2017-01-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det stämmer att det är ovanligt att kvinnor våldtar. Men det är också mycket ovanligt att svenska eller norska män överfallsvåldtar. Förmodligen är det ungefär lika ovanligt att svenska/norska män överfallsvåldtar som att kvinnor våldtar rent generellt.

Feminister anser att det är rätt att generalisera om män när det gäller våldtäkter generellt men fel att generalisera om etniciteter när det gäller överfallsvåldtäkter. Fastän förhållanden kanske är detsamma.

Är det rimligt? Används inte dubbla måttstockar här?

Observera också att överfallsvåldtäkter är en väldigt uppmärksammad typ av våldtäkt. En överfallsvåldtäkt drabbar också fler människor än andra typer av våldtäkter eftersom en enda överfallsvåldtäktsman kan göra alla kvinnor i en stad osäkra och rädda.

fast vi diskuterar inte enkom överfallsvåldtäkter. och det är inte en extremt liten andel män i världen som begår våldtäkter eller sexuellt trakasserar kvinnor, den idén stämmer oerhört lite med det antal kvinnor som i div. underöskningar säger sig vara utsatta eller hur?
jag själv har personligen varit med om 2 våldtäktsförsök, blivit taffsad på samt blivit sexuellt trakasserad, och jag är en average svensk kvinna.
Jag håller med om att den andel män jag stött på som betett sig på detta sätt mot mig varit liten, av alla män jag haft att göra med, men liksom inte obefintlig.

Sen resonerar du lite typ: bara överfallsvåldtäkter som räknas eftersom det är dessa som "syns i media" de där våldtäkterna som är i majoritet där kvinnor drabbas i hemmet av nära och kära spelar ju ingen roll...så länge som vi inte får läsa om dem i tidningarna så vem bryr sig...
Citera
2017-01-15, 16:05
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ursäkta men hade narcissim varit en urskiljningsbar faktor hos våldtäktsmän så tror du inte man då presenterat detta?

och det jag och feminism säger så är det manlighetsnormer som är problemet och inget annat.
Inte narcissism, inte ålder, inte härkomst etc. utan normer för manligheten.
ex. sexuell dominans, generell dominans som man, glorifierat promiskuiöst leverne (eller som ni brukar säga: knulla runt), manlig konkurrens, glorifiering av våld etc. etc.

Här har du. Feminismen kan återkomma när ni har forskning som stödjer er tes.

http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&doi=10.1037/1089-2680.6.1.92
Senast redigerad av Blundetto 2017-01-15 kl. 16:09.
Citera
2017-01-15, 16:17
Medlem
Det känns som om du säger emot dig själv Merapi. Du säger att sexuellt ofredande helt och hållet bottnar i matchokultur.

Svenska män och män från den tredje världen har väldigt olika kultur, ändå målar du upp bilden av att alla dessa tänker likadant?
Citera
2017-01-15, 17:01
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
fast vi diskuterar inte enkom överfallsvåldtäkter. och det är inte en extremt liten andel män i världen som begår våldtäkter eller sexuellt trakasserar kvinnor, den idén stämmer oerhört lite med det antal kvinnor som i div. underöskningar säger sig vara utsatta eller hur?
Fast om jag går ut i kväll och sexuellt trakasserar 500 kvinnor, som sedan i div. undersökningar kan berätta att de varit utsatta, säger ju ingenting alls om hur många män som har utför dessa handlingar.

Jag hade t.ex. tidigare en granne som utförde mängder av trakasserier när han var full, vilket har för övrigt nästan alltid var. Om det var en 13-årig tjej eller 75-årig tant hade ingen större betydelse för honom, han antastade alla utan urskiljning. En person som antastar tio kvinnor om dagen skulle på bara ett år rent teoretiskt hinna trakassera 10% av samtliga kvinnor i en stad med 75 000 innevånare. Eller hur?
Citera
2017-01-15, 17:08
Medlem
När kvinnor tafsar. Vilket de gör, i juridisk mening. Bara att det inte uppfattas som ofredande, i värsta fall irriterande.

