Citat:
Ursprungligen postat av
MrAndres
Ja vi diskuterar styrsystemet. Men att dra upp ett fall för 24år sedan är väl inte relevant? Utvecklingen har väl gjort framsteg? Eller är du kvar i dåtiden?. En gripen C som havererade har inte mycket likheter med den gripen A som skrota i Stockholm.
Alla har hängt upp er på stabilitet. Frikopplar man canardvingarna så blir planet stabilt i luften. Planet är i grunden instabilt visst det är det.
Det är du som påstår att Gripen blir stabilt om man kopplar bort canarderna, då bör du väl rimligtvis också styrka det påståendet, oavsett om det är en gammal Gripen eller senaste version, flygplanet är i grunden instabilt även om styrsystemet har utvecklats. Du kan ha rätt, men jag tvivlar, för hur kan ett i grunden instabilt flygplan bli stabilt genom att koppla ur delar av styrsystemet som hjälper till att kompensera för instabiliteten när flygplanet i grunden är instabilt på grund av att tyngdpunkten ligger långt bak, förklara.
Citat:
Det finns ett svensk fall. Vid en olycka i luften så blev canardvingarna flöjlandes. Och piloten märkte inget förens han landade och skulle använda vingarna till luftbroms.
Det vore en fin gest om du också länkade till information som styrker dina påståenden, det är kutym och besparar oss en massa onödiga inlägg.
Givetvis så är flygplanets stabilitet av intresse för det aktuella fallet därför att flygplanet några gånger har gått i backen på grund av styrsystemet. Än så länge känner vi inte till olycksorsaken, styrsystemet kan ha påverkat förloppet, om det vet vi just nu ingenting, dock så tror jag att andra faktorer ligger bakom kraschen.
Kan det vara så att till exempel fälltankar kan vara en faktor att beakta? Bestämmer piloten hur de ska tömmas, knappar piloten till exempel in bränslevikt innan start? Ingångsvärden som kan påverka styrsystemets kompensation kan jag tänka mig. Har flygplanet fel ingångsvärden så svarar styrsystemet på input på ett felaktigt sätt, kan det vara så?