2017-01-19, 00:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hora är ett skällsord.
Jadå, men det är mycket mer än så.
Använd fantasin. Jag vet att du har den.
Det blir förresten bara ett skällsord om du inte tycker om horor.
Jag har inget emot dem.
Citera
2017-01-19, 01:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tycker du att i normalt umgänge så ingår orden hora och man mäter bröststorlek?
Jag har inte haft ett enda jobb där sånt inte diskuterats, men jag har å andra sidan aldrig jobbat på dagis eller sjukhuskafeterior.

Ska jag börja behandla människor olika pga kön tycker du?
Ville du inte ha jämlikhet?
Citera
2017-01-19, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jadå, men det är mycket mer än så.
Använd fantasin. Jag vet att du har den.
Det blir förresten bara ett skällsord om du inte tycker om horor.
Jag har inget emot dem.

Du skulle alltså inte ha några problem med att dina arbetskollegor kallade din dotter för hora? Eller att jag gör det? Du kanske själv gör det?

Om någon kallade mig för hora skulle jag banne mig be den personen förklara vilka belägg den människan har för att kalla mig det. I synnerhet på en arbetsplats som inte är en bordell.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-01-19 kl. 03:22.
Citera
2017-01-19, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag har inte haft ett enda jobb där sånt inte diskuterats, men jag har å andra sidan aldrig jobbat på dagis eller sjukhuskafeterior.

Ska jag börja behandla människor olika pga kön tycker du?
Ville du inte ha jämlikhet?

Du kan ju börja kalla din chef för hora/horbock.

Berätta gärna vad reaktionen blev.
Citera
2017-01-19, 07:44
Medlem
InCognitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Inte artiklarna som jag pratar om. Jag pratar om ditt sätt att skriva eller sättet som du uttrycker dig på. "Läs inte då om det inte passar bla bla bla" - förlegat sätt att utrycka sig på

Vilken poäng? Vad försöker du att säga? "alltså att fenomenet med feministiska snyftartiklar är vanligt och sedan länge förekommande" - du har missuppfattat. Det var inte artiklarna som jag hänvisade till. "Varför läser du artikeln om det får dig att må dåligt?" - 10 år gammalt sätt att skriva. Löjligt. Läs om och gör rätt.

Okej. Då vill jag säga att det inte är ett modefenomen att påpeka om man tycker att någon beter sig självdestruktivt. Men jag förstår att jag inte är den första i ditt liv som tar upp det argumentet och att du behöver ett sätt att avfärda det på.

Citat:
Nja, svenska kvinnor har jag inte mycket respekt för. Utländska kvinnor har jag stor respekt för. Det finns några kloka svenska kvinnor men de är tyvärr få. Om det är någon som drar generella slutsater om personer så är det ju du. Muslimer och flashback debattörer stereotypt indelade. Vad vet du om mina erfarenheter av svenska kvinnor?

Jag vet att du lägger en avsevärd tid av din vardag åt att baktala främst svenska kvinnor. Jag delar inte din syn att en så stor del av svenska kvinnor skulle vara vidriga. Nog finns det en (ökande) andel kvinnor som mår dåligt och får andra att må dåligt, men så illa tycker jag inte att det är.

Jag generaliserade absolut inte muslimska män utan tog det som ett exempel. Detsamma gällde den ultrakonservative Flashback-mannen även om dessa ger sig till känna via sina åsikter titt som tätt så då dömer man dem efter dessa och inte efter vilken kategori de hamnar i. Alltså man drar slutsatsen efter att beteendet uppkommer och inte före, så som du gör med svenska kvinnor.

Citat:
Märklig kommentar. Du verkar inte inse att svenska kvinnor i Sverige behandlar många svenska män som skit. Det samma gäller inte för utländska kvinnor. Jag har absolut noll respekt för svenska kvinnor. "känsla av personen" - herregud, har du helt missat att Sverige enligt svensk lag ger kvinnan mer fördelar än mannen.

Vilka fördelar talar du om? Grov kvinnofridskränkning? I vilket fall vet jag inte varför den svenska kvinnan skall lastas för alla problem du radar upp. Det har mer att göra med hela det svenska folket, även män har varit med och påhejat de förändringar du inte gillar.

