2017-01-17, 09:12
Medlem
Linnaeusss avatar
Hur många resonerar egentligen att flyktingars eventuella mindre värde skulle vara problemet? Du kan ju inte ha diskuterat med många som inte delar din syn på öppna gränser, utan verkar ha grundat dina egna korkade uppfattningar. Problemet är att Sverige blir mindre och mindre demografiskt svenskt ju fler icke-européer vi tar in. Vi vill helt enkelt inte att Sverige ska likna ett nytt Afrika / Mellanöstern och förlora sin historiska skönhet. Vi anser knappast att icke-européer är ett problem så länge de håller sig till sina länder.
Citera
2017-01-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit

. Varför inte ge folket en chans att starta ett bra liv här för att berika kulturen? På rapport häromdagen nämnde de att 28% av de utlandfödda är arbetslösa. Det är en väldigt stor siffra men en väldigt bra siffra med tanke på omständigheterna.
Jag tror inte riktigt att man är särskilt sugen på att börja jobba på direkten när man fått sitt hem förstört och blivit av med majoriteten av ens rikedomar bara för att ta sig till säkerhet och sedan börja jobba på en plats där man inte ens kan språket. Ge de några år så ställer de sig på fötterna igen. En superinsats för Sverige med tanke på vad de kommer gynna Sverige i framtiden istället för att missgynna.

Men kulturen handlar inte om arbetslöshet. Jag förstår verkligen inte hur du tänker.

Du menar att det är bättre att dem kommer hit och " vilar upp sig i några år " och sedan börjar jobba eller gå i skolan. Du har fel !

Allting visar att invandare eller asylsökanden som kommer hit och sätts i arbete har bättre förutsättningar att lyckas och känna sig delaktiga i samhället.

På 70 -talet kom grekerna hit och dem kom på fredag och började jobba på måndag, tycker du att vi skulle ha gett dem några års semester för att " dem fått sitt hem förstörda " eller som du skriver " börja jobba på en plats där man inte ens kan språket " ?
Citera
2017-01-17, 09:18
Avslutad

Hur många lär sig ens språket? Det sitter mängder med människor som kom hit 10-15-20 år sedan och som inte kan säga 10 begripliga meningar på svenska. Hamnar de i klammeri med rättvisan måste de ha tolk. Bisarrt.

Svenska samhället är sanslöst befriat från krav på invandrare. Kolla statistiken från SFI.
Citera
2017-01-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Hur många lär sig ens språket? Det sitter mängder med människor som kom hit 10-15-20 år sedan och som inte kan säga 10 begripliga meningar på svenska. Hamnar de i klammeri med rättvisan måste de ha tolk. Bisarrt.

Svenska samhället är sanslöst befriat från krav på invandrare. Kolla statistiken från SFI.

Det må så vara men att ge dem " semester för att dem fått sina länder förstörda " kan jag inte acceptera. Är dem här - ska dem sättas i jobb eller skola direkt.
Citera
2017-01-17, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det må så vara men att ge dem " semester för att dem fått sina länder förstörda " kan jag inte acceptera. Är dem här - ska dem sättas i jobb eller skola direkt.

Håller med. Ville mest inflika i det du svarade TS på.
Citera
2017-01-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ja för Sverige är ju i sådant katastrofalt stadie just nu. Jag kan knappt sova om nätterna.
Bidra med att interagera människor istället för att svartmåla de. Sharialagar i Sverige är bara löjligt, det hör jag svenskar säga oftare än någon annan utlandsfödd, as a matter of fact så har jag aldrig i hela mitt liv hört någon som inte är svensk uttrycka att sharialagarna ska införas i sverige. Förutom IS dock som är påväg neråt. Min ålder är inte relevant till ämnet.
Jo din ålder är högst relevant då du tänker som en naiv jävla 12-åring. Såna som du borde inte få rösta eller ha andra rättigheter. Omyndigförklara idioter som TS nu!!
Citera
2017-01-17, 09:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)?

Jo, om det innebär att "landet" missgynnas så mycket att det inte längre ens kan hjälpa 10-20 personer. Det räcker med ganska få parasiter/rovdjur för att förstöra ett samhälle som bygger på tillit.

Citat:
Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder.

Man får tro och "vara säker" på allt möjligt inom politiken. Det viktiga är bara att man behåller en möjlighet att "backa bandet" om det visar sig att man hade helt fel.

