Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Frikopplade så fungerar de som en främre stabilisator. Det är samma koncept som Wright flyer 1 använde redan 1903.
Frikopplade från styrdatorn i fast läge eller frikopplade i den meningen att de rör sig fritt(friläge)?
Jag har läst om både fast flöjlning samt fri flöjlning angående Gripen.
Oavsett vilket, flöjlning ger uppenbarligen en stabiliserande effekt på flygplanet, dock så är Gripen
i grunden instabilt, det kan inga knappar och canarder ändra på. Utan fungerande canarder kan Gripen inte hålla sig i luften särskilt säkert, åtminstone inte göra några avancerade manövrer, är det inte så?
Vad jag har förstått så är flöjlning något som initieras automatiskt om två styrdatorer havererar, ingenting som piloten drar igång med en knapptryckning?
Vi kan kanske utesluta att styrsystemet ballade ur och att flöjlning av någon anledning initierades eftersom att bilden sannolikt hade sett radikalt annorlunda ut?
Du som verkar vara en förståndig person, vad tror du om
wake turbolence som en bidragande orsak till olyckan?
Min egen tanke är att det kanske kan vara en möjlighet, eftersom att piloten verkar vara erfaren så kanske grundfelet begicks av någon annan, till exempel en flygledare?