Citat:
Jag har tröttnat sedan länge. Tro mig, en gång stod jag upp för kvinnor även i Sverige. Dock insåg jag att både män och kvinnor är alla egoister. Det betyder att jämställdhet inte kommer att vara jämställdhet. Jämställdhet är endast en täckmantel till att ersätta mansherravälde med kvinnoherravälde. Låt mig ta ett exempel för dig. Om jag som man skulle resa världen runt i 50 år och arbeta med kvinnors rättigheter. Jag skulle då hjälpa kvinnor på alla sätt som jag kan. I utvecklingsländer finns det kvinnor som verkligen lider. Så dessa avser jag att således hjälpa. Efter 50 år bestämmer jag mig för att återvända till Sverige och söka ett jobb som också det handlar om att hjälpa kvinnor. Agda med 1 års erfarenhet av att hjälpa kvinnor söker samma tjänst. Det gör även Louise som har 2 års erfarenhet av att hjälpa kvinnor. Lotta som har 3 års erfarenhet söker även tjänsten. Vi är helt enkelt 4 kandidater inklusive mig. Nu händer följande. Agda, Louise och Lotta blir samtliga inbjudna på intervju. Han med 50 års erfarenhet blir inte ens inbjuden. Varför? Jo, för att han råkar vara född man. Agda, Louise och Lotta är samtliga kvinnor. Så glöm bort allt vad erfarenhet betyder. Sverige har en agenda av att vilja prioritera kvinnor och då går det såhär. När feministerna tar vad du kallar ett öga har de gjort detta under en lång tid. De har fått mer, mer och mer. Samtidigt uppmärksammar jag att män har fått mindre, mindre och mindre. I den bästa av världar fungerar ditt resonemang. Fast världen ser inte ut så, kommer aldrig att se ut så. Ju tidigare du inser detta, desto bättre.

Jag säger inte att världen är perfekt. Inte heller att jämställdhetsarbetet i Sverige endast har positiva effekter. Män som känner sig marginaliserade och förtryckta av kvinnor är en av de negativa effekterna. Men ditt exempel belyser bra hur du övervärderar kön i olika situationer. Det finns för- och nackdelar med att vara kvinna respektive man. Dessa förändras över tiden, men kön är inte allt i livet.

Jag tror att både egoism och altruism finns i alla människor. Litar man på fel personer är det lätt att man tycker att alla bara är egoistiska, men det betyder inte att egoism är det enda som driver människan. (detta är väl dock OT).
Citera
2017-01-19, 09:23
Medlem
Mooons avatar
Det är knappast konstigt att en ca 75 år gammal man inte få ett jobb han söker oavsett vad arbetet innebar.

Citat:
...Om jag som man skulle resa världen runt i 50 år och arbeta med kvinnors rättigheter. Jag skulle då hjälpa kvinnor på alla sätt som jag kan. I utvecklingsländer finns det kvinnor som verkligen lider. Så dessa avser jag att således hjälpa. Efter 50 år bestämmer jag mig för att återvända till Sverige och söka ett jobb som också det handlar om att hjälpa kvinnor. Agda med 1 års erfarenhet av att hjälpa kvinnor söker samma tjänst. Det gör även Louise som har 2 års erfarenhet av att hjälpa kvinnor. Lotta som har 3 års erfarenhet söker även tjänsten. Vi är helt enkelt 4 kandidater inklusive mig. Nu händer följande. Agda, Louise och Lotta blir samtliga inbjudna på intervju. Han med 50 års erfarenhet blir inte ens inbjuden. Varför? Jo, för att han råkar vara född man. Agda, Louise och Lotta är samtliga kvinnor. Så glöm bort allt vad erfarenhet betyder. Sverige har en agenda av att vilja prioritera kvinnor och då går det såhär. När feministerna tar vad du kallar ett öga har de gjort detta under en lång tid. De har fått mer, mer och mer. Samtidigt uppmärksammar jag att män har fått mindre, mindre och mindre. I den bästa av världar fungerar ditt resonemang. Fast världen ser inte ut så, kommer aldrig att se ut så. Ju tidigare du inser detta, desto bättre.
Citera
2017-01-19, 15:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag håller faktiskt med dig om att arbetsgivare ska ta ansvar, dock verkar du ha missuppfattat att många arbetsplatser där hårda tag gäller är inte en skönhetssalong avsedd för kvinnor. Det är svårt att kunna dra en gräns, för man ska heller inte överreagera och tro att standarder som gäller för en skönhetssalong avsedd för kvinnor också gäller på t ex en gruvarbetarfirma. Givetvis blir dessa kvinnor som du hänvisar till ifrågasatta och hånade. Anledningen är att de precis som du inte har förstått det hårda arbete som gäller på många arbetsplatser där det är män som verkar. Släng t ex ett öga i detta nu på Uppdrag Granskning där män dött pga sitt arbete på ett bygge. Är det kvinnor som dör...skulle inte tro det!!! När dessa kvinnor, som du hänvisar till, visar att de inte har förstått är det lika med att männen tycker att dessa kvinnor ogiltigförklarar deras hårda slit.