När det har hänt mig och mina manliga vänner är det dock uteslutande svenska kvinnor det handlar om. Om det i de fallet är kulturellt betingat så är det naturligtvis också så när män tafsar.
Citera
2017-01-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursäkta men hade narcissim varit en urskiljningsbar faktor hos våldtäktsmän så tror du inte man då presenterat detta?

och det jag och feminism säger så är det manlighetsnormer som är problemet och inget annat.
Inte narcissism, inte ålder, inte härkomst etc. utan normer för manligheten.
ex. sexuell dominans, generell dominans som man, glorifierat promiskuiöst leverne (eller som ni brukar säga: knulla runt), manlig konkurrens, glorifiering av våld etc. etc.

Fast den stora merparten av alla män våldtar inte. Alltså kan det inte vara en manlighetsnorm. Det är norm bland män att inte våldta.
Citera
2017-01-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Här har du. Feminismen kan återkomma när ni har forskning som stödjer er tes.

http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&doi=10.1037/1089-2680.6.1.92

Står redan i rubriken att detta är "a theory". Knappast något som på ett grundläggande plan förklarar våldtäkter.

Finns massor med forskning och studier gjorde dä'r man djupintervjuvat våldtätksmän och försökt få fram gemensamma skäl. Här har du en av de större jag kunde finna vid snabb googling.

artikel:

https://thinkprogress.org/what-we-can-learn-from-the-largest-international-study-on-rape-thats-been-conducted-so-far-eb2b549a0 ab3

Men rape because they have been taught that they have a right to claim women’s bodies. One of the fundamental concepts at the heart of “rape culture” is the idea that rape is inevitable, men can’t help themselves, and women must therefore work to protect themselves against it. Within the context of rape culture, the idea that men are entitled to sexual experiences is deeply entrenched. The UN researchers found that this attitude is pervasive among the rapists they surveyed. Among the men who acknowledged they had sexually assaulted someone else, more than 70 percent of them said they did it because of “sexual entitlement.” Forty percent said they were angry or wanted to punish the woman. About half of the men said they did not feel guilty.

orginalstudien:
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2214-109X%2813%2970069-X/abstract
Citera
2017-01-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Fast om jag går ut i kväll och sexuellt trakasserar 500 kvinnor, som sedan i div. undersökningar kan berätta att de varit utsatta, säger ju ingenting alls om hur många män som har utför dessa handlingar.

Jag hade t.ex. tidigare en granne som utförde mängder av trakasserier när han var full, vilket har för övrigt nästan alltid var. Om det var en 13-årig tjej eller 75-årig tant hade ingen större betydelse för honom, han antastade alla utan urskiljning. En person som antastar tio kvinnor om dagen skulle på bara ett år rent teoretiskt hinna trakassera 10% av samtliga kvinnor i en stad med 75 000 innevånare. Eller hur?

Visst självfallet en faktor, som alltid försvårar alla forskning som försker få reda på hur många/ hur mycket etc.
Och samma gäller ju även åt andra hållet en och samma kvinna kan ju bli utsatt flera gånger etc.
Citera
2017-01-15, 18:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Står redan i rubriken att detta är "a theory". Knappast något som på ett grundläggande plan förklarar våldtäkter.

Finns massor med forskning och studier gjorde dä'r man djupintervjuvat våldtätksmän och försökt få fram gemensamma skäl. Här har du en av de större jag kunde finna vid snabb googling.

artikel:

https://thinkprogress.org/what-we-can-learn-from-the-largest-international-study-on-rape-thats-been-conducted-so-far-eb2b549a0 ab3

Men rape because they have been taught that they have a right to claim women’s bodies. One of the fundamental concepts at the heart of “rape culture” is the idea that rape is inevitable, men can’t help themselves, and women must therefore work to protect themselves against it. Within the context of rape culture, the idea that men are entitled to sexual experiences is deeply entrenched. The UN researchers found that this attitude is pervasive among the rapists they surveyed. Among the men who acknowledged they had sexually assaulted someone else, more than 70 percent of them said they did it because of “sexual entitlement.” Forty percent said they were angry or wanted to punish the woman. About half of the men said they did not feel guilty.

orginalstudien:
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2214-109X%2813%2970069-X/abstract

Ganska så hög antal som också våldtog män i din statistik:

http://www.thelancet.com/action/showFullTableImage?tableId=tbl1&pii=S2214109X13700 69X

Alltså känner de att de har "rätt" till pojkar, flickor eller män/kvinnor; vem de blir sexuellt kåta av.