Dagens migrationspolitik har helt tagit bort alla möjligheter till att backa bandet om den visar sig leda till våldtäkter, heroinmissbruk och 16-åringar med tre hål i huvudet. Därför är migrationspolitiken fel redan i utgångspunkten.
Citera
2017-01-17, 09:36
Medlem
Saolas avatar
Nu är det fred i Syrien! så nu kan männen åka hem till sina fruar o barn.

http://www.pravdareport.com/news/world/asia/syria/29-12-2016/136546-syria-0/

Till TS åk med dom nu behövs byggare i Syrien.
Citera
2017-01-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Att ge flyktingar stryk hoppas jag ingen vill.
Att däremot låta flyktingarna åka hem när kriget är slut är väl inget konstigt??

Det är snarare självklart. Då har vi fullgjort vårt uppdrag att rädda människor i nöd.
Exakt detta. Nu är Irak-kriget över, varför inte skicka tillbaka majoriteten av alla Irakier?

I Afghanistan finns inget krig, skicka tillbaka alla ensamkommande skäggbebisar.
Citera
2017-01-17, 09:43
Medlem
grey.eagles avatar
Fråga till TS

Varför tar inte Saudi en endaste av dessa från Syrien, alltså INTE en.

Kallar dessa för en säkerhetsrisk. Varför kallar Saudi, syrierna för det?

Kulturella o religiösa likheter bör vara av stor vikt om man nu "flyr".
Citera
2017-01-17, 09:46
Medlem
vasaduellers avatar
För mig handlar det främst om två saker.

Dels så är det väldigt dyrt med välfärd. Vi har redan världens högsta skattetryck i Sverige. Trots att vi är ett av världens mest innovativa länder, och rika på naturresurser, så är det redan tufft för våra företag att konkurrera på den internationella marknaden. Och som bekant så bygger mycket av vårt (kvarvarande) välstånd på en positiv bytesbalans. Offentliga kostnader betalas i slutändan av export och privata företag. De pengar som bara skickas runt inom det offentliga betalar inte för någonting.

Vår ekonomi är alltså begränsad. Många menar att vi redan idag "trollar" fram pengar utan täckning, och att vår ekonomi till stor del hålls uppe av konstruerade bolånebubblor. Enkel matematik bjuder att man måste anpassa utgifter efter inkomster. Vi ser redan hur välfärden håller på att kollapsa, inom många områden. De som bor i mindre privilegierade områden har svårt att få vård och omsorg, och otryggheten ökar. Det sista vi behöver just nu, är skenande offentliga kostnader, genom import av samhällsproblem.

TS, är du själv bra på ekonomi? Är du uppväxt i en privilegierad mellanklassmiljö? Eller är du kanske van vid att man ser det som naturligt att leva på andras slit och uppoffringar (bidrag och andra former av transfereringar)? Alternativt van att bli försörjd av familj och partners? Jag har svårt att se hur man kan tänka så pass oansvarigt, ekonomiskt sett, om man har fått arbeta hårt för att klara sig själv genom livet. Men jag känner ju inte dig, så det är såklart bara spekulation från min sida.

Sammanfattningsvis så uppskattar jag vårt (tidigare) välfärdssamhälle, och respekterar våra förfäders (inklusive tidigare invandrares) slit för att bygga upp det samma. Jag uppskattar inte att välfärdssamhället kollapsar, på grund av skenande kostnader, så att väldigt många av oss numera upplever att man får väldigt lite tillbaka för de surt förvärvade pengar som man tvingas betala i skatt. Jag ser det som uppenbart, att importen av samhällsproblem måste upphöra, och till och med vändas, om vi skall ha någon som helst chans att upprätthålla en välfärdsstat i framtiden.

Min andra huvudanledning för att önska en mer begränsad och reglerad invandring, är att jag värdesätter mycket av det traditionellt svenska (och nordiska, germanska etc.) i vår kultur. Naturromantik, frihet och diverse "mjuka" värderingar. Ärlighet, resursskapande (i motsats till resursstjälande) och gästfrihet. Listan kan göras lång. Givetvis finns även en del trista drag hos oss, speciellt i fråga om de mer moderna influenserna från rödvinsvänster och liknande. Men överlag så älskar jag det traditionellt svenska, och jag ser dessa kulturella drag som det som möjliggjorde en fungerande välfärdsstat med 200 år av fred.

Influenser utifrån kan givetvis vara berikande för varje samhälle. Det finns inget konstigt med att ta till sig av det positiva, från andra kulturer. Däremot så anser jag att detta skall vara en process som styrs av de existerande innevånarna i ett land (eller inom ett folkslag). Det är så det har gått till genom huvuddelen av historien, och det har fungerat bra. En sådan process måste få ske gradvis och selektivt, över lång tid.