Jag tycker du ska verkligen ta tillfället i akt och se över de personer som t ex lämnat Norrland för att jobba på ett bygge i t ex Stockholm. Deras liv består av att från tidig morgon t ex bygga en byggnad. Det inkluderar många, många, många, många timmar utomhus oavsett hur kallt det än är. Det inkluderar månader boendes/sovandes i baracker. Det inkluderar ett liv borta från den familj som de har, etc etc. Menar du att det är kvinnor som väljer ett sådant liv? Menar du att det är kvinnor som arbetar inom sådana yrken? Nix, det är män...bara för att det finns inga kvinnor som ens kan tänka sig att jobba med detta. Det är tufft och det är ett hårt arbete. Att få skratta ibland och ha en viss mans-jargong borde vara tillåtet för dessa män som jobbar på dessa byggen. Fast nej, ändå ska det komma kvinnliga skönhetssalongsförespråkare och både kritisera dessa män, samt att ogiltigförklara dessa mäns hårda slit. Jag säger - fy f-n att det finns kvinnor som du som inte fattar.
Inte ens när jag gjorde lumpen förekom denna kvinnoförnedrande jargong.
Faktiskt inte heller någon av de mansdominerade arbetsplatser jag varit på har haft denna förnedrande attityd.
Det finns inget automatiskt behov av den typen av tungförlösning.
Det är folk utan uppfostran.
Citera
2017-01-19, 16:53
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det är knappast konstigt att en ca 75 år gammal man inte få ett jobb han söker oavsett vad arbetet innebar.

Då säger vi 15 år istället för 50.
Citera
2017-01-19, 16:55
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Inte ens när jag gjorde lumpen förekom denna kvinnoförnedrande jargong.
Faktiskt inte heller någon av de mansdominerade arbetsplatser jag varit på har haft denna förnedrande attityd.
Det finns inget automatiskt behov av den typen av tungförlösning.
Det är folk utan uppfostran.

Kvinnoförnedrande jargong? Hahaha! Du gör dina egna tolkningar på i stort sätt allt som skrivs.
Citera
2017-01-19, 17:17
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InCognitium
Okej. Då vill jag säga att det inte är ett modefenomen att påpeka om man tycker att någon beter sig självdestruktivt. Men jag förstår att jag inte är den första i ditt liv som tar upp det argumentet och att du behöver ett sätt att avfärda det på.

Jag vet att du lägger en avsevärd tid av din vardag åt att baktala främst svenska kvinnor. Jag delar inte din syn att en så stor del av svenska kvinnor skulle vara vidriga. Nog finns det en (ökande) andel kvinnor som mår dåligt och får andra att må dåligt, men så illa tycker jag inte att det är.

Jag generaliserade absolut inte muslimska män utan tog det som ett exempel. Detsamma gällde den ultrakonservative Flashback-mannen även om dessa ger sig till känna via sina åsikter titt som tätt så då dömer man dem efter dessa och inte efter vilken kategori de hamnar i. Alltså man drar slutsatsen efter att beteendet uppkommer och inte före, så som du gör med svenska kvinnor.

