Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2016-12-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Nej, jag tror faktiskt inte det rörde sig om så mycket sådana uppgifter i hans fall, dels är hans tid vid OpL, senare OPIL långt senare än vad det ansågs att han skulle behöva några mer ingående fakta om anläggningarna i det såkallade zonen och sen är nog den faktan för en extremt begränsad skara individer, speciellt i det omvärldsläget som rådde då, det fanns mao ingen anledning för att han skulle veta mer.

Detta är bara vad jag delvis hört på omvägar samt vad jag tror.

Vänligen,

Glöm inte vem Stigsson var - Chef Operativa Insatsledningen.
När han greps hittades H-handlingar i hans hem som handlade om just en anläggning och inte vilken anläggning som helst.
Citera
2016-12-21, 10:51
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
När han greps hittades H-handlingar i hans hem som handlade om just en anläggning och inte vilken anläggning som helst.
Ja, jag hade för mig att det var något skumt med Stigsson och kopplingar till ytters hemlig verksamhet. Opil skulle ju ändå hålla till någonstans i händelse av ofred. Det lär ju inte stå något av vikt i domen men jag ska i alla fall skumma igenom den. Tror jag har den här någonstans...
Citera
2016-12-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Undrar hur mycket zoonen-info Tony Stigsson sålde ut/slarvade bort när han snurrade runt som värst i swingerträsket. Han var väl chef för OPIL på slutet och borde således ha bra koll på der Reichsbunker mit Nebengebäude uppe i zoonen?

Iskallt eller snarare mer sinnesrubbat att posera med stulna 90-kängor på sin egen företagssida när man fått sparken från Försvarsmakten. Det säger väl allt om den mannen.

http://veraomni.se/om-vera-omni/#secondary
Hur vet du att kängorna är stulna?
Jag köpte mitt första par direkt från Arbesko i Örebro.
Citera
2016-12-21, 17:54
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen

Jo, det är jag väl medveten av, men inom tidsrymden för hans uppdrag vid OpL och OPIL så ansågs det inte ens nödvängiga med dessa, i dåvarande tänket, malpåselagda anläggningar.

Vilken av alla anläggningar i området ska det ha varit han haft uppgifter om t.ex, den med smeknamns bokstav U eller E?
Det är som jag sa extremt begränsat vilka som känner till dessa anläggningar och dess nuvarande användningsområde, så jag är inte övertygad om att han kände till alla anläggningar om ens någon med större insikt, det skulle först vid ett krigsutbrott och total mobilisering framgå vart alla parter i de högre militära grenarna samt civilledning skulle transportera sig.

Vänligen,
Citera
2016-12-21, 20:17
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
Hur vet du att kängorna är stulna?
Jag köpte mitt första par direkt från Arbesko i Örebro.
Eller så är han kalfaktor i nån muppig hemvärnskompanistab.
Citera
2017-01-16, 11:25
Medlem
På Wikipedia sida om Klara skyddsrum (Klara-/Vattugaraget) anges uttryckligen att om kriget hade kommit under 1960-, 70- eller 80-talen så hade 2/3 av riksdagens och regeringens medlemmar inkvarterats i en avskild del av Klara skyddsrum, medan 1/3 hade skickats iväg till ett bergrum på annat håll.. (dvs RB 60/80). Misstänker att Klara ersatte äldre skyddsrum under Johannes från WW2.

Case closed ang riksbunkerns placering i Stockholm?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klara_skyddsrum
Citera
2017-01-16, 11:38
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauler
På Wikipedia sida om Klara skyddsrum (Klara-/Vattugaraget) anges uttryckligen att om kriget hade kommit under 1960-, 70- eller 80-talen så hade 2/3 av riksdagens och regeringens medlemmar inkvarterats i en avskild del av Klara skyddsrum, medan 1/3 hade skickats iväg till ett bergrum på annat håll.. (dvs RB 60/80). Misstänker att Klara ersatte äldre skyddsrum under Johannes från WW2.

