2017-01-16, 19:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då tycker jag att du visar något som stödjer ditt påstående. Jag har nämligen hört att Gripen flyger som en tegelsten om inte styrsystemet är intakt.

I överljudsfart går det kanske att flyga utan nosvingar, men i underljudsfart inte.

Du påstod först, så börja med att visa något som talar för att du inte snackar snömos.

Du vet att tyngdpunkten ligger långt bak i flygplanet, det är baktungt och att det är det som gör flygplandet instabilt? Samtliga styrytor(piloten kan inte medvetet påverka någon bestämd yta förutom luftbroms) samverkar konstant så att flygplanet håller sig flygbart och inte sätter nosen i vädret.

EDIT;Hade frikoppling av canardvingarna gjort flygplanet stabilt så hade funktionen varit inbyggd och Rådström hade sluppit skjuta ut sig.
Jag vete fan hur det funkar, jag fattar inte hur planet överhuvudtaget kan manövreras med canardvingarna i något "friflytande" läge men jag har sett det påstås i den stora Gripentråden. I detta inlägg nämns det med hänvisning till en dokumentär jag inte orkar titta på: (FB) JAS-39 Gripen

Tillägg: Här är väl den bästa, eller minst dåliga förklaringen jag fått och jag fattar fortfarande inte: (FB) Jas 39 gripen till Schweiz?
Senast redigerad av skunkjobb 2017-01-16 kl. 19:08.
Citera
2017-01-16, 19:06
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Jo, planets instabilitet har visst med tyngdpunktsläget att göra, styrsystemet kompenserar. I festivalcraschen havererade flygplanet mycket riktigt på grund av PIO som gjorde att flygplanet inte kompenserade instabiliteten, och inga bortkopplade canarder i världen hade räddat situationen.

EDIT;Och i det aktuella fallet finns det ingenting som ens antyder att PIO skulle vara orsaken till kraschen, flygplanet gör inga onormala hastiga rörelser som ett tecken på överkompensation eller liknande. Och det är ju vad vi försöker komma fram till genom att diskutera styrsystemet, eller?

Ja vi diskuterar styrsystemet. Men att dra upp ett fall för 24år sedan är väl inte relevant? Utvecklingen har väl gjort framsteg? Eller är du kvar i dåtiden?. En gripen C som havererade har inte mycket likheter med den gripen A som skrota i Stockholm.

Alla har hängt upp er på stabilitet. Frikopplar man canardvingarna så blir planet stabilt i luften. Planet är i grunden instabilt visst det är det.
Citera
2017-01-16, 19:26
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vete fan hur det funkar, jag fattar inte hur planet överhuvudtaget kan manövreras med canardvingarna i något "friflytande" läge men jag har sett det påstås i den stora Gripentråden. I detta inlägg nämns det med hänvisning till en dokumentär jag inte orkar titta på: (FB) JAS-39 Gripen

Tillägg: Här är väl den bästa, eller minst dåliga förklaringen jag fått och jag fattar fortfarande inte: (FB) Jas 39 gripen till Schweiz?

Ett instabilt flygplan går helt enkelt inte att flyga utan korrekt fungerande datorer, tyngdpunkten ligger alldeles för långt bak.

Här är en hyfsad förklaring:

http://www.aeronaut.se/?p=246

Jag får väl för ordningens skull tillägga att om styrsystemet krånglade i det Thailändska planet så var piloten bara passagerare.
Citera
2017-01-16, 19:30
Medlem
MrAndress avatar
Det finns ett svensk fall. Vid en olycka i luften så blev canardvingarna flöjlandes. Och piloten märkte inget förens han landade och skulle använda vingarna till luftbroms.
Citera
2017-01-16, 19:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vf skjuter han inte ut sig direkt vid landningen?
Att skjuta ut sig innebär en risk därvid valde piloten att sitta kvar i planet i hop om att göra en kontrollerad krashlandning typ så här.
https://youtu.be/wgwumBObVSw?t=148
Citera
2017-01-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Att skjuta ut sig innebär en risk därvid valde piloten att sitta kvar i planet i hop om att göra en kontrollerad krashlandning typ så här.
https://youtu.be/wgwumBObVSw?t=148
Eller var han inte vid medvetande vilket låter mycket troligare...
Citera
2017-01-16, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Ja vi diskuterar styrsystemet. Men att dra upp ett fall för 24år sedan är väl inte relevant? Utvecklingen har väl gjort framsteg? Eller är du kvar i dåtiden?. En gripen C som havererade har inte mycket likheter med den gripen A som skrota i Stockholm.

