2016-12-31, 11:24
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcsflickan
Ok. Tack
Du kan läsa här om det är något mer du kan "dra till med" för att få ner utmätningsbeloppet;
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html

...tänker om något barn behöver glasögon tex eller annan vård;
Citat:
Tillägg​

Vissa kostnader kan du få tillägg för. Det kan till exempel vara:

Familjens kostnader för medicin och läkarbesök. Tillägg kan endast göras upp till högkostnadsskyddet. Sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet kräver läkarintyg. Alternativmedicin ingår inte.
Resor till och från arbetet.
Kostnader för barnsomsorg.
Kostnader för umgänge med barn som inte bor hos dig men som du är försörjningsskyldig för. Du kan få ett tillägg med 40 kronor per dag och barn som barnet vistas hos dig.
Underhållsbidrag som du betalar direkt till den andre föräldern eller till barnet om det är över 18 år.
Vissa kostnader för specialkost. En förutsättning är att du kan visa läkarintyg.
Glasögon. En förutsättning är att du kan visa intyg och kostnadsförslag.
Omfattande tandvård. En förutsättning är att du innan behandlingen inleds kan visa ett intyg från tandläkaren om att behandlingen är nödvändig, hur stor den totala kostnaden är och vilken andel du själv ska betala, hur du ska betala samt att behandlingen är det billigaste alternativet.
Citera
2017-01-07, 01:40
Medlem
Hej. Har letat runt men hittar inte svar. Min fråga är: Om man efter en konkurs har stora skatteskulder och kronofogden ska börja utreda vad man har för tillgångar att utmäta för att betala av med. Hur ser de på en bil som är köpt på avbetalning via en bilfirma? I det här fallet har bilen ett värde om den skulle säljas i en bilaffär på ca 190000kr. Lånet är nu på ca 160000kr. Tar de bilen, säljer den och löser lånet och tar resten till skulderna? Om de tar den, kan det bli så att de tar bilen, säljer den på auktion men kanske bara får in 130000kr. Sitter jag då kvar med en skuld på 30000kr för en bil jag inte har? Kan de ta bilen eftersom jag ju inte äger den, det gör ju kreditbolaget?
Nån som VET, av erfarenhet? Det här håller mig sömnlös för tillfället.
Citera
2017-01-07, 15:41
Medlem
Har idag skulder dessvärre hos KF. Har haft löneutmätning men är för tillfället sjukskriven.
Får ut ca 5600kr när utmätningen är gjord på min sjukpenning.
Fattar inte hur summan kan komma så lågt när man har familj också?
För det är väl ett belopp som ska vara för barn även?
Citera
2017-01-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michailoff
Hej. Har letat runt men hittar inte svar. Min fråga är: Om man efter en konkurs har stora skatteskulder och kronofogden ska börja utreda vad man har för tillgångar att utmäta för att betala av med. Hur ser de på en bil som är köpt på avbetalning via en bilfirma? I det här fallet har bilen ett värde om den skulle säljas i en bilaffär på ca 190000kr. Lånet är nu på ca 160000kr. Tar de bilen, säljer den och löser lånet och tar resten till skulderna? Om de tar den, kan det bli så att de tar bilen, säljer den på auktion men kanske bara får in 130000kr. Sitter jag då kvar med en skuld på 30000kr för en bil jag inte har? Kan de ta bilen eftersom jag ju inte äger den, det gör ju kreditbolaget?

Kronofogden kommer INTE bry sig om bilen, möjligtvis göra en värdering på den
men slutligen vill de inte göra något när de ser att det är lån på bilen.
Ej heller något krav till dig att sälja den!😀
Citera
2017-01-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistres
Har idag skulder dessvärre hos KF. Har haft löneutmätning men är för tillfället sjukskriven.
Får ut ca 5600kr när utmätningen är gjord på min sjukpenning.
Fattar inte hur summan kan komma så lågt när man har familj också?
För det är väl ett belopp som ska vara för barn även?

Vid utredning tar de hänsyn till
familjeförhållanden, men om du är gift, sambo? Räknas bägge inkomster ihop tillsammans.
Annars är det på lika villkor som någon som lyfter socialbidrag.
Citera
2017-01-12, 23:35
Medlem
Hur funkar det med utmätning om man är bostadslös. Tänk att du blir vräkt från din lgh och måste bo i bilen, kan bilen ändå utmätas när den används som bostad?
Citera
2017-01-13, 01:49
Medlem
Någon som vet hur det fungerar med uthyrning av lägenhet till andrahand när man har utmätning av lön? Kommer nämligen att vara på resande fot i Europa om något år, och tänkte då hyra ut min lägenhet under tiden. Känns dock som det är en fråga endast KFM kan svara på..
Citera
2017-01-14, 09:18
Medlem
Isnatts avatar
Jag tycker det verkar som om att dom inte tar så mycket fordon och bostäder. Kollar man deras auktioner så är det ju inte jättemycket med tanke på att nästan en halv miljon människor har skuld där. Nu är förmodligen många skulder hanterbara men ändå.
Tycker alltid det är sorgligt att se exekutiva auktioner på hemnet från KFM. MEN, dom har ju skuld till någon annan som i sin tur kanske hamnar på obestånd så.
https://www.kronofogden.se/Auktionstorget.html
Citera
2017-01-14, 09:32
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Kronofogden kommer INTE bry sig om bilen, möjligtvis göra en värdering på den
men slutligen vill de inte göra något när de ser att det är lån på bilen.
Ej heller något krav till dig att sälja den!😀
Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet?
Citera
2017-01-14, 09:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailoff
Jag dom kan ta den, med det sagt så är det inte säkert att dom gör det.

Men i värsta tänkbara fall så kan det bli så att du står utan bil med skuld kvar på den. Och detta är inget jag läst mig till utan VET av erfarenhet.
Citera
2017-01-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet?

Därför jag vet Det!

En bil som är på lån eller på leasing rör inte KFM i 99 ut av 100 fall.
Varför?
Därför att borgenären (ägaren) som har besiktningsrätten till bilen måste ge sitt medgivande till en auktion som är det förfarandet som KFM använder sig ut av för avyttring.
Därmed är det i ovanliga fall möjligt där det finns ett övervärde och en direktförsäljning är möjlig att genomföra?

Ditt löjliga exempel på ett övervärde på 30-40t är inget som KFM gör något åt!
Citera
2017-01-14, 11:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Därför jag vet Det!

En bil som är på lån eller på leasing rör inte KFM i 99 ut av 100 fall.
Varför?
Därför att borgenären (ägaren) som har besiktningsrätten till bilen måste ge sitt medgivande till en auktion som är det förfarandet som KFM använder sig ut av för avyttring.
Därmed är det i ovanliga fall möjligt där det finns ett övervärde och en direktförsäljning är möjlig att genomföra?

Ditt löjliga exempel på ett övervärde på 30-40t är inget som KFM gör något åt!
Nej det vet du uppenbarligen inte, det spelar ingen roll vad du har läst dig till, verkligheten ser inte ut så. Jag har varit inblandad i två sådana ärenden själv och i bägge fallen stod den skuldsatta kvar med en skuld kvar efter auktionen, det ena ärendet så sent som i September.

Jag försökte köpa loss den bilen efter att KFM hade tagit beslut då det var en kollegas bil det handlade om men det gick inte...den skulle säljas på auktion. Den blev såld för 26k och han hade skuld kvar på strax över 70 kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in