2017-01-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Vad tror du att syftet generellt är med samhällsvetenskaplig forskning?

Editera mitt svar men en fråga på min fråga är inte ett svar. Ja kan ge syften med de flesta exempel som brå för statistik på. Ja kan inte komma på vad värdet blir med denna studie, vänligen förklara detta om du kan.
Citera
2017-01-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag ställer frågan igen: varför tar inte SD tag i studierna och fortsätter med rapporterna?

Det blir säkert som när SD skulle starta ett "oberoende" fack, det bidde inget av det. SD sökte publicitet, fick några minuter på strålkastarljuset sedan rann allt ut i sanden. Förresten, inget hindrar andra politiska grupper heller, tid och energi är vad som krävs.
Meijis fatalism går igen överallt, eller så är det den svenska "cucken" eller vad man skall säga, bara uppgivenhet. Detta säger jag inte för att jävlas utanför att jag hade tyckt det varit intressant med dylika rapporter, från SD eller någon annan politisk grupp.
SD säger sig vara en del i en folkrörelse, gärna som gamla SAP, då skall fortsatta studier inte vara en stor sak, man har ju folket i ryggen! Man har medlen! Man har energiska medarbetare!

Se så, schas iväg med er!
Jag skiter i SD. De är förmodligen värdelösa som parti, som individer. Intresset för hur det ser ut måste gå utanför ett eller annat parti, utanför partipolitik. Det måste ligga i ett samhälles intresse om det skall kunna förbättra sig, bli så bra som det kan bli. Det måste finnas ett intresse för verkligheten och det gör det inte. Om de som har makten inte bryr sig, om de inte vill redovisa verkligheten utan istället sticker huvudet i sanden, så är slutsatsen hos vanligt folk att det är något som är allvarligt fel inte bara med politiken utan också i det politiska systemet. För resultatet av politiken finns där för allmänt beskådande i vilket fall som helst. Det är hur man väljer att hantera den som är avgörande.
Citera
2017-01-16, 22:38
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det behöver inte vara så. En faktor som lyftes i BRÅ 2005 var förlusten av position som familjens överhuvud och familjens försörjare som många män bland migranterna genomgår. Att detta skapade instabila familjeförhållanden och undergrävde all känsla av lojalitet och samhörighet med det nya landet.

Det kan vara det Sarnecki refererade till.

Precis, det kan vara en viktig del i att förstå varför det går så illa. Kunskap är aldrig fel. Nu säger jag inte att statistik är kunskap, men statistik behövs för att få kunskap.

Det är helt obegripligt att 7-klövern inte vill ha färsk statistik. "Morran" kan helt ogenerat säga att 11 år gamla uppgifter räcker för att han ska kunna fatta beslut. Ingenting förändras ju på 11 år
Citera
2017-01-16, 22:39
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Editera mitt svar men en fråga på min fråga är inte ett svar. Ja kan ge syften med de flesta exempel som brå för statistik på. Ja kan inte komma på vad värdet blir med denna studie, vänligen förklara detta om du kan.

Ett väldigt uppenbart skäl är ju att se vilka grupper som begår vilka brott, för att på så sätt motverka den brottsligheten. I övrigt har ju all forskning ett egenvärde, i det att den syftar till förståelse av världen.
Citera
2017-01-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Precis, det kan vara en viktig del i att förstå varför det går så illa. Kunskap är aldrig fel. Nu säger jag inte att statistik är kunskap, men statistik behövs för att få kunskap.

Det är helt obegripligt att 7-klövern inte vill ha färsk statistik. "Morran" kan helt ogenerat säga att 11 år gamla uppgifter räcker för att han ska kunna fatta beslut. Ingenting förändras ju på 11 år

Hade det blivit bättre hade de ju givetvis släppt informationen och hjälpt resten av världen med problemet...

Man vill ju inte behöva fatta beslut, det är ju det det handlar om.

Tittar man inte behöver man inte se.
Citera
2017-01-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Vad är det du menar en kartläggning om överrepresentation kan ge? Vad är syftet med resultatet annat än att SD och resterande brunhöger kan komma med påståenden om en decimal procentenhet vanligare med brott bland utrikesfödda. Vad ger det för värde?

Edit, insåg det var otydligt. Vad jag menar är vad för värde brott på t.ex 0,5 pers på 100 000 bland inrikesfödda kontra 2,5 pers på utrikesfödda ger. Det går ju fortfarande inte att använda som argumentation för generalisering.

