Citat:
Ursprungligen postat av
Smidit
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!
Finns säkert en del som anser det, men det stora flertalet ifrågasätter snarare deras självklara rätt till den svenska välfärden, svenskt medborgarskap och deras absoluta behov av att komma till just Sverige av alla säkra länder i världen om de "bara" vill rädda livet. Det går inte att på ett trovärdigt sätt argumentera för att man måste fly till Sverige från t.ex. Syrien till Iran (där man ibland bott några år), vidare till Turkiet (där man ibland bott några år) och genom hela Europa till Sverige. Särskilt inte när det finns säkra områden i Syrien.
Det är inget akut skyddsbehov det handlar om, utan om att människor från tredje världen utnyttjar möjligheten till ett liv i ett land med världens kanske mest generösa och kravlösa välfärd. Fullt förståeligt men knappast något som förpliktigar svensken att ställa upp på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smidit
Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.
Premissen att vi "räddar 10-20 liv" är felaktig och måste dessutom ses i relation till vad vi hade kunnat göra med motsvarande resurser som vi lägger på "flyktingmottagande" i Sverige. En summa som bara för i år kommer uppgå till en summa större än vad FN lägger på hela sitt flyktingbistånd via UNHCR.
Ett alternativt sätt att ställa frågan är:
Tycker du personligen att det är värt att lyfta 10-20 personer som redan passerat en mängd säkra länder till västerländsk levnadsstandard och med löften om guld och gröna skogar locka ut desperata människor på Medelhavet i undermåliga farkoster när samma summa hade kunnat hjälpa tusentals i närområdet, där de mest hjälpbehövande befinner sig?
Det är förstås moraliskt och etiskt förkastligt att i svensk press trycka ut propagandaartiklar om hur Sverige tjänar miljarder på invandringen, hur Sandviken täljer guld med kniv pga asylinvandrare, hur svenska arbetsmarknaden skriker efter alla dessa invandrare som räddar vår välfärd och våra pensioner och hur svenska folket bara älskar flyktingar. Varför? Eftersom det är en lögn som både kan användas av flyktingsmugglare för att locka människor till Sverige och som skapar en känsla av att Sverige utnyttjar dem och är skyldiga dem en massa saker när vi nu tjänar så enorma summor på dem men de bara får bo i baracker i skogen eller i sunkiga lägenheter bland andra invandrare och inte ens miljöpartisterna vill ha dem som grannar eller deras barn i sina barns skola...
Klart många av dem börjar hata Sverige och svenskarna, om de inte gjorde det tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smidit
Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!

Det KAN vara så, men det finns inga bevis för att så kommer bli fallet. Tvärtom visar erfarenheter från andra länder att andra generationen oftast är MER kriminell och MER benägen till radikalisering än första generationen. Det kanske inte är superansvarsfullt eller genomtänkt att fylla landet med en massa människor som vi vet till stor del går direkt in i livslångt bidragsberoende och som kommer utgöra en stor del av den yrkeskriminella populationen i den vaga förhoppningen om att deras avkomma en dag kanske kommer gynna Sverige i framtiden...
Det är lite som att köpa trisslotter för hela sin lön varje månad och hoppas på att man kommer vinna stort. Det KAN hända, men det gör det inte till en klok eller ansvarsfull strategi.