2017-01-14, 12:31
Medlem
Rent spontant, utan att veta nåt, så ser det ju ut som om piloten gör något galet på låg höjd dessutom, men man vet ju inte om det kan ja varit nåt fel på mjuk- eller hårdvaran som gör att han tappar kontrollen.
Citera
2017-01-14, 13:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Tråd om Thailandsolyckan i olycksavdelningen: (FB) Jas-plan dödskraschat i Thailand 2017-01-14

Första dödsolyckan med Gripen Fast det är så klart inte illa i jämförelse med de flesta plan. Återstår att se om det var något fel på planet, om detta har jag ingen uppfattning på detta tidiga stadium.
Citera
2017-01-14, 13:48
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tråd om Thailandsolyckan i olycksavdelningen: (FB) Jas-plan dödskraschat i Thailand 2017-01-14

Första dödsolyckan med Gripen Fast det är så klart inte illa i jämförelse med de flesta plan. Återstår att se om det var något fel på planet, om detta har jag ingen uppfattning på detta tidiga stadium.
Håller tummarna för att det var piloten som klantade till sig.
Citera
2017-01-14, 18:39
Medlem
Elofzons avatar
Utan att vara nån expert öht så tycker jag onekligen det ser ut som att piloten glömt(!) att han flög uppåner och i sin manöver för att stiga istället följdaktigen dyker rakt ner i backen.

Väldigt tråkigt, inte bara för pilot med anhöriga utan även för Gripens rykte, för oavsett om haverikommissionen bekräftar pilotfel så kommer Gripenmotståndare både här hemma och utomlands använda detta till SAAB/Gripens nackdel.
Citera
2017-01-14, 20:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Utan att vara nån expert öht så tycker jag onekligen det ser ut som att piloten glömt(!) att han flög uppåner och i sin manöver för att stiga istället följdaktigen dyker rakt ner i backen.

Väldigt tråkigt, inte bara för pilot med anhöriga utan även för Gripens rykte, för oavsett om haverikommissionen bekräftar pilotfel så kommer Gripenmotståndare både här hemma och utomlands använda detta till SAAB/Gripens nackdel.

Han slutar på något sätt att flyga planet mitt inne i rollen. Något har hänt piloten, akut sjukdom eller förvirring eller något.
Citera
2017-01-14, 20:28
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Han slutar på något sätt att flyga planet mitt inne i rollen. Något har hänt piloten, akut sjukdom eller förvirring eller något.

Ja du kan ha rätt.

Vore intressant att se manövern/manövrarna strax innan filmklippet.
Om piloten svimmat av eller tappat kontrollen pga tidigare manövrar bör dessa ha skett mer eller mindre precis innan klippet börjar.
Citera
2017-01-14, 21:36
Medlem
Jag skrev även under olycksdelen, men flera nyhetssidor anger att piloten genomförde en simulerad attackmanöver, som om det skulle bli lättare att lista ut vad som hände men ändå...?

Personligen tror jag det blir lite kritik på genomförandet, han genomför troligen en något spontan manöver, dvs inget han övat in.

Väldigt hög fart, men ffa väldigt lågt i höjd inför manövern.
Citera
2017-01-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag skrev även under olycksdelen, men flera nyhetssidor anger att piloten genomförde en simulerad attackmanöver, som om det skulle bli lättare att lista ut vad som hände men ändå...?

Personligen tror jag det blir lite kritik på genomförandet, han genomför troligen en något spontan manöver, dvs inget han övat in.

Gör man inte den typen av manövrar när man vill följa efter en motståndare i en dogfight? Såg om klippet och fick nu känslan att det lite var den typen av manöver. Men det vore ju totalt galet att genomföra på den höjden.

http://www.youtube.com/watch?v=XNucO0IZ0EU&t=17m0s

Tänk den här manövern fast utan att man stiger i början utan bara inverterar och dyker ner för att följa efter en motståndare.
Citera
2017-01-15, 00:33
Medlem
borde det inte finnas nåt i datasystemet som förbjuder uppochnervända "stigningar" när man är på en viss höjd? Om det nu var det som skedde, men verkar ju vara nåt liknande.

känns ju som att ett avancerat plan borde veta hur högt planet är över marken, och kunna förbjuda vissa handlingar?

Borde ju till och med vara en enkel sak.
Citera
2017-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
borde det inte finnas nåt i datasystemet som förbjuder uppochnervända "stigningar" när man är på en viss höjd? Om det nu var det som skedde, men verkar ju vara nåt liknande.

känns ju som att ett avancerat plan borde veta hur högt planet är över marken, och kunna förbjuda vissa handlingar?

Borde ju till och med vara en enkel sak.

Är säkert avstängt vid uppvisning om det finns med tanke på att man gör manövrar på låg höjd och inte kan ha datorsystem som blandar sig i.
Citera
2017-01-15, 09:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

På den gamla, onda tiden, vet jag att Lansenpiloterna gick i ryggläge då de skulle skjuta ARAK och kanon på markmål. Det inser ju alla beror på att man inte ser så bra neråt/framåt genom nosen.

Hur man gör i moderna plan, med sensorer och TV och grejor (flygande dataspel?) vet ju inte jag.

Men att datalådorna avslöjar alla manövrer, roderrörelser och åtgärder från piloten skall vi väl tro? Om de klarat sig.
Citera
2017-01-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
På den gamla, onda tiden, vet jag att Lansenpiloterna gick i ryggläge då de skulle skjuta ARAK och kanon på markmål. Det inser ju alla beror på att man inte ser så bra neråt/framåt genom nosen.

Hur man gör i moderna plan, med sensorer och TV och grejor (flygande dataspel?) vet ju inte jag.

Men att datalådorna avslöjar alla manövrer, roderrörelser och åtgärder från piloten skall vi väl tro? Om de klarat sig.

Vid en sådan attack stiger man från låg höjd, rollar över på rygg, flyger uppåt i ryggläge, vänder nedåt i ryggläge och rollar över till rättvänt när "toppen" passerats. Bekämpar målet och tar upp planet gör man rättvänt. Här syns ingen uppgång innan ryggläget. Tveksamt om det är en sådan manöver han försöker sig på. Sådant gjorde man med lågprestandaplan som tunnan, Lansen och sk60.
Senast redigerad av Piggekott 2017-01-15 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in