Citat:
Ursprungligen postat av
Varmluftsugn
Säg att jag på mitt ISK har fond A med anskaffningsvärde 10 000 kr och nuvarande värde 15 000 kr, och vill byta ut den mot fond B. Jag säljer då alltså allt mitt innehav i fond A för 15 000 kr, och köper fond B för 15 000 kr. Kommer mitt totala anskaffningsvärde på ISK:t nu vara högre (+5000), och min totala utveckling därför se lägre ut (till och med 0% om detta vore den enda fonden jag hade)? Eller beräknas detta utifrån hur mycket pengar jag totalt satt in i mitt ISK (vilket ju kommer vara oförändrat) och vad hela kontot nu är värt?
Relaterad fråga: Finns någon funktion för att byta ut en fond? Dvs automatiskt sälja hela innehavet av fond A och köpa lika mycket av fond B? Gissar att svaret är nej, och att man måste manuellt sälja A, vänta på att pengarna finns tillgängliga, och sen köpa B.
Hej,
Om du köper nya fondandelar för 15 000 så kommer ditt nya anskaffningsvärde att vara 5000 kronor högre dvs 15 000 kr i anskaffningsvärde. Din totala utveckling som du ser i din kontograf kommer att vara densamma, men din aktuella avkastning kommer att bestämmas utifrån ditt nya anskaffningsvärde och rådande marknadskurs.
Vi har en funktion för att byta fonder på vår hemsida. När du har klickat på köp eller sälj för en fond så kommer du till orderläggningsrutan. Där kan du välja fliken "Byt". Vi kommer då att genomföra ett automatsikt köp på den fond du har valt efter att din säljorder har gått igenom. Observera dock att samma antal likviddagar gäller, det kommer alltså att ta lika lång tid som om du själv hade sålt fonden och sedan köpt en ny.
/Florence, Avanza