Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2016-12-18, 12:01
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

Att denna och andra trådar om FMs fasta installationer börjat att dö en smula, har säkert mer än en anledning, men är det helt tokigt att anta att omvärldsläget påverkat?
Talar vi om senare års byggen så smakar det inte lika bra. Och gäller det nuvarande funktioner och förändringar, oavsett om dessa sitter på gamla eller nyare objekt, så spårar det helt ur, om ni frågar mig. Det finns som bekant många saker som mår djefvligt bra av att vara så hemliga som möjligt. Detta gäller oavsett om vi talar om nya sensorer, antenner, funktioner eller... brunnar.
Och frågan om 'Har det hänt något däruppe?' passar bättre i PM med någon du känner väl. Om den passar alls. Där kan vi verkligen tala om att springa motståndarens ärenden.

Håller ni med, eller är jag helt ute och framför velociped?

Håller med dig fullständigt. Man blir mörkrädd när man läser vissa diskussioner där man öppet diskuterar detaljer om aktiva skyddsobjekt.

Är folk så naiva att de inte tror att dessa forum är "avlyssnade" ?
Dels av främmande makt, men även av svensk Säk som håller ett extra öga på
personer som har ett överdrivet intresse av hemliga objekt.

Tillkommer sedan aktiva medlemmar på forum från främmande makt som bl.a fiskar information genom att blanda in sig i diskussioner.

MUST har blivit mycket öppnare med sin information ut till militära förband just för att personal ska kunna hålla ögonen öppna efter specifika saker.
Citera
2016-12-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Satt just och studerade lite brunnskartor runtom i vårt fagra land. Det verkar inte gå att länka direkt till intressanta positioner på kartan men ni kan säkert scrolla och zooma lite till intressanta platser själva. Det tråkiga verkar vara att det saknas brunnar på just sådana platser man åtminstone kunde förvänta sig att hitta djupborrade dricksvattenbrunnar.

Trodde först jag hittat en guldgruva i Sveriges Geologiska Undersökning men...har Försvarsmakten verkligen lyckats mörka alla dessa eller hittar ni något intressant jag missar?

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Spännande databas, dessutom rätt bra med kartunderlag. Tackar

Gissar att det är som med allt annat, någon måste registrera in information för att det ska blir nått i systemet. Dvs. om du borrar ett hål någonstans och inte säger nått så kommer det inte med här.
Har för mig att det antingen är tillstånd innan borrning som gäller eller anmälningsplikt att man ska borra, beroende på var man är i landet mm. Sånt har aldrig drabbat de gröna om de inte vill det...
Så jag antar att om de vill ha en brunn inne i berget så har dem det. Sen kan det ju vara så att de har anmälts eller på annat sätt hamnat i registret i alla fall.

En bra indikator på att det är en brunn inne i berget är att det är 0 meter genom jord på väg ner till berget.

Kollade upp en del brunnar som jag vet om på landsbygden, de flesta nyare finns med men en rätt stor andel äldre än 20 år och med verkar inte finnas med alls.

Kan för övrigt säga med stor säkerhet att "alla" anläggningar där det är tänkt att man ska kunna bo har en eller flera borrade brunnar.
Citera
2016-12-19, 12:09
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Spännande databas, dessutom rätt bra med kartunderlag. Tackar

Gissar att det är som med allt annat, någon måste registrera in information för att det ska blir nått i systemet. Dvs. om du borrar ett hål någonstans och inte säger nått så kommer det inte med här.
Har för mig att det antingen är tillstånd innan borrning som gäller eller anmälningsplikt att man ska borra, beroende på var man är i landet mm. Sånt har aldrig drabbat de gröna om de inte vill det...
Så jag antar att om de vill ha en brunn inne i berget så har dem det. Sen kan det ju vara så att de har anmälts eller på annat sätt hamnat i registret i alla fall.

En bra indikator på att det är en brunn inne i berget är att det är 0 meter genom jord på väg ner till berget.

Kollade upp en del brunnar som jag vet om på landsbygden, de flesta nyare finns med men en rätt stor andel äldre än 20 år och med verkar inte finnas med alls.

Kan för övrigt säga med stor säkerhet att "alla" anläggningar där det är tänkt att man ska kunna bo har en eller flera borrade brunnar.

Ja, jag slogs av samma sak att det mest är nyare brunnar i SGU:s databas. Nu har jag inte lusläst så många men har inte sett några äldre än ca 30 år. De äldre som förr ritades in manuellt finns väl helt enkelt inte med i detta relativt nya kartverktyg, vad vet jag...

Fnissar fortfarande högt för mig själv över reaktionerna i tråden på dessa i högsta grad öppna och för allmänheten tillgängliga uppgifter. Det är ju rörande hur fosterlandsvännerna nästan spräcker en ven i pannan i sin iver att berätta hur försiktig man ska vara nu när ryssen snart anfaller igen. Ja, Stormakt Röd har säkert stor nytta av flashback för de kan ju inte googla själva..

Vi får väl innerligt förmoda att de anläggningar som ska vara hemliga inte finns på SGU:s karta...bokstavligt talat. Och gör de det så är det ju en underbart frukt av vår fina demokrati och att den ibland är lite väl offentlig. Precis på samma sätt som när någon letade lite aktivt i fastighetsregistret för några hundra sidor sedan här i tråden. Det är underbart stor humor med dessa "En svensk tiger-reaktioner" i en tråd som handlar om vad som just kallats Sveriges riksbunkrar. Men ta ni och återgå till att onanera till Soldaten i Fält grabbar, i väntan på nästa hajk med hemvärnet.
Citera
2016-12-19, 18:00
Medlem
Bergfasts avatar
Det enda som inte är kartlagt i dessa sammanhang och anläggningar är numer hur.
Jag vet inte hur pass bra koll övriga har men de som finns att veta är inte lämpligt alls för ett öppet forum och speciellt då inte på flashback.
Många av dessa anläggningar är åter högst aktiva. Dvs ända från trestabsbergets anläggning till nutid, den anläggningen har ingen position för rikets ledning men den finns ännu med på maktens lista av brukade anläggningar.

