2017-01-17, 14:16
Medlem
http://www.bangkokpost.com/news/gene...recorder-found

Crash Survivable Memory Unit

intressant kommentar på twitter
Citat:
Gripen News ‏@GripenNews 15 timför 15 timmar sedan
@erik_plus8 mm.. den i C/D har mer minne och lagrar ett gäng signaler men något av det mest direkt gripbara är om systemet skickade felkoder
Citera
2017-01-17, 14:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju helt klart en allvarlig sak att komma in i virvlarna efter något stort plan som precis passerats, det kan säkert få ett Gripen att börja tumla om det är en kraftig virvel men det är svårt att ta ställning till om det inte finns info om att något sådant plan just hade passerat. Det känns väl inte jättetroligt att han kom dundrande precis efter att någon bjässe hade startat eller landat, sådana där virvlar är ju en välkänd risk som de borde ha lätt att undvika genom att vänta en stund.

Det gick ju åt en Gripen 1999 över Vänern då det kom in i virvlarna från ett annat plan som man övade luftstrid mot men då var de nog väldigt nära varandra.

Precis, och med tanke på att den thailändska piloten far fram och tillbaks som ett jehu i en hejdundrande hastighet så kanske han flög in i turbulens som han själv hade skapat, det var tankegången från min sida.

Typ, ett ögonblicks stall kanske räcker för att framkalla det vi ser på film? Jämför med en bil som tappar väggreppet en sekund, lite så jag tänker. Men det kanske jag inte ska tänka, jag är ju inte flygingenjör, riskerar att få bassning här i tråden av de duktiga fysikerna.
Citera
2017-01-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, och med tanke på att den thailändska piloten far fram och tillbaks som ett jehu i en hejdundrande hastighet så kanske han flög in i turbulens som han själv hade skapat, det var tankegången från min sida.

Typ, ett ögonblicks stall kanske räcker för att framkalla det vi ser på film? Jämför med en bil som tappar väggreppet en sekund, lite så jag tänker. Men det kanske jag inte ska tänka, jag är ju inte flygingenjör, riskerar att få bassning här i tråden av de duktiga fysikerna.
Gripen är en liten mygga. Den producerar liten turbulens jämfört med de riktigt stora transport- eller passagerarplanen.

Är just de stora planen som lyckas producera turbulens som flera minuter senare fortfarande är farligt för småplan.
Citera
2017-01-17, 15:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Ja, virvlarna kan göra att man "tappar" lyftkraft och faller typ 20-30 meter. Har man dåligt med marginal så kan det vara tillräckligt för att man skall åka i backen istället för att få hjälp av markeffekten.

Vad jag förstår så kan dessa virvlar stanna kvar ett tag över landningsbanan pga att asfalten värmer luften och liksom håller igång virveln. Det krävs dock att det är vindstilla ute.
Citera
2017-01-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag har i TV hört SAABs egen personal säga exakt samma sak.

Och 12:50 in på denna så säger FMV:s expert på styrsystem samma sak:
https://www.youtube.com/watch?v=2E5uMCJAvrQ

Skönt att veta att jag hade rätt HELA tiden. Men sen vet ni ju inte min utbildning
Citera
2017-01-17, 15:20
Medlem
Citat:
Gripen är en liten mygga. Den producerar liten turbulens jämfört med de riktigt stora transport- eller passagerarplanen.

Är just de stora planen som lyckas producera turbulens som flera minuter senare fortfarande är farligt för småplan.

Dom kan bli stora nog. Vi har haft en olycka med en Cesna som kom in för tidigt bakom en Viggen som precis landat. Den la sig på rygg. När dom landade Draken på F10 så var det alltid med lite marginal bakom varandra. Inte bara för om den första skulle missa. Utan även för turbulensen efter landingen skulle lagt sig.
Men att han skulle stört sig själv, nja. Luftgrop så nära marken, låter inte så troligt. Fast skulle det fungera rent teoretiskt , ja då kan man ju vara rökt . Hög fart och låg höjd . Då har man inga marginaler.
Citera
2017-01-17, 15:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Dom kan bli stora nog. Vi har haft en olycka med en Cesna som kom in för tidigt bakom en Viggen som precis landat. Den la sig på rygg. När dom landade Draken på F10 så var det alltid med lite marginal bakom varandra. Inte bara för om den första skulle missa. Utan även för turbulensen efter landingen skulle lagt sig.
Men att han skulle stört sig själv, nja. Luftgrop så nära marken, låter inte så troligt. Fast skulle det fungera rent teoretiskt , ja då kan man ju vara rökt . Hög fart och låg höjd . Då har man inga marginaler.
Fast hög fart hjälper ju också till att passera luftgropar stabilt.