Alla har hängt upp er på stabilitet. Frikopplar man canardvingarna så blir planet stabilt i luften. Planet är i grunden instabilt visst det är det.

Det är du som påstår att Gripen blir stabilt om man kopplar bort canarderna, då bör du väl rimligtvis också styrka det påståendet, oavsett om det är en gammal Gripen eller senaste version, flygplanet är i grunden instabilt även om styrsystemet har utvecklats. Du kan ha rätt, men jag tvivlar, för hur kan ett i grunden instabilt flygplan bli stabilt genom att koppla ur delar av styrsystemet som hjälper till att kompensera för instabiliteten när flygplanet i grunden är instabilt på grund av att tyngdpunkten ligger långt bak, förklara.

Citat:
Det finns ett svensk fall. Vid en olycka i luften så blev canardvingarna flöjlandes. Och piloten märkte inget förens han landade och skulle använda vingarna till luftbroms.

Det vore en fin gest om du också länkade till information som styrker dina påståenden, det är kutym och besparar oss en massa onödiga inlägg.

Givetvis så är flygplanets stabilitet av intresse för det aktuella fallet därför att flygplanet några gånger har gått i backen på grund av styrsystemet. Än så länge känner vi inte till olycksorsaken, styrsystemet kan ha påverkat förloppet, om det vet vi just nu ingenting, dock så tror jag att andra faktorer ligger bakom kraschen.

Kan det vara så att till exempel fälltankar kan vara en faktor att beakta? Bestämmer piloten hur de ska tömmas, knappar piloten till exempel in bränslevikt innan start? Ingångsvärden som kan påverka styrsystemets kompensation kan jag tänka mig. Har flygplanet fel ingångsvärden så svarar styrsystemet på input på ett felaktigt sätt, kan det vara så?
Citera
2017-01-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkhas
Planets instabilitet har med planets tyngdpunktläge att göra, att flöjla canardvingarna låter som en dålig ide i alla avseenden.
Här är vad som hände Rådström:

http://www.fokus.se/2007/05/fortfarande-svar-att-flyga/

Jag anar att reportern har en agenda att klassa ner flygplanet. Om flygplanen fortfarande var svåra att flyga 2007 skulle ingen uppvisningspilot ha vågat göra något av det jag ofta såg genom fönstret på mitt dåvarande jobb i hackefors. Det var riktigt avancerade saker, ibland på lägre höjd än i Thailandsvideon. Momentrollar, tunnelrollar och långa ryggflygningar. Saabfolket måste ha haft fullt förtroende för styrsystemet.
Citera
2017-01-16, 20:30
Medlem
Citat:
Det är du som påstår att Gripen blir stabilt om man kopplar bort canarderna, då bör du väl rimligtvis också styrka det påståendet, oavsett om det är en gammal Gripen eller senaste version, flygplanet är i grunden instabilt även om styrsystemet har utvecklats.
Jag har i TV hört SAABs egen personal säga exakt samma sak.

Och 12:50 in på denna så säger FMV:s expert på styrsystem samma sak:
https://www.youtube.com/watch?v=2E5uMCJAvrQ
Citera
2017-01-16, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag anar att reportern har en agenda att klassa ner flygplanet. Om flygplanen fortfarande var svåra att flyga 2007 skulle ingen uppvisningspilot ha vågat göra något av det jag ofta såg genom fönstret på mitt dåvarande jobb i hackefors. Det var riktigt avancerade saker, ibland på lägre höjd än i Thailandsvideon. Momentrollar, tunnelrollar och långa ryggflygningar. Saabfolket måste ha haft fullt förtroende för styrsystemet.

Det låter som ett egendomligt sätt att testa flygplan på!
Självklart så måste ju större delen av alla flygningar gått bra, men det är inte de lyckade som skapar rubriker och förlänger utvecklingstiden.
Har hittat en länk där det talas om flöjlade canarder, varsågoda att grotta:

http://forum.soldf.com/topic/27032-s...lygplan/page-2
Senast redigerad av gurkhas 2017-01-16 kl. 20:52. Anledning: tillägg
Citera
2017-01-16, 20:51
Medlem
Citat:

Jag tror inte de testade, jag tror det visade upp det för möjliga kunder. Eller övade uppvisning.
Citera
2017-01-16, 20:52
Medlem
MrAndress avatar
Citat:

Dom testar inte så men Saab har egna uppvisningpiloter som övar. Har stått och sett detta vid en väg utanför Saab. Och piloten kom inverterad är mitt huvud och det var LÅGT.

Detta var en bra förklaring. Som du länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in