Case closed ang riksbunkerns placering i Stockholm?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klara_skyddsrum
Men det gällde väl möjligen de minst viktiga två tredjedelarna? De andra skulle nog dra västerut.
Citera
2017-01-16, 17:48
Medlem
Jag skulle faktiskt tippa på den mest viktiga 3:e-delen av regeringen där statsministern ingår. Han behövde nog vara kvar in i det längsta för att leda fredsförhandlingar och med diplomati försöka hindra ett krigsutbrott. Ställföreträdargänget fick nog gå till Zonen i tidigt skede som backupp.

Skall statsministern vara kvar och förhandla med ryssarna via deras ambassadör, så behövde han nog assistans av UD-folk med stor rysskännedom typ Sverker Åström. Om statsministern var kvar så tror jag även ÖB var det eftersom Bengt Gustaffsson i Melkers program säger att hans viktigaste uppgift var att vara militär rådgivare åt regeringen. Stf. ÖB utomlands och chefen Försvarsstaben i Zonen beredd genomföra de operativa förberedelserna och striden.

Många har varit inne i precis hela Klara skyddsrum utan att se någonting som kan påminna om kontor för flera hundra riksdagsledamöter och regeringsmedlemmar. Ett fikautrymme för personalen och ett maskinhus bla. i de stängda delarna. Däremot låsta dörren till Riksbanken är intressant.
Under VK2 tog Finländska regeringen skydd i skyddsrum under Finlands Riksbank när ryssen bombade vid krigsutbrottet. I pauserna gick statsministern ut genom dörr på sidogata och in på restaurangen intill för att träffa medarbetare mer diskret över en lunch. På denna restaurang flockades också reportrar från hela världen som rapporterade om lilla Finlands kamp mot jätten i Öster.

Tom 70-talet försvarades största inhemska delen av guldreserven i Skånska Gruvan under Skansen. Kanske var även den ett alternativ för regeringsdelar? Kanske tar den över utrymme under riksbanken efter regeringen som då får något nytt? Även Riddarholmen har teletunnel och skyddsrum. Hursomhelst ges i mitten av 80-talet boken "Operation Garbo" ut och i den anges regeringen komma ut genom Klaratunneln. Om det fortfarande varit skarpt alternativ hade man inte skrivit om det. Även de delar i Zonen man mellan raderna anknyter till, var vid denna tid ersatta av andra ställen. Frågan om Klara Skyddsrum för regeringen har aldrig slutat fascinera.
Citera
2017-01-17, 14:21
Medlem
Läsvärd artikel

http://hjak.se/2012/09/18/atomgaraget-under-klarakyrkan/
Citera
2017-01-18, 13:02
Medlem
Olof Frånstedt skriver att kungafamiljen skulle transporteras med båt och landsättas vid Mälarens södra sida för vidare transport till bergrum.
Förmodligen skulle detta ske med motortorpedbåten T46 som i början av 80-talet låg förtöjd i Karlbergskanalen. Andra har skrivit att Karlbergskadetterna haft en del i kuppförsvaret och efter Palmemordet bosatte sig ÖB där när rädslan för spetznas var som störst.

T46 byggdes 1957 och togs officiellt ur tjänst 1975.Den kunde hysa besättning på upp till 15 man och hade en 40 mm akan som Lv-skydd. Med farten 40 knop kunde man bekymmersfritt susa förbi de igenblockerade utrymningsvägarna från Stockholm utan risk för att bli utsatta för attentat längs de få vägarna ut ur stan. I maxfart skulle man teoretiskt nå Kungsör på 2 timmar för att sedan ha 1,5 tim i bil till något bergrum. En mer realistisk transporttid kanske var 6 timmar och 1975 när båten togs ur bruk, var alternativet förmodligen helikopter eller att bli flugen av Hans Ulrich von der Esch?