På låg höjd brukar det ju inte finnas extremt sjunk, men en del upptermik runt varma platser.

Jag föreställer mig också att ett tyngre, kompakt flygplan som ett stridsflygplan påverkas mindre än många andra typer av flygplan. Vore ju trist om krigsinsatsen fick ställas in pga luftgropar.

Jag vet inte så mycket om stridsflyg. Jag såg uppgiften i tråden att en JAS störtat då den hamnade i turbulens bakom en större kärra. Eftersom jag är kritiskt lagd så frågar jag: bortförklaring??

Hoppas de i Cesnan klarade sig.
Citera
2017-01-17, 16:03
Moderator
OYs avatar
Citat:

Mm!

Citat; Statens haverikommission.

EDIT; Lägg därtill vad som har sagts om termik, är det helt uteslutet att olyckan beror på turbulens?

EDIT2;

Hat yai väder den 170114.

06:00 31 C, vind; ÖSÖ 4 km/h.

12:00 32 C, vind; N 11 km/h.
Senast redigerad av OY 2017-01-17 kl. 16:16.
Citera
2017-01-17, 17:27
Citat:
Skönt att veta att jag hade rätt HELA tiden. Men sen vet ni ju inte min utbildning

Ok, det finns många typer av canarder som uppfyller olika syften, i Gripens fall så bidrar den till att göra planet instabilt och därmed mer manöverbar.
Läste även på denna länk att den kan göras "weathercocked" vilket betyder vindflöjel och därmed planet mer stabilt. Case closed.
http://www.globalsecurity.org/milita...ope/gripen.htm
Citera
2017-01-17, 17:47
Medlem
hogdogs avatar
Hittade denna film på You-Tube och den visar fpl inzoomat under manövern precis innan det kraschar. Jag gissar att farten inledningsvis är uppåt 1000 km/timmen och han lyfter nosen, lägger sig inverterat. Så långt allt ok... Med tanke på hastigheten och hur snabbt dykmanövern inleds ser ut att vara ganska många g momentant. Låt säga att piloten inte hann parera påkänningen och för någon knapp sekund eller så blev förvirrad. Det ser nästan ut som om ryggläget hålls aningen länge.

Jag gissar att han fick en viss förvirring pga hastig g-belastning och en manöver som i lägre fart inte är något att orda över blev helt annorlunda i denna höga fart. Att piloten inte var beredd på detta och den korta förvirringen ledde till att ryggläget bibehölls med sedan ansatt höjdroder och så var haveriet ett faktum.

Att styrsystemet krånglat tror jag inte ett dugg på.

https://youtu.be/Bh_eqHs-hXE

https://youtu.be/Bh_eqHs-hXE
Citera
2017-01-17, 18:02
Medlem
hogdogs avatar
En annan spekulation kan vara hög vingbelastning. Fpl har fälltankar under vingarna och låt säga att de är hyfsat fulla. Det ökar fpl vikt i förhållande till vingytan. Hög fart, inverterat läge, kraftigt höjdroder kanske orsakade en högfartsstall? Inte så att fpl blev manöverodugligt men tillräckligt för att bromsa roderresponsen när föraren ska fortsätta rollen från ryggläge. Den lilla fördröjningen nära marken avgjorde det hela.

Ska man flyga på detta vis med last tro?
Citera
2017-01-17, 18:36
Medlem
Citat:
Jo, men där har du signifikant storleksskillnad på bamse-Viggen och lätt och vindkänslig Cessna. Förutom virvlar från vingar mm är det ingen nådig liten höfläkt de tryckte in i Viggen-planen. Har oplanerat (och utan hörselskydd) råkat stå för nära en bana när en rote lyfte. Bokfördes snabbt som "rekommenderas ej".

Ett Viggen som kommer in i vortex efter en 747:a skulle definitivt märka av det.

Med jämnstort plan blir det inte lika hemskt. Så ett Gripen som skapar turbulens åt sig själv till en senare del av samma uppvisning känns inte som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in