2016-10-18, 09:19
Medlem
Den är inte lika usel som trailern i alla fall men den är verkligen inte bra. Hela filmen är väldigt fjantig från början till slut. Det finns små tillfällen då den faktiskt börjar bli lite spännande men det räcker inte. Svagt manus.

Ger den 2 av 5 och då är jag snäll. Skulle inte rekommendera den.
Citera
2016-10-18, 13:12
Medlem
MartinStLouiss avatar
Filmen har 72% på Rotten Tomatoes, jag undrar verkligen inte om många kritiker gav den ett högre betyg än vad den förtjänade. Jag har inte hört nånting bra om filmen alls från folk som har sett den. En som jag känner stängde av den efter 10 minuter, en annan somnade under filmen.
Citera
2016-10-18, 14:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Filmen har 72% på Rotten Tomatoes, jag undrar verkligen inte om många kritiker gav den ett högre betyg än vad den förtjänade. Jag har inte hört nånting bra om filmen alls från folk som har sett den. En som jag känner stängde av den efter 10 minuter, en annan somnade under filmen.
Det är en bra spökjagarkomedi men en dålig Ghostbusters-film.
Citera
2017-01-15, 23:03
Medlem
Sha R'Taes avatar
Såg den här filmen igår. Den är inte lika usel som trailern antyder men någon bra film kan jag inte påstå att jag tycker att det är.

Det är en väldigt annorlunda film jämfört med originalet från 1984 och uppenbarligen gjord för en helt annan publik. Man får komma ihåg att den första GB-rullen kom på 80-talet då det gick att göra en äventyrsfilm om att jaga spöken med komiska inslag medan denna film kom 2016 och är en ren komedi med vissa actionscener.
Paul Feig som skrivit och regisserat filmen har gjort bl a The Heat och Bridesmaids (jag gillar bägge) och kör på ungefär samma sorts humor men det funkar inte alls lika bra i den här filmen i mitt tycke. Scenen där damerna lite obekvämt ber varandra om ursäkt för att de vill säga "let's go" är ett bra exempel på det här; det är samma sorts obekväma självironiska sorts torra skämt som SNL producerar i parti och minut numera (McKinnon och Jones är med i SNL sedan flera säsonger och Wiig var det under många år).
Det faktum att filmen vill göra sig lustig över Ghostbusters-damernas roller som hjältar summerar för mig mycket av vad jag ogillar med filmen; det skitnödiga behovet av att ständigt distansera sig till dramatiken och det faktiska äventyret. Feig verkar livrädd av tanken på att något faktiskt ska tas seriöst och därför flamsas det konstant.

Filmen är onekligen snyggt filmad men om man skalar bort all självironi, all metahumor och alla odiskreta hyllningar och blinkningar till original-filmens skådespelare, teman och klassiska scener så återstår en väldigt platt och ointressant handling med fyra rätt platta och ointressanta karaktärer.
Den kan vara värd att se för lite hjärndöd underhållning med färgglada explosioner men det är varken genuint roligt eller spännande.
Citera
2017-01-16, 13:22
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gethämnaren
Den är inte lika usel som trailern i alla fall men den är verkligen inte bra. Hela filmen är väldigt fjantig från början till slut. Det finns små tillfällen då den faktiskt börjar bli lite spännande men det räcker inte. Svagt manus.

Ger den 2 av 5 och då är jag snäll. Skulle inte rekommendera den.

Fjantig humor ja, precis som originalet med andra ord.
Citera
2017-01-16, 13:27
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis

Jag gillade filmen, underhållande rakt igenom, några riktig roliga repliker, samma stil som ettan, och betydligt bättre än den pajiga 2an. Det är ingen feminist-propaganda som jag hade trott utan de nya karaktärerna kändes uppfriskande. Murray och de andra gubbarna känns ju inte helt fräscha längre, men kul att de dök upp som cameos, och det visade att Murray trodde på det här manuset, efter att konsekvent sedan 1989 vägrat göra en 3a pga manusbrister. Nu brukar jag inte bry mig mycket om specialeffekter men här var det riktigt snyggt gjort och spökena såg fantastiska ut. Kanske lite FÖR bra eftersom de spenderade för mycket pengar och nu kommer gå med stor förlust tyvärr. Det är superhjältar och animerade djur som säljer nuförtiden.
Senast redigerad av zerxez 2017-01-16 kl. 13:30.
Citera
2017-01-16, 14:27
Medlem
FugitiveDucks avatar
Urlöjliga kiss o' bajs-skämt varvat med fatalt usel Apatow-mummel-improv-komik. Karaktärer man vill strypa till döds; främst den där Holtzman. Specialeffekter som påminner om de där otecknade Scooby Doo-filmerna som ingen såg. Piss.
Citera
2017-01-16, 15:20
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Urlöjliga kiss o' bajs-skämt varvat med fatalt usel Apatow-mummel-improv-komik. Karaktärer man vill strypa till döds; främst den där Holtzman. Specialeffekter som påminner om de där otecknade Scooby Doo-filmerna som ingen såg. Piss.

Om du vill strypa dessa karaktärer till döds ska du nog hålla dig långt borta från kvinnor, inte för att jag tror att det är något större problem för dig men
Citera
2017-01-16, 15:27
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Om du vill strypa dessa karaktärer till döds ska du nog hålla dig långt borta från kvinnor, inte för att jag tror att det är något större problem för dig men

Det är väl snarare de som bör hålla sig borta från mig..?

Holtzman var verkligen vii-drigt påfrestande. De försökte göra henne charmig och "quirky" (ugh), men istället blev hon bara groteskt jobbig. Usel, usel, uuuusel karaktär.
Citera
2017-01-16, 17:17
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Jag håller inte med - originalet var förvisso flamsigt när Rick Moranis var med och en del av Bill Murrays scener var flamsiga men mer nedtonat än 2016-års uppföljare och med en helt annan vibe.
Citera
2017-01-16, 17:34
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Jag håller inte med - originalet var förvisso flamsigt när Rick Moranis var med och en del av Bill Murrays scener var flamsiga men mer nedtonat än 2016-års uppföljare och med en helt annan vibe.

Ja, det är relativt torr humor i originalet. Drygt och sarkastiskt. Raka motsatsen till den här dyngan.
Citera
2017-01-20, 10:33
Medlem
Citat:

Inte riktigt. Det fanns en hel del subtil humor med i originalet. Det finns inget subtilt alls här. Skämten är också riktigt dåliga. Tror inte jag skrattade en enda gång. Hela filmens humor ligger ungefär på samma nivå som när Ray ska bli avsugen av ett spöke i originalet. Dom scenerna är också det sämsta med den gamla filmen.

Sen så trodde inte alls Bill Murray på den här filmen utan hotades med utpressning mer eller mindre om han vägrade delta. Det har läckt en massa mejl från Sony som visat detta. Vilket förklarar hans ointressanta insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in