Att, som nu, bli påtvingade uppifrån, att ta emot ett massivt inflöde av främmande kulturer, tror jag kan vara starkt negativt för oss. Dels så är det hela totalt okontrollerat, så att majoriteten av influenserna är negativa i mina ögon. Värderingar som strider mot ryggraden i vårt svenska (nordiska, germanska) kulturarv kan inte sorteras bort. Värderingar som strider mot alla progressioner som vi har lyckats uppnå i närhistorien kan inte heller sorteras bort. Tvärtom så väller det in så mycket, i mina ögon, primitiv och negativ kultur och värderingar, att det existerande samhället inte klarar av att absorbera den. I stället så har det allmänna samhällsklimatet försämrats starkt, för väldigt många människor. Visst, jag har det fortfarande bra i min relativt privilegierade mellanklasmiljö. Men jag har tidigare levt närmare "verkligheten", och med egna ögon sett effekterna av att den svenska kulturen ersätts med främmande kulturer. Allt är givetvis inte svart eller vitt, men sammantaget så tror jag att det är väldigt få svenskar som trivs bättre med klanmentalitet, kvinnoförtryck, konkurrenstänkande och allmän brist på empati och vilja att förstå, än med våra traditionellt svenska värderingar.

Jag anser att det ÄR skillnad på olika kulturer och värderingar, och att man kan dela upp invandring i berikande och förstörande. Vissa folkslag och ingående samhällsgrupper ger överlag positiva effekter för Sverige. Andra folkslag och samhällsgrupper ger överlag negativ påverkan. Och på individnivå är skillnaderna ännu större. Jag tycker att det är totalt fel att "klumpa ihop" alla invandrare och betrakta dem som en homogen massa. Några av Sveriges "bästa" människor är invandrare, och samtidigt så är många av Sveriges "sämsta" människor det samma. Vissa folkslag uppvisar tydlig motvilja och oförmåga till att anpassa sig och fungera i vårt samhälle, efter decennier och till och med sekel. Jag anser att en hållbar och fungerande invandring måste vara begränsad och kontrollerad. Vi kan inte hjälpa hela världen, och i den mån vi önskar "hjälpa" svåranpassade människor genom att låta dem bo i vårt land, så måste vi hålla oss till antal som medger att vi både kan och vill assimilera dem.

Däremot så har jag ingenting emot andra folkslag, och värderar inte människor utifrån ras, kultur och nationalitet. Jag värdesätter de som liknar mig, och känner folkgemenskap med andra svenskar, på ett rent privat och känslomässigt plan. Jag hejar t ex på Sverige i landskamper, och vill hellre dela med mig till de som behöver stöd, inom ramen för vårt (tidigare) "folkhem", än till människor som står utanför detta på diverse olika sätt. Men objektivt sett så anser jag att alla människor är lika mycket värda. Jag tror verkligen att de flesta människor mår bäst av att få vistas i den sociala och geografiska miljö som de är anpassade till. Forskning och erfarenhet visar att kulturkrockar och folkblandning tenderar att leda till motsättningar, våld och andra negativa effekter. Att vara för en mer begränsad och kontrollerad invandring, är för mig något som bygger på kärlek och logik, och inte på hat och rasism.

Säkerligen så behöver jag utveckla mina resonemang väldigt mycket mer, för att ge ordentlig förståelse för hur jag känner och resonerar. Man kan säkert göra diverse felaktiga antaganden om mig, och mina åsikter, utifrån det jag har skrivit ovan. Men jag hoppas att man, åtminstone med lite välvilja och ett öppet sinne, kan förstå delar av mitt resonemang här. Och jag hoppas att TS upplever att jag svarar på dennes frågeställning.
Senast redigerad av vasadueller 2017-01-17 kl. 09:49.
Citera
2017-01-17, 09:46
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Väldigt intressant aspekt du tar upp faktiskt. Däremot har många ingenstans att återvända. Poängen är väl att de som flyr från kriget i syren får permanenta uppehållstillstånd just på grund av att de aldrig kommer att kunna återvända till deras hem igen. Och det är där jag tycker att det är värt att rädda 10-20 flyktingar på bekostnaden av någon enstaka iphoneflykting.

Vad menar du med att ALDRIG kommer att kunna återvända hem?
Har deras nation försvunnit från kartan rakt ner i ett slukhål? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slukhål

Tyskarna byggde upp sin nation och industri som låg i spillror efter II:a världskriget.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-01-17 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in