I början av 80-talet ägdes båten av ett gäng Karlbergskadetter och låg i Karlbergskanalen vid Kungsholmsstrand, ganska nära St. Eriksbron. Kanske utgjorde den ännu ett reservalternativ?
I slutet av 80-talet skall kungen ha velat bidra till att den bevaras och den köps in av en ideell förening som heter "Konungens motortorpedbåtsklubb" med adress på Väpnargatan =Hovstallet. I föreningen ingår många av kungens vänner och näringslivets toppar.

Filmen är tagen från T46 när den är ute och åker med sin syster T56 vilken förmodligen ingått i någon av torpedbåtsdivisionerna:
https://www.youtube.com/watch?v=2FxeOkEtDTw
Citera
2017-01-19, 19:47
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Olof Frånstedt skriver att kungafamiljen skulle transporteras med båt och landsättas vid Mälarens södra sida för vidare transport till bergrum.
Förmodligen skulle detta ske med motortorpedbåten T46 som i början av 80-talet låg förtöjd i Karlbergskanalen. Andra har skrivit att Karlbergskadetterna haft en del i kuppförsvaret och efter Palmemordet bosatte sig ÖB där när rädslan för spetznas var som störst.

T46 byggdes 1957 och togs officiellt ur tjänst 1975.Den kunde hysa besättning på upp till 15 man och hade en 40 mm akan som Lv-skydd. Med farten 40 knop kunde man bekymmersfritt susa förbi de igenblockerade utrymningsvägarna från Stockholm utan risk för att bli utsatta för attentat längs de få vägarna ut ur stan. I maxfart skulle man teoretiskt nå Kungsör på 2 timmar för att sedan ha 1,5 tim i bil till något bergrum. En mer realistisk transporttid kanske var 6 timmar och 1975 när båten togs ur bruk, var alternativet förmodligen helikopter eller att bli flugen av Hans Ulrich von der Esch?

I början av 80-talet ägdes båten av ett gäng Karlbergskadetter och låg i Karlbergskanalen vid Kungsholmsstrand, ganska nära St. Eriksbron. Kanske utgjorde den ännu ett reservalternativ?
I slutet av 80-talet skall kungen ha velat bidra till att den bevaras och den köps in av en ideell förening som heter "Konungens motortorpedbåtsklubb" med adress på Väpnargatan =Hovstallet. I föreningen ingår många av kungens vänner och näringslivets toppar.

Filmen är tagen från T46 när den är ute och åker med sin syster T56 vilken förmodligen ingått i någon av torpedbåtsdivisionerna:
https://www.youtube.com/watch?v=2FxeOkEtDTw

Tror du verkligen att de skulle lita till en gammal torpedbåtsskorv för kungafamiljens utrymning? Fast..tja...det är ju lätt att dra över Mälaren bort mot Kungsör. Och sedan...Hjälmare kanal en bit? Är Arbogaån farbar en bit?
Citera
2017-01-19, 21:16
Medlem
Skulle de åka torpedbåt i alla scenarier får vi hålla tummarna att ryssen inte kom vintertid... Eller kunde nån av isbrytarna engageras för att hålla sjövägen öppen?

Funderar för övrigt över varför den ovan nämnde Melker B, som ju tidigare intervjuat gamle ÖB om zonen, nu väljer att påstå att ledningen skulle ha flytt landet i nya serien Om kriget kom, en serie producerad för Försvarsmakten inom ett projekt kallat "Vår historia". I seriens senare avsnitt finns gott om bergrumsporr och doktrinen att gräva ner civilledning och befolkning ges hyggligt med utrymme, men den högsta ledningens förehavanden väljer man alltså här att mörka, eller tillochmed ljuga om - trots allt vi faktiskt numera vet. Påståendet känns märkligt när zonen verkligen är en viktig del just av vår kalla kriget-historia.

Serien: http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/om-kriget-kom/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in