Vilka fördelar talar du om? Grov kvinnofridskränkning? I vilket fall vet jag inte varför den svenska kvinnan skall lastas för alla problem du radar upp. Det har mer att göra med hela det svenska folket, även män har varit med och påhejat de förändringar du inte gillar.

Jag säger inte att världen är perfekt. Inte heller att jämställdhetsarbetet i Sverige endast har positiva effekter. Män som känner sig marginaliserade och förtryckta av kvinnor är en av de negativa effekterna. Men ditt exempel belyser bra hur du övervärderar kön i olika situationer. Det finns för- och nackdelar med att vara kvinna respektive man. Dessa förändras över tiden, men kön är inte allt i livet.

Jag tror att både egoism och altruism finns i alla människor. Litar man på fel personer är det lätt att man tycker att alla bara är egoistiska, men det betyder inte att egoism är det enda som driver människan. (detta är väl dock OT).

Citat:

Det är det givetvis. Din kommentar visar enbart att du är färgad åt ett håll.

Citat:

Märklig tolkning. Vad vet du vad jag gör under min vardag? Jag delar inte din syn och du lägger ord i min mun som jag inte har skrivit. Må dåligt? Att må dåligt har jag inte nämnt ett ord om. Egen subjektiv tolkning som inte bidrar med ett dyft.

Citat:

Var precis vad du gjorde. Du uttalar dig självsäkert om män som du inte har en aning om. Blir enbart löjligt. De svenska kvinnorna tar jag helt avstånd från. Ett beslut jag valde att ta sedan åratal tillbaka.

Citat:
Vilka fördelar talar du om? Grov kvinnofridskränkning? I vilket fall vet jag inte varför den svenska kvinnan skall lastas för alla problem du radar upp.

Herregud har du missat att kvinnan måste enligt svensk lag ge sitt medgivande om vårdnad vid en skilsmässa med en man som är far till deras barn? Du är färgad enbart från en sida så det är att ödsla tid att föra en diskussion.

Citat:
Det har mer att göra med hela det svenska folket, även män har varit med och påhejat de förändringar du inte gillar.

Du överdriver. Förändringarna har inte resulterat i något bra. Jämställdhet var enbart en täckmantel till att uppnå kvinnoherravälde.

Citat:
Jag säger inte att världen är perfekt. Inte heller att jämställdhetsarbetet i Sverige endast har positiva effekter. Män som känner sig marginaliserade och förtryckta av kvinnor är en av de negativa effekterna.

Jo, det är vad du gör. Du skiter i anledningen till att män blir marginaliserade och förtryckta av kvinnor. Det räcker tydligen bara att skriva så enligt dig. Ingen som helst analys varför de blir marginaliserade och förtryckta. Du konstaterar bara helt enkelt.

Citat:
Men ditt exempel belyser bra hur du övervärderar kön i olika situationer. Det finns för- och nackdelar med att vara kvinna respektive man. Dessa förändras över tiden, men kön är inte allt i livet.

För att skriva en kommentar som denna bör du först och främst känna till vilka situationer som skapar könsskillnader. Återigen konstaterar du bara och ingen som helst analys. Torftig text med vagt innehåll.

Citat:

Repetition av det som jag tidigare skrev. Litar på fel personer? Hahahah! Du är alldeles för isolerad i en svensk kontext för att kunna skriva en sådan mening.
Citera
2017-01-19, 19:16
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du kan ju börja kalla din chef för hora/horbock.

Berätta gärna vad reaktionen blev.
Haha, hon garvade bara.
Är du min lilla bock då, sa hon.
Så det kan gå, när man fortfarande har lite humor kvar.

Hade allt bara blivit ångestladdat på ditt jobb?
Hade ni gått hem gråtandes allihop och sagt upp er, inrättat safespaces och anmält överallt?
Hade hälften sjukskrivit sig eller sagt upp sig, skrivit till tidningarna om denna kränkning?

Jag föredrar mitt jobb.
Citera
2017-01-19, 19:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag tycker nog det!
Har man hälsan och drivet så är det väl självklart att han ska få jobba om han vill?
Varför denna åldersdiskriminering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in