Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Satt just och studerade lite brunnskartor runtom i vårt fagra land. Det verkar inte gå att länka direkt till intressanta positioner på kartan men ni kan säkert scrolla och zooma lite till intressanta platser själva. Det tråkiga verkar vara att det saknas brunnar på just sådana platser man åtminstone kunde förvänta sig att hitta djupborrade dricksvattenbrunnar.
Trodde först jag hittat en guldgruva i Sveriges Geologiska Undersökning men...har Försvarsmakten verkligen lyckats mörka alla dessa eller hittar ni något intressant jag missar?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Spännande databas, dessutom rätt bra med kartunderlag. Tackar
Gissar att det är som med allt annat, någon måste registrera in information för att det ska blir nått i systemet. Dvs. om du borrar ett hål någonstans och inte säger nått så kommer det inte med här.
Har för mig att det antingen är tillstånd innan borrning som gäller eller anmälningsplikt att man ska borra, beroende på var man är i landet mm. Sånt har aldrig drabbat de gröna om de inte vill det...
Så jag antar att om de vill ha en brunn inne i berget så har dem det. Sen kan det ju vara så att de har anmälts eller på annat sätt hamnat i registret i alla fall.
En bra indikator på att det är en brunn inne i berget är att det är 0 meter genom jord på väg ner till berget.
Kollade upp en del brunnar som jag vet om på landsbygden, de flesta nyare finns med men en rätt stor andel äldre än 20 år och med verkar inte finnas med alls.
Kan för övrigt säga med stor säkerhet att "alla" anläggningar där det är tänkt att man ska kunna bo har en eller flera borrade brunnar.