl. a. dataspel så jag inbillar mig i alla fall att han skulle ha koll på hur det skulle upptäckas?
Inte så att jag misstror att han varit där, men tror inte heller han drabbats av psykos heller, härför verkar det som udda att påstå något som han rimligtvis vet lätt kan vederläggas?

Jag tror att det är väldigt många som har begått brott som är väl medvetna om att mobiltelefonen är bland de första som utredarna ger sig på. Även kläder och övriga tillhörigheter i jakt på DNA.
Skoavtryck,fingeravtryck etc är också högst aktuellt.
Jag är dock helt övertygad om att morden var inte på något sätt planerat utan enbart en tillfällighet i kombination med hjärnkaoz.
Är det inte planerat så avlägsnar man ju heller inte ex telefonen.....
Citera
2017-01-21, 12:24
Medlem
Om det nu är rätt gärningsman så borde det finnas ett motiv.

Hur många fall finns det när GM tar någon random person/personer
Citera
2017-01-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att det är väldigt många som har begått brott som är väl medvetna om att mobiltelefonen är bland de första som utredarna ger sig på. Även kläder och övriga tillhörigheter i jakt på DNA.
Skoavtryck,fingeravtryck etc är också högst aktuellt.
Jag är dock helt övertygad om att morden var inte på något sätt planerat utan enbart en tillfällighet i kombination med hjärnkaoz.
Är det inte planerat så avlägsnar man ju heller inte ex telefonen.....

Jag tror inte heller morden var planerade (men håller öppet för att det skulle kunna vara så) men att han avsett att ge sig dit i något ärende verkar ju vara fallet. (Eller möjligtvis att han skulle någon annanstans men gick av vid fel hållplats och hamnade på fel ställe?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in