Vänligen,
Citera
2016-12-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Håller med dig fullständigt. Man blir mörkrädd när man läser vissa diskussioner där man öppet diskuterar detaljer om aktiva skyddsobjekt.

Är folk så naiva att de inte tror att dessa forum är "avlyssnade" ?
Dels av främmande makt, men även av svensk Säk som håller ett extra öga på
personer som har ett överdrivet intresse av hemliga objekt.

Tillkommer sedan aktiva medlemmar på forum från främmande makt som bl.a fiskar information genom att blanda in sig i diskussioner.

MUST har blivit mycket öppnare med sin information ut till militära förband just för att personal ska kunna hålla ögonen öppna efter specifika saker.

Nu är det dock som så att fienden som vi all vet är Ryssland och ingen annan, redan köpt all vesentlig information om Svenska militära installationer, inte bara från Bergling och Wennerström utan även från flera andra med positioner att hantera de absolut mest känsliga militära hemligheterna som landet överhuvud taget har.

D.v.s. det finns inget som Ryssen inte redan har mycket kvalificerad information om
Citera
2016-12-19, 20:12
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nu är det dock som så att fienden som vi all vet är Ryssland och ingen annan, redan köpt all vesentlig information om Svenska militära installationer, inte bara från Bergling och Wennerström utan även från flera andra med positioner att hantera de absolut mest känsliga militära hemligheterna som landet överhuvud taget har.

D.v.s. det finns inget som Ryssen inte redan har mycket kvalificerad information om

Där har du tyvärr fel, de vet om alla berganläggningar av vikt i Sverige, det är vi mycket eniga om, men det är tyvärr inte så enkelt som att det räcker, utan det är möjligheten till rotation, återanvändning och funktion som vi ej bör diskutera. Den, i denna tråden, tänkta Uppehållsplats för Rikets Allmänna Ledning, behöver inte vara tänkt en sådan funktion alls idag.

Vänligen,
Citera
2016-12-19, 22:28
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Därför kommer Försvarsmakten att öppna en hemsida med info om all krigsplanering
samt data om alla anläggningar...
Citera
2016-12-19, 22:51
Medlem
Zonens tid är förbi...Hur många operationsledningar tror ni det finns? ;-)

http://www.nynashamnsposten.se/nynashamn/musko/viktiga-militara-funktioner-flyttas-till-musko
Citera
2016-12-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Zonens tid är förbi...Hur många operationsledningar tror ni det finns? ;-)

http://www.nynashamnsposten.se/nynashamn/musko/viktiga-militara-funktioner-flyttas-till-musko

Sent ska syndarna vakna... hoppas att det fortsätter åt det hållet men de finare detaljerna där omkring ligger inte under denna tråds "topic"
Citera
2016-12-20, 13:01
Medlem
Teleslingas avatar
Undrar hur mycket zoonen-info Tony Stigsson sålde ut/slarvade bort när han snurrade runt som värst i swingerträsket. Han var väl chef för OPIL på slutet och borde således ha bra koll på der Reichsbunker mit Nebengebäude uppe i zoonen?

Iskallt eller snarare mer sinnesrubbat att posera med stulna 90-kängor på sin egen företagssida när man fått sparken från Försvarsmakten. Det säger väl allt om den mannen.

http://veraomni.se/om-vera-omni/#secondary
Citera
2016-12-20, 17:35
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Undrar hur mycket zoonen-info Tony Stigsson sålde ut/slarvade bort när han snurrade runt som värst i swingerträsket. Han var väl chef för OPIL på slutet och borde således ha bra koll på der Reichsbunker mit Nebengebäude uppe i zoonen?

Iskallt eller snarare mer sinnesrubbat att posera med stulna 90-kängor på sin egen företagssida när man fått sparken från Försvarsmakten. Det säger väl allt om den mannen.

http://veraomni.se/om-vera-omni/#secondary

Nej, jag tror faktiskt inte det rörde sig om så mycket sådana uppgifter i hans fall, dels är hans tid vid OpL, senare OPIL långt senare än vad det ansågs att han skulle behöva några mer ingående fakta om anläggningarna i det såkallade zonen och sen är nog den faktan för en extremt begränsad skara individer, speciellt i det omvärldsläget som rådde då, det fanns mao ingen anledning för att han skulle veta mer.

Detta är bara vad jag delvis hört på omvägar samt vad jag tror.

Vänligen,
Citera
2016-12-20, 20:30
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Nej, jag tror faktiskt inte det rörde sig om så mycket sådana uppgifter i hans fall, dels är hans tid vid OpL, senare OPIL långt senare än vad det ansågs att han skulle behöva några mer ingående fakta om anläggningarna i det såkallade zonen och sen är nog den faktan för en extremt begränsad skara individer, speciellt i det omvärldsläget som rådde då, det fanns mao ingen anledning för att han skulle veta mer.

Detta är bara vad jag delvis hört på omvägar samt vad jag tror.

Vänligen,
Ja, vi får hoppas han hölls utanför allt relevant. Han var kanske inte så intresserad av själva jobbet heller när allt kommer omkring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in