I Papua Nya Guinea verkar det som om de våldtar när de får lust av den slående statistiken, vad som de då menar med "sexual entitlement".

Här ser vi hur empati, alkoholproblem framför allt är viktigaste faktoren av vad jag kan utläsa:

http://www.thelancet.com/action/showFullTableImage?tableId=tbl3&pii=S2214109X13700 69X

Inte så otroligt stor skillnad i attityd mellan de som aldrig våldtagit och de som har gjort det. Men det finns ju alla möjliga antal variabler som spelar roll enligt tabellen; hur ofta de blivit våldtagna, antal sexuella partners, hur hungriga de är, osv.
Citera
2017-01-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det känns som om du säger emot dig själv Merapi. Du säger att sexuellt ofredande helt och hållet bottnar i matchokultur.

Svenska män och män från den tredje världen har väldigt olika kultur, ändå målar du upp bilden av att alla dessa tänker likadant?

Nja manlighetsnormer....men ok.

Och nej, i denna sak; manlig överordning, manlig dominans, mäns "rätt" till kvinnor och sex.
Att manlighet ofta manifesteras av att ha mycket sex och kvinnor ex. är tämligen lika över hela klotet.
Att män inte klarar hålla emot sina "naturliga behov" och att det därför är kvinnans fel, hennes ansvar hålla sig själv undan...bla bla
är rätt likt över hela klotet.

Sen fattar jag verkligen inte vissas ( kanske inte du men andra) motstånd mot feminismens grundläggande teorier kring manlighetsnormer.

De är de enda teorierna som funkar rakt igenom och fyller alla luckor i resonemangen.
De är också fasen de mer "trevliga" för män att de stämmer för vad står vi kvar med annars?
Att män som biologiska varelser är större skitar/ monster än kvinnor? Vill ni hellre att världen ska börja tänka detta om män som grupp?
Citera
2017-01-15, 18:45
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

artikel:

orginalstudien:

Du hade inte ens hört talas om rönen kring narcissism och avfärdar det sedan som en teori. Du citerar sedan en text som använder sig av begrepp som "sexual entitlement" (narcissism) hos våldtäktsmän och låtsas som att narcissism har inget med saken att göra eller att det är detsamma hos alla män. En liten nyhet för dig: Källan du länkar till stärker min tes, inte din. Detta då den undersöker attityder hos våldtäktsmän och inte män i allmänhet. Du måste vara helt slut i huvudet.
Senast redigerad av Blundetto 2017-01-15 kl. 18:52.
Citera
2017-01-15, 18:46
Medlem
Citat:
Nja manlighetsnormer....men ok.

Och nej, i denna sak; manlig överordning, manlig dominans, mäns "rätt" till kvinnor och sex.
Att manlighet ofta manifesteras av att ha mycket sex och kvinnor ex. är tämligen lika över hela klotet.
Att män inte klarar hålla emot sina "naturliga behov" och att det därför är kvinnans fel, hennes ansvar hålla sig själv undan...bla bla
är rätt likt över hela klotet.

Sen fattar jag verkligen inte vissas ( kanske inte du men andra) motstånd mot feminismens grundläggande teorier kring manlighetsnormer.

De är de enda teorierna som funkar rakt igenom och fyller alla luckor i resonemangen.
De är också fasen de mer "trevliga" för män att de stämmer för vad står vi kvar med annars?
Att män som biologiska varelser är större skitar/ monster än kvinnor? Vill ni hellre att världen ska börja tänka detta om män som grupp?
Att svenska män stoltserar sig över hur mycket fitta dom får är ett faktum, så på så sätt har du helt rätt. Men denna manlighetsnorm sträcker sig inte till att fritt fram kunna ofreda tjejer. Det är här samhället och feminismen krockar. Feminismen vägrar acceptera att vissa kulturer kommit längre än andra eftersom det förstör deras bild av "allas lika värde".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in