Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Många tack för all info och banprofiler! Guld värt

Har lite svårt att orientera mig på kartorna. Är på stafettens blå slinga, vid 1700-1800m "den så kallade Magnussonbacken"?

Jag är ingen Lahtisexpert, jag har varit där endast några få gången, men enligt min fingertoppskänsla är det inte fallet.

Backen vid 1700-1800m är backen som syns här vid ca. 6.50-7.10 (Magnussons rycke 5.45-)
https://www.youtube.com/watch?v=fW3O0X5Kj84

Jag vet ärligt sagt inte om Magnussonbacken ens finns med i de nya banorna som kommer att användas i VM. Vet någon annan finländare?

edit: Jag faktiskt tror att Magnussonbacken används nu av åskådarna som ska gå till skogen för att titta på tävlingen där så den kommer inte att vara med i banorna. Korrigera mig om jag har det fel.
Senast redigerad av Tuokkonen 2016-12-14 kl. 22:28. Anledning: Ny info
2016-12-14, 22:15
Medlem
rainbowias avatar
VM-nörderi:
Citat:
WSC entry requirements for individual Cross-Country events Requirements for the distance competitions (10/15km Interval Start, Skiathlon and 30/50km Mass Start).
Athletes who have reached at least one result better than or equal to 90 FIS points distance for the men and 120 FIS points distance for the ladies during the last 365 days (21/02/2016 – 21/02/2017), will be allowed to start in the distance competitions (10/15km Interval Start, Skiathlon and 30/50km Mass Start).
A qualification competition (5 km for ladies and 10km for men) will be held on February 22nd 2017 for the athletes who didn’t reach these requirements. The top 10 ranked competitors will be allowed to start in the distance competitions (10/15km Interval Start, Skiathlon and 30/50 km Mass Start) as part of their nation’s quota under the condition that they have achieved less than 180 FIS points (including the penalty) for the ladies and 140 FIS points for the men.
The entries have to be submitted according to the following deadlines (also check art. 13.3 above): – Preliminary entries: October 30th 2016 – Provisional team selection: February 1st 2017 – Final team selection: 24 hours after the last FIS World Cup – Final entries: in principle 3 hours before the Team Captains’ Meeting (jury decision)
Requirements for the sprint: no special requirements

Jag tänker nu på bästa dansken Martin Möller. Martin en dansk legend som var med redan i Ramsau 1999. I Bruks 15km klassiskt fick dansken fis-pts 90,90 endast knappt 3 sek från att klara kravet att slippa förlita sig på VM´s kvaltävling. Surt värre...Nu lär väl Martin klara kvalet på VM ändå som landsmannen Lasse Hulgaard gjorde i Falun. Lasse som för övrigt klarade att kvalificera sig till VM-kvalet nu i Lillehammer: https://lassehulgaard.com/2016/12/11/lillehammer-vm-kvalifikation-sikret/

Fanns ingen tråd som hette "Danskkollen inför Lahtis-VM" så jag la in det här i denna tråd istället

Edit: Martin Möller är grönlänning dessutom och det var lite turbulens när han brutalt blev petad till Turin-OS: http://politiken.dk/sport/art4832776/Rekordhold-tager-til-OL-uden-frygt-for-at-blive-til-grin

Citat:
Grønland knurrede Det samme gjorde sig gældende for den grønlandske langrendsløber Martin Møller, og det fik Grønlands Idræts-Forbund, der i OL-regi er underlagt DIF, til at knurre over den politiske overmagt i Danmark. Her lød begrundelsen for udtagelseskravene: »Vi er en stolt idrætsnation og ingen bananrepublik, der blot er glad for at være med. Som minimum skal vi have niveau til at slutte i den bedste tredjedel, vi vil ikke tage derned for at blive til grin«, sagde DIF’s OL- og elitechef, Jesper Frigast Larsen, der igen og igen skulle forklare sin politiske ledelses beslutning. Imens rystede atleterne frustreret på hovedet. De følte, at deres politikere hverken forstod eller respekterede de olympiske værdier, eller hvor mange år af deres liv de havde investeret i drømmen om at blive olympisk atlet. Skrappe krav droppes Tankevækkende nok var der heller ikke drukket meget kaffe i kontorerne i Idrættens Hus i Brøndby, før DIF droppede de ekstra skrappe danske OL-krav et halvt års tid efter legene i Torino.
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-14 kl. 22:50.
2016-12-14, 22:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Jag är ingen Lahtisexpert, jag har varit där endast några få gången, men enligt min fingertoppskänsla är det inte fallet.

Backen vid 1700-1800m är backen som syns här vid ca. 6.50-7.10 (Magnussons rycke 5.45-)
https://www.youtube.com/watch?v=fW3O0X5Kj84

Jag vet ärligt sagt inte om Magnussonbacken ens finns med i de nya banorna som kommer att användas i VM. Vet någon annan finländare?

Det är frågan. Det hade varit intressant att få klarhet i det. Fast efter att ha sett ditt klipp undrar jag inte om Magnusson kommer bakom det lilla berget om man ser det från stadion? Och där går ju inte VM-banorna nu denna gång.
2016-12-14, 22:37
Medlem
Citat:
Det är frågan. Det hade varit intressant att få klarhet i det. Fast efter att ha sett ditt klipp undrar jag inte om Magnusson kommer bakom det lilla berget om man ser det från stadion? Och där går ju inte VM-banorna nu denna gång.