Det är ju viktigt för er marxister att beskylla vita för allt ont för att 1-2% amerikaner ägde slavar för 200 år sedan. Så varför har inte svenskarna rätt att veta vilka andra raser som utsätter dem för brott?
Särskilt när fängelserna är fyllda med uppskattningsvis 60-70% invandrare som kostar vita svenskar en jävla massa pengar.
Men helt klart förståligt att ni vill dölja siffrorna när babbarna lär stå för 95% av alla våldtäkter och sexuella takasserier
Dessutom klarar inte polisen av att lösa majoriteten av brott som begås och de har praktiskt taget lagt ner att en försöka lösa småbrott som bidragsfiffel etc. Skulle sätta mitt liv på att 5-15% av de svensk-muslimska babbarna begår någon form brott varje år. Och utesluter vi kvinnorna så snackar vi över 20%.
Senast redigerad av botolf 2017-01-16 kl. 22:49.
Citera
2017-01-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Ett väldigt uppenbart skäl är ju att se vilka grupper som begår vilka brott, för att på så sätt motverka den brottsligheten. I övrigt har ju all forskning ett egenvärde, i det att den syftar till förståelse av världen.

Ok men nu är ju detta fel. Jag kan inte tänka mig ni lever i en sån verklighetsfrånvänd värld att ni tror vi pratar om procentenheter av våra befolkning med mena ursprung. Det troliga är samma eller runtliggande siffror enligt senaste studien. Vi pratar fortfarande om en extremt liten del av befolkningen. Du kan fortfarande inte hävda att en åtgärd mot hela gruppen är befogad. så därför jag undrar vad för värde denna studie medför, annat än att felaktigt användas till att generalisera en grupp som du precis gjorde
Citera
2017-01-16, 22:45
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han är tror inte att det är härkomst, snarare social ställning, som förklarar varför brott uppstår.
Någon borde informera ministern om att han tror fel, i alla fall enligt vad som står i de senaste 2 rapporterna från Brå. En ny rapport kanske skulle "tillföra kunskap" till ministern på så vis att han då kan läsa i en ny rapport vad han inte har orkat läsa i de 2 föregående.
Citera
2017-01-16, 22:45
Medlem
Zilvios avatar
Den intressantaste frågan borde väl vara "om" och hur flykting/invadringspolitiken påverkar brottsligheten och tryggheten i landet. Man kan ju föreställa sig att en stor invandring av ensamkommande unga män har betydligt större påverkan än vad invandrande kvinnor skulle ha.

Man borde kunna jämföra hur brottsligheten har utvecklats i kommuner som tagit emot många flyktingar jämfört med kommuner som varit restriktiva.
Citera
2017-01-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BudNorris
För att det är underförstått och bara någon med grov aspergers behöver skedmatas med en översättning. "Bilar flyter inte" är ett annat exempel, det stämmer generellt, men om man ska klyva hårstrån finns amfibiebilar men det är irrelevant för diskussionen.

Så med hjälp av din irrelevanta jämförelse så ska att fattiga Svenskar inte våldtar tolkas som att de visst kan tänkas göra det, om man klyver hårstrån?

Citat:
Poängen h*n försökte göra var att, svenskar våldtar inte bara för att de är fattiga (inte invandrare heller för den delen).

Jasså, var det poängen med att påstå att fattiga Svenskar inte våldtar? Intressant.

Citat:
Problemen finns inte i samma utsträckning i fattiga områden utan invandrare, vissa av problemen (t.ex stenkastning eller balkongflygningar) finns inte överhuvudtaget.

Jag antar att man får klyva hårstrån här också och tolka det som att det visst finns, för att påstå att de inte finns överhuvudtaget är ju en ren lögn. Finns det ens något riktigt fattigt område helt utan invandrare? Är midsommarkransen ett sådant område, Arvika, Ystad?
Citera
2017-01-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Den intressantaste frågan borde väl vara "om" och hur flykting/invadringspolitiken påverkar brottsligheten och tryggheten i landet. Man kan ju föreställa sig att en stor invandring av ensamkommande unga män har betydligt större påverkan än vad invandrande kvinnor skulle ha.

Man borde kunna jämföra hur brottsligheten har utvecklats i kommuner som tagit emot många flyktingar jämfört med kommuner som varit restriktiva.

Det här skulle vara intressant men framförallt jämföra med kommuner där funkat bättre i en och sämre i en annan med lika mycket flyktingar och invandrare. Tror det är svårt att jämföra där de finns och ej finns eftersom det finns andra faktorer att ta hänsyn till. T.ex att sitta på ett flyktingboende o ha noll vettigt att göra troligtvis ökar risken. Bättre att jämföra liknande grupp med olika utfall.
Citera
2017-01-16, 22:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Egentligen är uppgifterna 16-20 år gamla, om vi pratar om den senaste BRÅ-rapporten från 2005. Den tog upp situationen för åren 1997-2001. Dvs för evigheter sedan.

Och vill vi veta hur brottsligheten ser ut för brottstyp per ursprungsland måste vi gå till rapporten från 1996, som täcker åren 1985-1989. Dvs för 28-32 år sedan.

Självklart behövs en ny rapport för att spegla dagens Sverige bättre. Sverige idag ser inte alls ut som Sverige för t.ex 30 år sedan. Bland annat har ju antal utanförskapsområden ökat mycket kraftigt, och hur det påverkat brottsligheten skulle vara intressant att veta.

https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html
https://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in