Citat:
Ursprungligen postat av
R.O.S.H
Vi måste ju ha bästa möjliga förstalag så vi tar många poäng i den oerhört viktiga nationscupen
Haha...skulle va det... Om jag minns rätt så är det dubbla poäng i stafetterna. 160p för 2:a plats och 120p för en 3:e osv. Kan vara värdefulla poäng på damsidan i kampen mot finskorna. 40+ kan förbytas mot 40- kanske även mer minus om det vill sig riktigt illa. Här har vi förresten ställningen just nu:
http://medias3.fis-ski.com/pdf/2017/CC/3039/2017CC3039NCS.pdf
Efter finskornas jämna TdS så akterseglades svenskorna ganska rejält. Ett litet uppsving i Toblach dock, fast fortfarande 250p back. Är kanske inte läge att finslipa VM-formen på stafetten utan gå mer på
Johanhaas linje och köra Falken på sista.

Kan faktiskt vara det som fäller avgörandet i mars under minitouren i Ryssland (f´låt) Canada.
3:e plats på damsidan så också på herrsidan. Här är det ryssarna och främst då Ustiugov som gått starkt sedan nyår. Trots allt och just för att ryskor och finska pojkarna inte håller bredden så håller Sverige fortfarande en total andraplats. Mycket strålande! Den utökades faktiskt i Toblach. Brasklapp, fortfarande superjämnt till RUS & FIN.
Det mest intressanta i Nationskampen är Tysklands herrar. Ett stort mörker var det innan jul, på TdS samlades det ändå så pass mycket poäng att Italiens rygg var upphämtad. Toblachtävlingarna gick i Italien och i deras fördel fast i långa loppet tror jag tyskarna har en stor fördel. Även Canada tror jag ligger risigt till. 9:e platsen är mindre bra ur kvotsynpunkt med (5 åkare).
* * *
Något helt annat. Är det någon som har rekordet "flest svenska (damer) som tagit poäng i ett distanslopp"?