Man kan se backen på ena sidan av stadion den går lite upp mot hoppbackarna har jag för mig och sedan bakom hoppbackarna fortsätter spåret upp till toppen
2016-12-15, 11:58
Medlem
Olsson flyter mot La Clusaz nu ingen höjd uppladdning alltså men han är på väg
2016-12-15, 14:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Ida förkyld och ersätts av Maria Nordström. Hm, hur blir nu stafettlaget?
2016-12-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Äntligen VC för Maria Nordström. Det är hon värd. Tråkigt bara att hon får chansen i ett läge då hon kanske inte är i bästa form (baserat på Lillehammer).
2016-12-15, 14:27
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Man kan se backen på ena sidan av stadion den går lite upp mot hoppbackarna har jag för mig och sedan bakom hoppbackarna fortsätter spåret upp till toppen

Jag har inte själv varit på plats så du har säkert rätt. Fast får ändå inte ihop det. Kollar man på kartan så får jag det till att den klassiska hyllan som går in mot stadion innan den förrädiska U-svängen ligger vänster om stadion om man kollar kartan. Vi ser även Magnusson köra på hyllan i klippet. Backen vid hoppbacken är en annan backe om jag ser rätt på kartan. Däremot verkar det vara en dalgång vänster om hoppbacken, som går mellan de två kullarna. Jag kan få det till att Magnusson var nere i den dalgången innan det klassiska rycket. Fast då inte mot hoppbackarna utan åt vänster/neråt på kartan? Förvirrat
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-15 kl. 14:54.
2016-12-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

De får väl slåss om det, vore kul om Dyvik gjorde ett bra distanslopp och tar en plats, känns väl som att det står mellan henne och Rydqvist om man ska gå på förra helgen..

Det individuella loppet dagen innan lär väl i princip bli helt avgörande för både vilka som får åka och även kanske i vilken ordning..
2016-12-15, 15:04
Medlem
Citat:
Jag har inte själv varit på plats så du har säkert rätt. Fast får ändå inte ihop det. Kollar man på kartan så får jag det till att den klassiska hyllan som går in mot stadion innan den förrädiska U-svängen ligger vänster om stadion om man kollar kartan. Vi ser även Magnusson köra på hyllan i klippet. Backen vid hoppbacken är en annan backe om jag ser rätt på kartan. Däremot verkar det vara en dalgång vänster om hoppbacken, som går mellan de två kullarna. Jag kan få det till att Magnusson var nere i den dalgången innan det klassiska rycket. Fast då inte mot hoppbackarna utan åt vänster/neråt på kartan? Förvirrat

https://youtu.be/SyGds2O7RAg?t=1h40m55s

Utgående från videon tror jag att Magnussonbacken är den röda sträckan här (från höger till vänster):
http://aijaa.com/ZpYQeo

Jag är inte helt säker på slutet av backen, men början av backen borde åtminstone stämma.
2016-12-15, 15:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Äntligen VC för Maria Nordström. Det är hon värd. Tråkigt bara att hon får chansen i ett läge då hon kanske inte är i bästa form (baserat på Lillehammer).

Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
De får väl slåss om det, vore kul om Dyvik gjorde ett bra distanslopp och tar en plats, känns väl som att det står mellan henne och Rydqvist om man ska gå på förra helgen.

Ja, nu vill jag se följande stafettlag: Haag - Stina - Wikén/Rydqvist - Dyvik (om nu inte Nordström har kommit i praktslag). Egentligen skulle jag vilja ha Stina på sista men jag ser inte så många alternativ på de klassiska sträckorna.

- - -

Ryska laget till La Clusaz:
Evgeniy Belov, Stanislav Volzhentsev, Jevgenij Dementiev. Alexander Legkov, Andrei Melnichenko, Sergei Ustyugov, Alex Chervotkin och Yermil Vokuev.

Kvinnor : Yulia Belorukova, Alisia Zhambalova, Pauline Kalsina, Natalia Nepryaeva, Anastasia Sedova, Jelena Soboleva, Julia Tchekaleva och Darya Vedenina.

Vokuev och Vedenina enbart söndagens stafett. Har spekulerats att Legkov och Ustiugov inte skulle vara med La Clusaz men nu verkar de vara med.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-15 kl. 15:09.
2016-12-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
De får väl slåss om det, vore kul om Dyvik gjorde ett bra distanslopp och tar en plats, känns väl som att det står mellan henne och Rydqvist om man ska gå på förra helgen..

Det individuella loppet dagen innan lär väl i princip bli helt avgörande för både vilka som får åka och även kanske i vilken ordning..

Wikén hade väl ett bra lopp senast, 18:e på 15 km, men har också mycket kvar att bevisa..

Haag ligger bättre till och Stina är given..

Dock är ju formen A och O, finns inte den, så är ju tidigare resultat rätt oväsentliga..

Sedan vet jag inte vilka uttagningsprinciper de har, inte alls omöjligt att de säger rakt ut, att de fyra bästa på lördagen bildar stafettlag, känns rätt "fair"..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in